Ny på SH samt hoj!

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej på er! :)

Har precis registrerat mig här (i god tid :rofl)!
Började fundera på att ta hojkortet för drygt en vecka sedan, har nu bokat in en intensivkurs samt teoriprov i slutet av Maj, förhoppningsvis så kommer jag att köra upp och klara't i Juni! :tungan

Riktigt taggad på att åka egentligen vad som helst! Överlycklig för att ens få köra intensivkursen... kan knappt vänta :D. Dessvärre får man "nöja" sig med A2 då jag fyller 21 i sommar. Förövrigt så kommer nog första hoj att bli en motard.

Slutligen en fråga som lyder: Vart rekommenderar ni mig att plugga? Skulle gärna vilja ha en internetsida med körkortfrågor gällande MC!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Oroa dig inte så mkt. Kör igenom alla frågor som finns på skolan på datorn och läs boken du får en eller två gånger. Har du något innanför pannbenet så kommer du klara teorin.

Uppkörningen är klurigare, mycket som kan gå fel. Men lägg mycket tid på lågfartsbanan och bromsningen.

Vad gäller hoj så är motard ett utmärkt val för ett A2 kort.
Finns inte så mycket annat jätte roligt du kan köra, annars är det väl 600 kubikare som är intressant då du inte får ha högre ursprungseffekt än 70kw eller va det är med de nya reglerna.

P.s. skaffa dig en privat handledare också när du ändå håller på. Ett tips är blocket =) funkade för mig

Välkommen in i värmen!
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Tack för snabbt svar! Känns inte som att det kommer vara några svårigheter med att ta kortet. Klarade B-kortet på första försöket, MC bör vara lite svårare dock? Eftersom att det finns många fler risker med att köra hoj (syns dåligt och eventuellt allvarligare skador osv)... de kommer nog vara ännu hårdare med riskbedömningarna?

A2 är högst 35kw (och inte över 0.2kw/kg).

Tyvärr så har jag ingen egen hoj eller vana utav att köra så blir ingen privat körning. Kört lite cross men det är minimalt. Inte heller moppe med växlar! Quattron går dock bra :D Får hoppas att jag lär mig tillräckligt på ett par lektioner! Jag tror också att motard kan vara en rolig start.

Förövrigt så har jag inte besökt skolan ännu, jag ringde och bokade allt.
Har beställt hem körkortstillstånd (undrar även om jag behöver det). Då B-kortstillståndet gäller i 5 år. Trafikverket sa att jag inte skulle behöva göra om syntest och skicka in ett nytt? Vet ni om det funkar så, vore oerhört tråkigt om jag inte skulle få köra när lektionerna börjar. Anledningen att jag frågar är för att killen på trafikverket frågade en "handledare" varje gång jag ställde en fråga och samtalet tog 15 minuter...

Sen skulle jag fortfarande vilja ha en sida med körkortsfrågor, har fått en äldre MC-bok av en vän (2010?), finns mycket bra information men regler osv stämmer dock inte.

Med vänlig hälsning.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jo, uppkörningen är svårare än med bil, teorin är i praktiken samma, förutom typ 5 frågor...
Det de flesta kuggar på är lågfart, bromsprov eller rent allmän osäker hantering av hojen i trafik... är iaf min uppfattning.
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Välkommen hit.
Plugga teori är ju inte speciellt svårt om du tagit bkortet nyligen.
Ring stället där du ska köra och fråga om vad du behöver, syntest på nytt eller inte osv. De har säkert också tips på teoriplugg. Jag köpte nättester via körskolan så jag kunde "Provskriva" några gånger. Insåg hur lite jag eg hade koll på men då tog jag ju b kortet för en herrans massa år sen så det var i princip att börja om från början. Sen tycker jag det är fånigt att vid teoriprov för mc behöva svara på frågor om boggitryck och regler för släpvagn med bil och sånt. Funderar fortfarande om det finns så många människor med körkort som kan det där utantill... förutom körlärare och de som kör lastbil och sånt då förstås.

