Ny på MC

Ti

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Tja,

Har sedan moppetiderna gått i tankarna att köpa en ny mc och ta kort men haft andra prioriteringar, fram till nu när 30årskrisen slog till.

Funderar på en supermotard, kanske en äldre ktm eller husaberg i 4/5/6xx klassen men också kikat på honda CRF .

1. Nu till frågorna, kommer jag ångra att jag köpe någon av dessa hojjar? Vill busa och möjligtvis köra lite offroad med dom, men läser mig till att det krävs service med ganska täta intervaller(ventiler, kolv, oljebyte) något som jag är väldigt grön på men villig att lära mig

2. Funkar 4-6xx SM hojjarna på mellankort, kan kanske lika gärna ta för tung om jag ändå ska fixa nytt kort men har inget intresse av större hojjar(för tillfället iallfall)

Detta är säkert uttjatade frågor men jag är tacksam för alla svar

Mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är precis lika svårt/jobbigt att ta mellankort som att ta tungt, så gör dig själv en tjänst, ta tungt när du ändå håller på, då får du köra allt med 2 hjul och motor, och slipper köra upp igen när du har ledsnat på mellanhojarna.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Min tro är att dom flesta kommer på att första hojen inte passar riktigt till deras sätt att använda den. Så många har bytt efter ett par år. Mitt tips är att ställa frågan vilken hoj är lättast att ta kortet på. Gärna en så pass ny att den har ABS.
 

Ti

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Min tro är att dom flesta kommer på att första hojen inte passar riktigt till deras sätt att använda den. Så många har bytt efter ett par år. Mitt tips är att ställa frågan vilken hoj är lättast att ta kortet på. Gärna en så pass ny att den har ABS.

Tar jag lärdom från bilkortet så kör jag inte ens i närheten som på uppkörningen, är det verkligen värt att satsa på en hojj som är "lättare" att fixa kortet med? Gör ABS stor skillnad gentemot vad man behöver uppvisa på uppkörning?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tar jag lärdom från bilkortet så kör jag inte ens i närheten som på uppkörningen, är det verkligen värt att satsa på en hojj som är "lättare" att fixa kortet med? Gör ABS stor skillnad gentemot vad man behöver uppvisa på uppkörning?

Reflekterade lite över det du skriver om bil... :)

Själv började jag min bana inom bilkörning med en beggad Renault 4 -72a och idag kör jag en nyare Renault Kadjar. När det gäller MC-åkningen så hade jag en ny Suzuki 125GT -77a och kör idag en Suzuki GSX1250 -16. Många inom samma märken har avverkats under årens lopp och lärdom av det? Vad jag och kanske många med mig gjort är att bli lite märkesbunden i tidigt stadium och fastnat i dom banorna? :va
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tar jag lärdom från bilkortet så kör jag inte ens i närheten som på uppkörningen, är det verkligen värt att satsa på en hojj som är "lättare" att fixa kortet med? Gör ABS stor skillnad gentemot vad man behöver uppvisa på uppkörning?

Det jag ville ha utan kort skiljde sig mycket mot det jag hade efter några år som ägare/förare av MC. Jag ville ha och köpte en custom men efter två år hade jag en sporthoj, till exempel.

Köp en hoj som tilltalar dig, du har råd att äga och passar rent ergonomiskt, det är bara att byta om du skulle ändra dig. Bränn för guds skull inte hela budgeten på hojen! Ta höjd för bra och heltäckande skyddsutrustning också.

Gällande ABS så är det ju tveklöst bra att ha. Men det är inget supermedel som alltid kommer rädda dig. (Vilket jag förutsätter att du begriper.) På uppkörningen så ska väl bromsningen göras utan att ABS aktiveras? På de två hojar jag haft sedan 2016 med ABS har jag inte bromsat så den börjat jobba annat än under självvald provokation på bana och manövergård. Du bromsar ju inte med bil så att ABS klipper in särskilt ofta, eller? Därmed inte sagt att jag vill vara utan men jag har sedan 1995 klarat mig utan.

Sist men inte minst. Välkommen in i missbruket! :)
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tar jag lärdom från bilkortet så kör jag inte ens i närheten som på uppkörningen, är det verkligen värt att satsa på en hojj som är "lättare" att fixa kortet med? Gör ABS stor skillnad gentemot vad man behöver uppvisa på uppkörning?

Det där med hoj som är lättare att ta kortet med är det likadant som med bil. Kommer du med en 1968 Cadillac Eldorado utan servo så kommer det vara svårare än med en Nissan Micra. Samma sak med hoj, en av standard-naken-600-ish är enklare än en sporthoj eller stor glidare för du har mindre vändcirkel och den är lättare. Jag har provat att köra lågfarten med min VFR och jag har inte riktigt fått till det för jag får inte runt den i svängarna ordentligt. Med fullt styrutslag är det nätt och jämt att jag får till det och då är det klurigt att hantera gas och koppling.

/R
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gällande ABS så är det ju tveklöst bra att ha. Men det är inget supermedel som alltid kommer rädda dig. (Vilket jag förutsätter att du begriper.) På uppkörningen så ska väl bromsningen göras utan att ABS aktiveras? På de två hojar jag haft sedan 2016 med ABS har jag inte bromsat så den börjat jobba annat än under självvald provokation på bana och manövergård. Du bromsar ju inte med bil så att ABS klipper in särskilt ofta, eller? Därmed inte sagt att jag vill vara utan men jag har sedan 1995 klarat mig utan.
Det där undrar jag också, finns det folk som alltid kör så att ABSen jobbar hela tiden? Jag började köra hoj -98, och om man räknar bort dom gånger jag har provocerat fram det med vilja så har ABSen jobbat en gång, och då satt jag och funderade på varför bromsgreppet var så konstigt plötsligt. Jag skulle inte märka om ABSen slutade funka på min hoj faktiskt, och jag är inte rädd för att bromsa om det behövs, men jag brukar å andra sidan alltid vara prediktiv och köra med marginaler också.

Jag tror snarare att man blir underkänd om man använder ABSen på uppkörningen, det visar ju att man inte vet var gränsen går, utan hela tiden lutar sig mot hjälpsystemet. Lite som att använda bilens fickparkeringssystem på uppkörningen istället för att parkera själv.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Valet av hoj har lite mindre betydelse om du tänker övningsköra och köra upp med hjälp av trafikskola och deras hoj. Sen är det alltid bra att kunna mängdträna privat om du har en handledare, och då är det en fördel om det är en lättkörd cykel såklart.

Sen blir det inte alltid som man tänker, jag tänkte köra upp med körskolans hoj, men hittade en avbokad tid för uppkörning med 2 dagars varsel, och då kunde inte körskolan, så jag körde upp med egen hoj.

Säger jag som har tagit mc-kort i sommar, precis innan jag fyller 50... :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja,

Har sedan moppetiderna gått i tankarna att köpa en ny mc och ta kort men haft andra prioriteringar, fram till nu när 30årskrisen slog till.

Funderar på en supermotard, kanske en äldre ktm eller husaberg i 4/5/6xx klassen men också kikat på honda CRF .

1. Nu till frågorna, kommer jag ångra att jag köpe någon av dessa hojjar? Vill busa och möjligtvis köra lite offroad med dom, men läser mig till att det krävs service med ganska täta intervaller(ventiler, kolv, oljebyte) något som jag är väldigt grön på men villig att lära mig

De flesta byter första hojen efter ett år, eftersom att det som faktiskt visade sig roligt med hojåkat var något helt annat än vad man trodde det skulle vara. Köp en hoj som gör dig glad att se i garaget, och när den inte gör dig glad så byt till en som gör dig glad.

2. Funkar 4-6xx SM hojjarna på mellankort, kan kanske lika gärna ta för tung om jag ändå ska fixa nytt kort men har inget intresse av större hojjar(för tillfället iallfall)

Ta tungt direkt. Finns ingen poäng att ta A2 när du kan ta tung.

Detta är säkert uttjatade frågor men jag är tacksam för alla svar

Mvh

Hah, det är rätt många som frågar samma sak, men det brukar nuförtiden iaf inte alltid vara en fråga om vilken literklubba som är snabbast, så det är lite variation iaf. :hihi
Och, det är ingen fara. Nytt folk i gemensamheten är bara roligt.
 

Industriglass

Ny medlem
Gick med
15 May 2018
Ort
Högsbo
Hoj
Cbr600rr
Svårt att veta vad man faktiskt vill ha innan man äger en hoj för att känna av nackdelarna när man väl testar något nytt.

-Sporthoj, blir jobbigt att åka mycket - få med någon packning är kaos.

-Nakenhoj, inte dåligt på något men inte bäst på något.

-Adventure, grym kan göra allt och är lite vassare än Nakenhoj på allt förutom köra twistys snabbt. Dock högre pris.

Satsa på tungt, Köp billigt, precis de du "älskar" men var beredd på att upptäcka de inte alls kanske är vad du faktiskt vill ha. Känner många inklusiva mig själv som köpte drömmen som första hoj och sålde den året efter.

Vill du bara ha de basic praktiska innan du vet vad du vill ha, så kan jag rekommendera "Suzuki 650sv" som lugn rolig MC, Och vill du ha lite mer tryck "Street triple".
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Kör du på tungt kort direkt, då är du garderad.

En hoj som klarar allt är Yamaha xt660.

Behöver inte motorrenovering stup i kvarten, touring ok, lättare terrängkörning ok.
Sportig, nja, bättre acc än en personbil åtminstone.
Har pendlat med min oxå.

Skulle ha behållit denna om det inte var för utlandsresor varje år, den blir surrig på motorvägen.
Även pensiovarning slog till, less på kedja som skitar ner och kräver smörjflaska i packning.

I vilket fall som helst byter du nog några mc innan du hittat dit optimala åkdon eller så har du svintur och hittar rätt på en gång.

Jag startade min äldre mc karriär med Suzuki 400 och senare en Yamaha xj600.
Mek och elände med äldre mc om man nu vill köra mycket, insprutning är att rekommendera isf förgasare.

Å andra sidan, ska man bara hitta den perfekta mc kan det sluta att man inte kommer till skott.

Det viktiga är att köra mc speciellt låååååångt.........
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top