Kongo
Men gasa sa jag!!!
Skämtar dom eller? Den "rödgröna röran"? 10km/h är ju fan knappt så att man kan styra!!
------------------------------------------------------------------------
10 km/h i stadskärnan kan bli verklighet inom ett år
2004-08-21 00:00
Av:Staffan Wolters
Max 10 km/h för bilar i centrala Uppsala. Det blir följden om Niclas Malmberg (mp), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor, får som han vill.
Finanskommunalrådet Lena Hartwig (s) är inne på samma linje.
— Målet bör vara ett avgränsat område i centrala Uppsala där den högsta tillåtna hastigheten är ungefär 10-20 kilometer i timmen, säger hon.
I början av förra året fattade kommunstyrelsen ett principbeslut om att införa en så kallad gåfartzon i stadskärnan. Kommunalrådet Niclas Malmberg (mp) presenterar nu vad det kan komma att innebära.
— Gåfartszon innebär att bilar får köra på gatorna men aldrig så att de gående blir störda. Det blir i det närmaste en gågata där bilarna får krypa efter fotgängarna, förklarar han.
Målet är bland annat att minska utsläpp från trafiken.
Han uppger att gåfartzoner införts i till exempel Arboga.
— Om barn leker på gatan och bilisterna vill fram får de vänta tills barnen lekt färdigt.
Han säger att en trolig maxhastighet blir 10 km/tim och att de första gåfartsgatorna i centrala Uppsala kan bli verklighet nästa sommar.
Niclas Malmberg betonar att det hela inte är något utspel från hans sida.
— Inom majoritetspartierna har vi enats om principerna. Det är oerhört sannolikt att gåfartzonen genomförs.
I budgeten för de kommande fyra åren har 80 miljoner kronor reserverats för "trafik på stadens villkor". Enligt Niclas Malmberg kan pengarna komma att användas bland annat för att bredda vissa trottoarer i gåfartzonen vilket kan öppna för fler uteserveringar.
UNT: Affärsägare i Uppsala city har tidigare sagt nej till minskad framkomlighet för bilarna eftersom de tror att de förlorar kunder.
— De känner inte till konsekvenserna. I Tyskland har bilfria innerstäder lett till ett uppsving för handeln i stadskärnan, svarar Niclas Malmberg.
Gåfartszon är målet
För att idéerna ska bli verklighet krävs att socialdemokraterna och vänsterpartiet säger ja när ett förslag tagits fram av gatukontoret som arbetar med frågan.
Kommunalrådet Lena Hartwig (s) framhåller att hon inte kan ge några detaljerade besked innan hon sett förslaget.
— Vårt mål är att en gåfartzon ska skapas och maxfarten ska vara under 30 kilometer i timmen. Någonstans runt 10-20 kilometer i timmen bör högsta hastigheten vara, säger Lena Hartwig.
På en karta har Niclas Malmberg angett vilka gator han vill begränsa till 10 km/tim. Lena Hartwig vill inte binda sig vid specifika gator.
— Vi har pratat om ett område för gåfart i centrala Uppsala men det är inte så stort som förslaget från Niclas Malmberg. Det där området runt Vaksala torg som han ritat in känner jag inte igen från diskussionen.
Den trafikplan som gatukontoret arbetar med innehåller ytterligare en rad delar. Enligt kommunstyrelsens direktiv ska Kungsgatan få kollektivfiler för bussar, liksom Vaksalagatan, Bäverns gränd och St Olofsgatan.
Kommunledningen har även bestämt att alla p-platser på Fyris torg ska bort samt delar av p-platserna på St Eriks torg.
Som en följd av de nuvarande planerna tror Niclas Malmberg på betydande förändringar vid Stora torget.
— Troligen tas busstrafiken bort från Stora torget och det blir tillåtet att cykla där.
Vidare är p-pendeln på väg tillbaka.
— Lämpliga infartsparkeringar kunde vara Gränby centrum och Ica Maxi i Stenhagen.
------------------------------------------------------------------------
10 km/h i stadskärnan kan bli verklighet inom ett år
2004-08-21 00:00
Av:Staffan Wolters
Max 10 km/h för bilar i centrala Uppsala. Det blir följden om Niclas Malmberg (mp), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor, får som han vill.
Finanskommunalrådet Lena Hartwig (s) är inne på samma linje.
— Målet bör vara ett avgränsat område i centrala Uppsala där den högsta tillåtna hastigheten är ungefär 10-20 kilometer i timmen, säger hon.
I början av förra året fattade kommunstyrelsen ett principbeslut om att införa en så kallad gåfartzon i stadskärnan. Kommunalrådet Niclas Malmberg (mp) presenterar nu vad det kan komma att innebära.
— Gåfartszon innebär att bilar får köra på gatorna men aldrig så att de gående blir störda. Det blir i det närmaste en gågata där bilarna får krypa efter fotgängarna, förklarar han.
Målet är bland annat att minska utsläpp från trafiken.
Han uppger att gåfartzoner införts i till exempel Arboga.
— Om barn leker på gatan och bilisterna vill fram får de vänta tills barnen lekt färdigt.
Han säger att en trolig maxhastighet blir 10 km/tim och att de första gåfartsgatorna i centrala Uppsala kan bli verklighet nästa sommar.
Niclas Malmberg betonar att det hela inte är något utspel från hans sida.
— Inom majoritetspartierna har vi enats om principerna. Det är oerhört sannolikt att gåfartzonen genomförs.
I budgeten för de kommande fyra åren har 80 miljoner kronor reserverats för "trafik på stadens villkor". Enligt Niclas Malmberg kan pengarna komma att användas bland annat för att bredda vissa trottoarer i gåfartzonen vilket kan öppna för fler uteserveringar.
UNT: Affärsägare i Uppsala city har tidigare sagt nej till minskad framkomlighet för bilarna eftersom de tror att de förlorar kunder.
— De känner inte till konsekvenserna. I Tyskland har bilfria innerstäder lett till ett uppsving för handeln i stadskärnan, svarar Niclas Malmberg.
Gåfartszon är målet
För att idéerna ska bli verklighet krävs att socialdemokraterna och vänsterpartiet säger ja när ett förslag tagits fram av gatukontoret som arbetar med frågan.
Kommunalrådet Lena Hartwig (s) framhåller att hon inte kan ge några detaljerade besked innan hon sett förslaget.
— Vårt mål är att en gåfartzon ska skapas och maxfarten ska vara under 30 kilometer i timmen. Någonstans runt 10-20 kilometer i timmen bör högsta hastigheten vara, säger Lena Hartwig.
På en karta har Niclas Malmberg angett vilka gator han vill begränsa till 10 km/tim. Lena Hartwig vill inte binda sig vid specifika gator.
— Vi har pratat om ett område för gåfart i centrala Uppsala men det är inte så stort som förslaget från Niclas Malmberg. Det där området runt Vaksala torg som han ritat in känner jag inte igen från diskussionen.
Den trafikplan som gatukontoret arbetar med innehåller ytterligare en rad delar. Enligt kommunstyrelsens direktiv ska Kungsgatan få kollektivfiler för bussar, liksom Vaksalagatan, Bäverns gränd och St Olofsgatan.
Kommunledningen har även bestämt att alla p-platser på Fyris torg ska bort samt delar av p-platserna på St Eriks torg.
Som en följd av de nuvarande planerna tror Niclas Malmberg på betydande förändringar vid Stora torget.
— Troligen tas busstrafiken bort från Stora torget och det blir tillåtet att cykla där.
Vidare är p-pendeln på väg tillbaka.
— Lämpliga infartsparkeringar kunde vara Gränby centrum och Ica Maxi i Stenhagen.