Galne Dansken
Uppsala Roadrunners
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=53-AV_ID=394620,00.html
2005-04-06 00:00
Av:Kjell Hedlund
Risken att dödas är ungefär 15 gånger större om man tar *motorcykeln till kiosken i stället för bilen. Men motorcyklisterna blir allt fler i Sverige och allt fler dödas. Utvecklingen oroar myndigheterna och motorcyklisternas egna organisationer. I sommar presenteras förslag om skärpta regler.
Den typiska dödsolyckan ser ut så här:
Motorcyklisten, som kanske är på väg till kiosken, kör av vägen på en 70-sträcka där det går alldeles för fort då han kommer in i en kurva. Han bromsar på fel sätt, tappar kontrollen över maskinen och kastas med huvudet före in i ett träd.
Mer än hälften av de som dödades på motorcykel i Sverige förra året använde supersportmaskiner. De är kopior av roadracingmaskiner och är lätthanterliga, har högeffektiva bromssystem, hög acceleration och höga toppfarter. Vissa når hastigheter över 300 kilometer i timmen.
— Jag brukar säga att ingen köper en sporthoj för att hålla hastighetsgränsen, säger Åke Lövh, chef för trafikpolisen i Uppsala län.
Vill påverka förarna
Dödstalen skulle kunna mins*kas om man förbjuder supersportmaskinerna eller kan få förarna att bli mer medvetna om riskerna de tar.
Bland de organisationer och myndigheter som arbetar med problemet är dock stödet för ett förbud litet. Därför inriktar man sig nu på att påverka förarna.
Sveriges motorcyklisters cent*ralorganisation, SMC, anordnar i sommar särskilda kurser för ägare till supersportmaskiner, bland annat på Rörken utanför Uppsala.
Syftet är öka kunskaperna om riskerna, och att visa på goda förebilder. SMC har rekryterat och utbildat särskilda instruktörer och även försökt få med en del kända mc-profiler.
Man försöker skapa en ny kultur inom superhojgruppen, av det slag som redan finns hos de lite äld*re motorcyklister som helst glider fram på vägarna.
— SMC och liknande organisationer tycker inte särskilt mycket om de förare som ger motorcyklismen ett dåligt rykte. Men man vill inte mota bort dem, utan att i stället få med dem, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid vägverket.
Förslag kommer i sommar
Det är bland annat Tingvall som samlar ihop det knippe av förslag som ska presenteras i sommar. Vägverket och en rad organisationer samarbetar i ett projekt, kallat *Motorcykel-OLA, där man analyserar olyckorna och försöker hitta lösningar för att få en säkrare mc-trafik.
Det är rimligt att på en del om*råden har mer tvingande regler, säger Claes Tingvall, och tillägger:
— Förhoppningsvis ska det i de förslag vi lägger komma ut ganska skarpa saker.
Tingvall vill inte säga mera än att det handlar om utbildning, övervakning, registrering och körkort.
Tänker de återkalla A-körkortet för dem som fram till 1976 kunde få sin behörighet utan särskilda mc-prov?
- Det tror jag inte. Den gruppen minskar år för år. Bedömningen är att det inte skulle ge så förfärligt mycket, svarar Claes Tingvall.
Flera undersökningar har visat att mc-förare som gått utbildningar för att kunna hantera sitt fordon bättre kör mer riskfyllt än tidigare.
— Fortbildningen måste vara inriktad på åtgärder som höjer insikten om de risker som finns. Det är jätteviktigt, säger SMC:s generalsekreterare Per Johansson.
Tekniska lösningar
I ett förslag till ny policy för NTF pekas på en annan väg:
— Vi vill skriva in att mc-tillverkarna bör erbjuda tekniska system som förhindrar överskridande av hastighetsgränser och onykter körning, säger NTF:s mediechef Thomas Carlsson.
Under åren 1995 till 2002 omkom i genomsnitt 37 förare eller passagerare per år på motorcykel, 2003 ökade siffran till 47 och den preliminära siffran för 2004 är 59 dödade.
Utvecklingen oroar många, men förvånar inte statistikerna.
— Jag skulle vilka säga att det är ett normalt utfall med tanke på hur många fler det är som åker mc i dag, säger Mikael Klingstedt, Vägverket i Eskilstuna.
2005-04-06 00:00
Av:Kjell Hedlund
Risken att dödas är ungefär 15 gånger större om man tar *motorcykeln till kiosken i stället för bilen. Men motorcyklisterna blir allt fler i Sverige och allt fler dödas. Utvecklingen oroar myndigheterna och motorcyklisternas egna organisationer. I sommar presenteras förslag om skärpta regler.
Den typiska dödsolyckan ser ut så här:
Motorcyklisten, som kanske är på väg till kiosken, kör av vägen på en 70-sträcka där det går alldeles för fort då han kommer in i en kurva. Han bromsar på fel sätt, tappar kontrollen över maskinen och kastas med huvudet före in i ett träd.
Mer än hälften av de som dödades på motorcykel i Sverige förra året använde supersportmaskiner. De är kopior av roadracingmaskiner och är lätthanterliga, har högeffektiva bromssystem, hög acceleration och höga toppfarter. Vissa når hastigheter över 300 kilometer i timmen.
— Jag brukar säga att ingen köper en sporthoj för att hålla hastighetsgränsen, säger Åke Lövh, chef för trafikpolisen i Uppsala län.
Vill påverka förarna
Dödstalen skulle kunna mins*kas om man förbjuder supersportmaskinerna eller kan få förarna att bli mer medvetna om riskerna de tar.
Bland de organisationer och myndigheter som arbetar med problemet är dock stödet för ett förbud litet. Därför inriktar man sig nu på att påverka förarna.
Sveriges motorcyklisters cent*ralorganisation, SMC, anordnar i sommar särskilda kurser för ägare till supersportmaskiner, bland annat på Rörken utanför Uppsala.
Syftet är öka kunskaperna om riskerna, och att visa på goda förebilder. SMC har rekryterat och utbildat särskilda instruktörer och även försökt få med en del kända mc-profiler.
Man försöker skapa en ny kultur inom superhojgruppen, av det slag som redan finns hos de lite äld*re motorcyklister som helst glider fram på vägarna.
— SMC och liknande organisationer tycker inte särskilt mycket om de förare som ger motorcyklismen ett dåligt rykte. Men man vill inte mota bort dem, utan att i stället få med dem, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid vägverket.
Förslag kommer i sommar
Det är bland annat Tingvall som samlar ihop det knippe av förslag som ska presenteras i sommar. Vägverket och en rad organisationer samarbetar i ett projekt, kallat *Motorcykel-OLA, där man analyserar olyckorna och försöker hitta lösningar för att få en säkrare mc-trafik.
Det är rimligt att på en del om*råden har mer tvingande regler, säger Claes Tingvall, och tillägger:
— Förhoppningsvis ska det i de förslag vi lägger komma ut ganska skarpa saker.
Tingvall vill inte säga mera än att det handlar om utbildning, övervakning, registrering och körkort.
Tänker de återkalla A-körkortet för dem som fram till 1976 kunde få sin behörighet utan särskilda mc-prov?
- Det tror jag inte. Den gruppen minskar år för år. Bedömningen är att det inte skulle ge så förfärligt mycket, svarar Claes Tingvall.
Flera undersökningar har visat att mc-förare som gått utbildningar för att kunna hantera sitt fordon bättre kör mer riskfyllt än tidigare.
— Fortbildningen måste vara inriktad på åtgärder som höjer insikten om de risker som finns. Det är jätteviktigt, säger SMC:s generalsekreterare Per Johansson.
Tekniska lösningar
I ett förslag till ny policy för NTF pekas på en annan väg:
— Vi vill skriva in att mc-tillverkarna bör erbjuda tekniska system som förhindrar överskridande av hastighetsgränser och onykter körning, säger NTF:s mediechef Thomas Carlsson.
Under åren 1995 till 2002 omkom i genomsnitt 37 förare eller passagerare per år på motorcykel, 2003 ökade siffran till 47 och den preliminära siffran för 2004 är 59 dödade.
Utvecklingen oroar många, men förvånar inte statistikerna.
— Jag skulle vilka säga att det är ett normalt utfall med tanke på hur många fler det är som åker mc i dag, säger Mikael Klingstedt, Vägverket i Eskilstuna.