Nya hjälmen pressar liiite för hårt vid ”halsen”

⭐️⭐️⭐️

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2021
Hoj
På jakt efter billig, tung mc att köra upp på
Jag har köpt en hjälm som enligt omdömen ska vara bra och den är skön och sitter bra, med ett skumt undantag. Kuddarna i öppningen pressar liiite för mycket liksom under käkbenet, intill halsen. Det gör inte ont, men känns obehagligt, och det känns som att detta bidrar till att blodflödet blir en aning påverkat, som att kuddarna trycker lite irriterande på pulsådrorna. Det blir lite klaustrofobiskt, men gör inte ont.

Jag vet inte hur allvarligt jag ska ta det, om jag bara ska använda den och låta den forma sig efter huvudet, eller om det rentav kan vara farligt.

Någon som kan säga något utan att bara killgissa att jag ska köpa en ny hjälm? Kan man skaffa nya kuddar som är någon storlek tunnare?

Drar jag remmarna utåt så är hjälmen hur skön som helst, men sitter tight, sådär som den ska.

Gillar hjälmen i övrigt.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Googlar man runt lite ser det ju ut att finnas kindkuddar i andra storlekar till den hjälmen. Kan vara värt att testa.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Prova med att gå omkring hemma med hjälmen på huvudet och nedfällt visir.
(För om du kraschar risk att du blir liggande med nedfällt visir)
Känns det här OK allt bra.
Känns det inte OK, du får ingen / dåligt med luft,
så hade jag undersökt möjligheten ta bort några av kuddarna runt halsen. Under hakan ?
På mina X-Lite 802 och X-Lite 803 har jag tagit bort en tygbit under hakan för bättre luft.

Och så har du precis lärt dig att alla har inte lika huvuden. Precis som fötter.
Så att en testare tycker något sitter bekvämt (säkrast så om hen vill fortsätta få gratis testexemplar)
så betyder det inte att den modellen passar dig eller mig.

Enligt Sharp ska det gå ta bort de klämmande kuddarna om jag fattat Removable Cheek Pads rätt.
Bra testresultat hos Sharp för övrigt med **** ! Trevligt !

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Removable check pads innebär att man kan ta ur dem för att tvätta dem eller byta till annan storlek, inte att ta bort dem helt. De fyller trots allt en rätt viktig funktion.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Removable check pads innebär att man kan ta ur dem för att tvätta dem eller byta till annan storlek, inte att ta bort dem helt. De fyller trots allt en rätt viktig funktion.
Vilken rätt viktig funktion fyller de ?
Min uppfattning är att tätt vid halsen enbart har funktionen att minska ljudet. Vilket ger bra resultat vid test.
"Hjälmen är tyst."

För att prova hjälmen med stängt visir, inomhus, dvs testa hur lätt går det få luft efter en krasch där man blivit medvetslös ingår uppenbarligen inte i "hjälmtesterna". Enligt min erfarenhet.

Raderad medlem 51742

Guest
Vilken rätt viktig funktion fyller de ?
Min uppfattning är att tätt vid halsen enbart har funktionen att minska ljudet. Vilket ger bra resultat vid test.
"Hjälmen är tyst."

För att prova hjälmen med stängt visir, inomhus, dvs testa hur lätt går det få luft efter en krasch där man blivit medvetslös ingår uppenbarligen inte i "hjälmtesterna". Enligt min erfarenhet.
Att hjälpa till att hålla hjälmen på plats, samtidigt som kinder/käkparti skall få direktkontakt med mjukt istället för hårt material. Låter som du blandar ihop kindkuddar med andra "flärpar" på undersidan av hjälmen som skyddar mot vind osv. Eller är det kanske så att dessa funktioner är kombinerade på din hjälm?

⭐️⭐️⭐️

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2021
Hoj
Prova med att gå omkring hemma med hjälmen på huvudet och nedfällt visir.
(För om du kraschar risk att du blir liggande med nedfällt visir)
Känns det här OK allt bra.
Känns det inte OK, du får ingen / dåligt med luft,
så hade jag undersökt möjligheten ta bort några av kuddarna runt halsen. Under hakan ?
På mina X-Lite 802 och X-Lite 803 har jag tagit bort en tygbit under hakan för bättre luft.