Vad gäller praktisk körning så trodde jag att jag skulle kunna klara det med en 2 veckors intensivkurs men då fanns ingen plats så bokade jag på vanliga lektioner... rackarns fel jag hade. Jag fick köra och köra och köra och inte fick jag till de där krypkörningarna eller att våga svänga i högfarten. Hade räknat med typ max 15.000 för körkortet och slutnotan landade på 42.000... men jag är kanske trögare att lära kroppen något nytt också, vad vet jag. Jag vet bara att en intensivkurs hade aldrig räckt för mig att knäcka koden. Har man kört tvåhjuligt innan är det ju ett stort plus med förstås.

Det bästa råd jag fick under min inlärningsperiod var: Kör och ha kul när du gör det, ha inte sån prestationsångest och tidspress. Sen var ju pressen med uppkörningstider ett rent helvete, hade jag inte klarat provet då jag körde upp så hade jag fått vänta 4-5 veckor på ny tid... hela sommaren skulle då gått. Att låna en hoj av någon och få en privat handledare att öva med hade minst halverat min kostnad, just saying.

Men kör nu och ha kul, för det är skitkul att köra :)
Lycka till!
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Tack för snabbt svar! Känns inte som att det kommer vara några svårigheter med att ta kortet. Klarade B-kortet på första försöket, MC bör vara lite svårare dock? Eftersom att det finns många fler risker med att köra hoj (syns dåligt och eventuellt allvarligare skador osv)... de kommer nog vara ännu hårdare med riskbedömningarna?

A2 är högst 35kw (och inte över 0.2kw/kg).

Tyvärr så har jag ingen egen hoj eller vana utav att köra så blir ingen privat körning. Kört lite cross men det är minimalt. Inte heller moppe med växlar! Quattron går dock bra :D Får hoppas att jag lär mig tillräckligt på ett par lektioner! Jag tror också att motard kan vara en rolig start.

Förövrigt så har jag inte besökt skolan ännu, jag ringde och bokade allt.
Har beställt hem körkortstillstånd (undrar även om jag behöver det). Då B-kortstillståndet gäller i 5 år. Trafikverket sa att jag inte skulle behöva göra om syntest och skicka in ett nytt? Vet ni om det funkar så, vore oerhört tråkigt om jag inte skulle få köra när lektionerna börjar. Anledningen att jag frågar är för att killen på trafikverket frågade en "handledare" varje gång jag ställde en fråga och samtalet tog 15 minuter...

Sen skulle jag fortfarande vilja ha en sida med körkortsfrågor, har fått en äldre MC-bok av en vän (2010?), finns mycket bra information men regler osv stämmer dock inte.

Med vänlig hälsning.

Kul med fler åkare i Strängnäs! Tyvärr så får jag inte agera handledare åt dig, annars hade jag gladeligen hjälpt till. Teorin borde du fixa utan större problem då du har tagit B-kort relativt nyligen. Körningen är en annan femma, men det är bara nöta. Särskilt lågfarten - den nöter du tills du spyr på allt vad konbana heter, sedan nöter du lite till :brinnerup

Om du har egen hoj och vill nöta lågfart så kan jag hjälpa dig att köra ut den till lämpligt ställe. Jag har lite koner du kan låna om du vill.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Välkommen hit.
Plugga teori är ju inte speciellt svårt om du tagit bkortet nyligen.
Ring stället där du ska köra och fråga om vad du behöver, syntest på nytt eller inte osv. De har säkert också tips på teoriplugg. Jag köpte nättester via körskolan så jag kunde "Provskriva" några gånger. Insåg hur lite jag eg hade koll på men då tog jag ju b kortet för en herrans massa år sen så det var i princip att börja om från början. Sen tycker jag det är fånigt att vid teoriprov för mc behöva svara på frågor om boggitryck och regler för släpvagn med bil och sånt. Funderar fortfarande om det finns så många människor med körkort som kan det där utantill... förutom körlärare och de som kör lastbil och sånt då förstås.

Vad gäller praktisk körning så trodde jag att jag skulle kunna klara det med en 2 veckors intensivkurs men då fanns ingen plats så bokade jag på vanliga lektioner... rackarns fel jag hade. Jag fick köra och köra och köra och inte fick jag till de där krypkörningarna eller att våga svänga i högfarten. Hade räknat med typ max 15.000 för körkortet och slutnotan landade på 42.000... men jag är kanske trögare att lära kroppen något nytt också, vad vet jag. Jag vet bara att en intensivkurs hade aldrig räckt för mig att knäcka koden. Har man kört tvåhjuligt innan är det ju ett stort plus med förstås.

