Nu åker R1:an mot en Enduro/Motard..

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Det är bara att inse fakta, har 3 barn bör man inte ha en extrem sporthoj.... iallafall inte om man INTE har en karaktär av stål. Och det har jag inte. Vet inte hur många rådjur jag smekt med och mothårs den sista perioden, och inte sker det i lagliga hastigheter direkt. Dessa hojar är helt underbara men det är bara för lätt att köra för fort. Min förhoppning är att en KTM 525 med enduro och motardfäljar skall ge rikligt med nöje fast farten är betydligt lägre.

Har kört en del enduro förr så där vet jag vad jag ger mig in på men har aldrig kört motard. Jag känner mig väldigt hemma på en sporthoj och är rädd för att det kommer kännas fel att köra motard. Vet att man inte skall stirra sig blind på effekt men när man är van att ha 165 bakhjulshästar till sitt förfogande och sedan plötsligt får 50 kanske allt nöje försvinner. Inte i skogen, där är 50 mer än nog men på vägen :va .

Nu får det bli som det blir, en extrem sporthoj och jag är inte långvarigt trots att det gått bra hittills, det har blivit 800 mil i år på 2 R1:eek:r. Min fråga är om man någonstans kan prova köra motard och kanske t.o.m olika motarder? Finns det ett företag i Sverige där man kan provköra för att veta vilken modell man skall köpa eller måste man köpa först? Idealet vore att prova hojen i endurospåret och på vägen innan man köper, men det lär nog vara en utopi anar jag...

Tack D.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Med en motard behöver du ju inte värst mycket effekt för att ha kul, räcker nästan gott & väl med 40hk för att kunna busa runt och ha kul på gata.

Ta och provkör lite olika modeller hos några olika åf, Aprilia, Ktm, Suzuki, Honda, Yamaha osv.. Finns massvis att välja på. Känn & kläm lite innan du fattar tycke för någon. :)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Kontrasten känns stor i början och suget påminner en då och då efter sport.
Själv bytat från R1-04 till BMW R1200 GS Adventure :tummenupp
100 hk i motorn räcker långt och väl länge till asfallt,grus och busiga skogs/traktor stigar.
Kanske ingen hoj man kör på bakhjulet eller busar värst mycket med men attans så trevlig ändå.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Neej! Behåll R1:an & kör bana i stället! Vet att det är svårt att hålla igen på farten med dessa maskiner, men ge inte upp!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Neej! Behåll R1:an & kör bana i stället! Vet att det är svårt att hålla igen på farten med dessa maskiner, men ge inte upp!

håller med.... Men vill du inte ha kvar r1an så är 525an en riktigt trevlig hoj som motard och enduro...
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Med en motard behöver du ju inte värst mycket effekt för att ha kul, räcker nästan gott & väl med 40hk för att kunna busa runt och ha kul på gata.

Ta och provkör lite olika modeller hos några olika åf, Aprilia, Ktm, Suzuki, Honda, Yamaha osv.. Finns massvis att välja på. Känn & kläm lite innan du fattar tycke för någon. :)

Frågan är var man hittar firmor som har motardvarianten och endorovarianten av respektive hoj till provkörning? Jag är beredd att köra långt för att få prova!

/D.

Kontrasten känns stor i början och suget påminner en då och då efter sport.
Själv bytat från R1-04 till BMW R1200 GS Adventure :tummenupp
100 hk i motorn räcker långt och väl länge till asfallt,grus och busiga skogs/traktor stigar.
Kanske ingen hoj man kör på bakhjulet eller busar värst mycket med men attans så trevlig ändå.

Mitt problem är att jag inte använder hojen för att njuta ev genom att se på naturen och lukta på blommorna. Jag kör 7 mil bara för att komma till en vägsträcka med perfekta kurvor. Väl där tar sträckan ca 4 minuter att köra och sedan 4 minuter på väg tillbaks. Vill inte köra fler gånger eftersom jag inte vill störa de som bor i närheten. Jag måste få pressa mig själv och hojen för att det skall vara kul, annars blir jag bara frustrerad. Det är med andra ord bara bana som gäller för min del men då dyker nästa problem upp. Bantid...

/D.
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Neej! Behåll R1:an & kör bana i stället! Vet att det är svårt att hålla igen på farten med dessa maskiner, men ge inte upp!

Som sagt,

bana vore underbart men med 3 barn, 2 båtar, 1 fru, en villa under renovering och ett krävande oförutsägbart jobb finns det liten chans att komma på bana eftersom tiden är förbestämd. Det positiva med R1 körningen är att jag kan dra iväg då det passar in i de övriga sysslorna och det brukar bli runt 20 tiden på vardagskvällarna då ungarna är lagda....

Det enda jag gjort i samband med bana är att betalt för tider jag inte kunnat komma. Synd eftersom bankörning förmodligen vore drömmen för mig!

Med en motard/enduro hoppas jag bibehålla flexibiliteten och undvika de värsta farorna. Samt ännu en sak....nu på höstkvällarna (då jag kan komma iväg) känner jag att R1:an inte är helt optimal, börjar acceptera lite släpp i kurvorna tack vare taskigt fäste (däcken är svåra att få tillräckligt varma på allmänna vägar när omgivningstempen är 10 grader och lägre) och det är väl bara en tidsfråga innan man lägger den på sidan...

En motard lär ju vara bättre under vinterhalvåret för att inte snacka om endurokörningen som denna hoj tillåter. Men som sagt....frågan är hur länge det tar innan man köper en R1:a igen då våren kommer. Ekonomiskt är det hela en katastrof eftersom jag får sälja min R1-07:a med ca 35 tusen i förlust på ca 450 mil och 3 månaders körning:gnissla.

Livet är inte rakt fram....

/D.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Tror du kommer att sakna rettan om du, precis som jag, valde en sporthoj just för kraften i den.

Allt blir olikt på en motard tycker jag - men du kanske vänjer dig!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
e väl bara o byta!.. de e inte så svårt o gå tillbaka igen :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Helt rätt men ekonomiskt är det inte så kul att tappa 35 papp varje gång. Kanske inte skall köpa nytt fler gånger :va ....

/D.

nej köp beggat.. finns väl fina grejor o få så oså.
kanske en som knappt gått nåt..
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ska du bara köra i stan och på gokartbana skulle jag rekommendera motard. Det ska vara VÄLIGT kurviga vägar för att du inte ska ligga och pressa en motard i full fart på högsta växeln hela tiden genom kurvorna. Framförallt en 525:a.

Vore jag som dig skulle jag snarare kolla på KTM 950 Supermoto eller Ducati Hypermotard alternativt en streetfighter. Du kan köra lika fort på kurvig väg med någon av dessa hojar som med din R1:a men avsaknaden av kåpa gör att det känns som om det går fortfare och man gasar inte lika friskt på rakorna mellan kurvorna utan laddar genom kurvorna istället vilket håller ned hastigheten en aning.

Avslutningsvis vill jag bara säga att du kan köra ihjäl dig med en EU-moped om du inte kör med insidan av hjälmhållaren så oavsett vilken hojtyp du väljer måste du försöka lära dig att hålla igen.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Ska du bara köra i stan och på gokartbana skulle jag rekommendera motard. Det ska vara VÄLIGT kurviga vägar för att du inte ska ligga och pressa en motard i full fart på högsta växeln hela tiden genom kurvorna. Framförallt en 525:a.

Vore jag som dig skulle jag snarare kolla på KTM 950 Supermoto eller Ducati Hypermotard alternativt en streetfighter. Du kan köra lika fort på kurvig väg med någon av dessa hojar som med din R1:a men avsaknaden av kåpa gör att det känns som om det går fortfare och man gasar inte lika friskt på rakorna mellan kurvorna utan laddar genom kurvorna istället vilket håller ned hastigheten en aning.

Avslutningsvis vill jag bara säga att du kan köra ihjäl dig med en EU-moped om du inte kör med insidan av hjälmhållaren så oavsett vilken hojtyp du väljer måste du försöka lära dig att hålla igen.


Tack för råden!

På tal om gokart....på lunchen tar jag ibland en snabb pastamannen och använder tiden till att köra gokart:tummenupp . 950:an har jag kollat på men på något sätt känns det som man tar en R1:a och tar bort prestanda och kåpor....allt bara för att det skall bli lite säkrare för att det går lite långsammare. Och precis som du sa, man kan köra ihjäl sig på en EU moppe också. Du har rätt när det gäller att man måste lära sig hålla igen, jag måste ändå påpeka att jag alltid kör på säkerhet när det gäller att köra under min förmåga. Har ju kört totalt över 6000 mil utan att råkat ut för något, har inte ens lagt någon hoj. Jag kör med andra ord med insidan men det jag är orolig för är de hastigheter man lätt kommer upp i med R1:an och allt vilt som springer rundor överallt. Hur kontrollerat man än kör och hur försiktig man än är i trafiken kan ett grävlingshelv-te snabbt göra slut på det roliga. Och desto fortare man kör desto mer sannolikt är det att man slår sig...Och man har inte en 180 + hk maskin för att fisa rundor.

Med R1:an kanske man kan klyva ett rådjur och med motarden kanske det går att köra över. Förrförra rundan jag tog resulterade i 2 nära rådjurupplevelser, 2 döda fasanhönor och en närkontakt med en flyendes ormvråk. Kanske skulle blivit jägare istället!

(Igår fick dessutom en ekorre sätta livet till..)


/D.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Med R1:an kanske man kan klyva ett rådjur och med motarden kanske det går att köra över.

Med tanke på viltproblemen där du kör kanske du borde köpa en Hummer istället?

Och man har inte en 180 + hk maskin för att fisa rundor.

Säg det till grabbarna utanför Donken på Sveavägen. Frågan är vad man egentligen har en hoj med 180hk till?

950:an har jag kollat på men på något sätt känns det som man tar en R1:a och tar bort prestanda och kåpor....allt bara för att det skall bli lite säkrare för att det går lite långsammare.

Var det inte just långsammare och säkrare du ville att det skulle gå?
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Med tanke på viltproblemen där du kör kanske du borde köpa en Hummer istället?

:D , har inte råd :D



Säg det till grabbarna utanför Donken på Sveavägen. Frågan är vad man egentligen har en hoj med 180hk till?

För vissa handlar det mest om imageproblem. Själv vill jag helst inte synas och inte höras (har därför inte slipon).



Var det inte just långsammare och säkrare du ville att det skulle gå?

Helt rätt, men varför göra en liten förändring till det "sämre", bättre att helt byta koncept.

525 med motardfäljar för det bli (tror jag :va :D ) /D.
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Bara så du vet, köra supermoto på en tight kon/sm bana slår allt vad roadracing heter i kul faktor.

:)
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Bara så du vet, köra supermoto på en tight kon/sm bana slår allt vad roadracing heter i kul faktor.

:)


Låter bra och inte helt orimligt! Det bör vara skitkul. Hoppas dessutom de låter en köra på den lokala gokart banan, vet inte vilken inställning de har till motardkörning.

Jag har bestämt mig, det blir en begagnad 525:a eller en ny 530. Hade den lokala YC kunnat fixa hem en WR 450 F hade det blivit en sådan eftersom jag helst vill handla av dem. WR 450:an är tydligen slutsåld och de nya 08:eek:rna kommer inte förrän i februari.

Ett par dumma frågor:

1) Jag har alla prylar för enduro körning och givetvis allt för RR körning. Men vad skall man ha för klädsel och skydd då man kör motard?

2) Jag är relativt kort i rocken vilket inte vållar problem då man kör enduro, men att köra motard på gata känns lite lökigt om sitthöjden är nära 1 meter. Det hade känts mer rätt om den var 90 cm. Vet att rena motarder är lägre, hur mycket kan man sänka en 525:a/530:a med rimliga ingrepp?

3) Det finns rena motardlandsvägsdäck, rena endurodäck samt en mix av de båda(som supermotard egentligen skall vara om jag förstår det rätt). Jag var nere i Lund i veckan och kollade på KTM hojar. Där såg jag dessa däck som var antingen eller. Hur pass bra grepp kan man förvänta sig med dessa mellanting? Som jag ser det duger de bara på väg om man inte är alltför inspirerad samt på grusväg om man inte heller är alltför inspirerad. Det borde vara bäst att ha fäljar med rena endurodäck samt rena gatdäck. Eller är jag fel ute? Skall använda den på allt från bana till enduro samt grusväg och skog. Jobbig nästan omöjlig att svara på fråga....

/D.
 

