Nummerskyltsbelysning - krav på styrka?

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Är det några krav på att men i mörker skall kunna se skylten med hjälp av belysningen elle räcke det att det sitter en lampa där? Monterade en liten lampa på min, köpt på Lelles, och den lyser men inte lyser den upp så man ser vad står på skylten.

5aea63c4-87c5-fe56.jpg

Vitsen är ju att plåten ska lysas upp. (Varför skulle man annars ha en lampa där...?) Man får för övrigt inte ha vitt ljus riktat bakåt (såvida man inte använder backen...) så det blir nog tyvärr underkänt*2 på det där.

Gör om, gör rätt.

Det där kommer inte gillas. Det får inte lysa bakåt.

Sen ska väl skyltbelysningen precis som allt annan lyse vara E-godkänd?

En E-märkning är väl det enda som krävs för att bylingen skall ta handen från hölstret.

Kör med samma som dig men väntar konstant på blåblink eller en spade.

Det finns skruv med lampan på sida så att säga, som inte lyser rakt ut.

Dom lyser åt sidan men läcker en del rakt bakåt:rolleyes:

Last edited:
Det är en sådan lampa jag har monterat, sitter som i en skruvskalle och riktat in mot plåten....

pro_1554598_1172783618.jpg

Jag har besiktigat 2ggr och blivit stoppad 2 ggr, den ena gången blev det flygande inspektion, inga problem. Alla gångerna med en hemmagjord diodlösning i skylthållaren, en diod.

Jag slängde på en sån här för några veckor sedan på min r6a, finns att köpa här: http://bneed.bikersneed.se/index1.html
07-5002r.jpg

Däremot målade jag kanten på diodlampan svart, så att den riktar ljuset mera rakt ner än bakåt och mot sidorna som den gjorde tidigare..
Ser ut såhär på hojen, lite halvdålig bild men vad gör man när man endast har en mobil i närheten:
2h84uqc.jpg

Lyser helt okej, borde gå igenom utan problem. Även e-godkänd. :)

Det endasom gäller är att det SKA vara E-märkt, då är alla glada.:tummenupp

E-märkt Skyltbelysning från en Golf GTI har jag på min =D

Mer eller mindre ENDA godkända skyltbelysningen än så länge med LED´s =)

Så här står det i Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar.
88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.

89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 4 eller 50 (se 3 kap. 1 §).
Skyltlykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

Installationskrav

90 § Skyltlykta
1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får kombineras med bakre positionslykta,
3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.

91 § Skyltlykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets bakre positionslykta är tänd.

Källa: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

alltså, ni måste vara duktigt uppkäftiga ifall polisen ska dra upp kolla-ifall-skyltbelysningen-är-e-märkt kortet ur rockärmen.

Det innebär att undertails av nedanstående modell inte går igenom besiktningen? :va
Finns ingen separat skyltbelysning utan endast ett hål. Ljuset kommer från baklyktan, vars glas är transparent undertill.

b88ed518da6ad5b7deeff9368f067e54.jpg

Borde inte diod-lampor hålla länge och tåla en hel del (skakningar & sånt menar jag)?

Jag har integrerade dioder i bakljuset, men när jag besiktigade i somras så var de slock. bak & bromsljus fungerade dock. Funderar också på att slänga på "skruv-dioder" för att lösa det problemet. Jag fick bara en påpekan på besiktningen, så jag slapp besiktiga om.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick