Miggen
Ny medlem
- Gick med
- 27 Jan 2025
- Hoj
- Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000
Dags för mitt första inlägg på detta forum. Efter introduktion till mc världen på riktigt 2022 av en polare plockade jag körkortet i höstas 2024, det tog 6 uppkörningar som har studerats och analyserats för att kortfattat konkludera: 1 riktigt bra förarprövare, 1 bra, 2 dugliga, 1 dålig och 1 rent av värdelös. Åsikterna angående dessa individer är ej kopplat till utfall av uppkörning då jag blivit kuggad av bra förarprövare, med all rätta.
Som Silbersky sa så fint” Vi tror oss vara objektiva, men det är en subjektiv objektivitet.”
Den sämsta förarprövaren kuggade alla oss 3 som var där, mig för en långsam vändning på högfarten (samma vändning ingen annan av 5 förarprövare kritiserat) och den yngsta grabben som körde för lätt pga vält kona på högfarten, han fick inget andra försök eftersom det var ”för farligt”. Samtliga av oss där var privatister, och förarprövaren fann ingen skam i att skoja med mig om att komma tillbaks med en trafikskola nästa gång
Jag valde medvetet att inte använda körskolor för mc kortet, att det tog tid var mer OK för mig än att punga ut mer än nödvändigt för lappen som man nu fick för ca 10-15k. Jag hade även hört skräckhistorier från folk som lagt ner 40 000 på trafikskolor men ändå inte hade kortet, så jag konstaterade att den metoden var ofördelaktig.
Varför har jag dykt upp på sporthoj? För att jag gillar sporthojar såklart. Jag har i runt ett decennium krälat runt i prestandabils träsket, kört bilar med ca 300 till 700 hästar, inte helt hemskt allt som allt. Argument såsom att inte vem som helst borde ha tillgång till ”extrem” prestanda anser jag därav rimmar dåligt, jag har haft bilar som klarat 300 utan större problem och använt dessa därefter. Folk med gott om pengar kommer alltid ha tillgång till snabba fyrhjuliga fordon, varför ska inte folk med mindre pengar ha tillgång till samma underhållning? Eller åtminstone snabba tvåhjuliga fordon? All makt åt folket Att ”ban maskiner” inte hör hemma på allmän väg, att ingen behöver 200 hästar osv, är konstiga argument. Ingen behöver en hoj med 100 hästar heller, 50 räcker gott och väl, och allt ska spärras till 120
Att motorcykelbranschen blivit mer reglerad är svårt att undkomma, det gäller det mesta som unionen älskar att trycka upp fingrarna i. Byråkrati skadar branschen och jag blir uppriktigt ledsen när man läser vissa trådar på det här forumet om bortdunstade drömmar pga översitteri, inte minst när de nya behörighetsreglerna trädde i kraft och klämde sönder många hojintresserade, alternativt förförde dem med den hemska synden olovlig körning
Man bör ha i åtanke att denna byråkrati är långt ifrån över, snart kommer Euro 7 som förmodligen sätter spiken i kistan för dem flesta fossildrivna fordon. Än mer intressant är att Euro 7 blir först med att införa något jag babblat om i årtal, gränser för däck och bromsslitage. Att elfordon har mer vikt, mer slitage på broms, däck och vägnät är ingen nyhet, detta är unionen medvetna om och har varit, länge. Dessa restriktioner påverkar självfallet prestandafordonen först, R1an och r6an är redan döda, Gsxr 1000 får ej säljas inom unionen och nya ”sport” hojar är öhm…? Zx6r, Panigale V2, Gsxr 600 och Hayabusa är ett fåtal av flera som fått försämrad prestanda, och fler lär det bli som antingen kastreras eller dör. Vissa är av åsikten att skälet för sporthojarnas undergång är att ingen köper dem längre, nähä? Hur ska man köpa ett fordon som inte får säljas inom unionen, tex Gsxr 1000? Hur många är sugna på att betala mer för mindre? Högre produktionskostnader leder till högre säljpris, för höga produktionskostnader leder till nedläggning. Vem som helst fattar att ingen tillverkare är intresserad av att plöja ner miljontals miljarder för att knappt kunna klämma ut samma (eller sämre) prestanda än tidigare pga regleringar och förbud. Men vem bryr sig om prestandamaskinerna försvinner, folket som kör vanliga hederliga fordon slipper stångas med ligist bombarna på allmän väg, nu får de njuta av bomber i trapphusen och dörrportarna istället
Tätt inpå prestanda kungarnas förfall kommer resten, BMW 12/1300 GS? Skulle inte tro det, BMW GS 450 räcker gott och väl! Alternativt BMW GS E Power Performance Plus, dubbla vikten och dubbla priset, men dubbla vridet Volvo T6 eller T5? Döm och glöm! BMW 335, 330? No way Jose! Du kanske suktas av en ny, sportig BMW M5a på 2,5 ton för ynka 1,5 mille startpris? Eller en Mercedes C klass prestandabil som väger över 2 ton Behöver du mer space, har du småttingar som ska till fotbollsträningen? En fräsch Escalade IQ SUV på 4 (?) ton löser saken! Då är du iaf miljövänligare än dem där hemska 600 kubiks sporthojarna som varvar på i all oändlighet
Det är tråkigt att se hur många i europa och Sverige har mer gemensamt med Kim Jong-un och Putin än Gustav Vasa och George Washington. Men jag är inte bitter, det är barnen som borde vara bittra, jag och du som läser detta har fått, kommer få och hinna köra sporthojar som för en bråkdel av pengen kunde utprestera rikemannens porsche och ferrari med lätthet, den friheten kommer dagens barn aldrig få uppleva.