Ahono

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00
Testkörde en Triumph Street Triple i torsdags:tummenupp
Roligaste maskinen jag har kört någonsin tillsammans med SuperDuken:yoparty
La ut min hoj på annons i blocket till förmån för denna härliga maskin.
Jag kunde inte motivera varför jag skulle behålla min R1 och inte köpa Triplen, och då hade jag inte ens gått in på den ekonomiska aspekten. Folk säger att jag är galen som byter "ner" mig från R1 till Street Triple, men jag känner att effekten i kombination med de chassien som dagens sporthojar har är rent av overkill på våra vägar och definitivt överväderat om vi ska snacka om körglädje. Jag talar ju iofs bara för mig själv, alla uppfattar körglädje på olika sätt. Men det finns en del som åker sporthoj bara för att de vill ha det värsta som finns att få tag på, och kunna tänka sig att testa någon annan typ av maskin skulle inte komma på tal för det är sporthojar som minsann gäller för dem. Syftar inte på någon här, bara den uppfattningen jag fått, och då främst av vissa polare. Har ett par sådana kompisar som åker runt med senaste liter hojen med "ready to go kitet":hihi och skiftar krampaktigt vikten till vänster i en rondell 6 km/h, med gympadojor & jeans och no fear klistermärken. Skojade med en av dem, sa att jag hade oll*t hans hoj på parkeringen i jobbet, han tog den till en firma för att tvätta och vaxa den på nytt för att vara på den säkra sidan:confused: :D
Nädå, ingen mer sporthoj för mig på gata. Men jag är då fan sugen på en för bana när ekonomin tillåter. Tills dess får jag nöja mig med att förnedra polarna på de kurviga landsvägarna med triplen. De kommer aldrig fatta hur hojen med grodögonen som de skojade om nyss sticker iväg från dem:yoparty
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Bara så du vet, köra supermoto på en tight kon/sm bana slår allt vad roadracing heter i kul faktor.

:)

Det slår i alla fall allt vad körning på gata heter. Att köra med sporthoj/streetfighter på roadracingbana är SANSLöST roligt också! Skillnaden är att jag är mindre rädd när jag åker motard på gokartbana eftersom det går hälften så snabbt, det känns som jag har bättre kontroll och jag har inte den där känslan att om jag gör något fel så dör jag :)
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Testkörde en Triumph Street Triple i torsdags:tummenupp
Roligaste maskinen jag har kört någonsin tillsammans med SuperDuken:yoparty
La ut min hoj på annons i blocket till förmån för denna härliga maskin.
Jag kunde inte motivera varför jag skulle behålla min R1 och inte köpa Triplen, och då hade jag inte ens gått in på den ekonomiska aspekten. Folk säger att jag är galen som byter "ner" mig från R1 till Street Triple, men jag känner att effekten i kombination med de chassien som dagens sporthojar har är rent av overkill på våra vägar och definitivt överväderat om vi ska snacka om körglädje. Jag talar ju iofs bara för mig själv, alla uppfattar körglädje på olika sätt. Men det finns en del som åker sporthoj bara för att de vill ha det värsta som finns att få tag på, och kunna tänka sig att testa någon annan typ av maskin skulle inte komma på tal för det är sporthojar som minsann gäller för dem. Syftar inte på någon här, bara den uppfattningen jag fått, och då främst av vissa polare. Har ett par sådana kompisar som åker runt med senaste liter hojen med "ready to go kitet":hihi och skiftar krampaktigt vikten till vänster i en rondell 6 km/h, med gympadojor & jeans och no fear klistermärken. Skojade med en av dem, sa att jag hade oll*t hans hoj på parkeringen i jobbet, han tog den till en firma för att tvätta och vaxa den på nytt för att vara på den säkra sidan:confused: :D
Nädå, ingen mer sporthoj för mig på gata. Men jag är då fan sugen på en för bana när ekonomin tillåter. Tills dess får jag nöja mig med att förnedra polarna på de kurviga landsvägarna med triplen. De kommer aldrig fatta hur hojen med grodögonen som de skojade om nyss sticker iväg från dem:yoparty


Det var lite sådana killar jag menade hade image problem, det finns sådana överallt. Inte minst i skidbacken...

Köp triplen och njut! Och sedan en RS 250 till banan....

/D.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top