Nu är det färdigåkt......

ChrilleO

V-Twin power!
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
TL1000S-97
Nu är det definitivt färdigåkt för min del på 2 hjul!
Åkte hem från jobbet i Tisdagskväll, kom fram till en korsning där ljuset blinkade gult.... Sällan det gör det?
Iaf så skulle jag svänga vänster o från höger kom en lastbil som stog halvägs ut i gatan o väntade på att komma ut. Bakom denna lastbil kom en Volvo XC90 i bra fart som skulle rakt fram, alltså samma håll som jag. Till höger om mig kom en Golf som skulle rakt fram. Volvon åkte rätt i sidan på Golfen som snurrade av smällen, Volvon som inte körde sakta kom farande rakt emot mig. Om jag inte hade lyckats att gasa till precis efter Volvon o Golfen hade krockat så hade jag blivit totalt mosad av Volvon. Han missade mig med ett par decimeter:confused: Galen o chockad blev jag o försökte skrika:mad: på föraren i Volvon som satt stel av skräck. Vi var nog chockade alla av smällen. Som tur är så klarade sig alla utan större skador. Jag blev så jävla rädd så nu överväger jag om jag överhuvudtaget ska fortsätta att åka hoj. Tror det lutar åt att sälja hojjen o ta det lignt ett tag.:huvet
Ngn som é sugen på en TL:s? Håller mig nog till 4 hjul i fortsättningen....

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Har varit med om liknande saker med älgar och bilar. Krockat 5ggr med bil (inte jag som kört) men det har gått att köra/åka bil/mc efter varje gång, dock lite mer försiktig och skraj om nån tutar, däckskrik mm. Men i dom fallen jag varit inblandad så har det släppt efter ett tag. Testa att åka lite till innan säsongen är slut så får du ju se hur du känner, kan ju vara surt å sälja hojen och sen ångra dig i vinter....

Take care.....

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Det dör flera hundra om året som kör bil ute i trafiken. Mc är en risk helt klart. Men det är bilkörning också. Själv brakade jag igenom en brygga ute vi havet förra helgen när jag var på en lugn promenad med min mamma, blev en del skrubbsår på benen och en uppfläkt tånagel, men det kunde gått värre (slagit i bakhuvud, haka ramlat rätt igenom flera meter ner osv) som i de flesta olycks sitvationer. Det där med risker är ett intressant område. Själv är jag flygrädd men att sätta mig på en mc kan jag göra. Finns folk som varit med om flyplansincidenter och sätter sig aldrig mer i ett flygplan, trots att risken att vara med om ytterliggare en olycka är högst osannolik. Folk trillar av pinnen kontinuerligt av hjärtattacker mm. Dålig kosthållning, rökning, sprit osv. Men av någon anledning blir vi inte rädda för det. Jag jobbade på lager ett tag, läste någonstanns att det är den arbetsplats med flest olycker på. Men aldrig var någon i min omgivning orolig när jag gick till jobbet. Hur påverkade vi blir beror mycket på medias nyhetsprioritering av olyckor. Finns väldigt mycket i vår vardag som är farligt men som vi aldrig tänker på förens vi får uppleva det med egna ögon. Som i ditt fall blev denna olyckan.

Men som sagt. Olyckan brukar va framma när man minst anar det. Nu kommer du va mer observant i din körning med mc. Om du nu ska råka ut för en olycka igen tvivlar jag på att det kommer va med en mc. Kanske en halkning i badkaret och islagen svanskota och invaliditet som följd. Aja, ni förstår säkert min mening...

Sorry! Orkar inte läsa igenom texten och rätta till meningar och stavfel.

Last edited:

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Det är inte i vinter han ångrar sig utan i vår när solen tittar fram :)

Så sant så sant, men det kan ju krypa på redan då. Jag brukar vrida högerhanden på hojen i garaget på vintrarna och tänka tillbaka till bara vägar med solen i ryggen och framhjulet i luften....mmmmmmmmmmmmmm :D

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Var själv med om en olycka i höstas när jag fick välja på att fronta med en omkörande bil eller att köra av vägen. Valde det sistnämnda med ett antal skador som följd.
Den kvällen när man ligger nån timme med värkande kropp, svårt att andas p.g.a. punkad lunga och skinnställ och hjälm kvar innan de på sjukan vågar ta av hjälm och klipper sönder skinnstället så lovade jag mig själv att aldrig mer åka hoj.
Efter två dagar så var jag inte lika säker och under vintern så bestände jag mig för att testa igen under våren och se hur jag mådde på hojen.

Har nu kört lite drygt 100 mil och känslorna har varit varierande. Ibland så känner jag mig inte helt trygg, ofta i samband med att det är många bilar omkring mig. Ibland så känns det precis som tidigare tryggt och man är kung på hojen. Dock så kör jag numera ännu mer med insidan av skallen och är definitivt harigare i vissa situationer.

Om du själv känner att nu får det vara nog så tycker jag att du ska gå på det oavsett de råd du får av hojfantaster. Visst är det otroligt härligt att köra hoj men det kan också få stora konsekvenser om det går snett.
Känner du dig osäker, prova att åk lite och känn efter.

Lycka till.

ChrilleO

V-Twin power!
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
TL1000S-97
Tack för alla tips. Som sagt så är man inte så sugen just nu o vill helst slippa hojjen, men jag kanske ska vänta ett tag o se om suget kommer tillbaka. Om inte så får jag sälja hojjen då istället.
Tack än en gång för att det finns några som förstår hur man mår även om det slutade bra till sist.

Ta det lugnt i trafiken!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
det låter som du hade fått en volvo på dig ifall du hade kört bil istället för mc...

Solid snake

Guest
Ska du sälja hojen så hör av dig till Swish här på SH.

Smagatusk

Guest
Var själv med om en olycka i höstas när jag fick välja på att fronta med en omkörande bil eller att köra av vägen. Valde det sistnämnda med ett antal skador som följd.
Den kvällen när man ligger nån timme med värkande kropp, svårt att andas p.g.a. punkad lunga och skinnställ och hjälm kvar innan de på sjukan vågar ta av hjälm och klipper sönder skinnstället så lovade jag mig själv att aldrig mer åka hoj.
Efter två dagar så var jag inte lika säker och under vintern så bestände jag mig för att testa igen under våren och se hur jag mådde på hojen.

Har nu kört lite drygt 100 mil och känslorna har varit varierande. Ibland så känner jag mig inte helt trygg, ofta i samband med att det är många bilar omkring mig. Ibland så känns det precis som tidigare tryggt och man är kung på hojen. Dock så kör jag numera ännu mer med insidan av skallen och är definitivt harigare i vissa situationer.

Om du själv känner att nu får det vara nog så tycker jag att du ska gå på det oavsett de råd du får av hojfantaster. Visst är det otroligt härligt att köra hoj men det kan också få stora konsekvenser om det går snett.
Känner du dig osäker, prova att åk lite och känn efter.

Lycka till.
Är det inte lite som när man åkt dit för fortkörning på 3000 spänn och tänker "jag ska fan aldrig köra för fort igen"! " 2 veckor senare ligger man i 170 knyck i sin merca sprinter på motorvägen, försenad till ett montage.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Känner man sig allt för osäker, så kör man som en kratta!
Tips:
Sälj hojen.
Tjöp enduro/cross i stället.
Antagligen kommer du att komplettera med en landsvägshoj om något år.
Min erfarenhet är att när man kör skog, så blir det inte så intressant att BRASSA HELVET!!1§ på väg längre.
Det man saknar med e/c är lite längre mysiga turer på schysta vägar. Inte sakta, men försiktigt.
Det roliga med enduro och cross (själv föredrar jag enduro) är att man kan ligga på gränsen (och över), utan att köra i hjäl sig DiReKcT!!11!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köp en offroad o håll dig på vägar ingen annan vill vara på :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...