Nog med mc käbbel, dags att slå på lite Gås-, ja menar Potatis och SMC medan jag beställer drivpaket, allt gott
Som Silbersky sa så fint” Vi tror oss vara objektiva, men det är en subjektiv objektivitet.”
Den sämsta förarprövaren kuggade alla oss 3 som var där, mig för en långsam vändning på högfarten (samma vändning ingen annan av 5 förarprövare kritiserat) och den yngsta grabben som körde för lätt pga vält kona på högfarten, han fick inget andra försök eftersom det var ”för farligt”. Samtliga av oss där var privatister, och förarprövaren fann ingen skam i att skoja med mig om att komma tillbaks med en trafikskola nästa gång
Jag valde medvetet att inte använda körskolor för mc kortet, att det tog tid var mer OK för mig än att punga ut mer än nödvändigt för lappen som man nu fick för ca 10-15k. Jag hade även hört skräckhistorier från folk som lagt ner 40 000 på trafikskolor men ändå inte hade kortet, så jag konstaterade att den metoden var ofördelaktig.
Varför har jag dykt upp på sporthoj? För att jag gillar sporthojar såklart. Jag har i runt ett decennium krälat runt i prestandabils träsket, kört bilar med ca 300 till 700 hästar, inte helt hemskt allt som allt. Argument såsom att inte vem som helst borde ha tillgång till ”extrem” prestanda anser jag därav rimmar dåligt, jag har haft bilar som klarat 300 utan större problem och använt dessa därefter. Folk med gott om pengar kommer alltid ha tillgång till snabba fyrhjuliga fordon, varför ska inte folk med mindre pengar ha tillgång till samma underhållning? Eller åtminstone snabba tvåhjuliga fordon? All makt åt folket Att ”ban maskiner” inte hör hemma på allmän väg, att ingen behöver 200 hästar osv, är konstiga argument. Ingen behöver en hoj med 100 hästar heller, 50 räcker gott och väl, och allt ska spärras till 120
Att motorcykelbranschen blivit mer reglerad är svårt att undkomma, det gäller det mesta som unionen älskar att trycka upp fingrarna i. Byråkrati skadar branschen och jag blir uppriktigt ledsen när man läser vissa trådar på det här forumet om bortdunstade drömmar pga översitteri, inte minst när de nya behörighetsreglerna trädde i kraft och klämde sönder många hojintresserade, alternativt förförde dem med den hemska synden olovlig körning
Man bör ha i åtanke att denna byråkrati är långt ifrån över, snart kommer Euro 7 som förmodligen sätter spiken i kistan för dem flesta fossildrivna fordon. Än mer intressant är att Euro 7 blir först med att införa något jag babblat om i årtal, gränser för däck och bromsslitage. Att elfordon har mer vikt, mer slitage på broms, däck och vägnät är ingen nyhet, detta är unionen medvetna om och har varit, länge. Dessa restriktioner påverkar självfallet prestandafordonen först, R1an och r6an är redan döda, Gsxr 1000 får ej säljas inom unionen och nya ”sport” hojar är öhm…? Zx6r, Panigale V2, Gsxr 600 och Hayabusa är ett fåtal av flera som fått försämrad prestanda, och fler lär det bli som antingen kastreras eller dör. Vissa är av åsikten att skälet för sporthojarnas undergång är att ingen köper dem längre, nähä? Hur ska man köpa ett fordon som inte får säljas inom unionen, tex Gsxr 1000? Hur många är sugna på att betala mer för mindre? Högre produktionskostnader leder till högre säljpris, för höga produktionskostnader leder till nedläggning. Vem som helst fattar att ingen tillverkare är intresserad av att plöja ner miljontals miljarder för att knappt kunna klämma ut samma (eller sämre) prestanda än tidigare pga regleringar och förbud. Men vem bryr sig om prestandamaskinerna försvinner, folket som kör vanliga hederliga fordon slipper stångas med ligist bombarna på allmän väg, nu får de njuta av bomber i trapphusen och dörrportarna istället
Tätt inpå prestanda kungarnas förfall kommer resten, BMW 12/1300 GS? Skulle inte tro det, BMW GS 450 räcker gott och väl! Alternativt BMW GS E Power Performance Plus, dubbla vikten och dubbla priset, men dubbla vridet Volvo T6 eller T5? Döm och glöm! BMW 335, 330? No way Jose! Du kanske suktas av en ny, sportig BMW M5a på 2,5 ton för ynka 1,5 mille startpris? Eller en Mercedes C klass prestandabil som väger över 2 ton Behöver du mer space, har du småttingar som ska till fotbollsträningen? En fräsch Escalade IQ SUV på 4 (?) ton löser saken! Då är du iaf miljövänligare än dem där hemska 600 kubiks sporthojarna som varvar på i all oändlighet
Det är tråkigt att se hur många i europa och Sverige har mer gemensamt med Kim Jong-un och Putin än Gustav Vasa och George Washington. Men jag är inte bitter, det är barnen som borde vara bittra, jag och du som läser detta har fått, kommer få och hinna köra sporthojar som för en bråkdel av pengen kunde utprestera rikemannens porsche och ferrari med lätthet, den friheten kommer dagens barn aldrig få uppleva.
Nog med mc käbbel, dags att slå på lite Gås-, ja menar Potatis och SMC medan jag beställer drivpaket, allt gott
Last edited: