Nu kommer man längre på 95 oktanig bensin.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Statoil har nu släppt sin nya 95 oktaniga bensin som påstås vara mer energisnål pga ett "hemligt" additiv som ska göra motorn halare eller ge mindre motstånd som det så vackert heter.Någon klocka som ringer om det gamla undermedlet Slick 50 som såldes i kubik för några år sedan.Personligen tror jag just nu att vinsten för den vardaglige användaren är plus minus noll.

Vilket naturligtvis fick mig att tänka på den gamla frågan om vilket fordon som går snabbast.Den vaxade eller den ovaxade ... LOL. :crash

http://www.bike.se/nyheter/statoil-lanserar-snal-bensin

352kneg.jpg

Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Så länge inte våtkopplingar får för sig att börja slira, så är det väl bra om det gör nå'n skillnad! Jag tror ändå att förbrukningen skulle kunna minskas mer om den satans etanolen förpassades ur bensinen. Sprit ska man dricka!

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Hmm.. Mindre friktion mellan de rörliga delarna i motorn, det kan ju funka på en tvåtaktare då:crash

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Hur det är med bensinen vet jag inte men släta helt blanka och/eller vaxade ytor ger högre strömningsmotstånd i luft och vatten. Därför är golfbollar knottriga och surfbrädor slipas till en silkeslen yta istället för att vaxas.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Så länge inte våtkopplingar får för sig att börja slira, så är det väl bra om det gör nå'n skillnad! Jag tror ändå att förbrukningen skulle kunna minskas mer om den satans etanolen förpassades ur bensinen. Sprit ska man dricka!

Tror nog att det är meningen att du ska hälla i den här soppan där du häller den vanliga motsvarigheten :rolleyes:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om Statoil och alla andra skulle skita i att blanda i Etanol i bensinen så skulle alla kunna komma längre på 1 tank. Testa tanka i Norge och jämför förbrukningen med vad ni brukar ha här hemma så ser ni skillnaden. Normännen blandar ju inte ut bensinen med sprit.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är oljan och inte bensinen som smörjer en motor och det är svårt även med oljan att sänka friktionen nämnvärt.

Det är sorgligt att dessa stora firmor sänkt sig till denna låga nivå som bara kan benämnas som bedrägeri. Dock är det kostsamt att bevisa bedrägeriet och det är väl det dom iskallt räknar med.

Last edited:

ATM_Patrik

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Ducati 1199 2013
Med lite sprit i bensinen så får vi ju mer pulver :fyllisar Å jag tankar bara får 100 kr när jag tankar ändå :tungan

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den enklaste bensintillsatsen för lägre friktion torde var olja.
Men jag bryr mig inte.
På nått sätt känns sånt här som när en kollega i går fick ett SMS att han vunnit 1000000 i ett lotteri.
Bara skicka kontoinformation så skulle dom sätta in pengarna.

Målsättning med antifriktionstillsatsen är samma som hos banken och mchandlaren/bilhandlaren:
Följer man deras råd så blir mina pengar deras pengar.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
98 oktan soppan har mindre etanol , man kommer vanligtvis längre på en tank ... men den kostar ju mera åxå

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om där nu är etanol i alla bensinsorter vad ska man då köra ur förgasarna med på t ex en fulltank inför sista säsongen rundan för att skölja bort dessa etanolrester.Har just nu en dos Red Line SI1 i tanken då och då mellan tankningarna.Dyrt skit men har gett en jämnare gång. :crash

http://www.redlineoil.se/tillsatser/bransletillsatser/bensin/si-1

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
är ändrat sen några år, 5% etanol både i 95 och 98 nu (och i vpower)
Jo både 95 och 98 är E5 (5% etanol). Planen var väl att helt gå över från 95 E5 till 95 E10 till 2014, men det återstår väl att se hur det blir med det. Maskinparken är nog inte tillräckligt ny än och om för många i och med omläggningen går över till 98 E5 så blir det ju omvänd verkan miljömässigt.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Kanske ska prova tanka deras nya bensin och hoppas på att bilen ger upp så man får ersättning å skaffa ny.

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Kanske ska prova tanka deras nya bensin och hoppas på att bilen ger upp så man får ersättning å skaffa ny.

Skulle gissa på att det går både fortare och är billigare för dig att jobba ihop pengarna för en ny bil, än bevisa att deras bensin förstört din bensinmotor. :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka