Nu får fan politikerna ge sig!!

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Skämtar dom eller? Den "rödgröna röran"? 10km/h är ju fan knappt så att man kan styra!!:mad:
------------------------------------------------------------------------
10 km/h i stadskärnan kan bli verklighet inom ett år

2004-08-21 00:00

Av:Staffan Wolters
Max 10 km/h för bilar i centrala Uppsala. Det blir följden om Niclas Malmberg (mp), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor, får som han vill.
Finanskommunalrådet Lena Hartwig (s) är inne på samma linje.
— Målet bör vara ett avgränsat område i centrala Uppsala där den högsta tillåtna hastigheten är ungefär 10-20 kilometer i timmen, säger hon.

I början av förra året fattade kommunstyrelsen ett principbeslut om att införa en så kallad gåfartzon i stadskärnan. Kommunalrådet Niclas Malmberg (mp) presenterar nu vad det kan komma att innebära.
— Gåfartszon innebär att bilar får köra på gatorna men aldrig så att de gående blir störda. Det blir i det närmaste en gågata där bilarna får krypa efter fotgängarna, förklarar han.
Målet är bland annat att minska utsläpp från trafiken.
Han uppger att gåfartzoner införts i till exempel Arboga.
— Om barn leker på gatan och bilisterna vill fram får de vänta tills barnen lekt färdigt.
Han säger att en trolig maxhastighet blir 10 km/tim och att de första gåfartsgatorna i centrala Uppsala kan bli verklighet nästa sommar.
Niclas Malmberg betonar att det hela inte är något utspel från hans sida.
— Inom majoritetspartierna har vi enats om principerna. Det är oerhört sannolikt att gåfartzonen genomförs.
I budgeten för de kommande fyra åren har 80 miljoner kronor reserverats för "trafik på stadens villkor". Enligt Niclas Malmberg kan pengarna komma att användas bland annat för att bredda vissa trottoarer i gåfartzonen vilket kan öppna för fler uteserveringar.
UNT: Affärsägare i Uppsala city har tidigare sagt nej till minskad framkomlighet för bilarna eftersom de tror att de förlorar kunder.
— De känner inte till konsekvenserna. I Tyskland har bilfria innerstäder lett till ett uppsving för handeln i stadskärnan, svarar Niclas Malmberg.

Gåfartszon är målet
För att idéerna ska bli verklighet krävs att socialdemokraterna och vänsterpartiet säger ja när ett förslag tagits fram av gatukontoret som arbetar med frågan.
Kommunalrådet Lena Hartwig (s) framhåller att hon inte kan ge några detaljerade besked innan hon sett förslaget.
— Vårt mål är att en gåfartzon ska skapas och maxfarten ska vara under 30 kilometer i timmen. Någonstans runt 10-20 kilometer i timmen bör högsta hastigheten vara, säger Lena Hartwig.
På en karta har Niclas Malmberg angett vilka gator han vill begränsa till 10 km/tim. Lena Hartwig vill inte binda sig vid specifika gator.
— Vi har pratat om ett område för gåfart i centrala Uppsala men det är inte så stort som förslaget från Niclas Malmberg. Det där området runt Vaksala torg som han ritat in känner jag inte igen från diskussionen.
Den trafikplan som gatukontoret arbetar med innehåller ytterligare en rad delar. Enligt kommunstyrelsens direktiv ska Kungsgatan få kollektivfiler för bussar, liksom Vaksalagatan, Bäverns gränd och St Olofsgatan.
Kommunledningen har även bestämt att alla p-platser på Fyris torg ska bort samt delar av p-platserna på St Eriks torg.
Som en följd av de nuvarande planerna tror Niclas Malmberg på betydande förändringar vid Stora torget.
— Troligen tas busstrafiken bort från Stora torget och det blir tillåtet att cykla där.
Vidare är p-pendeln på väg tillbaka.
— Lämpliga infartsparkeringar kunde vara Gränby centrum och Ica Maxi i Stenhagen.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Ja..den där Lena Hartwig borde det gå att göra något åt.
Hon verkar ju inte klok. Det ena idotiska påhittet efter det andra...

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Helt sanslöst

Är det :kocko Hartwig som har uttalat sig på fyllan igen? :fyllisar
Kanske såg en polisbil som han ifatt henne när hon kröp hem efter en mut middag och för att förhindra att detta händer igen så får bilarna inte köra fortare än hon kryper, då är hon ingen fara för allmänheten tror hon, bara för sig själv och då får hon sova i fyllhäcken där hon hör hemma.

Eller så kanske det är så att det finns någon butik kvar i centrum som ska bort så ska det bli pubar och raveställen för politiker att festa loss på.

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
"— Om barn leker på gatan och bilisterna vill fram får de vänta tills barnen lekt färdigt. "

Så man ska behöva sitta i timmar och vänta bara för att ett par ungar har fått för sig att hoppa hage på v-ågatan? Låter inte så seriöst.

"I budgeten för de kommande fyra åren har 80 miljoner kronor reserverats för "trafik på stadens villkor". "

ye right, behövs inte de pengarna till bättre saker i denna förfallna stad!

"Kommunledningen har även bestämt att alla p-platser på Fyris torg ska bort samt delar av p-platserna på St Eriks torg. "

Där rök pumpen/raggartorget!