Och så har du precis lärt dig att alla har inte lika huvuden. Precis som fötter.
Så att en testare tycker något sitter bekvämt (säkrast så om hen vill fortsätta få gratis testexemplar)
så betyder det inte att den modellen passar dig eller mig.

Enligt Sharp ska det gå ta bort de klämmande kuddarna om jag fattat Removable Cheek Pads rätt.
Bra testresultat hos Sharp för övrigt med **** ! Trevligt !

Tack, good point att testa hur andningen funkar om man skulle ligga medvetslös med nedfällt visir.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tack, good point att testa hur andningen funkar om man skulle ligga medvetslös med nedfällt visir.

Däremot mindre nödvändigt att försöka mästra andra med onödiga uttalanden som ”så har du precis lärt dig att alla har olika huvudform”. Jag har testat ett tjugotal olika hjälmar av just den anledningen, och först efteråt märkte jag att det faktiskt är besvärande de här kuddarna.

Likaså förstår nog de flesta att olika personers utvärderingar skiljer sig åt, samt att det finns egenintressen och att det kan finnas regelrätta mutor involverade.

Det jag syftar på är att flera olika testare ger ett gott omdöme, men även att de faktiska säkerhetstesterna har gett bra resultat.

Välkommen som ny medlem på SportHoj! :tummenupp

Har du läst lite mer än bara reggat dig för att posta ditt inlägg så har du fått lite känsla för detta forum.
Har du inte gjort det så kan det vara på sin plats att berätta att det finns betydligt värre "mästrande" en detta. :fakta
Så är du JeTTeleTtKreNgt är inte detta rätt forum för dig. Men har du överseende med det kan du trivas här! :tummenupp

Ett tips som ny är även denna tråd, där brukar vi vara snälla och berätta det nya vill veta. :krama

Där hittar du även denna som även en del andra här behöver läsa...
https://www.sporthoj.com/forum/threads/regler-lÄs.257474/

För övrigt så har jag ett Araihuvud men där går det att byta kindkuddar. Det har jag aldrig behövt men jag har köpt ny inredning när den gamla började bli sliten och glappa lite. Blev som ny, fast bara på insidan! :tungan

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Tryck mot halsen är obekvämt men man vänjer sig också, även mot väldigt hårda strypningar. Tro mig, jag vet :)
Ha på dig den hemma då och då så kanske du vänjer dig eller så anpassar sig kuddarna. Om inte ta bort dem och lägg vikt över så kanske det är tillräckligt. Det lär heller inte vara omöjligt att sprätta upp sömmen och ta bort lite material.

Last edited:

⭐️⭐️⭐️

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2021
Hoj
Tryck mot halsen är obekvämt men man vänjer sig också, även mot väldigt hårda strypningar. Tro mig, jag vet :)
Ha på dig den hemma då och då så kanske du vänjer dig eller så anpassar sig kuddarna. Om inte ta bort dem och lägg vikt på dem så kanske det är tillräckligt. Det lär heller inte vara omöjligt att sprätta upp sömmen och ta bort lite material.

Jag har bara haft öppna hjälmar tidigare, så det var väl ungefär detta jag undrade. Om det är ”normalt” så att säga, eller om erfarna förare vet att det är typ livsfarligt pga blodtillförsel eller något, vem vet.

Jag har kört några vändor med hjälmen nu, och jag upplever att det redan är lite bättre. Så jag ger kuddarna en rejäl chans och hoppas att de formar sig.

⭐️⭐️⭐️

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2021
Hoj
Välkommen som ny medlem på SportHoj! :tummenupp

Har du läst lite mer än bara reggat dig för att posta ditt inlägg så har du fått lite känsla för detta forum.
Har du inte gjort det så kan det vara på sin plats att berätta att det finns betydligt värre "mästrande" en detta. :fakta
Så är du JeTTeleTtKreNgt är inte detta rätt forum för dig. Men har du överseende med det kan du trivas här! :tummenupp

Ett tips som ny är även denna tråd, där brukar vi vara snälla och berätta det nya vill veta. :krama

Där hittar du även denna som även en del andra här behöver läsa...
https://www.sporthoj.com/forum/threads/regler-lÄs.257474/

För övrigt så har jag ett Araihuvud men där går det att byta kindkuddar. Det har jag aldrig behövt men jag har köpt ny inredning när den gamla började bli sliten och glappa lite. Blev som ny, fast bara på insidan! :tungan

”Kränkt” är ett rätt tröttsamt begrepp, det ska nog mycket till innan jag blir ”kränkt”.

Därmed inte sagt att jag har något som helst intresse av att prata med ouppfostrade jättebebisar eller osäkra tangentbordskrigare som inte kan bete sig normalt. Men tyvärr får man leva med dem både på nätet och irl.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Däremot mindre nödvändigt att försöka mästra andra med onödiga uttalanden som ”så har du precis lärt dig att alla har olika huvudform”. Jag har testat ett tjugotal olika hjälmar av just den anledningen, och först efteråt märkte jag att det faktiskt är besvärande de här kuddarna.

Likaså förstår nog de flesta att olika personers utvärderingar skiljer sig åt, samt att det finns egenintressen och att det kan finnas regelrätta mutor involverade.

Det jag syftar på är att flera olika testare ger ett gott omdöme, men även att de faktiska säkerhetstesterna har gett bra resultat.

Ber om ursäkt. Har själv som påminnelse en KBC som jag köpte efter min "hjälm" blivit stulen vid inbrott.
Jag provade ut KBCn i butik och trodde att den skulle nog bli bra trots den satt trångt från sidorna på mitt rundskallehuvud. Det gjorde den inte, blev inte bra. Problemet var inte att den klämde. Problemet var att jag fick huvudvärk efter 2 timmar med hjälmen på huvudet. Och huvudvärken gick inte över på flera timmar. Så den ligger i garaget som påminnelse. Använd kanske 10 timmar totalt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Men tyvärr får man leva med dem både på nätet och irl.
Inte nödvändigtvis. Funktionen "ignore" här på SH är användbar ifall man mest är intresserad av "verkstad" och inte så mycket av "skrammel". Min ignore-lista är väldigt kort här på SH. Min "ignore-lista" i telefonen är också väldigt kort. Apropå hjälmars passform, lika individuellt som skor. Man kan diskutera i oändlighet om det - så det undviker jag iaf.

⭐️⭐️⭐️

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2021
Hoj
Ber om ursäkt. Har själv som påminnelse en KBC som jag köpte efter min "hjälm" blivit stulen vid inbrott.
Jag provade ut KBCn i butik och trodde att den skulle nog bli bra trots den satt trångt från sidorna på mitt rundskallehuvud. Det gjorde den inte, blev inte bra. Problemet var inte att den klämde. Problemet var att jag fick huvudvärk efter 2 timmar med hjälmen på huvudet. Och huvudvärken gick inte över på flera timmar. Så den ligger i garaget som påminnelse. Använd kanske 10 timmar totalt.

Ursäkten mottagen och uppskattad. Ingen hit när det blir fel med hjälmar, både dyrt och farligt.

⭐️⭐️⭐️

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2021
Hoj
Inte nödvändigtvis. Funktionen "ignore" här på SH är användbar ifall man mest är intresserad av "verkstad" och inte så mycket av "skrammel". Min ignore-lista är väldigt kort här på SH. Min "ignore-lista" i telefonen är också väldigt kort. Apropå hjälmars passform, lika individuellt som skor. Man kan diskutera i oändlighet om det - så det undviker jag iaf.

Yay, tack för tipset! Jag älskar att blocka/ignorera jobbiga människor. Ens flöden i sociala medier blir plötsligt användbart och betydligt mindre irriterande.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Yay, tack för tipset! Jag älskar att blocka/ignorera jobbiga människor. Ens flöden i sociala medier blir plötsligt användbart och betydligt mindre irriterande.

Jag gör inte det, ser det som mental träning. Det kommer alltid finnas situationer där jag inte kan undvika jobbiga personer då är det bra att kunna vara överseende och bli mindre irriterad.

Flödet läses som en tidning med massa reklam, ögnas igenom men bara det som verkar intressant läses.
Men även en jobbig människa kan vara intressant. Ökar också möjligheten att bli mer vidsynt om man inte bara läser det man tycker är bra.

Sedan finns det alltid en jobbig människa mer än man först tänker på! :hihi

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag förköper mig på hjälmar. Men som synes finns det andra användningsområden för en "kruka" ifall dom inte sitter bra. Idag blev det påskplantering i en Cabergs. Blir fina med pelargoner i också ställa på gräsmattan länge fram på säsongen ?

20210327_123410.jpg

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...