Ny på Sporthoj. Hjälmfrågor

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
Hej alla hojåkare!
Jag har Nyss klarat Teoriprovet och är överj*vligt glad, och den 11 oktober har jag uppköring i nyköping:banana
Jag har köpt ett skinnställ men behöver en hjälm! Har tittat lite på Scorpions hjälmar som har luftkuddar i hjälmen för bättre passform och lägre ljudnivå, även ett rimligt pris för min ekonomi!
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24697
Mina frågor är;
Är detta en bra hjälm?
Fördelar/Nackdelar?
Finns det likvärdiga hjälmar?

Hoppas alla får en awesome helg!:fyllisar

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
har du testat hjälmen ifråga?

En hjälm är aldrig bättre än dess passform. Luftkuddarna sitter bara i kindkuddarna och är till för att "tajta" till hjälmen lite extra kring käke och kinder.. Sitter inte hjälmen bra uppe kring "kronan" på skallen spelar det ingen roll om det går att ställa in kindkuddarna...

En hjälm ska sitta perfekt direkt ur kartongen och inte trycka eller glappa någonstans. Hur tajt den ska sitta bestämmer du själv, men en grundregel är att hjälmen inte ska kunna vrida sig på huvudet eller glappa någonstans.
Enligt egen preferens så ju tajtare desto bättre..

När du hittat en hjälm som sitter perfekt, då kan du börja jämföra priser, motiv etc etc..
Hjälmen är det sista man ska kompromissa med... Prova "mååånga" och ta den som passar bäst :tummenupp

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan ju vara bra om den är bra på att skydda huvudet när det smäller.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ice-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
Det är få hjälmar som har ***** så jag tycker **** är acceptabelt.
Men hjälmen ska passa på huvudet utan att klämma, trycka. Dessutom ska den inte begränsa sikten framåt för att jag skall vara nöjd, dvs du ska kunna luta huvudet framåt utan den klipper synfältet upptill, begränsar sikten till de närmaste 50 metrarna framför hojen.
(Så på min vid garageinbrott stulna **** V-Can var jag tvungen ha en diskkudde instoppad upptill för att få upp den så den inte klippte sikten framåt när jag lutade huvudet framåt....)
Eftersom vi alla har olika huvuden. Så är passformen inte det lättaste. Betydligt enklare hitta billiga hjälmar med *****
hos Sharp. Men passar dom?
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ting=5&sharp-price-from=0&sharp-price-to=9999
Sedan vad det gäller ljudet från motor och vindbrus: Öronproppar är den vanliga lösning för att få ner ljudnivån.
Till många hjälmar finns pinlock, dvs en extra innerruta för att minska risken för kondens på visiret när det är kallt ute eller regnar. Hur sitter innerrutan?
På min KBC (som inte används längre, efter jag kollade betyget hos Sharp) skymde innerutans ovankant när jag lutade huvudet framåt. Men det gick att lösa. Borrade två nya hål i visiret ca 15mm högre upp och flyttade upp innerrutan. Reservpluggarna som medföljde KBC Pinlock satte jag i de nya hålen.

Last edited:

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
skit i sharp testerna till en början... prova så många hjälmer du kan.. hittar du en eller flera som passar bra så kan du sedan kolla in sidor som sharp.. en hjälm med 5 stjärnor som inte passar din skalle kommer inte skydda bättre än en hjälm med 1 stjärna..

Så skit i alla märken, tester och häftiga teoretiska funktioner. Huvudsaken är att hjälmen passar.. När du hittat någon/några som passar så kan du sen kolla på vilken typ av spänne, material etc du vill ha..

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!