Nu snackar vi lite skit om..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Regler; Få men håll krÄnkt, tant/gubbsjuka, politik, gårdagens ghetto, religion & krig där det hör hemma.
Om inte kanske Sporthoj uppgraderar mig and everyalla gonna suffer, främst jag
:nicka

Bilhandeln och allt vad det innebär ?

Our story (nej jag svänger inte med svengelska) är att damen pricka en smal lyktstolpe 06.06.2023?? med sin bil. Det var lite klantigt men skedde i ungefär 2.3km/h och hon kände inte ens att något (tittade åt ett annat håll because of reasons, ingen mobil inblandad) tog emot men det lät så hon bromsade instinktivt. En gubbe kommer älgandes då detta skedde på en parkering till sjukhuset där svärödlan var på besök.

-Gick det br.. hur i helvete kunde den gå sönder så mycket!?

Bilen ser ut som skit på den sidan, lyktan borta, framskärmen av metall ser uppriven ut, stötfångaren hänger läpp och det ligger förvånansvärt mycket skräp vid sidan av.

Jag blir ditringd, vi styr upp med med försäkring/bärgare och jag letar efter sopkvast på sjukan utan framgång (bärgaren ställer upp).

-Har ni några önskemål om var jag kör bilen?
-Dom i Täby är vettiga.
-Kollar.
-Eh jag kommer inte in där dagen till ära.
-Ok något förslag i närheten?
-Dom här.
-Ok men kör på det då.

Försäkringsbolaget rekommenderar uthyrning, sammarbetspartner men kräver inte indirekt dom, ni förstår och damen kliver i fällan. Efter en månad när första räkningen dimper ner på 7500 pengar (25% av kostnaden) tänker hon efter. Vi kollar alt. lite snabbt.

-Hej, varför har ni en så dyr sammarbetspartner? (med trevlig ton)
-He ja, jag har inget bra svar på det.
-Ok men då är det lugnt med vilken som helst i princip?
-Ja.

Sen går det en tid, hon hör av sig till verkstan och det återkommande är att det är svårt med delar till en mängdbil p.g.a. världsläget.

Efter 4 månader tycker vi nog att nog får vara nog, verkstan har fortfarande ingen prognos på när delarna kan tänkas dyka upp. Damen vill att jag tänker till vilket jag gör, hon kräver samtidigt på eget bevåg en lista vilka delar som är så svåra att få tag på och ger mig den infon. Jag funderar i ungefär 5 min och mejlar en erkänt serviceminded verkstad och där får jag till svar att dom kan ha dessa delar på hyllan på ca 2 veckor (vilket justerades till 3) innan vidare beslut. Jag ber dom återkoppla mejlkorrenspondens till skadeverkstan om det kändes OK för dom, de får kränga delar och verkstan kan slutföra ett försäkringsärende är min enkla tanke. Skadeverkstan måste fråga, typ eller så var det dom generalagenten, om det gick att avbeställa (utan prognos vilket damen påpeka) men det gick bra efter om och men som det verka :4skrika Ett skämt, tog en vecka.

Prick 3 veckor senare skickar jag en fråga om det gick som planerat till min idé till reservdelsleverantör och får på minuter svar att delarna är skickade till skadeverkstan innan helgen.

Damen hör av sig samma måndag och frågar om delarna kommit och om det finns någon hum om färdigställande. Kanske på fredag, okok.

Vinterhjulssäsong, slipper jag handjaga upp en hästläpare så.. ber damen fråga verkstan idag torsdag om verkstan fortfarande tror fredag och om inte ifall det är OK att jag sladdar förbi med dubbhjulen för dom att skifta?

-Hej, nä verkstan sa att det var mer att demontera än dom trodde så nu är prognosen följande onsdag.
-Ok så?
-Jo men kom förbi med vinterhjulen.

Ser jag det där svarta härket i år förlorar jag ett vad med min vänsterhand.

Ok men såhär kan man inte ha det.

Fortsättning följer.. men kom gärna med egna historier eller annat.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja Säpo kan inte lyckas med nått förutom att framstå som efterblivna så jag tror inte Säpo varit inblandade i det här
Fast @Klockringaren är ju med i SÄPO och försöker bara få oss att lita på honom genom att snacka skit om sina kollegor, så att han kan infiltrera vår extremistgrupp.

