Ny forumsdel: Märkesrelaterat

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
På första sidan under Mc-relaterade Diskussioner finns det av totalt 30 trådar 10 st märkesrelaterade trådar av typen "XXX tråden".

En egen forumsdel för dessa trådar tycker jag låter som en bra ide. Det är sällan jag klickar och läser i dessa trådar som är för ett specifikt märke eller modell om jag själv inte har en sådan MC. Skulle skapa bättre översikt på övriga trådar om dessa flyttades.

Exempel på trådar (från förstasidan):
TRX-tråden
Katana- och GSX1100-tråd
R1/R6-tråden!
SV Tråden!
TL-tråden !
Suzuki GSX-R1000 K5 tråden
954-tråden
Aprilia tråden!!!
SV 1000 - Tråden
Honda Sp1 tråden...

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Tycker den typen av trådar är värdelösa.
Det blir alltid trådar i tråden och hel del intressant missas bara för man inte läser tråden. Mycket går att relatera till andra modeller än bara den som tråden handlar om.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
majtii skrev:
Tycker den typen av trådar är värdelösa.
Det blir alltid trådar i tråden och hel del intressant missas bara för man inte läser tråden. Mycket går att relatera till andra modeller än bara den som tråden handlar om.
Håller med, låt oss flytta all denna "skit" till ett annat forum så man slipper se det. Uppenbarligen är den en hel del som måste känna sammhörighet med andra som äger liknande dussinhojar!

Mycket information som andra kan ha nytta av, som är märkesrelaterat, tex hur man fixar kamkedjespännaren på en CBR, försvinner i myllret av inlägg i tråden. Personligen tycker jag det vore bättre om man slutade skriva dylika trådar och höll sig till de redan befintliga kategorierna.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Fast visst, att diskutera och få lite samklang med andra som kör samma märke kan vara kul.

Men om jag startar sådana forum så vore det med stark rekommendation att inte gå in på tekniska frågor, av den anledningen att jag inte vill sprida ut kunskaperna i en massa forum. Hellre samla dom i ett forum, vilket då är "Teknik och Mek-forumet".

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Bodoe skrev:
På första sidan under Mc-relaterade Diskussioner finns det av totalt 30 trådar 10 st märkesrelaterade trådar av typen "XXX tråden".

En egen forumsdel för dessa trådar tycker jag låter som en bra ide. Det är sällan jag klickar och läser i dessa trådar som är för ett specifikt märke eller modell om jag själv inte har en sådan MC. Skulle skapa bättre översikt på övriga trådar om dessa flyttades.

Mycket bra ide! :tummenupp

Har faktiskt irriterat mig ett tag på dessa trådar...

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
Att tänka på är ju att dessa vissa av dessa trådar representerar en minoritet av de olika hojmodellerna. T.ex. så bemöts inte alltid en ER5 åkare med respekt i en tråd som styrs av en drös med gixxers...

Så låt dessa trådar hållas... De med teknisk kunskap och liknande skriver och deltar ändå aktivt i teknik och mek delen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är fler forumdelar det som behövs? Det finns ju redan ofantligt många.
Det finns massor med trådar som stör mig men då skiter jag att läsa i dem. Förstår inte riktigt poängen faktiskt eftersom det finns ett bra Mekforum om man nu vill veta hur man fixar kamkedjesträckaren på en CBR etc.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gustav O, det stör mig, och säkert många andra, att dessa trådar tar upp till en tredjedel av ytan på förstasidan och de som läser i denna tredjedel är en minoritet (alltså, jag tror inte nån läser alla trådar aktivt).

Jag ser tre alternativ:

1. Skapa ny forumsdel, typ "Märkesrelaterat" där dessa trådan får ligga.
2. Förbjuda denna typ av trådar
3. Låta det vara som det är

Det sista alternativet är ju utan tvivel det enklaste, men är det bäst för helheten? Dessa trådar tenderar att bli väldigt långa och kommer således alltid att ligga bland de andra nya trådarna ¨å det ständigt kommer nya kommentarer. Nackdelen blir att övriga trådar får slåss om utrymmet och diskussioner som har potential till att bli bra glöms bort då de snabbt knuffas bort till "sida 2"!

Att förbjuda denna typen av trådar är ju idiotiskt, dock en lösning på ett problem utan att säga nåt om de nya den skapar.