"Som en följd av de nuvarande planerna tror Niclas Malmberg på betydande förändringar vid Stora torget.
— Troligen tas busstrafiken bort från Stora torget och det blir tillåtet att cykla där.
Vidare är p-pendeln på väg tillbaka.
— Lämpliga infartsparkeringar kunde vara Gränby centrum och Ica Maxi i Stenhagen. "

Är de dumma på riktigt eller tror de folk verkligen parkerar långt ute bara för att åka någon svin dyr buss sista biten! Snacka om att döda stadskärnan.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Nästa val skall jag blint rösta på det parti som gör något åt trafikproppen Uppsala.
S eller MP kommer garanterat inte få den rösten.:mad: Hartwig har förbrukat all mitt (om jag nu haft något) förtroende efter klubbandet av musikens hus (doh!) fylleincidenten med polisen och nu detta!

Tanken på en bilfri innerstad är gullig men den är än så länge en utopi. Bussen vill man inte ta efterssom det är för dyrt och bussarna går inte tillräckligt ofta. Det är obekvämt.

Affärsidkarna vill att vi kommer ner till staden för att handla, men varför skall vi det när stormarknaderna har stort utbud och gratis parkering? Jag släpar hellre hem matvaror i bil än buss.

Är förresten hastighetsmätarna nogranna nog vid 10-20 km/h? Skulle inte tro det. Pinsamt att åka fast för fortkörning i 22km/h!

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hehe! Ja Va ska man säga!
Politikerna gillar att ta tag i nya projet som kan skapa rubriker o visa dem
i fin dager på lokaltidningarnas framsidor!
För dem värkar juh aldrig lösa gamla saker som värkligen behövs fixxas till!
Dem är som små barn, det tråkiga är att dem inte har några föräldrar
som kollar vad dem gör och ger dem basningar när dem behöver det!

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gå gärna in på UNT'a forum om just detta förslag och läs eller skriv. Det finns flera roliga och tänkvärda insändare.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
ReDan skrev:
Hehe! Ja Va ska man säga!
Politikerna gillar att ta tag i nya projet som kan skapa rubriker o visa dem
i fin dager på lokaltidningarnas framsidor!
För dem värkar juh aldrig lösa gamla saker som värkligen behövs fixxas till!
Dem är som små barn, det tråkiga är att dem inte har några föräldrar
som kollar vad dem gör och ger dem basningar när dem behöver det!
Detta måte vara inofficiellt världsrekord.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
valmers skrev:
Detta måte vara inofficiellt världsrekord.
Måte?

Vad gäller ämnet, jag hoppas att polisen isf är lika nitiska med att bötfälla folk som cyklar för fort eller springer för fort (för att hinna med bussen?).. Det ska ju trots allt vara en stadskärna på gåendes villkor.. :rolleyes:

Nä, bara att hoppas på att Hartwig & co inte hinner ställa till för mycket skada i Uppsala innan valet.

Gabor

Guest
Kongo skrev:
Skämtar dom eller? Den "rödgröna röran"? 10km/h är ju fan knappt så att man kan styra!!:mad:
------------------------------------------------------------------------
10 km/h i stadskärnan kan bli verklighet inom ett år
QUOTE]

Uppsala har de politiker som dom förtjänar...några har faktiskt valt in dom...

Hoppas alla som får rösta vid nästa val röstar på Miiljöpartiklarna...

Varför...JO
Ju fortare dom kommer till makten , desto fortare kommer vi tillbaks till stenåldern med allt vad det innebär och DÅ kanske folk fattar vilka hopplösa jönsar det är utan verklighets uppfattning vi hade att göra med.

Då blir vi av med dom en gång för alla när sverige står helt stilla......

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
:kocko Undrar hur de tror att alla transporter in i uppsala stad kommer att fungera med 10 km/h som hastighet. Vad skall man säga till kunderna då?

- Nej vi kan inte köra ut dina grejer idag eftersom vi inte hinner köra ut allt på en dag. Numera tar det 5 ggr så lång tid att köra ut paket i stan.

Hoppas att det inte blir något av detta förslag! :mad:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Visst är det härligt med folk som kan ta kraftfulla och viktiga beslut!!! :Bugar
:gnissla

/bor på annan ort :D

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ropa inte hej TomK. Jag har hört ryktesvägen att Hartwig skall flytta till Östhammar snart. :tungan

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
JoS skrev:
Ropa inte hej TomK. Jag har hört ryktesvägen att Hartwig skall flytta till Östhammar snart. :tungan

Jag pröjsar bussbiljeten i sånna fall!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
JoS skrev:

Får ett gott välkomnande här - garanterat! :näsblod Finns nog plats att bo nära skjutbanan har jag hört. Träffsäkert boende...

beelsebub

Frutti Di Carne
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Cagiva Raptor
Lotta skrev:
Ja..den där Lena Hartwig borde det gå att göra något åt.
Hon verkar ju inte klok. Det ena idotiska påhittet efter det andra...

Lätt som en plätt, snart är det årsdagen när A.L mötte sin skapare!
Dax för mörkrets furste att "skicka hem" L.H dit hon hör hemma!! Man kan ju förslagsvis " parkera" henne med röven i vädret, kanske nere vid pumpen? Så kan hon göra lite nytta som "depåstöd" om man vill smörja kedjan?!

/.........

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
beelsebub skrev:
Lätt som en plätt, snart är det årsdagen när A.L mötte sin skapare!
Dax för mörkrets furste att "skicka hem" L.H dit hon hör hemma!! Man kan ju förslagsvis " parkera" henne med röven i vädret, kanske nere vid pumpen? Så kan hon göra lite nytta som "depåstöd" om man vill smörja kedjan?!

/.........

Ursäkta min okunskap!!!

Men vem fan är A.L??

:)

(resten tror jag att jag fattade)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...