Nudlar, gröt och 400 kubik......

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Detta är väl dagens I-landsproblem, men det lutar åt att jag kommer avyttra min fina BMW R1100S (snyft) på grund av mina planer för de närmaste åren. Har dock konstaterat att det inte går att vara utan hoj, det vore en mindre katastrof. Så det finns 2 avgörande "egenskaper" som det tilltänkta hojen bör ha.

1. Billig som f-n både i drift och inköp. Tänkt budget 10.000
2. Bör gärna passa någon som mäter 198 cm i strumplästen.

Har själv lurat på en Suzuki GSX 400. Finns på Blocket för under 10.000 och borde ju gå hyffsat snålt? Någon som har erfarenheter av den?? För och emot?

/Pierre
 

Wo0nte

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2011
Ort
Visby
Hoj
Yamaha YZF-R125 -08, Honda RVF 400 -94, Suzuki GXSR 750 -98, Kawasaki ZX7RR -96, RVF750RR -94,
Jag skulle rekommendera en Honda RVF 400 (NC35), en lite V4 som man fastnar för :tummenupp
Men de finns tyvärr inte i sverige :gnissla
Men GSX 400 vet jag inget om
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
När jag var 18 hade jag en GSX 400E. En trevlig twin som har en skön gång och är lättservad. Jag har även haft en GSX 400FWS, som åxå var ganska kul, men krävde lite mer kärlek för att hållas igång.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
RVF:en och VFR:en (modellen innan RVF) är båda riktigt fina hojar, tyvärr ligger dom rejält utanför 10 000 kr - budgeten.
Angående GSX 400 så hade morsan en sådan som första hoj. Den tuffade och gick under tiden hon hade den, enda problemet var väl att den var svårstartad p g a dålig kräm i batteriet.
Om detta berodde på att den laddade dåligt eller om det var något annat el-relaterat som knasade kommer jag inte ihåg, men det är tydligen ett vanligt problem på denna modell.

Av de japanska 400:eek:rna från 80-talet så är det Suzukin och Hondan som är de vettigaste köpen.
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
När jag var 18 hade jag en GSX 400E. En trevlig twin som har en skön gång och är lättservad. Jag har även haft en GSX 400FWS, som åxå var ganska kul, men krävde lite mer kärlek för att hållas igång.

Det bådar gott. Ska åka och titta på en sådan imorgon. Så får vi se vad som händer!!
Trevlig försäkringspremie var det iaf! 1383 Helår hos Bilsport och MC!

/Pierre
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Av de japanska 400:eek:rna från 80-talet så är det Suzukin och Hondan som är de vettigaste köpen.

Håller med, har haft en Kawa Z-250, som kändes lite allmänt slut. Trots att den bara rullat 182 mil när jag köpte den.... Har även haft en Honda CBX 650-E och den hade mycket spännande fel i elektroniken. Så därav att Suzuki kändes som ett vettigt val! :)

/Pierre
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Se till att det är en GSX och inte en GS bara. Sen skulle jag gå på en 750 eller 1100 istället. Mycket roligare för ungefär samma pengar, jag hade mycket kul på min GSX1100ES. Tror inte dom gamla hojarna är speciellt mycket dyrare i försäkring heller trots mycket effekt.


Eller så går du in på Svantes kontor och drämmer näven i bordet och säger att du måste fan ha råd att åka Bumse!
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Har en gsx400fws. Svårt med reservdelar. Tror man hittar lättare med 400e, verkar ju ha varit betydligt vanligare.
Min kom med det "vanliga" problemet med paj laddregulator, trots bytt till ny av förre ägaren för ett år sen. Köpte en beg på skroten, också paj. Köpte då en sån där Shindengen mosfet från en ninja 600 på skroten. Nu funkar det.
Tycker den känns kompakt, otroligt skön för mig att sitta på (175cm). Helförsäkring 1200kr svedea. Vet inte hur snålt den går förrns jag fått den helt vägduglig, strax. Lättmekad. Specen är 58hkr, 200kg, rödmarkering vid 11500varv. Bra växellåda, bra dubbla skivbromsar fram, vattenkyld radfyra. Bra instrumentpanel med växelindikator och annat.
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Se till att det är en GSX och inte en GS bara. Sen skulle jag gå på en 750 eller 1100 istället. Mycket roligare för ungefär samma pengar, jag hade mycket kul på min GSX1100ES. Tror inte dom gamla hojarna är speciellt mycket dyrare i försäkring heller trots mycket effekt.


Eller så går du in på Svantes kontor och drämmer näven i bordet och säger att du måste fan ha råd att åka Bumse!

Hittade faktiskt en GSX1100ES för 10.000 som verkade vettig. Blev samma försäkringspremie för den som för en GSX400E ??? Får nog åka och kolla på den.

Lurigt det där, han har ju datorn hängandes under bordet. Så risken är ju att jag då pajjar hårddisken och eftersom främst jag använder lagersystem som körs från den datorn så blir ju jag mest drabbad....
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Om detta berodde på att den laddade dåligt eller om det var något annat el-relaterat som knasade kommer jag inte ihåg, men det är tydligen ett vanligt problem på denna modell.
QUOTE]
Ja, om jag förstått det rätt så är det alltså laddregulatorn som pajar som är det vanliga på dessa, vilket ska bero på att batteriet är kasst / dåligt laddat. Så när generatorn pumpar ut ström och batteriet inte bjuder tillräckligt motstånd så blir det för mycket ström och regulatorn säger poff. Så kolla batteriet, och kolla spänningen över polerna när motorn snurrar och belysning på. Över 15 volt inte bra. Under 13 inte heller så bra. Kring 14 som jag har nu oavsett varvtal (fast glömde sätta på belysningen) känns fint. Då existerar ju inte problemet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hittade faktiskt en GSX1100ES för 10.000 som verkade vettig. Blev samma försäkringspremie för den som för en GSX400E ??? Får nog åka och kolla på den.

Lurigt det där, han har ju datorn hängandes under bordet. Så risken är ju att jag då pajjar hårddisken och eftersom främst jag använder lagersystem som körs från den datorn så blir ju jag mest drabbad....

Om lagersystemet havererar blir det övertid vilket ger klirr i kassan!

1100an är den överlägset bästa 80-tals hojen jag haft och då har jag hunnit med 5st.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Jag skulle rekommendera en Honda RVF 400 (NC35), en lite V4 som man fastnar för :tummenupp
Men de finns tyvärr inte i sverige :gnissla
Men GSX 400 vet jag inget om

RVF.JPG

I beg to differ...

Men utanför budget då kanske.:gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
1100an är den överlägset bästa 80-tals hojen jag haft och då har jag hunnit med 5st.

GSX1100E (inte ES, kåpan gör mer skada än nytta) och FJ1200 var de sista, och därmed bästa, av den filosofin.
BMW K100 är ett utmärkt alternativ, men de är oftast dyrare.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
GSX1100E (inte ES, kåpan gör mer skada än nytta) och FJ1200 var de sista, och därmed bästa, av den filosofin.
BMW K100 är ett utmärkt alternativ, men de är oftast dyrare.

Har haft både E och ES och föredrog kåpvarianten faktiskt. Dock var min E en -84 (generationen innan) så det kan ha spelat in. Ska det vara en E så är det -85 och framåt som gäller (väl?).

K100 har rätt elaka vibrationer, kassa bromsar och är tröttare än GSX1100. K75ans motor går riktigt trevligt men den är för klen för sin vikt tycker jag. Och en sån har PierreC redan haft så det vet han bättre än jag.
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Har haft både E och ES och föredrog kåpvarianten faktiskt. Dock var min E en -84 (generationen innan) så det kan ha spelat in. Ska det vara en E så är det -85 och framåt som gäller (väl?).

K100 har rätt elaka vibrationer, kassa bromsar och är tröttare än GSX1100. K75ans motor går riktigt trevligt men den är för klen för sin vikt tycker jag. Och en sån har PierreC redan haft så det vet han bättre än jag.

Provkörde ju din 1100ES och minns den som lite småbrutal på ett väldigt mysigt sätt.... Till skillnad från K75:an som var klart mer o-brutal, men hade många andra trevliga egenskaper. I efterhand så var det ju rätt så korkat att kränga iväg den jag hade!

/Pierre
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top