Ny hoj! NSR 125 -98 (behöver lite hjälp me)

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Idag va man iväg å köpte en Honda NSR 125r i Orsa..
Dock e ja 14år nu:va

Aja, den går bra och så.
Men tycker den går lite segt, på 3an uppåt..

Men när man kommer efter 8000rpm så smäller det till och man är brun i byxorna, vafan e det så för? bör den inte gå lika bra på 6-7 tusen?, det e DIREKT efter 8000, inte ens lite före..

Och i 7000varv går den lite ojämt tycker jag.


Fick ge 10 000kr för den

Just ja bilder..:yoparty




 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Runt 8000 stämmer antagligen avgassystemet bäst med resten, därför går den bäst där, på 700 går den antagligen skit pga avgaskrav/ljudkrav och pga att avstämning osv inte stämmer.

Kan ju vara strypt också.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det är den ojämna effektkurvan som har en liten ketchup effekt och de brukar de flesta 2 taktare ha, fast på hondas så är det mer markant, jag tycker inte det är något fel utan förhöjer nöjet att åka på den :rolleyes:
 

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Runt 8000 stämmer antagligen avgassystemet bäst med resten, därför går den bäst där, på 700 går den antagligen skit pga avgaskrav/ljudkrav och pga att avstämning osv inte stämmer.

Kan ju vara strypt också.

så om ja tar bort strypningarna i röret så går den lika bra i hela registret?

Det är den ojämna effektkurvan som har en liten ketchup effekt och de brukar de flesta 2 taktare ha, fast på hondas så är det mer markant, jag tycker inte det är något fel utan förhöjer nöjet att åka på den :rolleyes:

vet att 2 taktare brukar vara så, har haft runt 10-15 crossar,minimotos och annat skräp..
Ingen har vart lika som denna. Den är som om nån turbo+nos slår in efter 8000varv:Bugar

Kan tillägga att den har stått i 2 år..

Har kört lite mer med den nu och det verkar som den går bättre och bättre, kan ju vara beläggninar på munstyckena, dålig bensin osv också.. Men tänkte om det var ett vanligt fel på NSR

Mvh
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Helt enkelt för att RC ventilen öppnar då så du får fritt flöde i utblåset. Alltså avgasventilen öppnar runt 7,5-8k rpm.
 

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Helt enkelt för att RC ventilen öppnar då så du får fritt flöde i utblåset. Alltså avgasventilen öppnar runt 7,5-8k rpm.

hjälper det om man tar bort avgaspluggen?
annars, hur kan man få den att gå renare? Om man kan de

Mvh!

OT, sry om jag e lite nybörjare inom detta, men det är min första hoj.
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
hjälper det om man tar bort avgaspluggen?
annars, hur kan man få den att gå renare? Om man kan de

Mvh!

OT, sry om jag e lite nybörjare inom detta, men det är min första hoj.


Det är en 2 taktare och dom får väl nästan alltid mera effekt efter ett visst varvtal.

+ att du ska nog ha avgasventilen på plats. Det är väl bra att den får mera effekt efter 8000 varv ? så är det med min apilia med:yoparty
 

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Det är en 2 taktare och dom får väl nästan alltid mera effekt efter ett visst varvtal.

+ att du ska nog ha avgasventilen på plats. Det är väl bra att den får mera effekt efter 8000 varv ? så är det med min apilia med:yoparty

okej jag får testa byta bensin sen och göra ren förgasaren och se om den går nå bättre efter det.
 

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
och på crm stryper CDI boxen vid 6-8000rpm, den blir svagare, är det samma på NSR?, lika motorer ju, men vet inget om det e lika CDI box å strypning, isåfall ska jag klippa koppartråden..
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
och på crm stryper CDI boxen vid 6-8000rpm, den blir svagare, är det samma på NSR?, lika motorer ju, men vet inget om det e lika CDI box å strypning, isåfall ska jag klippa koppartråden..

NEJ crm stryper inte effekt, den cdi strypningen gjorde så man inte kunde axxa fullt, ja de kan nog stämma, och strypningen sitter nog på samma ställe

Nej du får inte mer effekt av att plocka bort avgasportarna utan att du får turbulens i motorn. de går att låsa dom i öppet läge men det gör bara så den går slöare innan ketchup effekten
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Om hojen stått ett tag rekomenderar jag att göra följande. Kolla över utblås samt krök om det är mycket sot. Rengör samt l-tt slipning. Kolla hur ventilerna ser ut.

Rengör förgasare
Ny bensin
Ny Olja i växellåda samt 2t olja
Nytt stift

Sen borde du inte ha några större problem med den. Både CRM och NSR är slitvargar.

CDI strypningen tar bort en effektsvacka i registret kring 5k rpm om jag inte missminner mig.

Nej ta inte bort ventilerna. De ger bättre register på låga varv dvs innan 7,5k rpm. Kolla bara så att de fungerar som de skall. Men verkar som att de gör det.
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
koppartråden sitter inte på samma ställe som på crm den sitter längre bak jag klippte av den på en NSR märkte knappt någon skillnad möjligtvis lite bättre svar på gasen.
 

Bifogat

  • 0c0e_12.JPG
    0c0e_12.JPG
    14.9 KB · Visningar: 63
Last edited:

F#69#

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Finland
Hoj
Nsr 125 // Gixxer 600
Snygg hoj! Har haft min över ett år och är överlycklig ännu!:yoparty (Se mitt garage) Tror inte det är nå "fel" att det smäller vid 8000 rpm, du blir nog van. :gnissla
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
CDI strypningen tar bort en effektsvacka i registret kring 5k rpm om jag inte missminner mig.

Nej ta inte bort ventilerna. De ger bättre register på låga varv dvs innan 7,5k rpm. Kolla bara så att de fungerar som de skall. Men verkar som att de gör det.

Här är ekot, halv 6 :rolleyes:
 

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Ort
Arbrå
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
tack för alla svar. Den har börja gått bättre och bättre nu, har ifs haft i ny soppa.

Detdära med att NSR e slitvargar, har hört att dom brukar skära lätt, stämmer de?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
tack för alla svar. Den har börja gått bättre och bättre nu, har ifs haft i ny soppa.

Detdära med att NSR e slitvargar, har hört att dom brukar skära lätt, stämmer de?

slarvar du med pumpen och oljer så kan det hända men det gäller alla maskiner.
Jag har skärt en men de kan bero på att den hade gått runt 3200 mil på samma kolv och cylle och sen sätter man en idiot som kör 3 mil på rödmarkeringen så jag tycker att den stog ut med rätt mycket. :gnissla

gör rent ventilerna med jämna mellanrum, det var där kolven tog imot innan hela skiten sprängdes. säger att kolven såg inte grann ut.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top