Nu ska mc-döden stoppas

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=53-AV_ID=394620,00.html

2005-04-06 00:00

Av:Kjell Hedlund
Risken att dödas är ungefär 15 gånger större om man tar *motorcykeln till kiosken i stället för bilen. Men motorcyklisterna blir allt fler i Sverige och allt fler dödas. Utvecklingen oroar myndigheterna och motorcyklisternas egna organisationer. I sommar presenteras förslag om skärpta regler.

Den typiska dödsolyckan ser ut så här:
Motorcyklisten, som kanske är på väg till kiosken, kör av vägen på en 70-sträcka där det går alldeles för fort då han kommer in i en kurva. Han bromsar på fel sätt, tappar kontrollen över maskinen och kastas med huvudet före in i ett träd.
Mer än hälften av de som dödades på motorcykel i Sverige förra året använde supersportmaskiner. De är kopior av roadracingmaskiner och är lätthanterliga, har högeffektiva bromssystem, hög acceleration och höga toppfarter. Vissa når hastigheter över 300 kilometer i timmen.
— Jag brukar säga att ingen köper en sporthoj för att hålla hastighetsgränsen, säger Åke Lövh, chef för trafikpolisen i Uppsala län.

Vill påverka förarna
Dödstalen skulle kunna mins*kas om man förbjuder supersportmaskinerna eller kan få förarna att bli mer medvetna om riskerna de tar.
Bland de organisationer och myndigheter som arbetar med problemet är dock stödet för ett förbud litet. Därför inriktar man sig nu på att påverka förarna.
Sveriges motorcyklisters cent*ralorganisation, SMC, anordnar i sommar särskilda kurser för ägare till supersportmaskiner, bland annat på Rörken utanför Uppsala.
Syftet är öka kunskaperna om riskerna, och att visa på goda förebilder. SMC har rekryterat och utbildat särskilda instruktörer och även försökt få med en del kända mc-profiler.
Man försöker skapa en ny kultur inom superhojgruppen, av det slag som redan finns hos de lite äld*re motorcyklister som helst glider fram på vägarna.
— SMC och liknande organisationer tycker inte särskilt mycket om de förare som ger motorcyklismen ett dåligt rykte. Men man vill inte mota bort dem, utan att i stället få med dem, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid vägverket.

Förslag kommer i sommar
Det är bland annat Tingvall som samlar ihop det knippe av förslag som ska presenteras i sommar. Vägverket och en rad organisationer samarbetar i ett projekt, kallat *Motorcykel-OLA, där man analyserar olyckorna och försöker hitta lösningar för att få en säkrare mc-trafik.
Det är rimligt att på en del om*råden har mer tvingande regler, säger Claes Tingvall, och tillägger:
— Förhoppningsvis ska det i de förslag vi lägger komma ut ganska skarpa saker.
Tingvall vill inte säga mera än att det handlar om utbildning, övervakning, registrering och körkort.

Tänker de återkalla A-körkortet för dem som fram till 1976 kunde få sin behörighet utan särskilda mc-prov?
- Det tror jag inte. Den gruppen minskar år för år. Bedömningen är att det inte skulle ge så förfärligt mycket, svarar Claes Tingvall.
Flera undersökningar har visat att mc-förare som gått utbildningar för att kunna hantera sitt fordon bättre kör mer riskfyllt än tidigare.
— Fortbildningen måste vara inriktad på åtgärder som höjer insikten om de risker som finns. Det är jätteviktigt, säger SMC:s generalsekreterare Per Johansson.

Tekniska lösningar
I ett förslag till ny policy för NTF pekas på en annan väg:
— Vi vill skriva in att mc-tillverkarna bör erbjuda tekniska system som förhindrar överskridande av hastighetsgränser och onykter körning, säger NTF:s mediechef Thomas Carlsson.
Under åren 1995 till 2002 omkom i genomsnitt 37 förare eller passagerare per år på motorcykel, 2003 ökade siffran till 47 och den preliminära siffran för 2004 är 59 dödade.
Utvecklingen oroar många, men förvånar inte statistikerna.
— Jag skulle vilka säga att det är ett normalt utfall med tanke på hur många fler det är som åker mc i dag, säger Mikael Klingstedt, Vägverket i Eskilstuna.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ett relaterat ämne är försäkringspremier som går upp på vissa typer av maskiner. I England har man dock sett att en viss typ av hojar är mindre representerade. Orsaken till att de saknas i statistiken är något speciell... :)

"Supermoto Safest
Latest figures issued by the Driver Safety Monitoring Body (DSMB) conclusively prove that the safest form of motorcycle transport is Supermoto.

DSMB Press Officer, Barry McCoy, said: The latest statistics (Jan-Dec 04) show that if you ride a Supermoto bike, you're 72% less likely to be involved in a serious accident, 66% less likely to be prosecuted for speeding and 55% less likely to have it stolen.'

On hearing the news an insurance industry insider, who refused to be named, said: This comes as no suprise. It's much harder for Gatsos to read your number when your doing a near vertical wheelie and the best anti-theft device ever fitted was a left hand kickstart and 12:1 compression piston."

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
TomK skrev:
On hearing the news an insurance industry insider, who refused to be named, said: This comes as no suprise. It's much harder for Gatsos to read your number when your doing a near vertical wheelie and the best anti-theft device ever fitted was a left hand kickstart and 12:1 compression piston."

:rofl Så sant så sant! :hihi

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Den typiska dödsolyckan ser ut så här:
Motorcyklisten, som kanske är på väg till kiosken, kör av vägen på en 70-sträcka där det går alldeles för fort då han kommer in i en kurva. Han bromsar på fel sätt, tappar kontrollen över maskinen och kastas med huvudet före in i ett träd.
Då är det bäst att förbjuda alla sporthojar :huvet

— Jag brukar säga att ingen köper en sporthoj för att hålla hastighetsgränsen, säger Åke Lövh, chef för trafikpolisen i Uppsala län.
Och dom som köper en Ferarri Super duper turbo hit och dit gör det :va
Sant men man kan göra det på rätt ställen. Banor, övningar mindre vägar osv

Dödstalen skulle kunna mins*kas om man förbjuder supersportmaskinerna eller kan få förarna att bli mer medvetna om riskerna de tar.
Kanske det eller så gör alla som jag skulle göra. Skruva av skylten och köra ännu värre. Få folk medvetna låter som en bättre ide :tummenupp

Tänker de återkalla A-körkortet för dem som fram till 1976 kunde få sin behörighet utan särskilda mc-prov?
- Det tror jag inte. Den gruppen minskar år för år.
Det är bara för dom är så gammla att dom dör naturligt och då minskar antalet som kan dö i olyckor :D

Tekniska lösningar
I ett förslag till ny policy för NTF pekas på en annan väg:
— Vi vill skriva in att mc-tillverkarna bör erbjuda tekniska system som förhindrar överskridande av hastighetsgränser och onykter körning, säger NTF:s mediechef Thomas Carlsson.
Jaaaa, åhh ingen kommer ju koppla bort den fina tekniska åtgärden direkt när dom köpt hojen. :fatta!

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Galne Dansken skrev:
Utvecklingen oroar många, men förvånar inte statistikerna.
— Jag skulle vilka säga att det är ett normalt utfall med tanke på hur många fler det är som åker mc i dag, säger Mikael Klingstedt, Vägverket i Eskilstuna.

Beklagligt att den kompetensen inte premieras högre i vägverkshierarkin. :3freak

/O

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Så var ännu ett statligt verk i farten om att med regler och förbud, tekniska lösningar bergränsa den så förr fria människan att göra något som staten inte kan kontrollera, jag tror att det ligger lite kontrollbehov i att kunna reglera och bestämma över varje enskild medborgare.

Det är trist att folk dör i olyckor eller lemlästas i något vajerräcke som samma verk tycker är så fantastiskt, särskilt om man kan ha det på båda sidorna av vägen, då kan man inte komma undan någonstans, eller är det Göran Persson som vill att alla tussilago ska vara skyddade i sina vägkanter.

Snart blir det lag om GPS på hojen/bilen så staten kan skatta och kontrollera vart du åker, vilken hastighet du färdas i, säkert uppkopplad för att kunna höra vad du säger och kunna registrera möjliga passagerare.

Kommer att tänka på en film med Sylvester Stallone som blir upptinad i framtiden för att fånga någon buse(någon vet säkert vad den heter), våra politiker som såg den skulle nog insett värdet av den fria människan, inte möjligheter att kontrollera och bötfälla.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tja, det var väl bara väntat med tanke på att en attitydförändring av samhället i stort och hojåkare i synnerhet knappast är aktuellt.

På nåt vis känns det som att hojåkaren som rebell är påväg tillbaka efter att ha blivit mer och mer rumsren och accepterad de senaste åren. Resultatet av det borde ju rimligen bli nåt slags hämmande åtgärder från myndigheterna "för ditt eget och andras bästa".

Som man beter sig blir man bemött....

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Tja, inte rolig läsning.

Nu bör det liksom bildas en länk hos dom som var negative når SMC tidigt i höstas kampagnade om sporthojer.... eller hur..

Sen får ta det väldigt positivt att myndigheterne nu plötsligt har fått upp sina ögon för aktiviteterna på Rörken :banana

Mit råd till oss är att komme med positive lösnings förslag - inte sura och endast bli negativa..
(om dom ve ha alkolås på hojerne - troligen ok för mig - då är det typ 25% av dom som dör, som inte snor Affe´s & Kongo´s R1 igen - som inte kommer i statistikken och skador oss andra...)

NB: Vajerräcken - det är inga på MC som konkret har avlidat här - då rensar vi bort han som wheelied in i ett... problemerna finns annanstans - kolla i MC-Ola....

Black Adder

fartbrukare
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
R1
Galne Dansken skrev:
NB: Vajerräcken - det är inga på MC som konkret har avlidat här - då rensar vi bort han som wheelied in i ett... problemerna finns annanstans - kolla i MC-Ola....

Visst detta är sporthoj.com men att inte räkna den stackaren med passagerare som åkte omkull med sin hd utanför Köping förra året och träffade vajerräcket/stolparna är väl lite väl fräckt. :7peta Föraren avled, passageraren svårt skadad.

Sedan är det bra med skilda körfält men varför inte göra det bra för alla trafikanter? I direktivet till vv från riksdagen står det att de ska värna om alla trafikanter. Det anser jag inte att de gör när de sätter upp vajrar istället för något liknande (t.ex. hel betongmur) vilket är min moraliska ursäkt för att inte följa andra regler som vv sätter upp (hastighetsbegränsningar) eftersom jag tydligen inte räknas som trafikant av vv.

Patrik29

Bad ass
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Såld
För 2 år sedan så fick ja vatten planing på motervägen i ca 100 km/t.Åkte in i vejerräcket,där var inget helt på hojen.Om man säger så här:DET GJORDE ONT!!!!!.Bröt armar o ben men ja hadde tur som kasade en bit innan ja for in i vejerräcket. :huvet :yoparty

Ja hadde en TL 1000 -97-,Fick sälja den för att försäkringen blev för dyr.Förra året köpte ja en Kawasaki Z6R -02-,trafik försäkring 9000 kr hel år.Skulle försäkra den i år då skulle dom ha 12500kr för samma förskring.Så ja fick byta hoj istället till en VFR 800 -05-. :yoparty

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Black Adder skrev:
..att inte räkna den stackaren med passagerare som åkte omkull med sin hd utanför Köping förra året och träffade vajerräcket/stolparna är väl lite väl fräckt. :7peta Föraren avled, passageraren svårt skadad.
....

SORRY :näsblod jag var fel ute.

Bifogat

• racken.jpg
    racken.jpg
    100.4 KB · Visningar: 57

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Vajer räcke

Jag vet att hojåkare blir lemlästade av dessa räcken, jag kallar det så när benen inte sitter ihop med kroppen och trots skinnställ slitits av och hänger kvar i vajerräcket.

Black Adder

fartbrukare
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
R1
Blir bara så arg när vv går med sådan här propaganda och blåser upp att ingen har förolykats under en viss period när de mycket väl vet att det har hänt i efterföljande period. Visst räckerna har säkert räddat något/några mc-liv då vi har sluppit möta bilar på fel sida vägen men som sagt det har även tagit liv. Verkar som vv inte vågar erkänna att hojfolket haft åtminstånde lite rätt när man har klagat högljutt över vajerns/stolparnas faror.

Det är sådant här som gör att jag slutar lyssna när jag vet att motparten säger en sak (som i och för sig inte är ljug men inte hela sanningen) istället för att säga som det är.

Nu är det så illa att även våra mottrafikanter i bilarna inte har klartat sig undan heller när det för några år sedan körden in en bil i vajrarna utanför Eskiltuna så vandrade en vajer upp på taket på bilen. Taket orkade inte stå emot den spända vajern som skar in i bilen vilket ledde till förarens tragiska bortgång några dagar efter olyckan.

Som sagt, att förhindra mötesolyckor är bra, men gör det på ett bra sätt i stället för en halvmessyr som man sedan står och slår sig för bröstet och skryter om hur bra man gjort någonting när det kunde vara så mycket bättre.

Det var inte meningen att göra dig till meningsmotståndare då det inte är du (Galne Dansken) som ligger bakom detta uttalande men jag har fått för mig att du är väldigt engagerad i trafiksäkerhetsfrågor för oss hojåkare och finns med på ställen där detta diskuteras och har möjlighet att föra fram hojåkares åsikter så jag ville bara få upp dina ögon så att du inte sväljer allt okritiskt som vv presenterar med sin statestik.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Black Adder skrev:
...Det var inte meningen att göra dig till meningsmotståndare då det inte är du (Galne Dansken) som ligger bakom detta uttalande men jag har fått för mig att du är väldigt engagerad i trafiksäkerhetsfrågor för oss hojåkare och finns med på ställen där detta diskuteras och har möjlighet att föra fram hojåkares åsikter så jag ville bara få upp dina ögon så att du inte sväljer allt okritiskt som vv presenterar med sin statestik.

Tackar - jag ka endast ta tag med SMC - när det är rätt ammunition i bössan - så kör på och ge inputzzz :tummenupp

Till info finns dom flesta, från; VV, Polis, NTF, F-bolag, etc., på sporthoj.com som flittiga besökare.
Så det lönar verkligen vår sak att denattera (seriöst) här.

Flera har överfor mig tillkännagivet att sporthoj.com snacket faktisk kan vära ganska vettigt - och flera go´a inputzz kommer därifrån..

Så vi får jobba på.. :tummenupp

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...