Ny hjälm

ringensmiskarn

Ödmjuk så man blir tårögd
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
Honda Goldwing
Funderar på att köpa ny hjälm. Fastnade lite för Scorpins hjälm.
http://www.pmcbike.se/product.php?id_product=197
Blev lite undrande när man hittar samma hjälm här för under halva priset
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ts/Scorpion-Exo-Helmets/Scorpion-Exo-1000-Air

Hur kan hjälmen var så dyr i Sverige.:va
Förstår att svenska handlare måste tjäna lite pengar med men dubbla priset verkar vara lite magstarkt.:rolleyes:
Blir att köpa hjälmen i Tyskland när jag ändå åker ner i sommar.

Nu får jag säkert massa skäll för att jag inte gynnar svenska handlare men vad ska man göra när det skiljer så mycket.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
FC-Moto är riktigt bra att handla från, allt är väl dyrare i Sverige.

Schysst hjälm. :tummenupp

Merovingian

Guest
FC-Moto är riktigt bra att handla från

Tjackade precis ett ställ därifrån. Upptäckte kort efter beställningsögonblicket att jag valt fel färg. :4skrika
15.45 lade jag ordern. 16.15 hade UPS hämtat den. En halvtimme efter att jag beställde. :skrämd

Nu får en annan helt enkelt vänta tills stället kommer med postiljonen, för att skicka tillbaks det på direkten. Hej och hå.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Tjackade precis ett ställ därifrån. Upptäckte kort efter beställningsögonblicket att jag valt fel färg. :4skrika
15.45 lade jag ordern. 16.15 hade UPS hämtat den. En halvtimme efter att jag beställde. :skrämd

Nu får en annan helt enkelt vänta tills stället kommer med postiljonen, för att skicka tillbaks det på direkten. Hej och hå.

haha ja fyfan.. sen känns det ju lite magstarkt att klaga på att dom är för snabba också :näsblod

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Jag jobbar på UPS, ja ibland är vi lite FÖR snabba. ;)
Hämtades det idag så lär du ha det på Tisdag om det skickades med Standard...tänk på att det levereras mellan 8-17 utan telefonavisering.
Om du vill hämta det under dagen på Tisdag får du se till att ge mig sändningsnumret för med kundtjänst kommer du ingen vart när det gäller hämtning samma dag. ;) Vi ligger i Bromma.

Merovingian

Guest
Jag jobbar på UPS, ja ibland är vi lite FÖR snabba. ;)
Hämtades det idag så lär du ha det på Tisdag om det skickades med Standard...tänk på att det levereras mellan 8-17 utan telefonavisering.
Om du vill hämta det under dagen på Tisdag får du se till att ge mig sändningsnumret för med kundtjänst kommer du ingen vart när det gäller hämtning samma dag. ;) Vi ligger i Bromma.

Jag känner till'et. Vi kommer till det. Tyckte att det var imponerande att FC moto hann ta emot ordern, titta på den, packa varan, fakturera ordern samt skicka iväg den. Allt inom en halvtimme.
Senast jag beställde frakt via UPS ringde de faktiskt. Annars kanske du kan svara på varför man inte ringer?
Vid ett tillfälle väntade jag på en vara som "inte kom". Jag hade inte fått något ID så jag kunde inte kolla var den höll hus, och således hade jag ingen blek aning om när paketet skulle komma. Efter alldeles för lång väntan kom det ett kort i brevlådan som sade ungefär "Hej, vi kunde inte leverera ditt paket, det ligger hos oss sedan datum(en vecka tillbaks). Ring eller kom hit."
Jag ringde då och frågade varför man inte hade levererat det. Jag fick ett svar av vilket jag kan sammanställa följande punkter:
1. Man kommer under arbetstid, vilket är begripligt. Om man vet vilken dag, det fick jag inte veta. Man ringde ju inte.
2. Man hade stått utanför porten och tittat in på listan över de som bor där. Jag bodde i andrahand, så jag stod inte med. Då hade man åkt därifrån. Man ringde inte och frågade.
3. Även om jag hade stått med på listan så hade jag inte varit hemma. Jag är inte arbetslös. Och så ringde man inte.
4. Även om jag varit hemma så åkte man ju bara därifrån, man varken plingade på dörren eller ringde.

