Ny Här

Prackel

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Har ingen än
Hejsan alla hoj-älskare!

Heter Simon och ska fylla 16 den 1 November och är nästan säker på att ta lättbågekort.
Men vet inte hur jag ska gå till väga, finns det nån som känner sig hemma på det så skriv gärna till mig.

Jag bor i Åkersberga, ganska liten stad men ca 40min i till sthlm. Kör jusst nu en moped men den ska bort så jag får in lite pengar till mc.

Går första året i gymnasiet på Röllingby i natur.

Har en kompis som åkte ner till tyskland och köpte sin, tänkte göra samma sak men jag tänkte mig att ta kortet först och sen åka ner och köra upp den men det kanske man inte får, eller?

Det var lite om mig......svara gärna!! behöver verkligen en massa info

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Skriv in dig på körskola direkt, så kanske du kan ha körkort till sommaren, teorin tar mycket tid om man inte har tagit något körkort tidigare.

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
ring vägerverket å boka teori sen pluggar du som en GNU... sen när det e klart e d bara att börja köra te våren sen å se till att du bokar ett gäng lektioner på kort tid så får du kortet snabbare :)

Hett tips kan ju vara att besöka en körskola! Dom vet... iaf lite
å du Köp honda för fan :D

mvh Mar

zilog skrev:
Skriv in dig på körskola direkt, så kanske du kan ha körkort till sommaren, teorin tar mycket tid om man inte har tagit något körkort tidigare.

Prackel

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Har ingen än
zilog skrev:

Hur skriver man in sig snabbast och hur lång tid kan det tänkas ta?

Okej, teorin, hur mycket är det? har pluggat på teorin för bil men det kanske inte till sån stor hjälp.
Sen till uppkörningen, kan jag ju inte börja med förens det blir lite varmt.

Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
simon_prackel88 skrev:
Okej, jag kan ju som sagt inte börja övningsköra förens snön e borta och så.

Ska jag ta körlektioner då eller ska jag va snål och åka runt med pappa?

Du får väl börja övningsköra bil när du fyllt 16, från det kan du skaffa dig en del trafikvana iaf.

MACAMI

Guest
simon_prackel88 skrev:
Hur skriver man in sig snabbast och hur lång tid kan det tänkas ta?

Okej, teorin, hur mycket är det? har pluggat på teorin för bil men det kanske inte till sån stor hjälp.
Sen till uppkörningen, kan jag ju inte börja med förens det blir lite varmt.

Se till att du har Körkortstillsåndet klart. Du behöver inte gå i Trafikskola för att få göra teoriprovet. Räcker med att du har en Handledare som styrker att du har läst på. ( går bra med din far).

Har du läst på teorin för bil, då är du en god bit på väg. Sedan hur lång tid det tar innan du får göra själva provet, beror på hur mycket tid och energi du lägger ner. Ett par månader är inte ovanligt.

Passa på att göra provet nu innan säsongen börjar, sen kan du koncentrera dig på körningen. Personligen tycker jag att det är BRA att göra teorin innan man börjar köra i trafik.

Du kan beställa tid för uppkörning först när du gjort teoriprovet hos Vägverket.

Räkna med att det tar någon månad innan du kan köra upp, boka uppkörningstid i tid. Har du möjlighet att övningsköra privat, så är det ett +.

Det kan vara klokt att ta någon/några körlektioner i Trafikskolan innan du börjar övningsköra privat.

Lycka till

edit:Välkommen.

Last edited:

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
simon_prackel88 skrev:
...och köra upp den men det kanske man inte får, eller?

Om din fråga är om du måste ta den på släpvagn el kan köra den hem så
är svaret att du kan visst köra den hem men du behöver en exportskylt.
Det kan du nog få hjälp med när det är så dax.

Däremot kanske jag inte rekomenderar att köra upp genom tyskland på autobahn som första mc-erfarenhet. Vissa tider på dygnet är det riktigt
hektiskt.

Lycka till !

Prackel

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Har ingen än
MACAMI skrev:
Se till att du har Körkortstillsåndet klart. Du behöver inte gå i Trafikskola för att få göra teoriprovet. Räcker med att du har en Handledare som styrker att du har läst på. ( går bra med din far).

Har du läst på teorin för bil, då är du en god bit på väg. Sedan hur lång tid det tar innan du får göra själva provet, beror på hur mycket tid och energi du lägger ner. Ett par månader är inte ovanligt.

Passa på att göra provet nu innan säsongen börjar, sen kan du koncentrera dig på körningen. Personligen tycker jag att det är BRA att göra teorin innan man börjar köra i trafik.

Du kan beställa tid för uppkörning först när du gjort teoriprovet hos Vägverket.

Räkna med att det tar någon månad innan du kan köra upp, boka uppkörningstid i tid. Har du möjlighet att övningsköra privat, så är det ett +.

Det kan vara klokt att ta någon/några körlektioner i Trafikskolan innan du börjar övningsköra privat.

Lycka till

edit:Välkommen.

Okej, det låter bra :)
Precis, hade tänkt att göra teorin så så fort jag fyllt 16 (1 november)

Hade en tanke på att åka ner till tyskland och skaffa en, men vet inte riktigt hur man ska gå till väga, något förslag?
Finns det tyska annonsidor eller hur ska jag få kontakter där nere.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024