Ny Suzuki GSX-R 1000, om oljebyten!

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Du behöver inte bry dig om oljebytena, dedär sköter verkstan..
Ja sålänge du tänkt lämna in den o få de garantier man har.

Annars e den första servicen vid 100 mil..
 

"Rask"

Guest
Tjena
På min K7 som jag håller på att köra in just nu så skall första oljebytet göras efter 100mil. Nästa service efter det är 600 mil men jag kommer att byta själv en gång därimellan. De fasta servicerna enligt boken kommer jag göra hos en auktoriserad Suka verkstad för garantins skull, dock inte AVA mc.
Vilken färg vart det?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Byt olja + filter efter 100 mil. Sedan följer du servicintervallet.
Själv brukar jag byta olja + filter efter var 500:ade mil för att skämma bort hojen. Behövs säkert inte egentligen men det känns bättre med ny fräsch olja.

Står det att du ska dra oljepluggen med 23Nm så är det helt rätt. Drar du för hårt så kan det bli gängpaj. Glöm heller inte att byta oljepluggsbricka om du har en sådan.

Oljan skall vara varm för att den ska rinna ur lättare, akta dig för att bränna dig på fingrarna då du lossar pluggen! Tänk även på att kontrollera den nya oljemägden först efter att du varmkört ordentligt & sedan låtit hojn stå en stund.

Visst fixar du detta själv! Lycka till!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Första service ligger vid 100mil och sedan är det service var 600e mil (på alla andra Suzuki jag kört, tror inte att det ska vara något undantag med din). Iaf de servicear man gör hos en auktoriserad verkstad för att få behålla alla garantier.

Japp, filterbyte vid första servicen.

Japp. Oljan/motorn ska vara varm när man tappat ur den gamla oljan. Detta för att varm olja är lite mer lättrinnande. Tänk även på att lossa på oljepåfyllningspluggen när du tappar ur den gamla oljan.

Exakt moment för oljeavtappningspluggen vet jag inte. Men såna brukar kunna vara ganska fingängade och sitter dragna i aluminiumgjutgods, så det är iaf inga tokhöga Nm det handlar om. Det som du säger skulle det kunna vara. Som exempel kan man nämna att på en DR 650 SE -02 så ska oljepluggen dras med 6-8Nm.

Vet du hur oljefiltret ska dras?
På vissa hojar ska det momentdras och på andra ska man t.ex. dra med fingrarna tills filtrets o-ring tar emot motorn och två varv till efter det.

Den nya oljan ska vara en helsyntetisk olja avsedd för motorcyklar. Läs gärna de storaoljetrådarna här på Sporthoj för att få lite insikt i vad som skiljer olika oljor åt.

Jag rekommenderar att du lämnar den till en verkstad om du inte har full koll på hur arbetet ska göras. Om inte annat så för att få behålla garantierna.
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Jag gick på lunch och när jag kom tillbaks hade jag fått jättemånga fina svar! Tack så mycket för hjälpen! Toppen!! :yoparty

För övrigt, det var alltså den blåvita modellen av hojen jag valde...
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Jag gick på lunch och när jag kom tillbaks hade jag fått jättemånga fina svar! Tack så mycket för hjälpen! Toppen!! :yoparty

För övrigt, det var alltså den blåvita modellen av hojen jag valde...

Har själv köpt en ny gsxr som rullat 0 mil... jag byte oljan vid 30mil, motorn är helt ny, delar slits, mycket spån och skit som finns i motorn... 100 mil är för tok för långt har jag hört.. oljan som finns i är dessutom leverans olja och som inte är nån höjdare, leverans oljan efter mina 30 min såg ingen vidare så de kändes bra när jag fick i en fin olja, jag skulle rekomendera att byta olja och oljefilter innan 100 mil. sen kommer oljebyte och en lagom stor service vid 100 då de går genom hojen etc. annars kör som fan! :yoparty
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Har själv köpt en ny gsxr som rullat 0 mil... jag byte oljan vid 30mil, motorn är helt ny, delar slits, mycket spån och skit som finns i motorn... 100 mil är för tok för långt har jag hört.. oljan som finns i är dessutom leverans olja och som inte är nån höjdare, leverans oljan efter mina 30 min såg ingen vidare så de kändes bra när jag fick i en fin olja, jag skulle rekomendera att byta olja och oljefilter innan 100 mil. sen kommer oljebyte och en lagom stor service vid 100 då de går genom hojen etc. annars kör som fan! :yoparty

En del av anledningen till att jag ställde den här frågan här på forumet var just att jag hört andra som nämnt samma som du nämnde. Jag misstänker att kvalitén på min inkörning inte är den bästa även om jag försöker köra in den så bra som möjligt, vilket gör att jag misstänker att ett extra tidigt oljebyte kan vara till fördel. Jag gör ju inte något om det påverkar garantin på hojen, men om det inte gör det gör jag gärna ett extra tidigt eget oljebyte för säkerhets skull. Jag vill ju ha maximal effekt ur hojen och att effekten håller i sig länge och att hela motorn fungerar bra länge, så motorvårdandet måste vara på toppnivå...!! :yoparty
 
Last edited:
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Har själv köpt en ny gsxr som rullat 0 mil... jag byte oljan vid 30mil, motorn är helt ny, delar slits, mycket spån och skit som finns i motorn... 100 mil är för tok för långt har jag hört.. oljan som finns i är dessutom leverans olja och som inte är nån höjdare, leverans oljan efter mina 30 min såg ingen vidare så de kändes bra när jag fick i en fin olja, jag skulle rekomendera att byta olja och oljefilter innan 100 mil. sen kommer oljebyte och en lagom stor service vid 100 då de går genom hojen etc. annars kör som fan! :yoparty

är inte syftet att "slita in" motorn första hundra milen och då är det väl inte önskvärt med en för bra olja. spån och skräp fastnar ju i oljefiltret det är ju inte som så att de far omkring i motorn. eller?
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Bara kör och serva efter angivna intervall.. Allt annat är bara trams.
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar

:tummenupp
Jag följde den vid inkörning av min förra hoj (så gott det gick), bytte olja & filter redan efter 7 mil och noterade metallspån i oljan. Kändes bra att slippa ha det cirkulerandes i motorn i ytterliggare 93 mil...

Var försiktig med att dra åt oljepluggen när motorn är varm, det lär vara extremt lätt att dra sönder gängorna i blocket.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top