Jag förstår hur detta förfarande fungerar för företagskunder, men det är ju rent oacceptabelt för privatkunder.
Varför ringer man inte så kunden får en chans att ta emot paketet? :confused:

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Annars kanske du kan svara på varför man inte ringer?

UPS chauffören har ingen arbetstelefon i bilen och därför tillhandahåller inte UPS telefonavisering. Många chaufförer använder trots detta sin privata mobil, därav samtal ibland och ibland inte.

Jag hade inte fått något ID så jag kunde inte kolla var den höll hus, och således hade jag ingen blek aning om när paketet skulle komma.

Sändningsnumret är din avsändare som ska skicka ut till dig och de kan även välja att fylla i när de gör fraktsedeln om du ska aviseras vid avvikelser och leveransförsök.

Jag ringde då och frågade varför man inte hade levererat det. Jag fick ett svar av vilket jag kan sammanställa följande punkter:
1. Man kommer under arbetstid, vilket är begripligt. Om man vet vilken dag, det fick jag inte veta. Man ringde ju inte.

Hade din avsändare meddelat dig sändningsnumret hade du kunnat se planerat leveransdatum på www.ups.com

2. Man hade stått utanför porten och tittat in på listan över de som bor där. Jag bodde i andrahand, så jag stod inte med. Då hade man åkt därifrån. Man ringde inte och frågade.

När man uppger en adress för en leverans kanske man borde tänka på att den som levererar inte kan lista ut själv vem du är inneboende hos om du inte uppger en c/o adress? :gnissla

3. Även om jag hade stått med på listan så hade jag inte varit hemma. Jag är inte arbetslös. Och så ringde man inte.

Varför inte välja en adress där någon finns att ta emot paketet? Tex ditt arbete? :D

4. Även om jag varit hemma så åkte man ju bara därifrån, man varken plingade på dörren eller ringde.

Plinga på dörren? Är det portkod och du inte uppgett den i adressen är det ju lite svårt för chauffören att komma in och plinga på dörren? ;)

Jag förstår hur detta förfarande fungerar för företagskunder, men det är ju rent oacceptabelt för privatkunder.
Varför ringer man inte så kunden får en chans att ta emot paketet? :confused:

Redan svarat, och man får tänka på att det troligen är ett företag som har beställt frakten av UPS? UPS har i första hand varit ett företag som levererar till just företag och nu har det blivit väldigt mycket leveranser till privatpersoner. Men som sagt man kan alltid välja att få sin leverans till sitt arbete.

.......

Last edited:

ben0

Unknown
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
Bra val! Jag är mycket nöjd med min. Grym kvalitetskänsla, sitter superbra och minskade vindbrus för mig jämfört med min gamla AGV-hjälm.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jo. Att beställa till jobbet är ju ett alternativ som fungerar. Dock är det inte alltid det går att göra så.

Jag beställde en laddare från Dell en gång.
Den skulle levereras med UPS vilket följdaktligen innebär dagtid då jag är på jobbet.
Försöker man lägga en order till någon annan adress än den som kortinnehavaren bor på så raderar Dell ordern utan att fråga. Sålunda försvinner ordern.
Kvar blir alternativet att beställa till hemadressen. Istället fick jag en lapp i lådan att dom försökt leverera men jag inte varit hemma.
Ringde då och försökte få dom att leverera till mitt jobb men enligt riktlinjer från Dell så fick dom endast leverera den till den adress som står på addressaten. Enligt den som jag pratade med så kunde jag inte ens komma och hämta upp paketet själv även om jag kunde legitimera mig.

