Ny mobiltelefon - vilken ska man ha?

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Japp, det har blivit dags att införskaffa en ny lur. Som vanligt när det gäller elektronik så är det ju en jävla djungel... Har börjat göra lite "research" (läs google) men egentligen bara blivit mer förvirrad. Därför vänder jag mig nu till det allvetande kollektivet på Sporthoj.com :tummenupp

För mig känns det önskvärt med både 4G samt quadcore, men det verkar inte vara möjligt att få tag i. Intressanta telefoner som jag har hittat hittills är:
Samsung Galaxy S3
HTC One X
HTC One XL

De två förstnämnda har quadcore, den sistnämnda dualcore men 4G. One XL kör 4G på frekvenserna 1800 samt 2600, i Sverige körs det på 800 och 2600. Det borde innebära att den är 4G kompatibel i Sverige?
Används 4G för telefoner i Sverige idag eller är det bara mobilt bredband? Vilka abbonemang finns?
Jag bor för tillfället i Australien, men kommer tillbaka till Sverige nästa år. Här nere kostar de tre telefonerna i princip lika mkt.

OK gänget, ge mig lite input på detta! Vad ska jag slå till på? För- och nackdelar med de olika lurarna? Förslag på andra telefoner är också välkommna :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har provat polarens S3:a lite. Det känns ju som någon kinaleksak i billigaste plastsorten.. Sen att hela skärmen sprack efter ett fall på 30 cm gör inte kvalitetsintrycket bättre. Min egen N9:a känns oförstörbar i jämförelse. Sen är kanske S3:an jättebra på insidan, men med en så dålig utsida/känsla så orkade jag inte prova..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har en S3:a och är nöjd. Att den känns plastig håller jag inte riktigt med om.
Kanske får du det plastiga intrycket för att den är så lätt för sin storlek?

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Väldigt lika telefoner men den stora fördelen är att i S3'an kan du byta batteri och minneskort samt att batteriet är på 2100mAh i S3 mot 1800mAh i OneX och det är i praktiken en stor skillnad.

Sen är AMOLED-skärm en smaksak men jag gillart. (båda skärmarna är grymma)

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Har också en S3a, och visst känns den "billigare" än min HTC Legend som hade alu-chassi men definitivt inte plastig.
Jag är grymt nöjd med min, snabb som attan och bra flyt i menyer osv. Grymt skarp skärm!

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
S3 tycker jag känns riktigt plastig. Förvisso är den väldigt lätt, men plastigheten blir lite väl mycket!

Vänta tills Iphone 5 kommer ut, kommer bli grymt!

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Hade 3st HOX som alla hade kvalitetsproblem som bara inte ska finnas på en sådan lur, vilket satans skräp det var. Sedan blev det en S3 som jag är riktigt nöjd över.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Jag hade väntat på Samsungs nya note som antagligen kommer ut snart. Men den är kanske lite för stor och vet icke ifall den kommer ha 4g eller vara quadcore hehe.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Tack för inputen grabbar!
Va nere o klämde lite på telefonerna hos mitt lokala snabbköp. Måste säga att HTCn känns betydligt mindre plastig än S3an faktiskt.
Angående skärm tyckte jag personligen att HTCn spöade S3 också, men det kan ha varit för att S3an hade lägre ljusstyrka inställd. Utifrån detta så måste jag säga att HTC One XL framstår som det bästa alternativet, har hittat en för 519 AU$ vilket är ungefär 3600. Sen köra den med telia max 25 med 4G för 149 / mån känns som en ok deal.

Som sagt så pillade jag lite med telefonerna men inte så överdrivet mycket. Det som ffa skiljer är väl också interfacet dvs TouchWiz vs Sense.
Vilket föredrar ni? Vad finns det för för- respektive nackdelar?

Cheers

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Funkar 4G på så många ställen i sverige än?
Harry ingen av telefonerna utan har en S2a, och jag måste att den lilla plastighet som finns vägs alla dagar upp av att det är så lätta telefoner. Får ju muskel kramp av å hålla i en Iphone... :p

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Iphone alla dagar i veckan. Jag är gravt nöjd med min 4:a efter snart 2 års trogen tjänst, stabil och pålitlig - och allt bara lirar.

Det blir garanterat en 5:a nu när den släpps, om inte Apple gör något tokigt, men det tvivlar jag på...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Iphone alla dagar i veckan. Jag är gravt nöjd med min 4:a efter snart 2 års trogen tjänst, stabil och pålitlig - och allt bara lirar.

Det blir garanterat en 5:a nu när den släpps, om inte Apple gör något tokigt, men det tvivlar jag på...

Nej fyfan. Deras iOS är så förbannat puckat och låst åt höger och vänster. Efter att ha köpt en iPad är jag riktigt riktigt glad över att jag inte tog en iPhone när jag skulle ha en ny nu senast. De skjuter ju sig själva i sank. ALLT skall gå via deras app-store, du får inte installera vilka appar du vill, du får inte arrangera dina filer hur du vill, och du får inte kopiera till/från din telefon hur du vill. Hur kan man tycka att det är BRA?

Den enda som är bra med iPhone/iPad är hårdvaran, men sen är det bara skit.
Jag vet, för jag har provat båda. Det finns fler än en anledning till att Android håller på att springa ifrån iOS.

Skulle dock gärna ha Android i min iPad. Det vore det ultimata.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tänkte vara lite egen, väntar på Win phone 8 som släpps i oktober.

Nokia lär (annars dör dom) släppa någon riktig dräpare i samband med det, hoppas på att det inkluderar deras nya 40mp+system samt quadcore, för deras tidigare telefoner i år har varit gammalt skit.

Edit:
Dumt att köpa nu, i höst nya Iphone, WP8 release, 4G-generationen börjar släppas.
Nu säljs bara gårdagens telefoner.

Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Jag har en S3:a och är jättenöjd! ända jag har hittat är att om man surfar eller liknande och trycker på hemknappen så laddas hemskärmen med en liten fördröjning. Den är kanske lite plastig men den är "bra" plast om man t.ex jämför mot andra samsung telefoner!
Men det bästa är ju och klämma och känna testa alla möjliga saker på dem olika modellerna innan ;)

Lite kul att alla skriver att du ska vänta på nya iphone för den kommer vara så bra.. Va fan vet ni om de!!!! Bara hjärntvättade applefans som har det som försvar för att inte Apple ligger först längre!!

Last edited:

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Yamaha R1
Har en HTC One X som jag är grymt nöjd med. Vet att många hade problem med dom i början, men det vart väl bara någon skit med typ första leveranserna ?

Har pillat på de flesta modeller men skulle inte byta min mot någon annan just nu. Inget lagg eller fördröjningar alls, batteritiden är bra och skärmen är grym.

Sen att man inte kan byta minneskort är väl skit samma när den har 32GB inbyggt ?

//Kim

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Härligt grabbar!
Känns lite som en tråd där man frågar "vilken 1000cc ska jag ha?", hehe... :D
De flesta rekommenderar sin egen med vissa undantag..
Hur som helst, är det någon som har åsikter / tankar kring Samsungs Touchwiz vs HTCs Sense?
Det är väl den största skillnaden egentligen.
Sen dom här specialgrejerna med röststyrning etc på S3, använder ni det?
Någon som kör 4G?

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Har Samsung S3, väldigt nöjd måste jag säga. Den har lite större skärm än dom flesta andra (4,8") vilket är gött när man ska surfa eller titta på videoklipp. Både bra kamera och bildkvalité, gillar också att man kan flytta runt massa ikoner och andra gadgets lite som man själv vill i menyerna (vet inte om det går på dom andra).
När jag håller 4s och s3 bredvid varandra känns s3an imo bra mycket fräschare. Iphone 5 kanske iofs. blir ett lyft när den kommer.

Det enda jag stört mig på är att returknappen kan vara lite väl lätt att komma åt (nere till höger).

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år