Ny på forumet

Pjatt

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Suzuki 1995 RF900
Tjena är ny på forumet,
Tog mitt tunga mc kort förra veckan å haft a1 sen jag var 16 är 29 nu så det har inte varit så mycket hoj åkande senaste åren. Utom den gamla vespa 125an jag har från 1969 som är tröttare än en trimmad moped höhö men kult.

Men det ska det ju bli ändring på,
Jag har inte köpt någon tung hoj ännu, så letar förfullt nu.
Har kollat lite på gpz 500-900 80talare men har läst att kamaxlarna går ner sig? Är det värt att köpa en sådan, eller blir det bara problem?
Även kollat på Yamaha fz 750 1988 som verkar trevlig, får gärna komma med tips eller egna erfarenheter om hojarna eller någon annan

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nu kanske du är helt inne på gamla hojar. Men jag rekomenderar om du inte redan gjort det. Ut o testkör lite moderna hojar. Helt klart roligare om du gillar att busköra "litegrann lagligt :) " har själv suttit inne på en fzx 750 yamaha. Gillade den. Bra tryck i motor. Men det var vissa situationer där jag fick magsår/svag döds skräck utav. Som helt försvann när jag köpte nyare hoj. Lycka till o välkommen

Pjatt

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Suzuki 1995 RF900
Nu kanske du är helt inne på gamla hojar. Men jag rekomenderar om du inte redan gjort det. Ut o testkör lite moderna hojar. Helt klart roligare om du gillar att busköra "litegrann lagligt :) " har själv suttit inne på en fzx 750 yamaha. Gillade den. Bra tryck i motor. Men det var vissa situationer där jag fick magsår/svag döds skräck utav. Som helt försvann när jag köpte nyare hoj. Lycka till o välkommen
Ska kolla på en cb600f Hornet från 1998 idag, ska se hur den känns. Kanske inte är så dum?
Dom gamla hojarna är jag mest intresserad av pga billig försäkring, men man får nog mer kör glädje med nyare grejer

Skickat från min D5803 via Tapatalk

RD Mike

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
ZXR-89 x2, RD350-81, RD125-82, Hayabusa-09
Hej!

Har ingen direkt koll på GPZ, men har 2 stycken ZXR750-89, den ena har jag haft i 12år. På dessa kräver toppen en del service/underhåll. Ventilerna slits ner. 800mils intervall på ventiljustering. I övrigt en kanonhoj som funkat för mig till allt från uppkörning, jobbpendlig, snabb grupp på bana mm.

Har en kompis som hade Yamaha FZ750 några år, han gjorde inget annat än byta olja.
Intervall ventiljustering 4800mil, så troligtvis bättre kvalitet på toppen än Kawan.
Den uppdaterade versionen med helkåpa fick bland annat bättre bromsar fram.

Kolla innan köp upp om det går att klassikerförsäkra. Vissa modeller har tagits bort tex ZXR750. Tror FZ:an fortfarande går som klassiker.

Pjatt

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Suzuki 1995 RF900
Hej!

Har ingen direkt koll på GPZ, men har 2 stycken ZXR750-89, den ena har jag haft i 12år. På dessa kräver toppen en del service/underhåll. Ventilerna slits ner. 800mils intervall på ventiljustering. I övrigt en kanonhoj som funkat för mig till allt från uppkörning, jobbpendlig, snabb grupp på bana mm.

Har en kompis som hade Yamaha FZ750 några år, han gjorde inget annat än byta olja.
Intervall ventiljustering 4800mil, så troligtvis bättre kvalitet på toppen än Kawan.
Den uppdaterade versionen med helkåpa fick bland annat bättre bromsar fram.

Kolla innan köp upp om det går att klassikerförsäkra. Vissa modeller har tagits bort tex ZXR750. Tror FZ:an fortfarande går som klassiker.
Tack för tipsen å info om hojarna , inte så lätt när man är ny inom hoj världen. Förresten många hojar jag kollar på Blocket, har ju så klart gått olika långt. Vissa 4000 till 7000 Funderar på kamkedjan, när brukar det bli dags att byta den? Är det när man börjar höra lite "rassel"? Brukar det vara manuell justering eller automatiskt? kan tänka mig att det är väldigt olika. Finns det några knep så man kan märka om den börjar bli dålig när man provkör?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Är den dålig så rasslar den ofta markant vilket hörs ganska bra.Justeringen är oftast automatisk.Många har däremot eftermonterade manuella kamkedjesträckare.Skulle lagt in en film men den raderar bara dessa sommarvikarier till moderatorer. :crash

Last edited:

Pjatt

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Suzuki 1995 RF900
Är den dålig så rasslar den ofta markant vilket hörs ganska bra.Justeringen är oftast automatisk.Många har däremot eftermonterade manuella kamkedjesträckare.Skulle lagt in en film men den raderar bara dessa sommarvikarier till moderatorer. :crash
Okej ska lyssna lite efter det då när man köper hoj, när brukar det vara dags för byte av kedja?kanske är lite olika mil på hoj å hoj å kör still?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...