Ny hjälm men via EBAY, tyvärr.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Köpte en ny hjälm via EBAY häromdagen och sökte först efter den via över disk handel här hemma.Hittade två försäljare inom några mils avstånd och stegade glatt in för affär.Men tji fick jag.De hade inte en enda av den hemma utan gjorde bara reklam för den på sina hemsidor vilket var lite sorgligt.Det som förvärrade situationen ytterligare var att dessa två säljare ville ha tusen kronor mer än om jag beställde den via detta EBAY.

Förklarade det hela i vänlig ton där de ryckte lite lätt på axlarna utan att försöka behålla mig som kund om de kanske bjöd till och drog av några hundra så att vi närmade oss en bra affär för bägge.Men icke.Ankan1 åkte då hem och skickade efter den istället och ännu en affär via denna handel i landet försvann dom ur händerna.Varför !? ... och hur kan man bedriva verksamhet på detta vis !?.De verkar vilja skjuta sig i sank medvetet det är då en sak som är säker.

2n222w7.jpg

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Jag är förvånad att det inte skiljde mer än 1000kr :confused: japp Ebay is da shit

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Jag är förvånad att det inte skiljde mer än 1000kr :confused:

Förvisso sant.Men att man inte har minsta talang till att vilja behålla kunder här hemma gör mig nog lite mer förvånad.Vart tog förhandlingar om priser med kund vägen.De sitter och tittar på sina fasta prislistor och vill inte ens bjuda upp till affär.Så illa ute ekonomiskt kan väl ändå inte detaljhandeln vara här hemma.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Kanske hade varit en annan femma om de hade haft den i lager, kanske.

Precis, det var liksom där Ankan1 började tappa några fjädrar när man här hemma hade samma leveranstid som EBAY men ändå ville ha tusen kronor mer vid leverans.Finns ju ingen logik i det om man inte själv via denna detaljhandel vill bjuda till på något vis och behålla kunden.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Samma sak har hänt mig när jag kontaktat återförsäljare listade hos Jofrab, för att köpa drev. Dom två jag kontaktade ville inte ens ta hem drevet som dom var återförsäljare för. Löste det på 2 dagar via nätet i stället. Båda butikerna gick så småningom i konkurs. Så kan det gå när man inte vill sälja...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kanske hade varit en annan femma om de hade haft den i lager, kanske.
Det resonemanget har jag stött på tidigare..
Vill vända på det.
Har du en hjälm hemma vet du inte NÄR den blir såld, eller ens OM den blir det..
Får du en beställning -> då ÄR den såld till 100%

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Vill vända på det.
Har du en hjälm hemma vet du inte NÄR den blir såld, eller ens OM den blir det..

Har man ingen hjälm hemma vet man nog med säkerhet att den INTE blir såld i alla fall.

Och, ja jag handlar också på ebay. Men det finns ett aber med ebay. Den brittiske/kinesiske/tyske handlaren kommer inte bidra till att betala löner för våra lärare, lokaler för våra polisstationer eller inköp av böcker till våra bibliotek. (Sådärja, nu har jag nog säkrat stoff åt en sådär 50 nya inlägg i tråden. :näsblod )

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vill vända på det.

Jo men det förutsätter att marginalen är tillräcklig för att de ska göra sig besväret på en prutad vara och svaret har vi redan. Sen vänder du ju inte på resonemanget eftersom:

"Har du en hjälm hemma vet du inte NÄR den blir såld, eller ens OM den blir det.."

..talar för att de då kanske har lite prutmån i det fallet och det var väl ungefär det jag skrev, kanske.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det här problemet gäller egentligen all detaljhandel. Ska man köpa vinterskor måste man köpa i september,det tas inte hem nytt när det är slut. Har helt slutat handla cykeltillbehör och mc tillbehör i Sverige - Tyskland + ebay är det som gäller för mig , mycket billigare och mycket snabbare leverans samt att man slipper dryga och lata svenska försäljare som är totalt ointresserade av att sälja något!! För att handeln ska överleva måste dom vara mera flexibel och kundorienterad, titta bara på tex mekonomen mfl man beställer, får delen samma dag eller senast dagen efter. (Har hittat Mister-auto.se så nu får även Mekonomen vara :)

Last edited:

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Been there done that.

Det är precis som dom blir tjurskalliga...

Grumpy_OK_214572K1a.jpg.

"Köp din jävla hjälm hos konkurrenten ebay, men gå ut ur min affär"

Men oj vad det straffar dom.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Och, ja jag handlar också på ebay. Men det finns ett aber med ebay. Den brittiske/kinesiske/tyske handlaren kommer inte bidra till att betala löner för våra lärare, lokaler för våra polisstationer eller inköp av böcker till våra bibliotek. (Sådärja, nu har jag nog säkrat stoff åt en sådär 50 nya inlägg i tråden. :näsblod )

Skulle vilja hävda att lagstiftaren redan tänkt över denna detalj ett antal gånger och via skatter och importpålägg sett till att även privatimporterade varor bidrar till statskassan på samma sätt som om den är avyttrad i Sverige. Eu-länder undantaget men där gäller andra utjämningsregler/förhållanden.

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
ER6n 07
Jag kan förstå handlaren till viss del. Ibland kan det bli mer problem om man skall ta hem EN vara till en kund. När den väl dyker upp kan reaktionerna från kunden ibland bli: "Jaha, var det SÅ den såg ut" eller "Oj, den passade inte riktigt, jag behöver en mindre storlek". Då står handlaren med en hjälm han normalt inte lagerför och kanske har svårt att sälja. Sen är marginalen inte vidare stor antar jag, så då säger handlaren hellre nej till affären - för att tjäna någon hundralapp och riskera problematik mot att inte göra affär alls.

Sen håller jag med de flesta här också i det att tänker man så här så kommer det leda till detaljhandel-död i Sverige. Hur man än vänder sig har man ändan bak. Är inget lätt problem. Bästa vore såklart om handlaren hade stor omsättning och därför kunde nöja sig med mindre marginaler = bättre priser för oss kunder, men ändå tjäna pengar eftersom att försäljningsvolymerna är stora. Tyvärr ser väl mc-sverige inte ut så.

Dilemma. Själv handlar jag helst i butik, men oftast blir det nätet ändå.
Man blir snurrig.:confused:

Många handlare hade tjänat massor på att ha bättre bemötande. Ibland vill de inte sälja. Sen om det beror på att man är sur för att man säljer dåligt eller för att det är "fel" person man pratar med (lättare att förhandla priser med ägaren än med en anställd såklart) vet jag inte.

Vad har jag då sagt med all denna text? Inte ett skit egentligen. :3freak:hihi
Aja. Hoppas de handlare som förtjänar sina kunder och bemödar sig att hjälpa dem också får finnas kvar. De andra unnar jag nästan konkurs. Ha en trevlig helg alla!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Jag kan förstå handlaren till viss del. Ibland kan det bli mer problem om man skall ta hem EN vara till en kund. När den väl dyker upp kan reaktionerna från kunden ibland bli: "Jaha, var det SÅ den såg ut" eller "Oj, den passade inte riktigt, jag behöver en mindre storlek". Då står handlaren med en hjälm han normalt inte lagerför och kanske har svårt att sälja. Sen är marginalen inte vidare stor antar jag, så då säger handlaren hellre nej till affären - för att tjäna någon hundralapp och riskera problematik mot att inte göra affär alls.

Sen håller jag med de flesta här också i det att tänker man så här så kommer det leda till detaljhandel-död i Sverige. Hur man än vänder sig har man ändan bak. Är inget lätt problem. Bästa vore såklart om handlaren hade stor omsättning och därför kunde nöja sig med mindre marginaler = bättre priser för oss kunder, men ändå tjäna pengar eftersom att försäljningsvolymerna är stora. Tyvärr ser väl mc-sverige inte ut så.

Dilemma. Själv handlar jag helst i butik, men oftast blir det nätet ändå.
Man blir snurrig.:confused:

Många handlare hade tjänat massor på att ha bättre bemötande. Ibland vill de inte sälja. Sen om det beror på att man är sur för att man säljer dåligt eller för att det är "fel" person man pratar med (lättare att förhandla priser med ägaren än med en anställd såklart) vet jag inte.

Vad har jag då sagt med all denna text? Inte ett skit egentligen. :3freak:hihi
Aja. Hoppas de handlare som förtjänar sina kunder och bemödar sig att hjälpa dem också får finnas kvar. De andra unnar jag nästan konkurs. Ha en trevlig helg alla!

Tycker du formulerade frågan bra och det är det som jag var inne på att om handlaren visat lite goodwill i frågan när jag t ex presenterade att jag fick den tusen kronor billigare på nätet så kunde vi ju gjort en deal att jag tog mig på att köpa varan när den väl kom utan ändring om denna affärsinnehavare slog av några hundra.Då hade ju jag som köpare visat en positiv inställning till hans försök att sälja och affären hade förmodligen gjort båda lite gladare.Men som det är med nuvarande tankegång verkar ju viljan att både sälja och bemöta vid dessa affärer vara ganska långt borta ibland när jag sällan eller aldrig gör affär med någon som inte verkar vara intresserad av att sälja men som bedriver handel.Finns alltid andra som värderar dessa kontanter högre. :va

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Tyvärr så har inte svenska butiker en chans mot utländska nätbutiker.
Men för att vi ska få ned priserna här i Sverige så måste man börja handla här så efterfrågan blir större och butikerna kan få ett lägre inköpspris..
:fakta

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Been there done that.

Det är precis som dom blir tjurskalliga...

View attachment 387595.

"Köp din jävla hjälm hos konkurrenten ebay, men gå ut ur min affär"

Men oj vad det straffar dom.

Oja, jag märkte snabbt på attityden vid namnet på detta EBAY att taggarna for utåt på säljaren.Hade jag suttit på vederbörande säljares plats så hade man nog försökt göra en deal snabbt med kunden istället och gjort affär samt förmodligen fått tillbaka kunden i affären i en nära framtid. :crash

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin