Ny på SH & på gathoj

kalahan91

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2013
Hoj
ska köpa
Tjenare! Kul att vara här! Klas heter jag och är riktigt taggad på att börja köra hoj i sommar och ta kortet! Min tidigare erfarenhet av motorcyklar är motorcross, som jag körde aktivt och tävlade från 6 års ålder tom. 14 år (är 21 nu). Sedan vart sporten och tävlandet lite för dyrt för min familjs ekonomi och jag hamnade på andra banor, men har fortsatt köra med kompisars crossar ibland (kört 250 som högst).

Men nu har jag väntat för länge och suget att köra gatuhoj är större än aldrig förr! Har planer på att köpa hoj i sommar och börja övningsköra med en bekant. Men jag vet inte alls vilken cykel jag ska köpa!

Kommer inte lägga ner så stora pengar på första cykeln (ca 20 000), utan har tänkt mig en fin sporthoj från 90-talet, och de två motorcyklar jag uppmärksammat mest är Yamaha FZR 600 och Honda CBR 600. Jag har inte alls mycket kunskap och erfarenhet när det kommer till sporthojar så jag skulle uppskatta alla tips och förslag.

Vill ha en relativt lättkörd nybörjarcykel, och gärna lite förslag på vilka hojar som är mest driftsäkra och krånglar minst. Låta fint ska det göra också :)

Tack!!
//Klas

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ett hett tips kan ju vara att börja med att gå in på körkortsportalen och fundera vilken typ av körkort du ska ha, och sen fundera på vilka hojar du då för köra. Om du inte planerat övningsköra 3 år och ta obegränsat går troligtvis de hojarna bort

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Tänk på att du inte får ta obegränsat utan endast a2. Vilket begränsar dig till 35kw vilket inte får vara strypt ifrån mer än 70kw. Skulle gissa på att alla 'sporthojar' faller på det. Du kan kolla på Kawasaki ninja 300/250. Men då behöver du mer pengar.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Njae, fzr600 ligger väl strax under 70kW? Vi snackar ju årsmodeller 89-99. Jag som är lite svag för dubbla lyktor hade ju lätt lagt min röst på den!FZR600 3.jpg
Välkommen förresten!:)

Här är lite spec saxat från wikipedia:
Class Sport bike
Engine 599 cc, 4-stroke, liquid cooled, inline 4-cylinder, DOHC, 16 valves
Power 66.8 kW (89.6 hp) @ 10500 RPM [1]
Frame type steel Deltabox
Weight 181 kg (400 lb) (dry)

Last edited:

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Njae, fzr600 ligger väl strax under 70kW? Vi snackar ju årsmodeller 89-99. Jag som är lite svag för dubbla lyktor hade ju lätt lagt min röst på den!View attachment 383170

Class Sport bike

Allt som är under 70kw funkar ju, tänkte bara så han inte står där med en hoj han inte får köra!

TS, tänk på att inte köpa en hoj med mer än 70kw orginaleffekt eftersom att du inte får köra den även om den är strypt!

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954
Ett hett tips kan ju vara att börja med att gå in på körkortsportalen och fundera vilken typ av körkort du ska ha, och sen fundera på vilka hojar du då för köra. Om du inte planerat övningsköra 3 år och ta obegränsat går troligtvis de hojarna bort

23år för övningskörning på A om man går rakt på´t nu.

kalahan91

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2013
Hoj
ska köpa
Yes det där med effektkrav har jag redan kollat upp och både FZR:en och CBR:en finns som 25 kw reggade så på den fronten finns inga hinder :)

Njae, fzr600 ligger väl strax under 70kW? Vi snackar ju årsmodeller 89-99. Jag som är lite svag för dubbla lyktor hade ju lätt lagt min röst på den!View attachment 383170

Class Sport bike

Har du haft en sådan själv?:) Går dom bra?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Välkommen och lycka till med hojkortet. :)
Och det borde börja dyka upp 35kw-reggade hojar snart med, det är rätt hyfsad skillad på 25 och 35 kw. ;)

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Yes det där med effektkrav har jag redan kollat upp och både FZR:en och CBR:en finns som 25 kw reggade så på den fronten finns inga hinder :)

Är det den gamla CBR 600'an som slutade tillverkas 89 du tänker på då, för F2'an som kom 90 har juh mer än 70Kw originaleffekt, och även om du hittar en som är strypt till 25kw så får du inte framföra den lagligt på ett A2 kort.

Jag kan dock gå i god för att det är en extremt trevlig allround cykel (F2'an alltså) som är betydligt bekvämare och lättare att leva med än den ser ut att vara. Dock är den helt hopplös att köra i strypt utförande...

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
är inte motard mer lockande om du har bakgrunden inom mx? :hej där slipper man dessutom problem med 70kw-regeln..:fakta

kalahan91

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2013
Hoj
ska köpa
Är det den gamla CBR 600'an som slutade tillverkas 89 du tänker på då, för F2'an som kom 90 har juh mer än 70Kw originaleffekt, och även om du hittar en som är strypt till 25kw så får du inte framföra den lagligt på ett A2 kort.

Jag kan dock gå i god för att det är en extremt trevlig allround cykel (F2'an alltså) som är betydligt bekvämare och lättare att leva med än den ser ut att vara. Dock är den helt hopplös att köra i strypt utförande...

Ja jag tänker främst på dom från 90-92 som jag faktiskt har sett reggade som 25 kw (på pappret) på blocket massor. Självklart har jag inte tänkt köra strypt ändå ^^. Har även sett en F3:a som var reggad som 25 kw. Men vad skumt att de finns såna som e reggade mellanklassare om de är för starka från början, vad jag har sett så ligger dom på 76kw ca eller hur?

är inte motard mer lockande om du har bakgrunden inom mx? :hej där slipper man dessutom problem med 70kw-regeln..:fakta

haha ja de e klart, men grejen e att jag bara e 170 hög, så det skulle bli lite drygt för mig att köra motard :D. På crossbanan, inga problem. Men på gatan, jobbigt när man inte når ner ordentligt ^^.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Ja jag tänker främst på dom från 90-92 som jag faktiskt har sett reggade som 25 kw (på pappret) på blocket massor. Självklart har jag inte tänkt köra strypt ändå ^^. Har även sett en F3:a som var reggad som 25 kw. Men vad skumt att de finns såna som e reggade mellanklassare om de är för starka från början, vad jag har sett så ligger dom på 76kw ca eller hur?

Som redan nämnts så är de reglar du tänker på avsedda för A1 körkort, som inte längre går att få. För A2 som du kan ta, gäller max ursprunglig effekt 72kw, dvs. även om du hittar en F2'a som är strypt till 25kw får du inte köra den då den har en ursprungseffekt om 72kw.

kalahan91

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2013
Hoj
ska köpa
Jaha är det så det ligger till! Där försvann den hojen då. Märkte ingenstans att det stod så ;/. Men men FZR:en håller ju måtten som tur är :)

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Och du undrade varför ursprungseffekten spelade roll? Du svarade på det igenom att säga att du ska köra ostrypt!

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Självklart har jag inte tänkt köra strypt ändå ^^.
Here we go again...
Jo, du ska köra strypt.
Jag är nämligen rädd om den fina lacken på min gamla hoj.
Tänk att hon klarat sig så bra i 30 år!
Jag vill inte ha blådårar på hojar de inte har behörighet för
att ens vara i närheten av mig på någon väg, som gasar satan
på en maskin de inte behärskar, sladdar till, far i min hoj
och skrapar lacken!!:mad:
Så kör strypt tills du tagit A-kortet.

Nej, jag har inte provat en fzr600. Dess storebror, fzr1000, är välkänd. 600:an skiljer sig dock lite, den har 4 ventiler per cylinder istället för 5 som den stora har. Men 600:an ser ju asläcker ut, går säkert som ett skollat troll även strypt, väger ju under 200kg tankad. Det är ju något du också måste kolla upp. Väger hojen för lite riskerar du hamna över den andra tillåtna gränsen: max 0.2kW/kg. Men 600:an verkar ligga strax under. Slår du 35kW delat med, säg 195kg (tjänstevikt, tankad alltså) = 0.18kW/kg.

Kolla regpappret noga när du köper gammal nittiotalare, effekten kan ju skilja sig mellan årsmodeller. Köper du en 93:a eller äldre får du billig försäkring också, så kallad "classic".

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

haha ja de e klart, men grejen e att jag bara e 170 hög, så det skulle bli lite drygt för mig att köra motard :D. På crossbanan, inga problem. Men på gatan, jobbigt när man inte når ner ordentligt ^^.

Det blir markant lägre med motardsulor.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...