Ny tvättmaskin

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Hur kopplar jag in en 1-fas maskin i ett 3-fas uttag :Bugar
3-fas uttaget har;
1 gul/grön
1 blå
3 svarta

Kontakten in min nya maskin har brun, blå, gul/grön

BMW R90s skrev:
3-fas uttaget har;
1 gul/grön
1 blå
3 svarta

Om du inte är säker på vad du håller på med ska du inte peta i det !

Om det nu är så att du anser dig ha elbehörighet och bara drabbats av en minnesförlust så kan du koppla in maskinen enligt:

Gul/Grön - Jord
Blå - nolla
1st svart - fas kopplas till brun

Låt de andra två svarta vara.

Finns övergångar från 3-fas till 1fas för någon hundring, rekommenderar verkligen inte att du gör på Görans sätt.

Edit: För att förtydliga, det kommer INTE hoppa ut gröna demoner ur maskinen om du gör det själv, utan jag tycker att det är onödigt att leka, kan få... intressanta resultat om man gör fel.

Last edited:
BMW R90s skrev:
3-fas uttaget har;
1 gul/grön
1 blå
3 svarta

:fatta! Inte pilla om du inte vet vad du pysslar med! :fatta!

Bengan skrev:
Finns övergångar från 3-fas till 1fas för någon hundring, rekommenderar verkligen inte att du gör på Görans sätt.

Varför inte? Det behövs en fas, man tar en fas, de andra låter man vara. Finns ju i princip inga trefas-maskiner att köpa längre och man drar ju alltid fram tre faser till tvättmaskinsdosan ändå. Jag har kopplat in drösvis med maskiner på sådant sätt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Varför inte? Det behövs en fas, man tar en fas, de andra låter man vara. Finns ju i princip inga trefas-maskiner att köpa längre och man drar ju alltid fram tre faser till tvättmaskinsdosan ändå. Jag har kopplat in drösvis med maskiner på sådant sätt.
Därför att om BMW R90s hade haft nödvändig kännedom om hur man gör hade han inte frågat, och har man inte nödvändig kännedom så ska man inte pilla med kablar som kan döda en, lättare att köpa en färdig lösning då istället.
Vidare kan försäkringsbolaget sätta sig på tvären om något händer pga hans koppling om han inte är behörig elektriker.

Edit, Oljekyld: :krama

Last edited:
Esquire skrev:
:fatta! Inte pilla om du inte vet vad du pysslar med! :fatta!

Helt rätt, använd sunt förnuft = låt bli. :skrämd
det handlar om elsäkerheten runtomkring, inte om att koppla till rätt färger :fakta
(annars har Göran helt rätt. "friskt kopplat hälften brunnit")

Last edited:
Bengan skrev:
Därför att om BMW R90s hade haft nödvändig kännedom om hur man gör hade han inte frågat, och har man inte nödvändig kännedom så ska man inte pilla med kablar som kan döda en, lättare att köpa en färdig lösning då istället.
Edit: Vidare kan försäkringsbolaget sätta sig på tvären om något händer pga hans koppling om han inte är behörig elektriker.

Ja, men ska man tolka texten så lät det som att det kommer ut gröna demoner ur maskinen om man kopplar in sig på valfri fas :cpparty Jag kan reglerna eftersom jag är elektriker, så det är inte det :)

UrbanTiger skrev:
Min tvätt maskin är tre fas tänkte koppla in den med skarv sladd från hallen in i bad rummet så det blir ingen jord men det jordar genom höljet säger dom så det ska funka ändå så var det det här med tre fas åxå och då tänkte jag om man kanske ska dra från tre uttag men det finns bara två uttag i varje kontakt men det blir ju tre fyra sladdar om man tar vita lampsladdar två blå och två bruna nu vill jag veta vilka som ska in till höger i hålen och sen till vänster för att det ska funka :banana

Tvätt maskinen funka bra nere i källaren förut men nu har dom fått köpa en ny för den här blev stulen :mad: Jävla ligister :kulspruta
Urban, du kan få köpa min gamla den är tre-fas, fast motorn är kass :död
Reparatören tyckte jag kunde sätta dit en vev istället för motor :mad:
Några spår efter tjyven?

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa