Ny hoj. Speed triple eller Street triple?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fick beskedet att min Sprint RS inte var värd att reparera, så försäkringsbolaget löser in den. Detta skedde mycket smidigt och beslutet fattades i samråd med mig efter framlagda alternativ, så inga onda ord åt deras håll.

Nu ska jag ju ha en ny lekkamrat till våren. Efter att ha kört motard och sporthoj växelvis under två säsonger så har jag fastnat för att sitta med upprätt körställning. De modeller som tilltalar mig är Speed/ Street triple (R är inget hinder:) ).

Nu till frågan. Finns det någon av mina medmänniskor som haft bägge två och kan hjälpa mig litet med intryck? Bägge modellerna har jag provkört kortare turer på gata tidigare och är litet tvehågsen.
Årsmodellerna jag kikar på är 06-10. Budgeten är satt till ett tak på 70.000:- Försäkringsmässigt så är jag medveten om att det kan skilja litet men ner till kostnaden för Sprinten, 4000:-/helår och helförsäkring, kommer jag ju inte i vilket fall.

Under en typisk säsong kör jag drygt 300 mil ren nöjeskörning på gata. Inga semestrar med en massa mil per dag är planerade utan turerna håller sig inom 25 mil. Tillkommande de milen blir det 10-16 dagar på gokartbana, växlande som deltagare och i instruktörsroll samt 3-5 dagar på storbana som deltagare. Bankörningen bedrivs av SMC.
På storbana (och kanske gata) kan jag tänka mig att Speed triple vinner tack vare motorn men på gokartbana känns Street triple spontant som det bättre valet.

Att köra med passagerare är inget hinder, till och med kul, både på bana och gata. Så det kanske talar för Speed triple?

Street triple lutar det åt just idag. Men vem vet vad morgondagen har i sitt sköte?

Tack på förhand för era delgivna intryck och erfarenheter!
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Street R valde jag och har inte ångrat mig

Den känns så mycket lättare och går nästan lika bra
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Street R valde jag och har inte ångrat mig

Den känns så mycket lättare och går nästan lika bra

Är det bara fjädringskomponenter och bromsar som skiljer Street R från motsvarande utan R? Så har jag fattat det men kan ju ha fel.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nästan lika bra som en japanare eller vad menar du? :va

Ingen av de två är könlösa som en japanare, vi pratar Triple! :D

Speed Triple har vrid och tyngd som du är van vid, Street Triple är lättare och behöver lite varv men är absolut inte trött.

R betyder att du får en hoj som kan pressas lite, utan R går bra om du bara kör landsväg och inte är i närheten av att "bomba".

Båda är, i mitt tycke, bättre hojar än en RS så vilken än du väljer så tror jag du blir nöjd.:tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Har du tittat på Yamaha MT-09? Du får en flång ny -14 för 80.000 kr. :fakta
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Kan du vänta till Triumph Road show i vår så kan du provköra dem innan du bestämmer dig.
Brukar komma till Stockholmstrakten i början på maj. Håll koll på evenemang på Triumph's hemsida.

Annars säger jag Street (äger ju en själv:fakta). Mindre lättare och smidigare än Speed'en men till Speed'ens fördel ska väl i.a.f. nämnas mer vrid så den blir lite mindre hysterisk om man tänker sig att man ev. ska toura lite eller skjutsa.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Eftersom du skall köra bana -Streeten lätt(gärna med R).. ;-)
Jag körde Street R:n och Speed R:n mot varandra och jag tycker att Streeten är klart roligare -även om Speeden inte är så dum heller (men där skulle jag ta en SuperDuke istället ;-))

En bild säger väll allt -Danne på Åsen med sin Street..
6B2B0130.jpg
Eller en hel hög bilder på det hela:D
http://hoke.myftp.org/gellerasen201208/danne
 
Last edited:

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Street R alla dagar i veckan! Rolig hoj för det mesta man kan tänka sig:)
Har en -12 du kan köpa för en vettig peng:)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan du vänta till Triumph Road show i vår så kan du provköra dem innan du bestämmer dig.
Brukar komma till Stockholmstrakten i början på maj. Håll koll på evenemang på Triumph's hemsida.

Annars säger jag Street (äger ju en själv:fakta). Mindre lättare och smidigare än Speed'en men till Speed'ens fördel ska väl i.a.f. nämnas mer vrid så den blir lite mindre hysterisk om man tänker sig att man ev. ska toura lite eller skjutsa.

Litet så som jag tyckt tidigare. Med skjuts/touring, alltså.

Ingen av de två är könlösa som en japanare, vi pratar Triple! :D

Speed Triple har vrid och tyngd som du är van vid, Street Triple är lättare och behöver lite varv men är absolut inte trött.

R betyder att du får en hoj som kan pressas lite, utan R går bra om du bara kör landsväg och inte är i närheten av att "bomba".

Båda är, i mitt tycke, bättre hojar än en RS så vilken än du väljer så tror jag du blir nöjd.:tummenupp

En R om det blir en 675a alltså.

Eftersom du skall köra bana -Streeten lätt(gärna med R).. ;-)
Jag körde Street R:n och Speed R:n mot varandra och jag tycker att Streeten är klart roligare -även om Speeden inte är så dum heller (men där skulle jag ta en SuperDuke istället ;-))

En bild säger väll allt -Danne på Åsen med sin Street..
View attachment 395021
Eller en hel hög bilder på det hela:D
http://hoke.myftp.org/gellerasen201208/danne

Ja, precis. Eftersom det mest blir KNIX så är magkänslan till 675ans fördel. Då givetvis med starkt önskemål om en R.:)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Provade båda på Triumph's roadshow.
Gillade Street'en bättre. Lätt, smidig, snabb, kul. :)
Speed'en blev, som Bansaie skriver, lite hysterisk för mig.
Men då har ju jag ingen direkt sporthoj nu... :rodnar
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Jag valde också mellan de bägge trajjorna.. I mitt fall slutade det med en Speed triple 1050-05

Sp3:
+stabil rakt igenom trots kort hjulbas
+gott om vrid
+lättkörd och uppmanar till bus
+Enkelsving -> lättskruvat
+Funkar till den mesta körningen
+delar många bitar med sprint och tiger 1050
-Biter lätt tillbaka om man är oförsiktig/ovan
-Relativt dyr försäkring

Street triple:
+Smidig
+fungerar till den mesta körningen
+Bus rakt igenom
+Relativt billig försäkring
+delar bitar med Daytona 675
-Liten, streeten är inget för långa
-måste varvas en del på varje växel vid accel.

Detta är mina åsikter, andra kanske tycker annorlunda.

För mig föll valet på speed triplen vilket jag inte ångrat..
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag valde också mellan de bägge trajjorna.. I mitt fall slutade det med en Speed triple 1050-05

Sp3:
+stabil rakt igenom trots kort hjulbas
+gott om vrid
+lättkörd och uppmanar till bus
+Enkelsving -> lättskruvat
+Funkar till den mesta körningen
+delar många bitar med sprint och tiger 1050
-Biter lätt tillbaka om man är oförsiktig/ovan
-Relativt dyr försäkring

Street triple:
+Smidig
+fungerar till den mesta körningen
+Bus rakt igenom
+Relativt billig försäkring
+delar bitar med Daytona 675
-Liten, streeten är inget för långa
-måste varvas en del på varje växel vid accel.

Detta är mina åsikter, andra kanske tycker annorlunda.

För mig föll valet på speed triplen vilket jag inte ångrat..

Tack för en god sammanfattning! :tummenupp
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Efter att ha haft en Speed -05 så bytte jag till en Street R -10 och kommer nog aldrig att byta =)
Roligare i alla aspekter! Speed har mer vrid men varvar knappt något och väger bly (240kg) jämfört med Street (min väger in på 180kg med helsystem).
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Eftersom du skall köra bana -Streeten lätt(gärna med R).. ;-)
Jag körde Street R:n och Speed R:n mot varandra och jag tycker att Streeten är klart roligare -även om Speeden inte är så dum heller (men där skulle jag ta en SuperDuke istället ;-))

En bild säger väll allt -Danne på Åsen med sin Street..
View attachment 395021
Eller en hel hög bilder på det hela:D
http://hoke.myftp.org/gellerasen201208/danne

Lika inspirerande varje gång man ser honom på sin street!! :Bugar

En liten passus där bara är väl att jag antar att hans hoj är moddad en del. Vet inte hur mycket, men clip-ons är ju iallafall inte orignal :)
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Haha, jo den nog lite småfixad.
Nu är i alla fall hela bakpartiet från en Daytona.. ;-)
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag valde också mellan de två modellerna.
Allt är ju nämnt ovan, men för min del så fick magkänsla + hjärta bestämma, Speeden känns riktigt stabil och rejäl, ser bättre och råare ut, låter bättre, enkelsving, listan kan göras lång för min del... Men som det skrivs om ovan, du blir nog nöjd oavsett, du får växla och gasa lite mer på streeten, men det har ju sin charm för vissa :tummenupp
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Tycker inte man upplever street som en hoj som måste växlas mycket. Den har riktigt skön motor som alltid har kraft när man än vrider på:)
Funderade också på att dänga på en daytona bakdel på min som ligger hemma i garaget och väntar:)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top