Ny hårddisk men ändå inte

Henken

Guest
Jag köpte en ny hårdisk & satte i burken. Problemet är att den inte hittas igen?!
Hörde nåt om att uppdatera Bios men jag går hellre på Filmstaden ;)

Behövs det där Bios & vad är det ?
När det gäller sånt här har jag inte stor koll. Vill ju bara surfa & ladda hem musik. :(

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Har du satt pinnarna rätt? Så att du inte har 2 master/2 slave/1 slave och ingen master.
Hur gammal är din burk?

Henken

Guest
Jo, pinnarna är rätt enligt bilden. Så jag har en master & en slave ( Lät lite porrigt) Iofs kanske jag ska testa sätta dem fel & se vad som händer?

Det är en 450mhz så den har några år på nacken.

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
Henken skrev:
Jag köpte en ny hårdisk & satte i burken. Problemet är att den inte hittas igen?!
Hörde nåt om att uppdatera Bios men jag går hellre på Filmstaden ;)

Behövs det där Bios & vad är det ?
När det gäller sånt här har jag inte stor koll. Vill ju bara surfa & ladda hem musik. :(
Har du ställt fixat jumper settings?

Vad är det för HDD?
Har du något controller kort till, möjligtvis ett Promise Ultra TX2? Om det nu är så och det är en Western Digital HDD så skall skall jumper'arna vara nollade. Knepigt men sant. Brände en hel kväll innan jag lyckades lista ut detta.

//\//\

Henken

Guest
Mojje skrev:
Har du ställt fixat jumper settings?

Vad är det för HDD?
Har du något controller kort till, möjligtvis ett Promise Ultra TX2? Om det nu är så och det är en Western Digital HDD så skall skall jumper'arna vara nollade. Knepigt men sant. Brände en hel kväll innan jag lyckades lista ut detta.

//\//\

Hårddisk Hitachi, 3,5" IDE, 80 GB, ATA-100, 7200 rpm, 2 MB cache-minne.
Det här med jumpersettings...har jag förmodligen inte gjort. :3freak
Controllerkort,..är det detsamma som styrenheter för hårddiskar?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Henken skrev:
Hårddisk Hitachi, 3,5" IDE, 80 GB, ATA-100, 7200 rpm, 2 MB cache-minne.
Det här med jumpersettings...har jag förmodligen inte gjort. :3freak
Controllerkort,..är det detsamma som styrenheter för hårddiskar?
Jumprarna = Pinnarna som du sätter master/slave.

Kom på en lite grundläggande sak, har du partionerat hårddisken? Om inte så är det inte så konstigt att du inte hittar den. Ett bra program för just detta är Partition Magic som jag varmt rekommenderar. Partitionerna ska därefter formateras med lämpligt filsystem, ntfs om du kör xp/2000 och fat32 om du kör 98/Me.

Lycka till :)

/Edit... fel namn, oops :rodnar :död

Last edited:

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Lösning --> uppdatera BIOS...

Då jag antar att den inte varit uppdaterad någon gång.. när 450 Mhz burkarna kom så klarade de inte biosarna av stora diskar innan uppdateringarn började komma...

Last edited:

Henken

Guest
Spiken skrev:
Jumprarna = Pinnarna som du sätter master/slave. Gäller att anpassa språket efter de man talar till Henke, aldrig hört det ;)

Kom på en lite grundläggande sak, har du partionerat hårddisken? Om inte så är det inte så konstigt att du inte hittar den. Ett bra program för just detta är Partition Magic som jag varmt rekommenderar. Partitionerna ska därefter formateras med lämpligt filsystem, ntfs om du kör xp/2000 och fat32 om du kör 98/Me.

Lycka till :)

Jaha, jo pinnarna sitter rätt. :)

Henken

Guest
Kain skrev:
Lösning --> uppdatera BIOS...

Då jag antar att den inte varit uppdaterad någon gång.. när 450 Mhz burkarna kom så klarade de inte biosarna av stora diskar innan uppdateringarn började komma...

Jo, det där ska jag få nån att göra eftersom det verkar lätt ta sönder nåt om man aldrig gjort det själv & inte har en aning om hur man gör. =/
Hatar datorer :4skrika

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Henken skrev:
Jo, det där ska jag få nån att göra eftersom det verkar lätt ta sönder nåt om man aldrig gjort det själv & inte har en aning om hur man gör. =/
Hatar datorer :4skrika
Hata? Bara för att du är okunnig? :rolleyes:

Datorer är inte mycket annorlunda än några andra maskiner. Men av någon märklig anledning så är det lätt att spy galla över datorn så fort den inte funkar, trots att det inte är datorns fel. Ungefär som om man köpt nya förgasare till hojen, men köpt för stora som inte passar. Är det hojens fel då? *tssssss*

För övrigt är det inget svårt att uppdatera bios. Bara att ladda hem det senaste bios:et från tillverkaren av ditt moderkort och följa instruktionerna. Det ska nog gå bra ska du se.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Om den inte hittas är det antingen fel på hårddisken, eller så är den fel jumprad. Eller så klarar ditt mobo helt enkelt inte av fler hårddiskar. Börja med nya bios.
Kortfattat så är bios ett inbyggt "program" som sköter datorns grundläggande funktioner som inte är beroende av operativsystem. DVS inställningar utanför windows.

Henken

Guest
Tja igen...
Tack för all hjälp so far. Jag har kollat på det där moderkortet efter info om Bios men hittade inget däremot hittade jag en grejj via en infoprogram på ett spel.

Bios: SNI80P6C 500V3.2
Plug and play Bios
04/01/98

Kan det vara det här jag vill ha?
Hittar jag uppdateringarna på Intels hemsida? Stod nämligen GenuineIntel också.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ta reda på vad moderkortet heter! Har du ingen kartong brukra det stå när datorn startas, annars PÅ moderkortet. Sen är det bara att söka på nätet ;)

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jag skulle inte tro att du behöver uppdatera bios. Mest troligt är, som spiken säger, att du behöver partionera disken. Har du win98 så väljer du kör-> fdisk. Har du XP rekomenderar jag partition magic.

Henken

Guest
Zam skrev:
Jag skulle inte tro att du behöver uppdatera bios. Mest troligt är, som spiken säger, att du behöver partionera disken. Har du win98 så väljer du kör-> fdisk. Har du XP rekomenderar jag partition magic.

Gyllene!
Ska jag skapa primär DOS-partition eller
utökad?

Zam

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Börja att skapa en primär, sen får du välja om du vill ha flera enheter o.sv. Prova dig fram så lär du dig ngt undertiden. Blir det fel, så gör om, gör rätt. Går allt åt helvete så fråga :)

Henken

Guest
Zam skrev:
Börja att skapa en primär, sen får du välja om du vill ha flera enheter o.sv. Prova dig fram så lär du dig ngt undertiden. Blir det fel, så gör om, gör rätt. Går allt åt helvete så fråga :)

Det gick åt helvete :(
Funkar inte att skapa vare sig primär eller utökad. Båda finns redan säger datorn. Dock inte den på 80gig som är ny, dvs den nya hårddisken.

Zam

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Du måste välja vilken hårddisk som du ska arbeta med först. Sen får du skapa primär o.s.v.

Henken

Guest
Zam skrev:
Du måste välja vilken hårddisk som du ska arbeta med först. Sen får du skapa primär o.s.v.

Problemet är att när jag väljer primär eller utökad så kommer meddelandet upp om att det redan finns primär/utökad och enda sättet att gå vidare är att trycka ESC och jag är tillbaka på ruta 1, dvs välja primär eller utökad. Suck.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...