No , Säpo tror mina brudar är såna här ute för o frita mig , more is comming - dom är så men korta...

img_3_1699523056534.jpg

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Varsågod, not Säpo - CIA...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Men hur dåligt går det för bilbranschen egentligen? (har inte facebook, tinder o allt vad det heter) Damen kommer förmodligen skrota ut sin hästdroska efter reparation och ettårsleasing känns som det enda vettiga alt. idag om man inte har någon förkärlek att skruva skrot vill säga :nej

Strulet är att hon behöver kunna släpa rel. tungt ibland och det har inte dagens drivlinor tagit höjd för, riktigt. Menar kollar man nybilar idag så verkar merparten av annonserna legat ute sedan i våras och reg.nr är obefintliga när man vill kolla dragvikt i fordonsdata eftersom dom bara skriver antal mugghållare och usb nuförtiden =/

Går det så illa att dom måste återanvända annonser eller vad är det frågan om?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Men hur dåligt går det för bilbranschen egentligen? (har inte facebook, tinder o allt vad det heter) Damen kommer förmodligen skrota ut sin hästdroska efter reparation och ettårsleasing känns som det enda vettiga alt. idag om man inte har någon förkärlek att skruva skrot vill säga :nej

Strulet är att hon behöver kunna släpa rel. tungt ibland och det har inte dagens drivlinor tagit höjd för, riktigt. Menar kollar man nybilar idag så verkar merparten av annonserna legat ute sedan i våras och reg.nr är obefintliga när man vill kolla dragvikt i fordonsdata eftersom dom bara skriver antal mugghållare och usb nuförtiden =/

Går det så illa att dom måste återanvända annonser eller vad är det frågan om?

Köp nån Vw Tuoareg me diesel o dsg låda.
Låga årsmodeller om det skall vara billigt o smått

Starka ganska små bilar o inte som nya enorma

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nja, hovslagerskan har en och ja.. det säger väl allt :smasha

Absolut en kapabel bil när den fungerar men det var väl just det. Hon rådfråga mig innan (ett gäng år sen) men det blev förmodligen för dyrt (inte med facit i hand) men så har hon lite tur med nuvarande och kan anlita en gammal räv. Om det så är fyrfjädringspunka på den där så löser han det för 3000 pengar inkl. kamKedjebyte vad den nu har på ett ungefär. Hon skrotar runt med den där slänger det går naturligtvis ned dom förutsättningarna.

Den driftsäkerheten är dock vare sig jag eller sambon intresserade av.

Trailern har 2600kg totalvikt så säg allt som har 1700kg dragit och tågvikt under 7 ton är av intresse = båda har BE = Totalvikt 3500kg+3500kg.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nja, hovslagerskan har en och ja.. det säger väl allt :smasha

Absolut en kapabel bil när den fungerar men det var väl just det. Hon rådfråga mig innan (ett gäng år sen) men det blev förmodligen för dyrt (inte med facit i hand) men så har hon lite tur med nuvarande och kan anlita en gammal räv. Om det så är fyrfjädringspunka på den där så löser han det för 3000 pengar inkl. kamKedjebyte vad den nu har på ett ungefär. Hon skrotar runt med den där slänger det går naturligtvis ned dom förutsättningarna.

Den driftsäkerheten är dock vare sig jag eller sambon intresserade av.

Trailern har 2600kg totalvikt så säg allt som har 1700kg dragit och tågvikt under 7 ton är av intresse = båda har BE = Totalvikt 3500kg+3500kg.

Är sugen på o skaffa en som glidarbil , man får väl byta kedja iaf om den har lite mil.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Sjukt rörigt men känner igen en VAG verkstad when I see one

Vw är faktiskt ganska ok , folk kör taxi/bud/polis med dsg o dieslar o finns massa som rullat 60-100kmil.

Ryktet stämmer med vissa motorer och en torrkopplad dsg låda och när jag stod vid en avfart så stod en türk o skrufva me sin Sharan.

Iaf varför många får problem vid 25k mil , mystery solved :rofl

Jag glodde ned i hans motorytrymme , han sa att vw var skit o allt var finito och jag frågade hur långt den gått.

Türk prata 25000 mil

Den hade garanterat rullat 100.000 mil som taxi,svarttaxi i Hamburg där han tjöpt den av Öznan...

Mätarskrufvade bilar

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...