Ny här: Jesper var namnet =)!

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hejsan alla på forumet, Jesper var namnet och jag är ny här, kommer ifrån göteborgs området men nu bor jag i Gdansk, polen och läser till läkare och är född 1990
Har inte kört mc så länge alls. Det två hjuliga livet började vid 15 års ålder på moppe och trimningen kom igång vid 16 års ålder (då var det en Motorhispania Rx 2004 med 80cc i slutändan som gick helt okej) Har alltid haft lite vett i skallen och har faktiskt kört med mc ställ sedan jag tog eu-kortet.
Hade alltid velat ta mc kortet men föräldrarna hade ett och annat att tycka till om, men den 26/4- 2011 så hände det, Yes! Tungt mc kort i handen. så jag hann ta tung mc när jag var 21 år (vilket var innan årsskiftet 12/13 min. ålder för att få ta tung mc utan att behöva uppgradera ifrån mellan)

Mina enda erfarenheter av riktiga motorcyklar är 2. Trafikskolans Kawasaki Z750 (08a) och riskutbildningens Honda hornet liknande sak. Snart är det dax för min egna!
Jag skulle dock behöva mycket tips råd och hjälp när det gäller att köpa min första hoj, för erfarenheten besitter jag inte! =)

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Grattis till hojkortet Jesper och välkommen in på SH.com!

Beträffande val av hoj så föreslår jag att du börjar med att sätta dig ner och ta dig en funderare på hur du tror att du kommer att använda din MC. Är det till exempel grusvägar som hägrar så gör du klokt att välja i offroadsegmentet, vill du smiska bana är det en lagom stor sporthoj som gäller o.s.v. Gör sen en rationell kalkyl på försäkringspremier, inköpspris m.m. Glöm dock inte bort att i slutänden ska du välja ditt specifika exemplar med hjärtat oavsett om det är modellen, färgen, tillbehören eller något annat som får dig att fastna lite extra för just det exemplar som står framför dig. Hojkörning handlar ytterst om känslor... :kär

Lycka till!
/Björn

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Välkommen till kollektivet! :tummenupp
När det gäller val av hoj så kan jag endast säga att du ska pröva dig fram till den hoj som passar dig bäst! :)

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Välkommen! Som bg säger, fundera vad du ska hojen till o sen gör du som Risbrännaren säger o ger dig ut o testar. I värsta fall får du byta hoj till säsongen efter. JAg tog själv a-kort 2009 och hade en hoj 09, en annan 10 och en tredje 11-12 så det går som du ser att byta om man inte är nöjd av nån anledning.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
=) Stenungsund! när jag bor i sverige så tar det mig 10 minuter att åka dit, bor i solberga (kode)

Ja precis! jag har funderat jätte mycket, och jag skall köpa mc här i polen =)! de är rätt så mycket billigare och försäkringarna är skit summor, ca 500kr / år

Jag vill ha en skön mc =) skall köra i våra trakter på sommaren, typ lysekil, stenungsund, orust, mot göteborg, marstrand med mera.

Jag har tittat jätte mycket på vad skall man kalla de, semi sport? dvs hojarna som är sporta men med inte fullt så mycket effekt som de riktiga R-modellerna.

De som slår varmast om hjärtat idag är Yamaha FZ6 (2004-2007) både N och S. men även Suzuki GSR 600 och Honda hornet 600 är något jag har börjat titta på, dock endast N-modell på de två sistnämda. man kanske skall skapa en tråd om tips och råd för vad man skall titta på, i så fall, i vilken kategori skall jag lägga en sådan tråd?

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Världen är mindre än du tror...:hej

Det låter ju förmånligt att äga hoj i Polen försäkringsmässigt. Kul!

Vill du ha hojköpartips så gissar jag att det är läge för att starta tråd i "Mc-relaterade Diskussioner" men annars kan säkert någon moderator hjälpa dig till rätta så att din tråd hamnar där den hör hemma. Ett förslag är annars att du använder dig av sökfunktionen. De flesta hojmodeller har redan varit uppe till diskussion och som blivande läkare saknar du säkert inte förmåga att också dra lite egna slutsatser...;)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Honda Hornet bör vara 2007 eller senare. Den modellen är en ny modell som är förbättrad på nästan alla punkter jämfört med den gamla modellen. Nytt chassie och ny insprutningsmotor av samma typ som sitter i CRB600 rr från 2007 fast med 20 hk mindre effekt (102 hk) hör till dom stora nyheterna. Även ABS bromsar började o komma 2007 som option.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Den börjar komma lite off budget =)! men om jag har en jäkla tur så kanske jag antingen hittar ett bra ex till rätt pris, eller så är tomten snäll i år och har med sig mc pengar =)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
En ER6 är det ju du ska ha! :D
Skämt åsido, välj första hojen med hjärtat, du har resten av livet på dig att välja hoj efter plånboken.
Ifall det nu dessutom är så billigt att försäkra i Polen så är det väl inköpspriset som begränsar valen?
Och precis som Halle7 säger så är det ju inte värre än att man bytar hoj nästa säsong, jag är inne på min fjärde hoj efter två säsonger och nu vet jag att motard passar mitt körsätt bäst, på gatan så har jag hellre en liten smidig hoj med lagom effekt än en plastraket med 150+ hästar :död:banana:yoparty

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Köp det enda retta! xD Gå med i Yamahaklubben! Välkommen på 2 hjul :) God hjul och gott nytt spår! :tummenupp

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Byta är halva nöjet så länge man inte byter ner sig.
Gå in lagom lågt och fundera inte FÖR mycket, bara lagom mycket för att förstå vad du köper (som bg sa alltså)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag är mest sugen på yamaha just nu! =) haha jag håller på att jaga efter en nu, skall bara hitta "garage" i fall att jag råkar köpa en innan våren nalkas. Då är frågan. jag är helt såld på FZ6 s (n) S1, men vad skall jag titta efter? Skall jag köpa en så ny som möjligt eller i allmänhet bara kolla på skick och miltal? hittar fräscha 2004:eek:r med 1500-2500mil på mätaren och helt okej 2006/7 or med 2-4 tusen mil på mätaren för hyffsat lika priser. vad skiljer på årsmodellerna utöver att de är tillverkade senare (obs endast S1)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning