ny hjälm

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
det lutar åt en shoei xr1000 eller xr1100

xr1000 är utgående modell och går att få till ett skapligt pris, xr1100 kostar cirka 2k mer. är det värt dessa 2 tuss tror ni? någon som kan/vet om det är några betydande skillnader i konstruktionen?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Köpte en Biltema för att testa och den sitter faktiskt riktigt bra. Dubbla D-ringar och hyfasat lätt. Däremot finns den bara i en skalstorlek vilket innebär att de små hjälmarna blir onatruligt stora och utgör ett djäkla vindfång. Visiren har även en del att önska, åtminstone det svarta som blir grått vid vissa soljusvinklar.

På det stora hela en bra hjälm för den pengen.

Såg att en av testförarna i det näst sista nr. av MC Sverige (SMC-tidningen) hade krängt på sig en Biltemahjälm. Den enda av testförarna som körde med klart visir f.ö.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Köpte en Biltema för att testa och den sitter faktiskt riktigt bra. Dubbla D-ringar och hyfasat lätt. Däremot finns den bara i en skalstorlek vilket innebär att de små hjälmarna blir onatruligt stora och utgör ett djäkla vindfång. Visiren har även en del att önska, åtminstone det svarta som blir grått vid vissa soljusvinklar.

På det stora hela en bra hjälm för den pengen.

Såg att en av testförarna i det näst sista nr. av MC Sverige (SMC-tidningen) hade krängt på sig en Biltemahjälm. Den enda av testförarna som körde med klart visir f.ö.

MC-Folket heter tidningen faktiskt :7peta

Skalstorlekarna saknas, och visiret är ganska dåligt ja. Speciellt monteringen av det mörka... :gnissla
Annars är biltemahjälmen rätt skön.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För att svara på den ursprungliga frågan istället..

XR-1100 är en helt ny hjälm, med allt det innebär. Med detta dock inte sagt att XR-1000 är dålig. Hade själv en XR-1000 förut och var hur nöjd som helst med den, även hur den skyddade mig när jag klotade. Nu när jag letar ny hjälm - kollar mest på FC-moto - så tycker jag som så, att när det bara skiljer ca. 500 kr (om ens det) mellan en XR-1000 + färgat visir och en XR-1100 där färgat visir följer med i köpet, så blir valet ändå en XR-1100.

Jag är dock övertygad om att du kommer bli jävligt nöjd oavsett vilken hjälm du slutligen väljer.

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
xr1000 är en kanonhjälm som är mycket prisvärd nu när xr1100 kommer. Du köper en ny xr1000 med fräck grafik för £200 plus lite frakt från England. Bara att slå till! :tummenupp

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
köps på nätet

kommer jag defenetivt göra frågan är var jag hittar bäst priser har hittils fluktat mest på louis.de och fc-moto, nån som har tips på andra bra sidor?

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Funderar starkt på att köpa hjälm nu när jag såg de priserna. Hur länge kan man räkna med att en sådan här hjälm håller? Är dessa hjälmar Brusiga? den hjälm jag har idag brusar fruktansvärt mycket i hastigheter över 140 km/h.

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Funderar starkt på att köpa hjälm nu när jag såg de priserna. Hur länge kan man räkna med att en sådan här hjälm håller? Är dessa hjälmar Brusiga? den hjälm jag har idag brusar fruktansvärt mycket i hastigheter över 140 km/h.

Generellt säger man väl 5 år livslängd på kolfiberhjälmar, Shoei får nog anses vara en av de tystare på marknaden. Själv köpte jag Arai för första gången i somras, en Chaser som jag är helnöjd med.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag köpte en X-lite x701 med pinlock i somras. Det var helt klart det bästa köpet jag gjort till mc. Innan trodde jag inte att det var så stor skillnad mellan billiga hjälmar och lite dyrare men jag hade fel :). Jag köpte min från ukbikegear.com till ett bra pris men självklart hade jag testat den innan.

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Såg att det var någon som skrev att hjälmarna från USA är sämre än samma hjälm här i Europa? och annan storlek (huvudform) Funderar på att köpa SHOEI XR-1000

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Alla hjämar brusar, vissa kanske LITE mindre. Det som främst avgör är hur hjälmen sitter på ditt huvud. En hjälm som sitter riktigt bra brusar mindre medans en som lämnar mycket utrymme runt öron brusar mer.

T ex Shoei har ju s.k. whisper kit, som täpper till runt halsen i hjälmöppningen. Det gör stor skillnad.

Jag har aldrig lyckats testa en hjälm som jag skulle kalla "tyst". Framför allt inte på en sporthoj när huvudet är vinklat framåt. På MC med upprätt körställning blir i princip alla hjälmar ganska mycket tystare.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...