Ämnet:
Jag läser Danskens inlägg med en blandning av vrede och resignation.
Jag ku ju också kommentera artikeln och sitsen som SMC ser läget i stort, såhär:
SMC har påtalat för Jörgen Persson att innehållet i artikeln inte stämmer med verkligheten. Trafikverket vill fota bakifrån och har enligt Persson lyft frågan i ATK-rådet. Polisen, som ska verkställa detta, säger nej.
Riksdagen och regering vill INTE ha ägaransvar* för någon trafikantgrupp. Att en statlig myndighet ändå driver frågan är olyckligt. Särskilt om man bara vänder sig mot en trafikantgrupp- motorcyklister.
SMC har lyft frågan om att påverkade, körkortslösa personer kör en MC de inte äger gång på gång. Vi har inte fått något gehör från någon annan än försäkringsbolagen i frågan. SMC har förklarat att för oss är inte 30 km hastighetsöverträdelse ett extremt beteende om det inte sker i kombination med vårdslöshet i trafik. Här har Trafikverket en annan åsikt vilket Jörgen Persson framför i artikeln.
Jörgen Persson säger att Trafikverket ska jobba för säkrare vägar och gator. Sedan säger han inget mer om vad som ska göras, trots att de flesta motorcyklister dör på de statliga vägnätet i hinder som Trafikverket installerat. Persson säger att Trafikverket ska ha motorcyklister i åtanke då det gäller underhåll. Det finns dock inga öronmärkta medel för MC budgeterade inom de kommande tolv åren i Trafikverkets nationella plan. Varken för underhåll eller för att göra vägarna säkra. Tvärtom uttalade Trafikverket i förslaget att det ger låg effekt att satsa på MC-säkerhet.
Trafikverket har bekostat mycket bra studier om att ABS räddar liv som spridits av SMC, tidningar m fl. Trafikverket har i övrigt inte haft något att göra med införandet av ABS-bromsar i svensk lagstiftning och svensk handel. Det har däremot Transportstyrelsen som förhandlat om fordonsregler i EU, MC-tidningar, SMC med flera som propagerat för ABS.
Trafikverket vill att alla ska använda varselväst då det inte finns något vetenskapligt belägg för detta. Tvärtom har VTI nyss publicerat en rapport som säger motsatsen.
Nödbromsar i bilar är bra men det går inte att förlita sig enbart på teknik. De flesta motorcyklister som dödas av en annan trafikant gör det för att bilisten vållat olyckan genom att inte iaktta väjningsplikt, att göra U-sväng utan att se sig omkring och genom att göra omkörningar utan att ha tillräckligt god sikt.
Andelen som fastnar i ATK-kameror stämmer inte. 7,2 % är motorcyklister, inte 15 % **. SMC:s uppgifter hämtas årligen från Polisen som hanterar uppgifterna.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Farre-motorcyklister-fangades-i-ATK-under-2017/
Det är en beskrivning av hur SMC ser på MC-olyckor. Det finns fler områden än hastighet att arbeta med.
SMC:s fjärde studien om körkortslösa MC-förare som dör/skadas svårt på MC:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2017/Extremt_beteende_4.0.pdf
* Noter dock mina övriga inlägg - diskussionen om ägaransvar som tas bort för hastighetsöverträdelser under t.ex 30 för fort, har inte nått politiken än. Och jag sku tro man kan göra en finländare här!
** Trafikverket räknar endast på siffrorna under MC säsong. SMC ser på hela årets siffror. Därav denna skillnad.
Det är så dom skall dra igenom det hela, alltså.
Andelen bilförare som kan lagföras enligt ATK sjunker och är nere kring 30%
Inte riktigt vad man hade väntat sig, när Trafikverket lovade att kamerastolparna skulle göra samma jobb som polisen, fast dygnet runt och nästan gratis.
Vad inte många vet är att det är Trafikverket som finansierar utsättningen av fartkameror - med pengar man snott från Polisen. Jo, det är faktiskt sant.
Trafikverket lyckades trumfa igenom en omskiftning av anslagen så att Polisen tappade pengar, och Trafikverket skulle sköta trafikövervakningen på ett "modernt sätt". Hur tycker ni att det fungerar?
Staten vill åt alla dom goa pengarna man missar när så hög andel bilister går fria, och Trafikverket rusar till för att hjälpa - och därmed säkra framtida anslag.
Jag tycker mig se att vi får ett begränsat ägaransvar inom en snar framtid. Vanliga, enkla cash-and-carryöverträdelser mot fartstolpe i spannet 0-30 km/h över gällande hastighetsbegränsning kommer att debiteras ägaren av fordonet som en simpel kontrollavgift.
Grövre överträdelser kommer att lämnas vidare för utredning och möjligt körkortsingripande.
För att tvinga igenom denna förstärkning av statskassan väljer Trafikverket att skilja ut oss motorcyklister och använda oss som förevändning i detta totala paradigmskifte.
Argumenten kommer att vara:
Vi måste skyddas från oss själva, vi förstår inte vårt eget bästa, se så många som dör i onödan
och paradargumenten: "lagen skall vara lika för alla", "ingen skall gå fri", "alla skall vara med" (och betala...)
Vi är inte tillräckligt populära för att kunna skapa en opinion mot ett kommande förslag. Tvärt om står många och applåderar att vi inte längre har "fri lejd" förbi stolparna. Vi är inte tillräckligt många som kan skapa debatt och få fram vår syn på saken - och somliga av oss fortsätter att blåsa förbi kameror som om inget i världen berörde just dem. På så vis har vi skapat den situation som kommer, och vi fortsätter elda på brasan med vår brist på insikt.
Vad händer sedan, när det begränsade ägaransvaret är klubbat och klart och den nya lagen tas i bruk?
Tja, staten är ju glad över kulorna som rullar in, och vilken som helt sänkning av olyckstalen för bil kommer att tillgodoskrivas det innovativa förslaget med ägaransvar. Halleluja!
Kommer olyckstalen för MC att påverkas tacka vare automatböter?
Knappast, och här ligger nästa problem begravt.
Vi vet att våra olyckssiffror beror på obehöriga fylltrattar utan kläder på stulna cyklar som kör in i räcken när en korsande bil inte ser oss.
Våra olyckstal kommer att ligga och hovra där dom legat de senaste åren, men somliga av oss kommer att vika in eller ta bort skylten, blåsa förbi kameraskåpen i ännu högre hastighet och flippa fingret dessutom.
Det är denna "olycksutveckling" - att vi inte omkommer på samma sätt som biltrafiken och därför inte kan sänka våra olyckstal i samma omfattning, som kommer tas som inteckning för ändå hårdare åtgärder mot oss motorcyklister.
Vilka?
Det vet jag inte, och vill inte tänka på heller just nu.
Det är så sorgligt alltihopa. Fucka med rättsuppfattning, grundlag, personligt ansvar och fan vet vad - bara för att man måste dra in mer pengar till statskassan och inte vill höja skatterna eftersom man inte dra på sig eld från "andra sidan" i det partipolitiska spelet.
...för, att se över utgifterna var det ingen som tänkte på.
Riktigt sorgligt.