Nu tar jag klivet ut i "ljuset".

Zeb72

Bättre sent än aldrig!
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
CBR600
Jag har varit en åskådare i på denna grymma sajt ett bra tag. Nu
är det dock dags att pressentera mig tänkte jag. :)

För ett och ett halft år sedan slog jag till och köpte en CBR600f -94 efter ett uppehåll på 7ÅR! Detta pga skola bildande av familj etc.

Det är nu gött att ha nått att åka på igen! Fast man ibland länkta efter något vassare, men det kommer senare kanske.

Har dock ett litet problem. Kör med orginal ljuddämpare nu vilket är tråkigt tyst! Fick med ett hemma gjort slipon som låter som ett gammalt Vanes & Hains (osäker på stavning) dvs öron bedövande! Finns det någon som vet hur jag kan fixa till sliponet till att låta "lagom" mycket, så skulle jag vara tacksam! Till mångaav dagens slipon finns det ju bämpningssatser,hur ser en sådan ut?

Have fun out there!

Zeb72

Bättre sent än aldrig!
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
CBR600
Tack, jag har tänkt på det också, är dock inte säker på om det sänker ljudnivån tillräckligt enligt min smak. Ett problem är att ljuddämparen är igen svetsad. Om jag skall göra omaket att såga upp den och svetsa igen den eller liknande, så vill jag vara ganska säker på att det låter "lagom" mycket när jag är färdig med den. Har fundering på om det finns någon lätt modifiering som kan göras på det perforerade röret för att få ner ljudet lite mer?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag har varit en åskådare i på denna grymma sajt ett bra tag. Nu
är det dock dags att pressentera mig tänkte jag. :)

För ett och ett halft år sedan slog jag till och köpte en CBR600f -94 efter ett uppehåll på 7ÅR! Detta pga skola bildande av familj etc.

Det är nu gött att ha nått att åka på igen! Fast man ibland länkta efter något vassare, men det kommer senare kanske.

Har dock ett litet problem. Kör med orginal ljuddämpare nu vilket är tråkigt tyst! Fick med ett hemma gjort slipon som låter som ett gammalt Vanes & Hains (osäker på stavning) dvs öron bedövande! Finns det någon som vet hur jag kan fixa till sliponet till att låta "lagom" mycket, så skulle jag vara tacksam! Till mångaav dagens slipon finns det ju bämpningssatser,hur ser en sådan ut?

Have fun out there!

du kan ju alltid prova med en insats.
om de nuvarnade perforerade röret är 2 tum så ta ett 1 tums..
svetsa på nåt runt i ena ändan som e stort som ditt orginal rör. linda med ull.. (långtrådig fiber) dra åt med ståltråd tryck dit o borra ett hål genom din slutpip och genom den del som du svetsat fast i de nya 1" perforerade röret.
skruva dit en skruv så den sitter.. o wips har du tappat nån enstaka hk men har ett behagligt ljud.

Zeb72

Bättre sent än aldrig!
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
CBR600
Tack för tipset!
Skall ta och klyva dämparn någon dag snart.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...