Nya 250cc-klassen lever

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vill ha hjälp av ALLA som kan tänkas sprida denna information. Ännu hellre så ser ni till att ni själva eller nån ni känner skaffar en bajk och har målet att så småningom bli världsmästare :tummenupp

Länk till en nyhet på SVEMO.se




Adjungerad utsedd inom SuperMoto
Joakim Danielsson har av SuperMoto sektionen utsetts till ansvarig för 250cc


SuperMotosektionen har utsett Joakim Danielsson till ansvarig för, årets nyhet ”250cc-klassen”. Jocke hemmahörande i Örebro med bred erfarenhet från SuperMoto både inom klubbverksamheten i Teknis MC och som aktiv förare.

Joakim blir adjungerad till sektionen och har som mål att tillsammans med Peter Larsson och Daniel Fransson,

- Skapa bästa möjliga förutsättningar för införandet av denna nya klass.
- Klassen vänder sig i först hand till förare under 25år (ingen fast åldersgräns finns)
- Klassen ska göra det enkelt att prova på SuperMoto och därmed bli ett viktigt steg i rekryteringen inom grenen
- Inbjudningstävling för klassen planeras att genomföras under SM helgerna (dock utan mästerskapsstatus)
- Slicks i däckstorlek 19"/21" eller 18"/21" är tillåtna att användas
(Dessa däck finns för utlåning efter Ö.K. till de som vill komma och prova på de särskilda träningarna som kommer att genomföras på SuperMotobanan i Örebro.

För ytterliggare information skicka ett mail till Joakim Danielsson (joakim.danielsson [at] svemo.se), eller se www.svemo.se samt www.teknismc.se där information presenteras inom kort.


Jag hade velat ha en något annorlunda text men det här funkar.
Det viktiga är att klassen finns och jag kommer göra vad jag kan för att hjälpa de som vill prova att göra just detta. Bl.a genom att låna ut slicks till de som hör av sig och frågar. Jag ska även försöka få till enklare tävling(ar) för 250 om intresse visar sig finnas.
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Jag antar att vi snackar 250 4-t här o inte 250 2-t? Vore grymt skoj med lite skrikande 2-t så man kunde få va med där också :yoparty
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag antar att vi snackar 250 4-t här o inte 250 2-t? Vore grymt skoj med lite skrikande 2-t så man kunde få va med där också :yoparty

Helt korrekt, 250 4t. Det är givetvis samma regler som för MX och enduro. 250 2t går tillsammans med 450 4t och 125 2t går tillsammans med 250 4t.

Du är väldans välkommen i S1 med din YZ250.
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
"Slicks i däckstorlek 19"/21" eller 18"/21" är tillåtna att användas" är väl bara ett tillägg till vanliga reglerna så att det fortfarande är ok att köra 16,5-17"?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
...vilket i sin tur skulle innebära att de som har 17" skulle ha fördel?

JAG tycker att man bara skulle få ställa upp med 21/19 i 250 klassen!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Trevligt att man kan köra 125cc 2t i den klassen. Det bli ju ganska billig racingpeng då så detta är klassen för mig helt klart. :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
"Slicks i däckstorlek 19"/21" eller 18"/21" är tillåtna att användas" är väl bara ett tillägg till vanliga reglerna så att det fortfarande är ok att köra 16,5-17"?

Självfallet :)

...vilket i sin tur skulle innebära att de som har 17" skulle ha fördel?!
Jepp, därför har jag tänkt att man kör en småhjulsklass och en storhjulsklass om det blir fråga om tävlignar. Fortfarande kör man samtidigt men resultaten blir totalt, storhjul och småhjul. Just för att man inte ska känna att man har nackdel av de stora hjulen. Allt sånt får visa sig när jag ser hur stort intresse som finns utäver landet.
Har redan talat med Jocke K i Östersund om detta och vi är väldans överens än så länge.

Olof Eriksson skrev:
JAG tycker att man bara skulle få ställa upp med 21/19 i 250 klassen!

Se ovan.

Trevligt att man kan köra 125cc 2t i den klassen. Det bli ju ganska billig racingpeng då så detta är klassen för mig helt klart. :)

HURRA HURRA HURRA. Exakt så som vi hoppas folk kommer resonera :tummenupp :) :banana
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Får vi A-förare ställa upp i den klassen?

Osäkert ännu.
Helst inte tycker nog jag eftersom vi främst ska locka unga och nya förare men det får intresset utvisa. Säger inget om det för tillfället.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Skulle vara galet kul att vara med. Tyvärr bor jag ju där jag bor.. :rolleyes:
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Skulle vara galet kul att vara med. Tyvärr bor jag ju där jag bor.. :rolleyes:

Du är väldans välkommen upp hit till Örebro. Massa folk som gärna åker över dan nerifrån dina trakter för att träna. Kolla t.ex med cupcake :tummenupp

Om intresse visar sig finnas så är det inte omöjligt att jag försöker ordna nåt på andra ställen. Men tills dess är jag tyvärr tvungen att hålla det mesta av verksamheten på "hemmaplan".
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Du är väldans välkommen upp hit till Örebro. Massa folk som gärna åker över dan nerifrån dina trakter för att träna. Kolla t.ex med cupcake :tummenupp

Om intresse visar sig finnas så är det inte omöjligt att jag försöker ordna nåt på andra ställen. Men tills dess är jag tyvärr tvungen att hålla det mesta av verksamheten på "hemmaplan".

Okejs :) Är man välkommen att iaf komma och testa på någon gång i sommar då? :gnissla
 

xeon

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2006
Ort
hfs
Hoj
Honda crf 250x 05
lita på att jag kommer;P blir 250 f till våren.
bor i hällefors 8 mil från örebro.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Detta var intressant

1. Vad krävs av hojen? Av föraren?
2. Vad menas med Ö.K. och hur är det med utlåning av däck?
3. Vad kostar det att pröva?
4. Vart ligger banan? Finns det karta så man hittar dit om man nu ska pröva?

gärna mer info i allmänhet också :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Okejs :) Är man välkommen att iaf komma och testa på någon gång i sommar då? :gnissla

Självfallet, du (och alla andra såklart) är lika välkomna på de vanliga träningarna som alla andra. Det jag tänkt är att ordna mer separata 250-träningar för att få dit även de som kanske är lite osäkra på om de verkligen vill träna med svenske mästaren osv. Mer info om när det blir kommer här men framförallt på svemo.se och teknismc.se, sporthoj är inte direkt svemos officiella kanal.

lita på att jag kommer;P blir 250 f till våren.
bor i hällefors 8 mil från örebro.

Perfa :tummenupp
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Detta var intressant

1. Vad krävs av hojen? Av föraren?
2. Vad menas med Ö.K. och hur är det med utlåning av däck?
3. Vad kostar det att pröva?
4. Vart ligger banan? Finns det karta så man hittar dit om man nu ska pröva?

gärna mer info i allmänhet också :)

1a. Hojen ska vara utrustad enligt gällande reglemente, detta finns på svemo.se. Observera att det för tillfället håller på att skrivas om något. Inga konstigheter; najja, handtagsskydd osv.
1b. Samma sak där, du ska ha skydd enligt reglementet. Skinnställ, hjälm osv. Inga konstigheter här heller.
2. hehe sorry, ÖK betyder överenskommelse. Du ska helt enkelt ha kollat med mig först att jag har däcken med mig typ.
3. Antar det blir samma kostnad som en vanlig träning, dvs 200:- per gång. Detta kan komma att ändras men isf återkommer jag.
4. Sök på "tredingskullen" på eniro så hittar du dit (världens längsta länk). Har du en GPS som du kan mata med koordinater är det Lat: N 59º 14' 5.42" / Long: E 15º 3' 42.61" enligt WGS84 och X= 6568439 / Y= 1457567 enligt RT90. Det finns även en karta på teknismc.se som jag visar här nere. Borde räcka så va?! ;)

bankarta.jpg


Vad är minimum åldersgräns för klassen?

Låt mig återkomma om det. Återkommer jag inte så tjata lite ;) :)
 
Last edited:

black__rider

tuner
Gick med
17 Sep 2006
Ort
sundsvall
Hoj
250f
undra om man ska ta och motard kitta 250n?

far se om farshgubben kan sponsra med nan tusing sen ett par billiga falgar kan inte vara sa svart att hitta :D

en fraga, tror ni att jag kan kora pa min cross license? :S
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top