Slutligen har vi alternativ 1, som enligt mig är den bästa lösningen på problemet. Men, som Swedie nämnde har även denna sol fläckar. Ett annat problemet ligger i att folk har problem att kategorisera sina trådar (vilket är ett problem jag stör mig ENORMT mycket på :rolleyes: ). Men genom att flytta alla trådar (http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=3302116) till en egen kategori tror jag inte folk kommer skriva OT-trådar där. Vilka trådar som hör dit är ju ganska självklart. Ytterligare ett problem är att dessa trådar stjäl diskussioner från andra forum, främst från teknik-, styling och filmer & bilder-forumet. Dock förklarar Gustav O detta på ett sätt: "...det finns ett bra Mekforum om man nu vill veta hur man fixar kamkedjesträckaren på en CBR etc." Man kan även ge en rekommendation till de som skriver i denna nya forumsdel att, för allas bästa, skriva sånt som andra kan ha nytta av i de mer öppna forumen.

Vill således inte TA BORT dessa trådar, bara flytta de ur vägen!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De flesta som är inloggade trycker väl ändå på "Visa nya inlägg" och då tar de inte upp en tredjedel av utrymmet. Är man inte inloggad så läser man väl förhoppningsvis lite mer än bara de åtta trådar som syns på framsidan.
Jag ser det inte som ett stort problem öht. Kan delvis förstå din kritik men tror det ligegr mer hos dig än hos forumet, om du ursäktar. :)

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gustav O skrev:
De flesta som är inloggade trycker väl ändå på "Visa nya inlägg"
Kanske om man tycker OT-delen på detta forum är det mest intressanta! :7peta Om du ursäktar.

Om det är som du säger att majoriteten trivs med att trycka på "Visa Nya Inlägg", så varför ha forumskategorier över huvud taget? Att man sedan när man vill söka kunna begränsa sina träffar är väl oviktigt, samt den "minoritet" som inte uppskattar "Visa Nya Inlägg"-funktionen ska väl det inte tas nån hänsyn till. Vi tar helt enkelt bort ALLA forumskategorier, eftersom det ändå finns en knapp som sorterar efter det senaste som skrivits?

Ok, seriöst :) En ny forumsdel gynnar även, som tidigare nämnts, minoriteter med mindre vanliga motorcyklar, typ ER5. En tråd av typen "Den superbästa och enda ER5-tråden!!!!!!!" skulle således få mer plats och uppmärksamhet i denna forumskategori än den plats den har 273 trådar bakåt i "MC-relaterat".

Varför kämpa emot. Se du inte fördelarna? :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bodoe skrev:
Kanske om man tycker OT-delen på detta forum är det mest intressanta! :7peta Om du ursäktar.

Om det är som du säger att majoriteten trivs med att trycka på "Visa Nya Inlägg", så varför ha forumskategorier över huvud taget? Att man sedan när man vill söka kunna begränsa sina träffar är väl oviktigt, samt den "minoritet" som inte uppskattar "Visa Nya Inlägg"-funktionen ska väl det inte tas nån hänsyn till. Vi tar helt enkelt bort ALLA forumskategorier, eftersom det ändå finns en knapp som sorterar efter det senaste som skrivits?

Ok, seriöst :) En ny forumsdel gynnar även, som tidigare nämnts, minoriteter med mindre vanliga motorcyklar, typ ER5. En tråd av typen "Den superbästa och enda ER5-tråden!!!!!!!" skulle således få mer plats och uppmärksamhet i denna forumskategori än den plats den har 273 trådar bakåt i "MC-relaterat".

Varför kämpa emot. Se du inte fördelarna? :tummenupp
OT forumet syns inte när du trycker på "Visa nya inlägg." :mattias
Nej du har inte lyckats övertyga mig om det suveräna i ditt iupplägg fast jag bryr mig inte så benhårt heller.

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Förstärk Teknik o Mekforumet istället och tryck på att tekniska frågor/disskutioner skall ske där.

Sen om dom som har en GSXR eller R-whatever vill ha en egen tråd att disskutera modell specefika problem så är väl det enda problemet att ev information som ligger i dom är svår överkommligt pga att trådarna är så jävla långa så ingen orkar läsa igenom dom för att skaffa sig informationen..vilket ofta gör att frågan dyker upp i teknik o mek ändå.

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Problemet med modellspecifika trådar är att på sikt (om man målar fan på väggen dvs) försvinner alla andra kategorier.
Inget roligt forum om där bara finns modellspecifikt och OT.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO