Ny motorcykel - 3000mil service ?

HondaHornet2012

Ny medlem
Gick med
17 May 2021
Hoj
Hornet -2012
Tjena,

Jag tog mitt mc kort i förra veckan och la handskarna på en HONDA CB600FA -12.

Hojen har gått strax över 3000 mil och tänkte nu serva den. Förra året bytte tidigare ägaren olja + filter, men jag undrar vad som måste göras i år..

Räcker det med olja och filter eller borde man även byta något mer såsom tändstift? Hur är det med drivpaket, bromsar osv?

Jag kan inte så mycket om hojar, därav frågan..

Tack!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du någon servicehistorik?
Annars bör du titta i din handbok till hojen där det anges vad som ska göras vid vilka intervall, men det beror ju också på vad som gjorts av tidigare ägare. Har det t.ex. gjorts en stor service vid säg 2400 mil så kanske du inte behöver stressa med det och det räcker med olja och filter i år.

Annars, det som är bra att kolla vid stor service är väl framförallt ventilspel och även skick på kedja och drev (har de aldrig bytts är det antagligen dags nu). Dvs, utöver det vanliga som bromsar/bromsbelägg etc då.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Välkommen till SportHoj! :hej

Nu kan jag inte så mycket om din hoj men det brukar tillverkaren veta vad som ingår.

Kan du skruva så är en verkstadshandbok bra att ha.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, bromsolja byts efter ett visst antal mil och tid så där får du kolla upp när sakerna byttes sist.

Ventiljustering gör man efter ett visst antal mil. Om den skall göras efter t ex 2400mil och det finns en stämpel i serviceboken för 2400mil servicen skall den vara gjord men det kan man inte veta. Ofta räcker det med kontroll utan att justera något.

Bromsar, drivpaket, hjullager, styrlager, däck mm byter man när de är utslitna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det står "Honda" på tanken med stora bokstäver?

I så fall är det lugnt. Bromsvätskebyte gör man ju alltid om man inte vet när det gjordes sist. Däck OK? Drivpaket OK?

Luftfilter verkar många glömma/strunta i. Det byts varje år om man nu kör med hojen, liksom olja och oljefilter.

Annars går du igenom hojen och ser så att det inte är några läckage, inga missljud eller glapp i hjul, gaffel och sving.

Ventiljustering är väl det stora och det kan du gott lämna till någon som kan det.

HondaHornet2012

Ny medlem
Gick med
17 May 2021
Hoj
Hornet -2012
Den senaste servicen gjordes tydligen juni förra året (dvs 11 månader sedan) och då hade hojen gått 2700 mil (nu har den gått strax över 3000) Då bytte de:
- motorolja
- oljefilter
- renögöring och inoljning av luftfilter
- bromsvätska bak

samt kontroll av drivpaket, packboxar, justeringar av kedja.

Vad borde jag göra detta år?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Den senaste servicen gjordes tydligen juni förra året (dvs 11 månader sedan) och då hade hojen gått 2700 mil (nu har den gått strax över 3000) Då bytte de:
- motorolja
- oljefilter
- renögöring och inoljning av luftfilter
- bromsvätska bak

samt kontroll av drivpaket, packboxar, justeringar av kedja.

Vad borde jag göra detta år?
Inte ett skit utöver bromsvätskebyte fram, om allt annat är OK.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kanske är onormal men köper jag en för mig ny grej så läser jag på nätet allt vad tester och reviews som finns och så läser jag manualen innan köp för att vara säker på att de funktioner jag vill ha finns.
När jag får hem den så lägger jag en stund på att titt över den och kolla så det stämmer med utlovat och är det en hoj så bosätter jag mig i garaget med den och tittar och pillar överallt, nästan.

Trots detta kan jag hitta saker efter ett tag som jag borde sett tidigare, men antal tändstift hör inte dit.
Vad grundade du ditt köpbeslut på?

Avslutningsvis så är det i alla fll bättre att fråga än att göra något tokigt mengånu ut på nätet och läs om din hoj, följ länkarna som Anders gav dig och gå sedan ut till hojen och titta noga på den.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Bra att det finns människor som inte krånglar till saker i onödan. Så länge det är ett bra pris och den går bra så spelar det ingen roll hur många tändstift den har.

Köp en momentnyckel för 20-110Nm och dra åt oljepluggen och alla andra skruvar med rätt moment.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...