Nu är jag hojsugen igen...

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
Kollade lite på olika hojar bland annat

KTM 1090 Adventure

Honda crf1000 abs africa twin

BMW R1200 GS

Bmw känns lite allmänt dyr... men skulle faktiskt vilja ha en sån. Därför sneglade jag även på dom andra 2 jag har listat ovan.

KTM är ju inte alls dyr som ny heller men hur är den jämfört med BMW tex?

Hondan ser okej ut men skulle vilja ha Rally modellen i så fall då jag inte är så förtjust i fronten.

Någon som har några ord att dela med sig? Vilken ska man välja?
Kommer köra längre sträckor ut till Europa osv

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
790 Duke är mer av en bushoj, och spelar i ett annat segment än BMWn, som är en äventyrshoj för långfärd i bekvämlighet.

Provkör och se vilken som beter sig som du vill.

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
okej, det blir nog ingen sporthoj för min del... är mer inne på "touring/adventure" hoj.

KTM 1090 Adventure är ju nästan 100k billigare än BMW R 1200 GS vilket är rätt mycket... vad jag har kollat så verkar KTM 1090 inte vara någon dålig hoj.

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
okej, det blir nog ingen sporthoj för min del... är mer inne på "touring/adventure" hoj.

KTM 1090 Adventure är ju nästan 100k billigare än BMW R 1200 GS vilket är rätt mycket... vad jag har kollat så verkar KTM 1090 inte vara någon dålig hoj.

1090 adventure är ju mer av en instegsmodell så sen har ju inte lika mycket lull-lull som BMWn eller 1290 SuperAdventure. Min garagegranne har en 1090 dock, och han är mycket nöjd. Inga problem alls med den vad jag vet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om jag var du skulle jag testa alla tre.
Dessutom (men som du ser är jag part i målet) skulle jag lägga till KTM 1290 Super Adventure.
Den är 35-40' dyrare än 1090 men du får en del för pengarna.

När jag testade runt (Super Tenere, Multistrada, GS1200, Tiger 1200) tyckte jag KTM'm var absolut roligast och mest "bang for the buck".
Har dock inte testat nya 1200GS som verkar ha gjort en redan bra hoj bättre på nästan alla punkter.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Provkörde KTM 1090 härom året och tyckte den kändes väldigt pigg och smidig. Jag tyckte dock att man fick rätt mycket mer hoj för perngarna i 1290'n så jag slog till på en sådan istället, men det handlar ju om vad man har för preferenser och behov (eller rättare sagt; hur mycket man gillar bling).
1290'n är dock större och såklart inte riktigt lika smidig, så det handlar som sagt om vad man tänkt använda den till.

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
tack för era åsikter...

Jag är inte så mycket efter bling, är nog mest komforten och smidigheten.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
tack för era åsikter...

Jag är inte så mycket efter bling, är nog mest komforten och smidigheten.

Då tror jag 1090'n skulle funka bra. Jag har även tourat en del med en 990 SMR och det funkade även det, men 1090'n är ju väldigt mycket mer anpassad för ändamålet. Visst är både BMW GS och KTM 1290 mer hoj på alla vis, men så kostar de också en hel del mer. Jag ser att det finns några lätt begagnade 1090 hos handlare för runt 100k och jag tror att det är svårt att hitta vettigare hoj än så för de pengarna.

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
har du kollat nåt på yamaha tracer 900 gt? är själv jävligt sugen på en sån.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Här är mina 3 poäng: går bara på körkänsla och magkänsla:

Hade jag varit du hade jag skippat Hondan, för den ser rätt löjlig ut, lite tunn på nåt vis. KTM:n har jag kört, helt jävla fucking underbar, hur mkt kraft som helst. Saker och ting verkar gå sönder men inga större problem. Återstår alltså bara BMW:n. Guud, vad ful den är. Jag hatar den motorn, utseendemässigt. Ju mer jag läser om GS:n desto mer är jag övertygad att jag hade valt just den om jag var tvungen att sluta åka asfalt. Välj med hjärta först, sen lite hjärna och en gnutta plånbok så blir det skitbra. :krama

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
har du kollat nåt på yamaha tracer 900 gt? är själv jävligt sugen på en sån.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Har faktiskt snöat in mig på BMW R1200 GS och KTM 1090 Adventure så jag har inte sett något annat... ska ta en titt på den :)

Tack för tipset

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
Här är mina 3 poäng: går bara på körkänsla och magkänsla:

Hade jag varit du hade jag skippat Hondan, för den ser rätt löjlig ut, lite tunn på nåt vis. KTM:n har jag kört, helt jävla fucking underbar, hur mkt kraft som helst. Saker och ting verkar gå sönder men inga större problem. Återstår alltså bara BMW:n. Guud, vad ful den är. Jag hatar den motorn, utseendemässigt. Ju mer jag läser om GS:n desto mer är jag övertygad att jag hade valt just den om jag var tvungen att sluta åka asfalt. Välj med hjärta först, sen lite hjärna och en gnutta plånbok så blir det skitbra. :krama

låter som bra tips det där :tummenupp

Jag gillar inte heller utseendet på Hondan men Bmw är snyggare än den alla fall... dock känns BMW som en cykel med kvalité. Finns väl en anledning till att den kostar betydligt mer som ny än tex KTM

Men är nog ute efter en hoj med kvalité och känsla. Det ska vara kul att åka långt.

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Mm.. hade också en V-strom 1000 en säsong, vettig hoj och beprövad motor! Aningen mer åt asfaltshållet!

Ännu en fördel med dessa "äventyrshojar" är försäkringen! (bortsett från att man sitter som en kung och jag kör snabbare med Teneren än med min gamla sporthoj! ;-) 1200:- helförs/helår Yamaha originalförsäkring! :tummenupp

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...