Då har man så att säga fastnat lite i ett moment 22. Som tur är så har jag ett jobb där jag kan jobba hemifrån så jag fick helt enkelt sitta hemifrån och jobba en dag så jag kunde få paketet. Nu är ju inte det UPS fel att Dell har lite jobbiga regler som iofs är för att förhindra kortbedrägerier men som ändå krånglar till det lite.
Men det hindrar ju inte att man som kund blir lite irriterad både på Dell för dom dumma reglerna och UPS för att dom är lite väl rigida.

Samtidigt så vet jag ju att det är en ganska omfattande logistik för att få ut alla paket och man får faktiskt vara nöjd med att man får paketen så snabbt och bra. Och ser man till att inte beställa från företag som har en massa knepiga tillägsregler så går det ju faktiskt att få grejorna till jobbet istället vilket ju är oerhört mycket mer praktiskt.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ringde då och försökte få dom att leverera till mitt jobb men enligt riktlinjer från Dell så fick dom endast leverera den till den adress som står på addressaten. Enligt den som jag pratade med så kunde jag inte ens komma och hämta upp paketet själv även om jag kunde legitimera mig.

DELL och Apple har specialregler för sina paket vilka dom själva har bestämt och är alltså något som UPS inte kan styra över. Vad det gäller adressändring går det att göra genom deras egen kundtjänst utan problem. Vad det gäller upphämtning av paketet själv så har du definitivt blivit felinformerad av kundtjänstagenten på UPS då det inte är några problem att hämta ett paket med legitimation och sändningsnummer.

Då har man så att säga fastnat lite i ett moment 22. Som tur är så har jag ett jobb där jag kan jobba hemifrån så jag fick helt enkelt sitta hemifrån och jobba en dag så jag kunde få paketet. Nu är ju inte det UPS fel att Dell har lite jobbiga regler som iofs är för att förhindra kortbedrägerier men som ändå krånglar till det lite.
Men det hindrar ju inte att man som kund blir lite irriterad både på Dell för dom dumma reglerna och UPS för att dom är lite väl rigida.

*nickar och håller med* :D

:banana

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Sedär. Jag misstänkte nästan att dom pratade i nattmössan när dom hävdade att jag inte kunde komma förbi och hämta upp paketet men det löste sig ju i alla fall.
Och det är ju trots allt en ganska bra tjänst att kunna få hem grejorna i väldigt många fall.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Sedär. Jag misstänkte nästan att dom pratade i nattmössan när dom hävdade att jag inte kunde komma förbi och hämta upp paketet men det löste sig ju i alla fall.
Och det är ju trots allt en ganska bra tjänst att kunna få hem grejorna i väldigt många fall.

Bättre att ringa mig i växeln och presentera dig vem du e så hjälper jag till annars om du behöver hjälp. Roligt att kunna hjälpa till lite när andra klantar sig. :yoparty

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bättre att ringa mig i växeln och presentera dig vem du e så hjälper jag till annars om du behöver hjälp. Roligt att kunna hjälpa till lite när andra klantar sig. :yoparty

Jag får väl kanske göra det. Men det är väl tyvärr så att det är fel kontor. Jag har för mig att det är ett 018 nummer som jag ska ringa. Du lär väl jobba någonstans i Stockholmsområdet gissar jag.

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Erkänn Pippa, du tar hand om alla snälla kunder själv och resten (de vresiga) kopplar du till oss i norrland :mad:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag får väl kanske göra det. Men det är väl tyvärr så att det är fel kontor. Jag har för mig att det är ett 018 nummer som jag ska ringa. Du lär väl jobba någonstans i Stockholmsområdet gissar jag.

Vi har inget annat kontor som tar hand om paketförsändelser än det här i Stockholm. På 018 har vi inget kontor överhuvudtaget. Jag jobbar på vårt huvudkontor i Bromma(Stockholm) och det är våran kundtjänst som tar alla ärenden angående paket i Sverige. :)

Erkänn Pippa, du tar hand om alla snälla kunder själv och resten (de vresiga) kopplar du till oss i norrland :mad:

Hahaha, nae jag kopplar alla tjurskallar direkt till din telefon. :fyllisar

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...