Ny hjälm med märke i!

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Köpte en sprojlans ny hjälm för ca två veckor sedan. Efter någon dag upptäckte jag ett märke på hjälmen. Jag vet att jag inte slagit i hjälmen någonstans, men jag misstänker att det är svårt att komma och gnälla efter två veckor. Är det något jag borde oroa mig över? Pratade med en tjej i affären när jag var där i ett annat ärende (hade inte med mig hjälmen) men hon sa att det nog inte var någon fara att och att de inte sålde hjälmar som någon tappat i butiken. :rolleyes:

Bifogat

• hjälm.jpg
    hjälm.jpg
    63.9 KB · Visningar: 366

Dark_Messenger

Guest
Hjälmen måste omebelbart förstöras!
:wiggle

Edit: När man tittar på märket, framträder nästan en dödskalle...scary...

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tranicos skrev:
2368340 Köpte en sprojlans ny hjälm för ca två veckor sedan. Efter någon dag upptäckte jag ett märke på hjälmen. Jag vet att jag inte slagit i hjälmen någonstans, men jag misstänker att det är svårt att komma och gnälla efter två veckor. Är det något jag borde oroa mig över? Pratade med en tjej i affären när jag var där i ett annat ärende (hade inte med mig hjälmen) men hon sa att det nog inte var någon fara att och att de inte sålde hjälmar som någon tappat i butiken. :rolleyes:

Kukigt med märke på hjälmen, den var snygg!
Dum fråga kanske, men varför kontaktade du inte butiken dagen efter när du såg märket?

Jag tror de flesta säljer hjälmar som är tappade i backen. Är nog svårt att övervaka när kunderna provar. Jag köper alltid hjälm som legat i kartong.
De som sitter som demo är utprovade av massa huvuden och kan som sagt vara tappade i golvet.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Bikerbitch skrev:
2368372 Kukigt med märke på hjälmen, den var snygg!
Dum fråga kanske, men varför kontaktade du inte butiken dagen efter när du såg märket?

För att jag är lat och slö. :rolleyes: Jag borde såklart åkt dit direkt när jag såg märket. :(

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ledsen att säga det, men den hjälmen är förbrukad om man ska gå hårt på rekomendationerna. Klart du kan åka vidare med den men var medveten om att du har fått ett försämrat skydd i den.

Likt ett stenskott i vindrutan så kommer små, små sprickor att sprida sig med tiden över ytskiktet, som i sin tur innebär sämre stötupptagningsförmåga.

Har du ingen drulleförsäkring?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
X-up skrev:
2368482 Ledsen att säga det, men den hjälmen är förbrukad om man ska gå hårt på rekomendationerna. Klart du kan åka vidare med den men var medveten om att du har fått ett försämrat skydd i den.

Likt ett stenskott i vindrutan så kommer små, små sprickor att sprida sig med tiden över ytskiktet, som i sin tur innebär sämre stötupptagningsförmåga.

Har du ingen drulleförsäkring?

Alltså, jag hävdar att märkena var på hjälmen när jag köpte den. Jag vet att jag inte tappat ellet stött hjälmen mot något. Frågan är hur jag bevisar detta för butiken... :va

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tranicos skrev:
2368495 Alltså, jag hävdar att märkena var på hjälmen när jag köpte den. Jag vet att jag inte tappat ellet stött hjälmen mot något. Frågan är hur jag bevisar detta för butiken... :va
De kan du inte. Det hänger helt på deras goda vilja. :mattias

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Hoj
Doris får duga så länge....
Tranicos skrev:
2368495 Alltså, jag hävdar att märkena var på hjälmen när jag köpte den. Jag vet att jag inte tappat ellet stött hjälmen mot något. Frågan är hur jag bevisar detta för butiken... :va

Det tråkiga är att det kan du inte!! Men är det lite goo i personalen i butiken du köpte den byter dom den iaf och får så klart godwill av det. Men är dom hårda mot dig så nekar dom bara och du kan inget göra!!

Dom kan säkert i sin tur ta det med sin leverantör, så det borde gå att lösa om dom vill.....

Bara att gå dit med kvitto och försöka på ett vänligt sätt!!

Iof så tror inte jag att det lilla påverkar hjälmen, ser bara ut att vara lite i lacken som släppt!!

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Klintan skrev:
2368519 Det tråkiga är att det kan du inte!! Men är det lite goo i personalen i butiken du köpte den byter dom den iaf och får så klart godwill av det. Men är dom hårda mot dig så nekar dom bara och du kan inget göra!! Dom kan säkert i sin tur ta det med sin leverantör, så det borde gå att lösa!!

Bara att gå dit med kvitto och försöka på ett vänligt sätt!!

Iof så tror inte jag att det lilla påverkar hjälmen, ser bara ut att vara lite i lacken som släppt!!

Frågar än ju varför lacken släppt? Är det någon tattare som provat hjälmen och tappat den i golvet? Då kan det ju vara andra skador med som är osynliga. :(

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tranicos skrev:
2368525 Frågar än ju varför lacken släppt? Är det någon tattare som provat hjälmen och tappat den i golvet? Då kan det ju vara andra skador med som är osynliga. :(
Köpte du den direkt från hyllan eller i kartong?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Bikerbitch skrev:
2368607 Köpte du den direkt från hyllan eller i kartong?

Den här kan du få bra pris på sa han och tog den direkt från hyllan... Tack det blir bra sa jag och köpte. :rolleyes:

edit: Jag påstår INTE att säljaren visste om märket. Såg att mitt inlägg kan tolkas så.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tranicos skrev:
2368610 Den här kan du få bra pris på sa han och tog den direkt från hyllan... Tack det blir bra sa jag och köpte. :rolleyes:

edit: Jag påstår INTE att säljaren visste om märket. Såg att mitt inlägg kan tolkas så.

Försök prata med butiken och säg att den är såld direkt från hyllan. Är ju bara prata med säljaren annars, han borde komma ihåg.
Du får väl dra till med att du varit på semester och inte kunnat komma in.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Bikerbitch skrev:
2368674 Försök prata med butiken och säg att den är såld direkt från hyllan. Är ju bara prata med säljaren annars, han borde komma ihåg.
Du får väl dra till med att du varit på semester och inte kunnat komma in.

Näe, ljuga ska man inte göra. Jag har visserligen haft mycket att göra på jobbet, men med lite vilja hade jag nog kunnat komma ifrån. Har mailat dem nu iallafall. Får se va de svarar. Tack för visat stöd! :)

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tranicos skrev:
2368683 Näe, ljuga ska man inte göra. Jag har visserligen haft mycket att göra på jobbet, men med lite vilja hade jag nog kunnat komma ifrån. Har mailat dem nu iallafall. Får se va de svarar. Tack för visat stöd! :)

Ljuga och ljuga, en liten nödlögn sådär bara. Det är ibland svårt att komma ifrån. Hoppas du får byta, eller få rabatt eller så. Och att du nästa gång köper hjälm från kartong :tummenupp

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Tranicos skrev:
2368683 Näe, ljuga ska man inte göra. Jag har visserligen haft mycket att göra på jobbet, men med lite vilja hade jag nog kunnat komma ifrån. Har mailat dem nu iallafall. Får se va de svarar. Tack för visat stöd! :)

Märket syntes inte från bilen när jag mötte dig utanför Arla nyss i alla fall! ;)
Men vad som däremot märktes, var att du körde gringo! Dvs endast skinnpaj, hjälm & jeans!!!:ajjabajja

Kör man sporthoj så kör man hela kittet! :)

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Bättre att åka dit och prata med dom än att maila.
Vad är det för affär då?
Är det en seriös affär, och dom tror på dig, så byter dom hjälmen pga goodwill. Dom kan ju t.ex. ha den gamla som provkörningshjälm.
En butik ska liksom inte sälja tappade hjälmar.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
X-up skrev:
2368883 Märket syntes inte från bilen när jag mötte dig utanför Arla nyss i alla fall! ;)
Men vad som däremot märktes, var att du körde gringo! Dvs endast skinnpaj, hjälm & jeans!!!:ajjabajja

Kör man sporthoj så kör man hela kittet! :)

Varför vinkade du inte då? :) Var tvungen att köra en snabbis till systemet, och vem orkar gå från sandtorget till systemet i full mundering? :tungan

General E skrev:
2370405 Bättre att åka dit och prata med dom än att maila.
Vad är det för affär då?
Är det en seriös affär, och dom tror på dig, så byter dom hjälmen pga goodwill. Dom kan ju t.ex. ha den gamla som provkörningshjälm.
En butik ska liksom inte sälja tappade hjälmar.

Det var mc-kompaniet i väring. Huruvida hjälmen är tappad eller ej är det ju ingen som vet och jag kan naturligtvis inte svära på att märket fanns där när jag köpte hjälmen. Jag fick iallafall svar på mitt mail och de hävdar att märket absolut inte kan påverka hjälmens säkerhet. Han påpekade också att jag förmodligen kan få en ny hjälm på hemförsäkringen, och isåfall står de för självrisken. Har dock inget drulletilläg på försäkringen så jag är tveksam till om det går. Men det är väl en helt ok deal från deras sida? Jag är iallafall nöjd med svaret och de har alltid varit trevliga och proffsiga mot mig när jag varit där! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...