Ny hjälm - Åsikter om Airoh C100?

Sparv

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
03, Yamaha TT600R
Tjena

Är i behov av en ny hjälm och har tidigare haft en integralhjälm men såg nu att en butik hade rea på en öppningsbar Airoh c100 ( http://www.handelsboden.com/m#product/2611 ).
Är det något att ha? Med tanke på att det är plast och den är öppningsbar..

Vill helst inte lägga mer än 2000 kr på en hjälm men kan tänka mig att göra det om det är värt det.

Så åsikter om denna hjälm eller rekommendationer på andra hjälmar uppskattas!

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
CB 900 Hornet 03
Det står snäppspänne, jag tycker D-ringar is the shit. Men det är väl en smaksak. Vikten var väl ok.
Jag hade kanske väntat på handlarnas höstrea och hittat en fiberhjälm för runt samma peng. Gav 2500 för en som kostat 5000. Kommer inte ihåg modell. Viktigt att den sitter bra dock!

Sparv

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
03, Yamaha TT600R
Okej! Tack för svar, vet du ungefär när "höstrean" brukar dra igång.
Så man vet när man ska hålla utkik :rolleyes:

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Kan rekommendera en HJC RPHA-10, sjukt go hjälm att ha på sig. Relativt tyst om du kör utan proppar:p den är väldigt lätt vilket är ett stort plus. D-ring spänne, pinlock för att sätta på imskydd vilket man oftast får med + ett mörkt visir. Har inte krashat än men det jag hört/läst är att den gör sitt jobb=) den är gjord utav kolfiber och nått mer tåligt material.

Köper du den t.ex. på någon utländsk sida/internet kommer du undan mycket billigare speciellt om du ska ha mönster på. en vanlig Solid färg kommer du undan billigt med dock, t.ex. mattsvart fär för 279 Euro vilket är bra enligt mig för den hjälmen:p dom andra som inte är matta är lite billigare:p

När jag köpte den då den varianten var helt ny kostade den 5,7k i sverige, fick den från fc-moto för 3800 med frakt inkluderat=)

Här kan du bland annat kolla:

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_IE/?ViewAction=View&ObjectID=14509940

Vit solid färg ser jävligt fräck ut:-D cleant å snyggt.

Detta är personliga upplevelser då jag fortf. har kvar min hjälm=) Skitgrym enligt mig!

Sparv

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
03, Yamaha TT600R
Något över min budget men det kanske är värt att skaffa en kolfiberhjälm istället för plast.. om de skyddar bättre.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...