Ny på forumet och letar hoj !

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Bmw S1000rr
Hej allihop :hej!
Fixade körkortet i september och nu är det köptankar kring olika hojar som gäller:)
Väger mycket mellan r6 och zx-6r..Har hört från olika håll att det är "bäst" att börja med en 600..Någon som vill döda den myten så varsågod=)
Det är väll högerhanden som bestämmer ändå :va
För och nackdelar om jag ska jämföra en r6:a och en r1:a?

Mvh Martin

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
jag hade köpt en 1000cc , köpte själv en 600 som första hoj var så jäkla trött på den efter 2år så jag kunde spy. ( kör inte mycket "bankörning") kan tänka mig att då hadde nog en 600 varit nice.. men va fan lägger man 85% av sin tid på väg. så e 1000cc så mycket skönare ,

vet inte hur det e för andra men min körning blev betydligt lugnare, 600:an fick gå på max varv hela tiden (hetsig körning)

det e bara jag .. kommer säkert en massa som tycker annorlunda , alla e vi olika (som tur är)

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10
Ja smaken är som baken - alla har en.
Själv började jag med en zx6-r och även jag tröttnade efter två år men är glad att jag började med den som första hoj för att lära mig ordentligt kurvteknik och köregenskaper. Så min rekomendation är att inte gå på literhojen på en gång..

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
Välkommen!

Håller med mångfalden. 600 är en bra första hoj, Körde själv en Thundercat.
Visst tröttnar man lite efter en sommar, men då har man iaf fått känna, klämma och lära sig på en något mindre effektstark maskin, men det är klart att man kan dö på en 600 med...

En annan sak som jag tycker är kul/bra är att man kan byta upp sig utan att det kostar skjortan (turbo konv,trimmning, mm). köper du en 1000 SH direkt som första hoj så har du redan der "värsta", och måste gå på dom dyra prylarna för att få mer effekt (om det är det man är ute efter).

Det finns många roliga hojar därute, denna sommaren testar jag Twin för förta gången efter olika radfyror YZF600/GSXR750/YZF1000 -> SL1000 Falco.

Nästa sommar kanske det blir naket.. Typ Superduke el liknande.

Summa sumarum, man (jag iaf) tröttnar nog på alla hojar på ett eller annat
sätt tillslut, så varför inte börja i botten så får man en ny effekt kick vid varje byte :tummenupp

Lycka till iaf!

//Daneel

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Själv så tänkte jag köpa en 600 eller 750 som nästa hoj, alltså till nästa sommar då mitt körkort blir tungt. Anledningen till att det inte blir literhoj på en gång är att jag dels inte kommer ha råd med en nyare och smidigare literhoj på en gång och väljer då en äldre 600 eller 750. Men en av anledningarna är ju också som,
Daneel säger att få byta upp sig och kunna känna tjohoo vilken båge när man
bytt upp sig 2,5 eller 4 deciliter ;).

Försäkringen är också en stor del av kostnaden om man ska köra hoj så kolla lite olika bågar på blocket och jämför vad de kostar att försäkra, innan du
köper, så att du inte helt plötsligt måste betal 25k extra för att få köra den på väg.
Lycka till :tummenupp

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Hoj
FZ8S SP -11
Fick en släng av 40års kris förra året o fixade mc kortet, köpte mig en fzr 1000cc -89, hade den i ca 2v. Va som att köra en bussj*vel. Bytte den mot en zx9r -96. Den va helt perfekt för mig. Dessvärre e min ögonsten hos en annan ägare nu. Jag skulle rekommendera en zx9r -98 istället för en zx6r

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Instämmer med mängden; börja med en 600cc. Har man inte lång erfarenhet av sporthojar är man inte så klok i att börja med en 1000cc. Dessa är ju rena racemaskiner med massor av pulver, ibland för mycket för oss vanliga dödliga människor!
Köp en 600cc (ZX6R/R6 är perfekta!), kör 1-2 sommrar, blir du trött så kan man alltid byta :tummenupp

Välkommen förresten :)

Mvh
Dio

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
jag tycker du ska köpa en hoj som DU vill ha och inte något som nån annan tycker är bra att börja med.
600 eller 1000 spelar väl ingen roll, använd huvudet och ta det lugnt!
/mvh erik

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
jag måste faktiskt rekommendera någon lite enklare hoj att börja med och lite fler mil på nacken innan man sätter sig på en sporthoj.
Jag började med min Bandit och först nu fluktar jag efter större hoj. Även 78 hästar kan gå väldigt fort :)

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Nu vet jag inte riktigt vilken typ av hoj du är ute efter..

Men en kawasaki er6 sägs ju vara riktigt rolig att köra. och passar äver dom som åkt ett tag.

:tummenupp

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Började själv med en ZX-6R och det har blivit ytterliggare 2 st ZX-6R efter det. Har svårt att förstå att man kan tröttna på den? Visst gillar man att glida runt och inte växla hela tiden då är inte en 600 optimalt, men det är inte en 1000 heller. Kör man hyffsat aktivt så finns det få hojar som är smidigare och snabbare (rätt växel förstås) än en 600. Upp till 200 km/h är det lite som skiljer en 600 från en 1000 men när det svänger är 600 smidigare. Skall du köra 200+ eller köra på roligt krokiga vägar? Själv så gillar jag när det är aktivt, dvs gas, broms och mycket växlingar. :yoparty

Min första ZX-6R toppade 284 km/h (mätarfart dock) så slö är den inte.

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Är du fullt frisk och normalbegåvad så ska du klara av att
hålla dig på vägen med vilken hoj som helst.
Det är som du själv säger du som bestämmer.
Köp det du vill ha..... och har råd att försäkra och äga.....!!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Jupp håller med Jullerugg här, köp det du har råd att försäkra.

Sebba1

Sebba GSXR R1
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3 & II R1 2008
köp en bra hoj!!!! ingen nybörjar gerjer....
gsxr 750!!!! om du vågar... 1000!!! r1 2004, om du har pengae r1 2009!!!

Sinister

His royal highness
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
En Screamer och snart en Big Bang
som sagt sunt förnuft när man kör, skitsamma vilken mc bara du kan hantera dig själv, kör du 600 eller 1000 är det skitsamma, ta det lungt o lär dig hantera hojen smc rekommenderas starkt, (Yamaha all the way) ;)

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Provsitt och provkör så många du kan och välj den du tror att du kommer att trivas bäst med :)
Det finns så mycket mer att gå på än bara cc.
Glöm inte kolla upp alla kostnader som försäkring och service mm innan du köper, även om du hittar en som är perfekt för dig så kanske den inte är så perfekt för plånboken…

Lycka till, välkommen och kör försiktigt :hej

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
en 600 går ju som ett jävla arsel om man vill det, dock så saknas vridet, vilekt även jag gör. det är väl min alledning till att ja tänker byta upp. men tror absolut inte att man behöver oroa sig för att en 600a ska vara slö om man är grön, det är dom itne

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Bmw S1000rr
Först vill jag tacka för alla svar ! Inte alla forum som man kan känna sig så välkommen i ! Good work:tummenupp

Har hela tiden haft känslan av att det ska bli en r6:a eller en zx-6r som första hoj ! Så det får bli något ditåt, sen är det som sagt nog bra mycket roligare att börja på lite mindre och kunna köpa värre när man känner för det !
Ska även vara med smc på bandagar så man får utvecklas på bästa sätt med sin hoj ! :)

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
600 ska du ha :)

Jag köpte min nuvarande 600 när jag var 17, och jag är helnöjd så jag kan rekomendera CBR 600 fs

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!