Ny och sugen på att köpa hoj!

LångRolle

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2009
Hoj
ingen
Hej!
Jag är otroligt sugen på att köpa motorcykel och ta mc kort.
Jag undrar om ni har några bra tips på motorcyklar som är bra för "nybörjare" och vad man ska tänka på innan man köper en.. Jag är dessutom ganska lång (190) och undrar om det är något extra man ska tänka på då?

Mvh Lång Rolle

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
...och du gillar plastraketer, touringjärn, motard, nakna streethojar eller customåk?

Vad är det du vill få ut av åkat? Kanske du vet eller kan ge oss en hint om vilken typ av åkning du gillar? Att du är lång påverkar säkert att du sitter sämre på vissa hojar, och bättre på andra. Enda sättet att finna rätt cykel för dej är att pröva.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Iof så kan det bli tufft att få en provtur på ev objekt om han inte har MC kort, hur löser man det?

LångRolle

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2009
Hoj
ingen
...och du gillar plastraketer, touringjärn, motard, nakna streethojar eller customåk?

Vad är det du vill få ut av åkat? Kanske du vet eller kan ge oss en hint om vilken typ av åkning du gillar? Att du är lång påverkar säkert att du sitter sämre på vissa hojar, och bättre på andra. Enda sättet att finna rätt cykel för dej är att pröva.

Är väl mest inne på en mellan tung "plastraket"..
Hur gjorde ni när ni skulle ta mc kort? Köpte ni innan eller efter ni hade tagit det?

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Jag köpte min motorcykel innan jag tog kortet, köpte alltså - inte körde den!

Reste 50 mil dagen efter uppkörningen och hämtade den!

Jag är strax över din, låga, längd och trivs på R1 - frågan är vad du trivs på?

Testa att provsitta lite hojar innan du bestämmer dig - och väljer du sporthoj kan du förvänta dig en sned rygg oavsett när körsträckan överstiger 30 mil per dag.

ShawnXIII

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
03,Hayabusa LE,
R1 kanske inte är det bästa och börja med...?
VTR1000F kanske? lite storlek o muskler med en motor som håller länge, skönt v-twin ljud. suger lite mycket soppa kanske men men...
ligger väl bra i pris med.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Köpte min hoj efter kortet just för att ha det som lockbete. Få pröva hojar innan affär ett annat plus.

Som Lucius säger så tror jag graderna i helvetet (i sadeln) skiljer en aning sporthojarna mellan. För mej funkar gix även om knävinkeln blev skarpare än andra sporthojar. Många långa verkar trivas på R1. Den sportmoppe jag sitter bäst på är helt klart RC8 av de jag testat alternativ torrbrutit. Den kanske är utanför din budget? Den var utanför min :(

Last edited:

LångRolle

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2009
Hoj
ingen
Köpte min hoj efter kortet just för att ha det som lockbete. Få pröva hojar innan affär ett annat plus.

Som Lucius säger så tror jag graderna i helvetet (i sadeln) skiljer en aning sporthojarna mellan. För mej funkar gix även om knävinkeln blev skarpare än andra sporthojar. Många långa verkar trivas på R1. Den sportmoppe jag sitter bäst på är helt klart RC8 av de jag testat alternativ torrbrutit. Den kanske är utanför din budget? Den var utanför min :(

Jo RC8 ligger inte innanför min budget.. Dock grymt fin!
Vad menar du med att du hade det som lockbete?

LångRolle

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2009
Hoj
ingen
När jag tog lappen ville jag som sagt kunna prova innan köp på egen hand samt ha köpet framför mej som en extra morot för att bli klar med lappen. Det var så jag menade.

Ah jag förstår!
Jag får tacka för alla svar! Tror jag vet hur jag ska göra nu!

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
När jag tog lappen ville jag som sagt kunna prova innan köp på egen hand samt ha köpet framför mej som en extra morot för att bli klar med lappen. Det var så jag menade.

Jag skickade in om A-behörighet, skrev teorin, köpte hoj som motivationshöjare och för möjligheten att övningsköra med och sen tog jag några lektioner, ganska intensivt under några veckor och därefter körde jag upp! Tid från inskickade papper till lappen i hand 3 månader. Funkade kanon för mej!:)

Men vad du än gör - Se till att genomföra dina planer!:tummenupp Det är huuuur kul som helst!:yoparty

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
LÅnar tråden

Nu till våren är det dags för mig att uppgradera.. är inne på en cbr 900rr 98 eller R1 01 eller gsxr 1000 01 fördelen med cbren är någ att jag får billigare försäkring med tanke på att det är en äldre hoj.. har ni några förslag på några andra roliga eller tänker jag i rätt banor :p:D

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
R1 98-01, sak samma. 02 med insprut.

Gixxern är mest pulver i.

CBR, lika bra att gå på 929. Betydligt bättre hoj än 900 RR.

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Letar själv bågar och är 188cm. Ville ha nå RR-båge runt 50-60lök. Kollade först på CBR600RR -04 ( alla bågar var antingen 2003 eller 04. ) grymt låg! På R6an var ännu värre! Kawasakin kändes stor å klumpig, gixxern dock helt perfekt. Bara att åka ut till någon schysst återförsäljare för att provsitta ! :D

Lycka till! :D

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det beror helt på vilka årgångar du talar om.. Jag skulle inte kalla en ZX10:a stor och klumpig, en ZX9:a är däremot ett som att köra ett lok (även om de som kör ZX9:eek:r inte kommer att hålla med).

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska