"Ny" hojförare

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000
Dags för mitt första inlägg på detta forum. Efter introduktion till mc världen på riktigt 2022 av en polare plockade jag körkortet i höstas 2024, det tog 6 uppkörningar som har studerats och analyserats för att kortfattat konkludera: 1 riktigt bra förarprövare, 1 bra, 2 dugliga, 1 dålig och 1 rent av värdelös. Åsikterna angående dessa individer är ej kopplat till utfall av uppkörning då jag blivit kuggad av bra förarprövare, med all rätta.

Som Silbersky sa så fint” Vi tror oss vara objektiva, men det är en subjektiv objektivitet.”

Den sämsta förarprövaren kuggade alla oss 3 som var där, mig för en långsam vändning på högfarten (samma vändning ingen annan av 5 förarprövare kritiserat) och den yngsta grabben som körde för lätt pga vält kona på högfarten, han fick inget andra försök eftersom det var ”för farligt”. Samtliga av oss där var privatister, och förarprövaren fann ingen skam i att skoja med mig om att komma tillbaks med en trafikskola nästa gång :huvet

Jag valde medvetet att inte använda körskolor för mc kortet, att det tog tid var mer OK för mig än att punga ut mer än nödvändigt för lappen som man nu fick för ca 10-15k. Jag hade även hört skräckhistorier från folk som lagt ner 40 000 på trafikskolor men ändå inte hade kortet, så jag konstaterade att den metoden var ofördelaktig.

Varför har jag dykt upp på sporthoj? För att jag gillar sporthojar såklart. Jag har i runt ett decennium krälat runt i prestandabils träsket, kört bilar med ca 300 till 700 hästar, inte helt hemskt allt som allt. Argument såsom att inte vem som helst borde ha tillgång till ”extrem” prestanda anser jag därav rimmar dåligt, jag har haft bilar som klarat 300 utan större problem och använt dessa därefter. Folk med gott om pengar kommer alltid ha tillgång till snabba fyrhjuliga fordon, varför ska inte folk med mindre pengar ha tillgång till samma underhållning? Eller åtminstone snabba tvåhjuliga fordon? All makt åt folket :yoparty Att ”ban maskiner” inte hör hemma på allmän väg, att ingen behöver 200 hästar osv, är konstiga argument. Ingen behöver en hoj med 100 hästar heller, 50 räcker gott och väl, och allt ska spärras till 120 :smasha

Att motorcykelbranschen blivit mer reglerad är svårt att undkomma, det gäller det mesta som unionen älskar att trycka upp fingrarna i. Byråkrati skadar branschen och jag blir uppriktigt ledsen när man läser vissa trådar på det här forumet om bortdunstade drömmar pga översitteri, inte minst när de nya behörighetsreglerna trädde i kraft och klämde sönder många hojintresserade, alternativt förförde dem med den hemska synden olovlig körning :fakta

Man bör ha i åtanke att denna byråkrati är långt ifrån över, snart kommer Euro 7 som förmodligen sätter spiken i kistan för dem flesta fossildrivna fordon. Än mer intressant är att Euro 7 blir först med att införa något jag babblat om i årtal, gränser för däck och bromsslitage. Att elfordon har mer vikt, mer slitage på broms, däck och vägnät är ingen nyhet, detta är unionen medvetna om och har varit, länge. Dessa restriktioner påverkar självfallet prestandafordonen först, R1an och r6an är redan döda, Gsxr 1000 får ej säljas inom unionen och nya ”sport” hojar är öhm…? Zx6r, Panigale V2, Gsxr 600 och Hayabusa är ett fåtal av flera som fått försämrad prestanda, och fler lär det bli som antingen kastreras eller dör. Vissa är av åsikten att skälet för sporthojarnas undergång är att ingen köper dem längre, nähä? Hur ska man köpa ett fordon som inte får säljas inom unionen, tex Gsxr 1000? Hur många är sugna på att betala mer för mindre? Högre produktionskostnader leder till högre säljpris, för höga produktionskostnader leder till nedläggning. Vem som helst fattar att ingen tillverkare är intresserad av att plöja ner miljontals miljarder för att knappt kunna klämma ut samma (eller sämre) prestanda än tidigare pga regleringar och förbud. Men vem bryr sig om prestandamaskinerna försvinner, folket som kör vanliga hederliga fordon slipper stångas med ligist bombarna på allmän väg, nu får de njuta av bomber i trapphusen och dörrportarna istället :kulspruta

Tätt inpå prestanda kungarnas förfall kommer resten, BMW 12/1300 GS? Skulle inte tro det, BMW GS 450 räcker gott och väl! Alternativt BMW GS E Power Performance Plus, dubbla vikten och dubbla priset, men dubbla vridet :hihi Volvo T6 eller T5? Döm och glöm! BMW 335, 330? No way Jose! Du kanske suktas av en ny, sportig BMW M5a på 2,5 ton för ynka 1,5 mille startpris? Eller en Mercedes C klass prestandabil som väger över 2 ton :kär Behöver du mer space, har du småttingar som ska till fotbollsträningen? En fräsch Escalade IQ :va SUV på 4 (?) ton löser saken! Då är du iaf miljövänligare än dem där hemska 600 kubiks sporthojarna som varvar på i all oändlighet :tummenupp

Det är tråkigt att se hur många i europa och Sverige har mer gemensamt med Kim Jong-un och Putin än Gustav Vasa och George Washington. Men jag är inte bitter, det är barnen som borde vara bittra, jag och du som läser detta har fått, kommer få och hinna köra sporthojar som för en bråkdel av pengen kunde utprestera rikemannens porsche och ferrari med lätthet, den friheten kommer dagens barn aldrig få uppleva.

Nog med mc käbbel, dags att slå på lite Gås-, ja menar Potatis och SMC medan jag beställer drivpaket, allt gott :rofl
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kul med nytt blod även om jag anser att det där med körskolor är lite överdrivet. Körde i körskola och efter 2 pass i trafik och 4-5 på körgård frågade de om jag bokat tid för uppkörning och kände att jag var redo för det.

(Ja det finns absolut skräckhistorier även om delar av dem faktiskt beror på att en del inte SKA ha körkort)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Välkommen till SportHoj. :tummenupp

Nu måste man inte ha en 200 hästars SportHoj för att köra fort. Det går att tävla med en Er6.
En SportHoj i min värld även om alla kanske inte håller med. :hihi






Härligt att ironin inte är död! :hjarta
Tycker det är bra att forumet berikas med lite fler "brassa i helvetet"-typer som vill börna utanför polisstationen och inte bara de som kuskar runt på en skruttig stånka på grusvägar i norrland.

Jag vet såklart du kör "riktig sporthoj" : ))))
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Dags för mitt första inlägg på detta forum. Efter introduktion till mc världen på riktigt 2022 av en polare plockade jag körkortet i höstas 2024, det tog 6 uppkörningar som har studerats och analyserats för att kortfattat konkludera: 1 riktigt bra förarprövare, 1 bra, 2 dugliga, 1 dålig och 1 rent av värdelös. Åsikterna angående dessa individer är ej kopplat till utfall av uppkörning då jag blivit kuggad av bra förarprövare, med all rätta.

Som Silbersky sa så fint” Vi tror oss vara objektiva, men det är en subjektiv objektivitet.”

Den sämsta förarprövaren kuggade alla oss 3 som var där, mig för en långsam vändning på högfarten (samma vändning ingen annan av 5 förarprövare kritiserat) och den yngsta grabben som körde för lätt pga vält kona på högfarten, han fick inget andra försök eftersom det var ”för farligt”. Samtliga av oss där var privatister, och förarprövaren fann ingen skam i att skoja med mig om att komma tillbaks med en trafikskola nästa gång :huvet

Jag valde medvetet att inte använda körskolor för mc kortet, att det tog tid var mer OK för mig än att punga ut mer än nödvändigt för lappen som man nu fick för ca 10-15k. Jag hade även hört skräckhistorier från folk som lagt ner 40 000 på trafikskolor men ändå inte hade kortet, så jag konstaterade att den metoden var ofördelaktig.

Varför har jag dykt upp på sporthoj? För att jag gillar sporthojar såklart. Jag har i runt ett decennium krälat runt i prestandabils träsket, kört bilar med ca 300 till 700 hästar, inte helt hemskt allt som allt. Argument såsom att inte vem som helst borde ha tillgång till ”extrem” prestanda anser jag därav rimmar dåligt, jag har haft bilar som klarat 300 utan större problem och använt dessa därefter. Folk med gott om pengar kommer alltid ha tillgång till snabba fyrhjuliga fordon, varför ska inte folk med mindre pengar ha tillgång till samma underhållning? Eller åtminstone snabba tvåhjuliga fordon? All makt åt folket :yoparty Att ”ban maskiner” inte hör hemma på allmän väg, att ingen behöver 200 hästar osv, är konstiga argument. Ingen behöver en hoj med 100 hästar heller, 50 räcker gott och väl, och allt ska spärras till 120 :smasha

Att motorcykelbranschen blivit mer reglerad är svårt att undkomma, det gäller det mesta som unionen älskar att trycka upp fingrarna i. Byråkrati skadar branschen och jag blir uppriktigt ledsen när man läser vissa trådar på det här forumet om bortdunstade drömmar pga översitteri, inte minst när de nya behörighetsreglerna trädde i kraft och klämde sönder många hojintresserade, alternativt förförde dem med den hemska synden olovlig körning :fakta

Man bör ha i åtanke att denna byråkrati är långt ifrån över, snart kommer Euro 7 som förmodligen sätter spiken i kistan för dem flesta fossildrivna fordon. Än mer intressant är att Euro 7 blir först med att införa något jag babblat om i årtal, gränser för däck och bromsslitage. Att elfordon har mer vikt, mer slitage på broms, däck och vägnät är ingen nyhet, detta är unionen medvetna om och har varit, länge. Dessa restriktioner påverkar självfallet prestandafordonen först, R1an och r6an är redan döda, Gsxr 1000 får ej säljas inom unionen och nya ”sport” hojar är öhm…? Zx6r, Panigale V2, Gsxr 600 och Hayabusa är ett fåtal av flera som fått försämrad prestanda, och fler lär det bli som antingen kastreras eller dör. Vissa är av åsikten att skälet för sporthojarnas undergång är att ingen köper dem längre, nähä? Hur ska man köpa ett fordon som inte får säljas inom unionen, tex Gsxr 1000? Hur många är sugna på att betala mer för mindre? Högre produktionskostnader leder till högre säljpris, för höga produktionskostnader leder till nedläggning. Vem som helst fattar att ingen tillverkare är intresserad av att plöja ner miljontals miljarder för att knappt kunna klämma ut samma (eller sämre) prestanda än tidigare pga regleringar och förbud. Men vem bryr sig om prestandamaskinerna försvinner, folket som kör vanliga hederliga fordon slipper stångas med ligist bombarna på allmän väg, nu får de njuta av bomber i trapphusen och dörrportarna istället :kulspruta

Tätt inpå prestanda kungarnas förfall kommer resten, BMW 12/1300 GS? Skulle inte tro det, BMW GS 450 räcker gott och väl! Alternativt BMW GS E Power Performance Plus, dubbla vikten och dubbla priset, men dubbla vridet :hihi Volvo T6 eller T5? Döm och glöm! BMW 335, 330? No way Jose! Du kanske suktas av en ny, sportig BMW M5a på 2,5 ton för ynka 1,5 mille startpris? Eller en Mercedes C klass prestandabil som väger över 2 ton :kär Behöver du mer space, har du småttingar som ska till fotbollsträningen? En fräsch Escalade IQ :va SUV på 4 (?) ton löser saken! Då är du iaf miljövänligare än dem där hemska 600 kubiks sporthojarna som varvar på i all oändlighet :tummenupp

Det är tråkigt att se hur många i europa och Sverige har mer gemensamt med Kim Jong-un och Putin än Gustav Vasa och George Washington. Men jag är inte bitter, det är barnen som borde vara bittra, jag och du som läser detta har fått, kommer få och hinna köra sporthojar som för en bråkdel av pengen kunde utprestera rikemannens porsche och ferrari med lätthet, den friheten kommer dagens barn aldrig få uppleva.

Nog med mc käbbel, dags att slå på lite Gås-, ja menar Potatis och SMC medan jag beställer drivpaket, allt gott :rofl
Välkommen till SH.
Vilken Sporthoj har du eller tänker köpa, ser bara Yamaha 600 på dig?
 

Miggen

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000
Roliga svar :shrules

Hojgaraget består för tillfället av en Xj6a, en Zx6r och en Gsxr 1000. Xj6an med 80 hästar är jag relativt bekväm på, planen är att bli relativt bekväm med Zx6r och 130 häst kommande säsong samt öva wheelies :yoparty Literklubban körs inte mestadels av anledningen att jag helt enkelt inte är tillräckligt skicklig för 180 hästar utan massa hjälpsystem än, mer om detta i nästa inlägg som kommer bli väldigt kortfattad och koncist, jag lovar :hihi
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En grej som uppenbarligen inte lärs ut av handledare eller körskolor, det kvittar hur många hk motorn har, det som avgör om du håller dig på hjulen är hur mycket och hur snabbt du vrider på gasrullen.
Du kan använda 30 av de 180hk motorn har hela hojens livslängd om du vill.
Saknar man den förståelsen och ofta kombinerat med dålig impulskontroll eller behov att visa sig duktig så kan en 30hk-hoj ha ihjäl en också.
Nu vet jag ju inte hur du är så allt ovanstående är rent generella påståenden, ta det inte personligt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ja jag kuggade tre gånger innan jag fick mitt A-kort. Visst hade jag väl klarat mig på två gånger om jag inte hade rullat in en 30-skylt i 45 den där gången, men så är jag inte heller känd för att vara den smidiga typen.

Dock var mitt största misstag att jag var för het på gröten, jag ville ha kortet så innåt helvete, och jag var inte redo. Dock blev jag redo efter att ha blivit uppläxad av den lilla tanten i Jönköping. Det var dyra läxor, men några jag aldrig glömmer. Och det är jag tacksam för.

Jag är alltså ingen sporthojare, mer en slags motorentusiast fortfarande på experimentnivå när det gäller stil, hoj och smak. Den eviga eleven med fler frågor varje år, och förhoppningsvis ingen ny hoj i vår (har fem stycken, och vill komprimera ytterligare) ;) så jäkla svårt när dom kommer ut med så fina vackra hojar hela tiden!

.. och var tacksam att du fick ditt kort nu, tänk hur konstigt det kommer att bli i framtiden med alla begränsningar och grejer som miljöfaschisterna hittar på!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kul med nytt blod även om jag anser att det där med körskolor är lite överdrivet. Körde i körskola och efter 2 pass i trafik och 4-5 på körgård frågade de om jag bokat tid för uppkörning och kände att jag var redo för det.

(Ja det finns absolut skräckhistorier även om delar av dem faktiskt beror på att en del inte SKA ha körkort)
1738608626278.png

Det gäller att hitta rätt körskola när man ska lära sig köra SportHoj! :tungan
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top