ny på sporthoj...

Andersson184

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
suzuki DR650RSE
Tjena alla hojfantaster.

Är ny här på sidan som rubriken säger och tänkte ge dem som ville chansen är välkomna mig :) samt ställa en liten mekanik fråga...

: när ja va ute och åkte för ca 10 mil sen så hörde ja hur det plötsligt började väsa från motorn:S

stannade då omedelbart och kollade igenom allt men hittade inget fel eller några läckage, så ja körde hem och felsökte så gott ja kunde. dem saker ja tyckte var tänkbara var topplockspackning rykt, kröken läcker, kylaren läcker eller att insuget läckte.

Men ja har kollat allt det där och uteslutit allt utom topplockspackningen, Den läcker däremot inte ut kompression som man märker utan den läcker ut kylvatten ur expansionskärlet ur avluftningsslangen.

så logiskt borde ju då vara att topplockspackningen rykt mott nån av kylkanalerna så kompressionen läcker ut och blir ett övertryck i kylsystemet som gör att vattnet läcker ut...

ja tänkte beställa hem en ny packning men ja vet ju inte säkert att det är den som har rykt, finns det någon säkert sätt att kolla på? vet att man kan kolla genom att mäta "avgasvärdet" i kylaren men dem provarna ja har tillgång till klarar inte av så små grejer som 125:eek:r

Det är en yamaha dt125r

tack på förhand... MVH robin

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Tjena! Välkommen.

Det där problemet. Alltså hur låter det? Men om det är toppackningen. Kolla tändstiftet om det är vitt. Kolla om det ryker från kylaren och om den drar kylarvatten.

Men jag är tveksam på att toppackningen har gått.

Alltså nån felsymtom?

Andersson184

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
suzuki DR650RSE
DJM skrev:
Tjena! Välkommen.

Det där problemet. Alltså hur låter det? Men om det är toppackningen. Kolla tändstiftet om det är vitt. Kolla om det ryker från kylaren och om den drar kylarvatten.

Men jag är tveksam på att toppackningen har gått.

Alltså nån felsymtom?

det ända är att den väser och så har den pyttelite mindra bottendrag...
kylaren ryker inte det, och den drar kylarvatten, dvs det vattnet som åker ut ur expansionskärlet. stiftet har ja inte kollat på ännu gör det direkt imorn

Solid snake

Guest
robin_andesson skrev:
det ända är att den väser och så har den pyttelite mindra bottendrag...
kylaren ryker inte det, och den drar kylarvatten, dvs det vattnet som åker ut ur expansionskärlet. stiftet har ja inte kollat på ännu gör det direkt imorn

Det väser som i viner eller? Då tror jag på ett lager.

Solid snake

Guest
robin_andesson skrev:
men varför skulle den då plötsligt börja läcka kylarvatten ur expansionskärlet?

Inte vet jag, men det du beskriver låter som ett pajat lager.

Solid snake

Guest
robin_andesson skrev:
ett rasat lager eller slitet lager brukar man ju känna av... nu är det absolut igen som hellst skillnad förutom att den känns lite segare under 4000rpm

Jahapp du vet bättre än mig, varför frågar du då?

Det måste inte kännas...

Andersson184

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
suzuki DR650RSE
frew skrev:
borde inte kylarvattnet bli förorenat om topppakningen rykt??

jo det blir ju förorenat därför man har instrument så man kan mäta avgasvärden men har inte tillgång till så fina instrument:(

och till solid snake bara för att ja ber om hjälp betyder inte det att ja lyder vilka råd som hellst, jag VET att det inte är ett lager ras därför säger ja det så slipper ni spekulera. och ja frågar för att få hjälp att försöka lista ut vad det är för fel... ok?

har förövrigt fått många bra tips och det är jättetrevligt och det verkar vara ett schysst forum det här

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
robin_andesson skrev:
jo det blir ju förorenat därför man har instrument så man kan mäta avgasvärden men har inte tillgång till så fina instrument:(

och till solid snake bara för att ja ber om hjälp betyder inte det att ja lyder vilka råd som hellst, jag VET att det inte är ett lager ras därför säger ja det så slipper ni spekulera. och ja frågar för att få hjälp att försöka lista ut vad det är för fel... ok?

har förövrigt fått många bra tips och det är jättetrevligt och det verkar vara ett schysst forum det här

det är inge bra att mäta avgasvärdena på en 2taktare för då kommer det olja in i instrumentet.

Byt toppackning och va glad då? kör inte nå mer för inte bra för motorn.

Andersson184

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
suzuki DR650RSE
Solid snake skrev:
Kan väl inte jag hjälpa??? :rodnar :gråta

Man mäter inte avgaserna på ljuddämparen man mäter i kylarvattnet för att kolla om det har läckt några avgaser dit. och då spelar det ingen roll om det är 2 eller 4 takt

jo jag gör nog så att ja beställer hem en ny topplockspackning

Solid snake

Guest
robin_andesson skrev:
Man mäter inte avgaserna på ljuddämparen man mäter i kylarvattnet för att kolla om det har läckt några avgaser dit. och då spelar det ingen roll om det är 2 eller 4 takt

jo jag gör nog så att ja beställer hem en ny topplockspackning

Men varför quotar du mig för o lägger dit en extra smiley ( :rolleyes: ) för? :va

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ibland kan man lukta avgaser i expansionskärlet

Annars sväng förbi en verkstad och be lite snällt så startar dom nog igång co-mätaren

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
DJM skrev:
det är inge bra att mäta avgasvärdena på en 2taktare för då kommer det olja in i instrumentet.

Byt toppackning och va glad då? kör inte nå mer för inte bra för motorn.

Bara doppa ner den i expansionskärlet i 5 sek är inga problem.. Dessutom sitter det ett filter i apparaten

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...