Det bästa råd jag fick under min inlärningsperiod var: Kör och ha kul när du gör det, ha inte sån prestationsångest och tidspress. Sen var ju pressen med uppkörningstider ett rent helvete, hade jag inte klarat provet då jag körde upp så hade jag fått vänta 4-5 veckor på ny tid... hela sommaren skulle då gått. Att låna en hoj av någon och få en privat handledare att öva med hade minst halverat min kostnad, just saying.

Men kör nu och ha kul, för det är skitkul att köra :)
Lycka till!

Jo ska ringa in till körskolan och se om man måste ha papper, är ju registrerad med körtillstånd som inte är längre än 5 år. Ska även ringa in till trafikverket igen på måndag. Hade ingen aning om att det skulle komma frågor relaterat till B-kortet? :D aja, de bör man nog klara. Tror inte att teorin kommer vara jätte svårt, normalt så har jag svårare för teori än praktiska saker, får nästan hoppas att det är likadant med A-kortet!

Trist att du fick köra så mycket på skola men måste varit otroligt skönt att klara det! Hoppas fortfarande på att jag kommer klara det innan Juni tar slut och inte med mer än mina 5? dubbla lektioner (har inte bokat tid för uppkörning ännu och kommer inte kunna göra det förrän i slutet av Maj.)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
42000 för ett kort kan du nog glömma att du får betala. Balanssinnet måste vara noll om man kommer upp i den summan.
Jag skulle räkna med 15000 om du kör på körskola och har erfarenhet av trafik sen tidigare.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Kul med fler åkare i Strängnäs! Tyvärr så får jag inte agera handledare åt dig, annars hade jag gladeligen hjälpt till. Teorin borde du fixa utan större problem då du har tagit B-kort relativt nyligen. Körningen är en annan femma, men det är bara nöta. Särskilt lågfarten - den nöter du tills du spyr på allt vad konbana heter, sedan nöter du lite till :brinnerup

Om du har egen hoj och vill nöta lågfart så kan jag hjälpa dig att köra ut den till lämpligt ställe. Jag har lite koner du kan låna om du vill.

Jo det kommer bli jävligt roligt! :D Trevligt att du erbjuder din hjälp, dessvärre så har jag ingen motorcykel!
Om jag mot förmodan inte skulle klara uppkörningen innan jag tröttnar så köper jag nog en hoj för att "spara" på pengarna, då får du gärna öva med mig! :tummenupp Låter riktigt jobbigt att behöva nöta lågfarten, men jag antar att det är så eftersom att många säger samma sak.

Jag kommer skriva här inne hur det går på första provet samt uppkörningen!

Med vänlig hälsning
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
42000 för ett kort kan du nog glömma att du får betala. Balanssinnet måste vara noll om man kommer upp i den summan.
Jag skulle räkna med 15000 om du kör på körskola och har erfarenhet av trafik sen tidigare.

Tack för svaret! Jag har ju faktiskt kört 250 kawa när jag gick i högstadiet... man skulle väl kunna jämnföra det med att jag lärde mig att cykla samt stanna utan att ramla och sen har jag inte rört cykeln på 6 år :D
Jag skulle ändå vilja beskriva mig själv som helt ovan/okunnig! Har aldrig framfört en tvåhjuling på vägar, men placering lär jag mig nog rätt fort! Målet är att kortet ska ligga så nära 10,000 som möjligt :) betalar väl mer men endast om jag känner att det behövs själv. Kommer inte sälja mig till körskoleläraren!
B-kort har jag haft i några år 2-3? Kommer inte ens ihåg så trafikregler i övrigt är inga problem!
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Oroa dig inte så mkt. Kör igenom alla frågor som finns på skolan på datorn och läs boken du får en eller två gånger. Har du något innanför pannbenet så kommer du klara teorin.

Uppkörningen är klurigare, mycket som kan gå fel. Men lägg mycket tid på lågfartsbanan och bromsningen.

Vad gäller hoj så är motard ett utmärkt val för ett A2 kort.
Finns inte så mycket annat jätte roligt du kan köra, annars är det väl 600 kubikare som är intressant då du inte får ha högre ursprungseffekt än 70kw eller va det är med de nya reglerna.

P.s. skaffa dig en privat handledare också när du ändå håller på. Ett tips är blocket =) funkade för mig

Välkommen in i värmen!

tvärtom för mig, teori frågorna på provet var svåra enligt mig, gäller att man läser frågorna noggrant. körningen hade jag inget problem alls med.
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
42000 för ett kort kan du nog glömma att du får betala. Balanssinnet måste vara noll om man kommer upp i den summan.
Jag skulle räkna med 15000 om du kör på körskola och har erfarenhet av trafik sen tidigare.

Har man cyklat och kört moppe eller rent av åkt bakpå så har man lite fördel av det ja... själv var jag helt grön och bara bilburen så ja jag är sån där helkass brud.. Min poäng är att alla behöver olika tid och man ska inte bli ledsen i ögat om man inte grejar det direkt. Jag tyckte det var mycket svårare än jag trodde från början.

Letade i mina noteringar lite och jag tog 21 lektioner på 2,5 timme var :dummer som sagt var, jag är helt ur balans :fakta
 
Last edited:

Jackmeister

Jackmeister
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Söderut
Hoj
Stor och snabb
Har man cyklat och kört moppe eller rent av åkt bakpå så har man lite fördel av det ja... själv var jag helt grön och bara bilburen så ja jag är sån där helkass brud.. Min poäng är att alla behöver olika tid och man ska inte bli ledsen i ögat om man inte grejar det direkt. Jag tyckte det var mycket svårare än jag trodde från början.

Letade i mina noteringar lite och jag tog 21 lektioner på 2,5 timme var :dummer som sagt var, jag är helt ur balans :fakta


Spelar ingen roll hur många lektioner och timmar man lägger ner. När man väl har kortet i näven är det värt mer än vad man lagt ner! :yoparty
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Letade i mina noteringar lite och jag tog 21 lektioner på 2,5 timme var :dummer som sagt var, jag är helt ur balans :fakta
Alltså, om jag hade lagt 42 lök på körlektioner skulle jag inte ens vågat erkänna det för mig själv. Modigt och bra gjort att inte ge upp efter en sisådär 15 trippellektioner!
Ytterligare ett bevis på att alla problem kan lösas med att kasta pengar efter det :hihi
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Alltså, om jag hade lagt 42 lök på körlektioner skulle jag inte ens vågat erkänna det för mig själv. Modigt och bra gjort att inte ge upp efter en sisådär 15 trippellektioner!
Ytterligare ett bevis på att alla problem kan lösas med att kasta pengar efter det :hihi

Sant... jag räknade INTE efter förräns jag hade klarat uppkörningen OCH köpt en hoj OCH kört några hundra mil... då räknade jag alla kvitton i burken där jag sparat dom... Men då spelar det som sagt var ingen roll längre, då satt man ju där ändå med ett flin på läpparna av lycka och vad är väl pengar om inte till för att förbrukas. Sen så ser jag det så här, okej dyrt, men det är körtid, lyckotid, det är massor av timmar på hoj, egentid... finns det verkligen ett pris på lycka liksom? Körlektioner är också tid på hoj :)
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej på er... en kort sammanfattning (tog A2-kortet idag).

Bokade tider för körlektioner samt riskettan, risktvåan och teoriprov runt den 8 Maj.
Teoriprovet var bokat till 28 Maj resterande innan teoriprovet.
Klarade teoriprovet och fick en uppkörning 28 Juni. Senare samma dag ringde läraren och sa att det fanns en tid på Torsdag (idag) och han hoppades att jag kunde ta den för han hade bokat in mig! Vilket passade "bra".
Klarade uppkörningen men kändes som "tur". Både lågfarts och högfartsbanan gick relativt dåligt, bromsningen kändes inte heller bra. Trafiken flöt på rätt bra!

Totalt...
5st dubbellektioner
Riskettan & Risktvåan
Uppkörning
13 000:-
(Allt förutom utrustning var körskolans) fick ett packetpris, egentligen skulle det gått på 14-16?...

Satte mig på en hoj för första gången den 22 Maj och tog kortet 8 dagar senare! :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med MaudF, knix på gröndal. Riktigt roligt och sedan blir man ju duktigare på att köra. :D
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Imponerande! Grattis! Knix är bra för att lära mer, skitkul dessutom. Sen är det bara att fortsätta nöta själv, jag kör ibland hårda inbroms o kryp på nån stor parkering. Lätt o bara köra fort o rakt men det där andra behöver nötas i början.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top