Nya däck eller gamla däck...

caz

Popcornansvarig
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
XJ Diversion 600 - Letar efter en R6 från ~ 03
Hej!

Kör en XJ Diversion 600 och har haft både kort och cykel sen i början på September -06.

Cykeln är en -01 men uttagen -02 som är ägd av en snäll dam som inte hade kört mer än 240 mil med den, själv han jag väl med ungefär 200 mil på den innan jag bestämde mig för att vinterparkera den.

Den har alltså totalt gått runt 440 mil och däcken är runt 5 år gamla, men dock inte slitna.

Min fråga är då om man ska satsa på att byta däck eller inte byta däck, jag har hört någon säga att gummit kan bli hårt och ge sämmre grepp om det inte används.

Tacksam för er hjälp i denna fråga. :pannkyss

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag tycker du ska byta, nu när hojen ändå står och väntar på säsongen. Jag tror inte däcken varit optimalt förvarade om de suttit på hojen i 5 år och nya däck har inte bara bättre fäste, hojen blir trevligare att köra också. Skillnaden är större än man tror innan man bytt... :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad ska du ha hojen till? Ska du puttra rakt fram på semestern å kanske ta en fika ibland, eller ska du sätta banrekord på varenda krokväg du ser? I första fallen skulle jag inte byta, däremot i det andra. Visst, det är alltid bra med nya däck, men man måste ju se lite till vad man använder dom till också, annars skulle ju alla rulla runt med sliskmjuka sulor och däckvärmare...

caz

Popcornansvarig
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
XJ Diversion 600 - Letar efter en R6 från ~ 03
Däcken har varit suttit på cykeln hela tiden tror jag, sen har de förvarats i varmgarage under hela tiden, förutom denna vinter då cykeln står i ca 5 plusgrader under ett överdrag.

Tanken är väl att puttra fram lite när man har frugan bak på, men självklart så vill man ju känna lite fart och ta lite kurvor, det är ju det som är roligast.

Blir nog att byter däck isf.

Tack för era svar.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke