Nu är det statistiskt säkerställt att surgubbarna kör Volvo

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Hur många gånger har inte uttrycket "surgubbe i Volvo" kommit upp när det diskuterats bilisters bemötande av motorcyklister i trafiken? Nidbilden som målas upp brukar visa på en sur gubbe som bara ser sitt eget perspektiv och blir så upprörd över när andra inte följer hans regelbok att han till och med kan börja köra trafikfarligt i syfte att hindra.

Nu har forskningen visat att det stämmer med verkligheten, typ... :hihi SOM-institutet vid Göteborgs Universitet har undersökt sambandet mellan olika personlighetstyper och vilket bilmärke man kör och kunnat säkerställa bl.a. följande statistiska samband:

Volvo: Ägs i större utsträckning av inåtvända personer och av personer med låg grad av välvilja.

http://www.gp.se/ekonomi/1.1787458-det-sager-din-bil-om-dig

Förare av Opel, Peugeot och Skoda kan tydligen också vara lite oberäkneliga :hihi

Nu väntar vi med spänning på motsvarande undersökning bland motorcyklister... :gnissla

Raderad medlem 51742

Guest
Ankan1 har en Volvo T5 och är definitivt ingen surgubbe. :crash
Vi får väl utgå ifrån att undersökningens resultat enbart är giltigt för de som har bilen som huvudfordon. Kör man även MC är det ju det om är huvudfordonet och då bör man väl ha en helt annan personlighetstyp :va

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fail! Listan innehåller inte Audi och BMW = dålig syn och avsaknad av blinkersspak.
Eller Mercedes. Grabbarna utan hjärna kör bilen med stjärna...
Alternativt: "Vad är skillnaden mellan en Mercedes och en snigel? På snigeln sitter slemmet på utsidan..."

Visst kan jag hålla med om att Volvo ofta framförs av surgubbar som ska visa hur man "ska" köra och hålla på och leka småpoliser och fåna sig. Men det gäller mest sedanmodellerna. Kombimodellerna framförs påfallande ofta av män på ca 30-50år som emellanåt uppvisar en stor frustration över att de varit tvungna att sälja sin älskade BMW eller Golf GTi eller vad det nu kan ha varit till förmån för en säker familjebil. Alltså en grå Volvo V70. Detta visar de gärna genom att konstant hålla 78kmh på 70-väg och göra stressade omkörningar med bilen full av barn på väg hem från dagis.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Jag e alltid sur när jag kör min Volvo. Hade hellre kört min Yamaha...

Huvudet på spiken! När du sitter bakom ratten i en volvo kommer bitterheten, avunden och det dåliga humöret krypande, sakta men säkert, jag tog mig ur, men dom 3 åren med Volvo satte djupa spår :huvet

Men nu är jag en lycklig person igen, hittade tillbaka till Bayern och livet leker som aldrig förr :banana

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Eller Mercedes.

Kunde vara kul att klistra upp på något MB showroomfönster...

Rostar så att det låter.

mbcrap.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det klassiska "blinka med helljuset" när man kört om dem......:crash

Ja jösses, det har man ju varit med om. :3freak
Bäst var ju muppen i någon surbil som hängde sig på tutan, för att sedan gasa ifatt vilt blinkandes med helljuset. Tyckte inte han kändes så värst sund att ha bakom sig, så jag väntade inte in honom... :hihi

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag kör en Volvo S80 D5 men jag är fan inte sur! :mad:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Men om man som TS var inne på spånar på hur samma undersökning för MC skulle seut.....
Nog är väl Goldwingägare lite knepiga, kanske inte sura men nåt slags kompensationsbehov...
Sporthojs åkare hänger mest på ett töntigt forum (SH) och verkar inte ha nåt liv...:(
HD åkare vågar jag inte ha några åsikter om ;)

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Till alla er som kör Volvo men inte är "sura"
Statistiskt säkerställt innebär att man skapat ett konfidensintervall som har för avsikt att svara på 90/95 eller 99 procent av utfallen att de inträffar. Normal vid denna typ av undersökningar nöjer man sig med 90% för att det är svårt att finnas konfidens på annan nivå:fakta skulle det dock visa sig att det rör sig om 99% är ni alla relativt körda :D
:fyllisar

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vi får väl utgå ifrån att undersökningens resultat enbart är giltigt för de som har bilen som huvudfordon. Kör man även MC är det ju det om är huvudfordonet och då bör man väl ha en helt annan personlighetstyp :va

Ankan1 är definitivt en surgubbe med en Volvo T5 , bågarna hjälper honom inte då han inte får köra dom utan måste cykla:crash

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Jag kör V70 men jag är ingen surgubbe. Jag vet att jag alltid har rätt och FAN TA DEN JÄVELN SOM KÖR OM MIG :6surkart :kulspruta :finger

:rolleyes:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De resultateb verkar stämma ett rätt bra när man tänker på vilka som man känner som kör det ena eller andra....

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy