Ny bakram, hur göra?

Donnerwetter

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Kramfors
Hoj
FZR 1000
Hur har ni gjort när ni bytt bakram? Har kollat en del trådar, men inte hittat det jag undrar över. Jag vill montera en Ducce 916-bakdel på min FZR 1000 och måste isåfall svetsa en ny bakram.. Är det nåt jag måste tänka på? Hållfasthetslära och dylikt? Vill ju inte att bönan ska dråsa i backen på motorvägen... :rolleyes: Nån vänlig själ som kanske har en ritning eller bild på hur dom gjort?? :)
 

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Så här gjorde jag min... Kolla på bilden!
Det är till en R6 bakdel.
 

Bifogat

  • uppload1.JPG
    uppload1.JPG
    72.2 KB · Visningar: 277

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Peanutboy skrev:
Så här gjorde jag min... Kolla på bilden!
Det är till en R6 bakdel.

Fast med den lär nog bönan mer än säkert fara i backen :tungan

Fast för en lär den vara perfekt, race :yoparty
 

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
bebbe skrev:
Fast med den lär nog bönan mer än säkert fara i backen :tungan

Fast för en lär den vara perfekt, race :yoparty

Bara och förlänga den övre fyrkantsprofilen.... Gör det i järn så håller det säkert för bönan, om hon nu inte väger 100++ :rolleyes:
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Peanutboy skrev:
Bara och förlänga den övre fyrkantsprofilen.... Gör det i järn så håller det säkert för bönan, om hon nu inte väger 100++ :rolleyes:

If you can read this the bich fell off :D
 

Donnerwetter

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Kramfors
Hoj
FZR 1000
Danke schön! :) Ja inte fan tänker jag bogsera nån 120-kilos koloss på min bönpall, så den där räcker kanske då! :tummenupp Nåt man ska tänka på när man köper råämnet då? Vilken legering osv? Kanske inte spelar så stor roll... Max belastning lär ju inte överstiga 140 kilo med en bakpå...
 

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Donnerwetter skrev:
Danke schön! :) Ja inte fan tänker jag bogsera nån 120-kilos koloss på min bönpall, så den där räcker kanske då! :tummenupp Nåt man ska tänka på när man köper råämnet då? Vilken legering osv? Kanske inte spelar så stor roll... Max belastning lär ju inte överstiga 140 kilo med en bakpå...

Har gjort min i vanlig fyrkantsprofil 25x25 tror jag det är...
Men om du ska ha plats för en passagerare så får du nog ha lite längre järn...

Lycka till med bygget och glöm inte att lägga ut några bilder! :yoparty
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
mitt tips e att göra det med rostfri legering.

dels så slipper du rosten, men även en massa extra jobb som målning.
 

Donnerwetter

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Kramfors
Hoj
FZR 1000
Det håller alltså? Även om tjejen mot förmodan skulle vara en rumänsk kulstöterska? :) Tack för alla snabba svar förresten! :tummenupp Jag lovar att bilder kommer när jag börjar bygga! :yoparty
 

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Blade 929:a
går även med pinne.....

kan även svetsa med rf-elektroder, funkar fin fint i tunnväggigt om man har har lite känsla... vad beträffar hållfastheten, svetsar du hyffsat å tittar på en likvärdig konstruktion så borde det inte vara några problem... (tänk på att grövre mtrl inte alltid är bättre, använd lite sunt förnuft och placera ev stag och förstärknings-kilar på rätt ställe) :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
DU har ju en "hint" om hur grova orginalrören är. Men, dom är i och för sig inte överdimentionerade. Det flexar ganska friskt i dom rören.
Ta hellre lite grövre diameter (fyrkant) än att ta grövre materialtjocklek.
Vanligt konstruktionsjärn fungerar hur bra som helst. Om du använder specialstål så blir det bara starkare innan det går sönder, men det bli inte styvare (flex). Standard rören är ju också vanliga "rostiga" rör, fungerar ju bra ändå.
Ordentligt rent före målning, så blir det bra.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Gör det nu riktigt och bygg i alu. Lätt för dig att jobba i, du kan gira bitarna i en vanlig sur såglåda som man hade på slöjden. Gör du ett fackverk så rasar det inte ihop. Kräver ju dock att du har tillgång till nån som svetsar alu.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top