Nummer-plÅts Placering

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
HEJ!
Jag har lite funderingar om placering av nummer-plåten! Absolut snyggast är ju att ha den i hjul-huset,men vad säger "harry-haffa" om det?? Är det någon som har några erfarenheter av det?? Om man pacerar nr-plåten i hjul-huset med ett baklyse över så att det blir nr-plåts belysning (lika som Heda)är detta ett bra alternativ att lugna ordningsmakten eller??
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jag har klippt min regplåt och placerat den i hjulhuset...

Inge problem än, har haft den i ett par månader. Men snuten har ju inte varit bakom än, så man vet ju aldrig..... :)


Plus att en avgasrörsläcka har gjort att skylten är svart.... Hehe


/Zana
 

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Nummer-plåts placering

Är det huvudsaken att skylten är belyst och syns bakifrån??
 

KTM_Mod.

Är fet och ful
Gick med
23 May 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM LC4 SM
Såhär gjorde jag på min lc4:a

Funkar bra och ingen har stoppat mig ännu (på tre veckor)
 

Bifogat

  • p1010006.jpg
    p1010006.jpg
    77.7 KB · Visningar: 591

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Jag har haft snutten bakom mig!och dom gnälde inte så prova du att sätt den i hjulhuset :tummenupp jag tror inte dom gnäller så länge det är en orginal skylt
 

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Mölndal
Hoj
KTM Superduke
Hjulhuset

HAr pratat med en liten polis om min plåt som satt i hjulhuset och han ansåg (varierar mellan poliser) att den inte skall sitta där då den lätt blir nedsmutsad, däremot hade polisen inget att säga om min lilla plåt som jag nu har monterad...Trir det beror på vilket humör polisen är på.......
Skickar med en bild på hur det ser ut med den lilla plåten...
 

Bifogat

  • bildplåt.jpg
    bildplåt.jpg
    100.9 KB · Visningar: 526

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Jag har för mig att det var nån som drog fallet med regplåten i hjulhuset till rätten och fick rätt och i såna fall så borde det ju vara vägledande för andra fall också.
Men man vet aldrig.

Det beror ju, som sas ovan, även på vilken polis man stöter på.
Är det en vanlig patrullbil så är det inte säkert att de känner till hur det ska vara och inte, men om man däremot stöter på Trafik Rävarna så är det bara att hoppas på att dom är på gott humör..

Byta ut plåten mot en annan är däremot garanterat förbjudet, vilket kan leda till böter och ombesiktning.
Om inte polisen är på bra humör vill säga.. Eller inte vet att det är förbjudet..
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Kommentarer överflödiga.

Originalplåt, något gömd men synlig. Resulterade även i en ombesiktning.
 

Bifogat

  • böter.jpg
    böter.jpg
    89 KB · Visningar: 518

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Passe skrev:
HEJ!
Jag har lite funderingar om placering av nummer-plåten! Absolut snyggast är ju att ha den i hjul-huset,men vad säger "harry-haffa" om det?? Är det någon som har några erfarenheter av det?? Om man pacerar nr-plåten i hjul-huset med ett baklyse över så att det blir nr-plåts belysning (lika som Heda)är detta ett bra alternativ att lugna ordningsmakten eller??

Tre viktiga kriterier som måste uppfyllas:

1. Monterad baktill. (Klar definitionsfråga)
2. Väl synlig
3. Upplyst
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
McB skrev:
Kommentarer överflödiga.

Originalplåt, något gömd men synlig. Resulterade även i en ombesiktning.

Då var med andra ord den polisen inte på bra humör :(

Eller så var den inte helt synlig/upplyst bakifrån.

Du hade dock kunnat dra det till rättegång (om du inte redan hade skrivit under) och kanske vunnit där.

I vilket fall som helst så ska man aldrig skriva under på plats, eftersom åklagaren kan strunta i att ta upp fallet.

Man får i alla fall en chans till att betala innan det går till rättegång(utan några tilläggskostnader), om åklagaren nu bestämmer sig för att han har tillräckligt med bevis.

Den enda gången man kan skriva under är om polisen har klara bevis på flera brott vid ett och samma tillfälle och går med på att bara bötfälla för ett av dem mot att du skriver under på plats, men då skall det vara VÄLDIGT klara bevis.. :fakta
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Drifter skrev:
Då var med andra ord den polisen inte på bra humör :(

Eller så var den inte helt synlig/upplyst bakifrån.

Du hade dock kunnat dra det till rättegång (om du inte redan hade skrivit under) och kanske vunnit där.

I vilket fall som helst så ska man aldrig skriva under på plats, eftersom åklagaren kan strunta i att ta upp fallet.

Man får i alla fall en chans till att betala innan det går till rättegång(utan några tilläggskostnader), om åklagaren nu bestämmer sig för att han har tillräckligt med bevis.

Den enda gången man kan skriva under är om polisen har klara bevis på flera brott vid ett och samma tillfälle och går med på att bara bötfälla för ett av dem mot att du skriver under på plats, men då skall det vara VÄLDIGT klara bevis.. :fakta
Håller med till fullo.

Blev stoppad en gång i bilen. Fick välja på att betala böterna för 1. Inget halvljus 2. Inget säkerhetsbälte 3. Ingen skatteuggla 4. Ignorerat högerregeln (snutarna kom från höger :( ) plus en grej till som jag inte kommer ihåg. Valde halvljuset om jag minns rätt...

Jag kör f.ö med miniskylt i hjulhuset och har inte blivit stoppad ännu. Men det beror nog mest på att ingen snut sett mig eftersom jag inte har baklyse, blinkers, reflex eller skyltbeysning heller :crash
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Förra ägaren till min hoj blev stoppad med nummer plåt & bakljuse i hjulhuset, det snuten hade att änmärka på var att t.ex. lastbil-chufförer kanske inte skulle se bakljuset/bromsljuset eftersom dom sitter så mkt högre.
Har klarade sig undan böter dock
 

Herneteg

Mer RR, mindre väg...
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Ekerö
Hoj
RS250 -00
Hmm, testade en liten plast-skylt förra året. Fick ha den i hjulhuset i ca 3 veckor inga problem, sen var jag nere på brostugan och fick direkt en tilsägelse. Tänkte att det är ju ok så länge dom bara säger till :)

Dagen efter blev det 300 pix i böter och en stunds fördröjning av hojturen. Då ledsnade jag och flyttade bak den!
 

Herneteg

Mer RR, mindre väg...
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Ekerö
Hoj
RS250 -00
Hmm, testade en liten plast-skylt förra året. Fick ha den i hjulhuset i ca 3 veckor inga problem, sen var jag nere på brostugan och fick direkt en tilsägelse. Tänkte att det är ju ok så länge dom bara säger till :)

Dagen efter blev det 300 pix i böter och en stunds fördröjning av hojturen. Då ledsnade jag och flyttade bak den!
 

KTM_Mod.

Är fet och ful
Gick med
23 May 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM LC4 SM
Zana skrev:
Ser ut som du har en del att såga... =)

Seriöst: Varför tar du inte bort hela "läppen"???!!!???!!!


/Zana


Just om jag skulle bli stoppad...
Då är det ju bara till att sätta upp plåten i hålen för belysningen.

Skulle jag såga mer blir dessutom det lite strul med bakljuset. Har inte haft ngn tid att meka med skiten...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top