Nya regler för avställning efter nyår?

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Värt att läsa!

http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/45/62/9122a5c4.pdf

Inga beslut fattade än men så lyder förslaget:

Avställning med stöd av 2 § första stycket 1 får beviljas för en tid om högst ett år. Avställningstiden kan förlängas om fordonets registrerade ägare skriftligen ansöker om det. Förlängning kan beviljas för en tid om högst ett år från varje ny begäran om förlängd avställningstid. Har avställningstiden löpt ut utan att fordonets ägare ansökt om förlängning, upphör avställningen. Första och andra stycket gäller inte sådant veteranfordon som avses i 2 kap. 2 § första stycket 2 vägtrafikskattelagen (2006:227).

Så det kan komma att bli ett intressant år 2007..

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Bruno skrev:
2590932 Värt att läsa!

Avställning med stöd av 2 § första stycket 1 får beviljas för en tid om högst ett år. Avställningstiden kan förlängas om fordonets registrerade ägare skriftligen ansöker om det. Förlängning kan beviljas för en tid om högst ett år från varje ny begäran om förlängd avställningstid. Har avställningstiden löpt ut utan att fordonets ägare ansökt om förlängning, upphör avställningen. Första och andra stycket gäller inte sådant veteranfordon som avses i 2 kap. 2 § första stycket 2 vägtrafikskattelagen (2006:227).

Det är väl bara att skriva ihop en ansökan om förlängd avställning, ta kopior på den och skicka in en gång per år om du nu vill ställa av ditt fordon under en längre tid?

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Konsekvensen blir ju att:
- Fler kommer att ovetandes få skatteskulder
- Fler kommer ofrivilligt och ovenade att bli kunder hos TFF

Sorgligt.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Bruno skrev:
2590938 Konsekvensen blir ju att:
- Fler kommer att ovetandes få skatteskulder
- Fler kommer ofrivilligt och ovenade att bli kunder hos TFF

Sorgligt.

Vad gäller TFF så får du ju ett brev hem numera om du häger ett fordon som är påställt men som saknar trafikförsäkring. Man måste ju kunna begära lite av ägarna...

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
DR-Zätare skrev:
2590956 Vad gäller TFF så får du ju ett brev hem numera om du häger ett fordon som är påställt men som saknar trafikförsäkring. Man måste ju kunna begära lite av ägarna...

nej, det fick jag inte. bara en feeeeeeeet räkning:mad: :rolleyes:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
DR-Zätare skrev:
2590956 Vad gäller TFF så får du ju ett brev hem numera om du häger ett fordon som är påställt men som saknar trafikförsäkring. Man måste ju kunna begära lite av ägarna...

Ja visst får du ett brev!

Det kommer tillsammans med räkningen och tidigast efter en månad eller så när det hunnit bli en sjukt saftig räkning :huvet

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
När jag köpte min bil i somras så var det något strul med försäkringen (jag hade tecknat försäkring men i Fordonsregistret var inte försäkringen registrerad av bolaget) så är jag så gott som helt säker på att jag fick ett brev hem om att bilen var påställd (i trafik) men saknade trafikförsäkring. Kan det vara från Fordonsregistret jag fick det brevet?

För några år sedan dock när jag köpte en motorcykel så fick jag inget brev hem när det blivit strul med överlåtelsedatumet av ägandet utan då kom det bara en räkning från TFF.

Kan det vara så att de har ändrat rutinerna?

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Trodde först det gällde hojar, många racehojar som hade blivit påställda helt plötsligt...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Bruno skrev:
2590932 Värt att läsa!

vore ruggigt, saker man ställt av för ex. ett projekt på något år ställs automatiskt på, efter semester eller jobb utomlands så kanske det ligger en fet räkning från TFF när man kommer hem...

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Vad är det för jävla skit !!!!!!! Nu får dom väll fan ta och ge sig, ingen som kan sänka det där fordons-registret så vi slipper ta all skit bara för att det finns ett bra fungerande register! Hur ska gamla bilar/hojar kunna renoveras i ett par år? Fyfan va less jag börjar bli!:huvet

:machinegu :machinegu :skrämd

holman85

Honda CBR 600 RR - movistar
Gick med
2 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR Movistar
ladbol skrev:
2669042 Vad är det för jävla skit !!!!!!! Nu får dom väll fan ta och ge sig, ingen som kan sänka det där fordons-registret så vi slipper ta all skit bara för att det finns ett bra fungerande register! Hur ska gamla bilar/hojar kunna renoveras i ett par år? Fyfan va less jag börjar bli!:huvet

håller med dig! :huvet

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ja tydligen har de inte tänkt ett spår på de fordonsintresserade iaf. De som har ett par objekt ståendes för renovering mm.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
ladbol skrev:
2669042 Vad är det för jävla skit !!!!!!! Nu får dom väll fan ta och ge sig, ingen som kan sänka det där fordons-registret så vi slipper ta all skit bara för att det finns ett bra fungerande register! Hur ska gamla bilar/hojar kunna renoveras i ett par år? Fyfan va less jag börjar bli!:huvet

Du såg inte detta eller? "Avställningstiden kan förlängas om fordonets registrerade ägare skriftligen ansöker om det"
Ett litet papper orkar man väl skriva om sin kära bil, ska bli intressant och se vad som händer med alla "pundarbilar" dom kanske försvinner, hur ska då knarkarna sno lastpallar?

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
AGE skrev:
2669055 Du såg inte detta eller? "Avställningstiden kan förlängas om fordonets registrerade ägare skriftligen ansöker om det"
Ett litet papper orkar man väl skriva om sin kära bil, ska bli intressant och se vad som händer med alla "pundarbilar" dom kanske försvinner, hur ska då knarkarna sno lastpallar?

Tror ärligt talat att pundarna skiter i skatteskulder osv, sen om det är EU/lastpallar som gör att dom överlever eller fixar tjack för så känns det mkt bättre än att dom snor bilstereo mm. Tänker iallfall jag.:confused:

Men det drabbar väll inte dig då ditt garage är tomt.:rolleyes:

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Skatteskulder leder till fogden, som leder till........
Visst är det bättre, men det bästa vore ju om de klippte sig och skaffade ett jobb.
Precis, mitt busskort fungerar lika bra för det ;)

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
AGE skrev:
2669055 Du såg inte detta eller? "Avställningstiden kan förlängas om fordonets registrerade ägare skriftligen ansöker om det"

Annars är det väl bara att ha påställt en vecka å sen ställa av den igen, då har den ju varit i trafik igen och kunna vara avställd ytterligare ett år.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
AGE skrev:
2669055 ska bli intressant och se vad som händer med alla "pundarbilar" dom kanske försvinner, hur ska då knarkarna sno lastpallar?

de kan väl också skicka in papper:va

verkar som ett konstigt påfund med automatisk påställning

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Hej..
Nya regeringen verkar börja borra hål i Båten SVERIGE...
frågan är om vi hinner skjunka till botten innan ni röstar tillbaka
högern i nästa val..fast det blir nog 4 riktigt fattiga år....i alla
fall för en medelsvennson som jag..

sandstream

Guest
jian skrev:
2670750 Hej.. Nya regeringen verkar börja borra hål i Båten SVERIGE... frågan är om vi hinner skjunka till botten innan ni röstar tillbaka högern i nästa val..fast det blir nog 4 riktigt fattiga år....i alla
fall för en medelsvennson som jag..
Ja, det här var verkligen spiken i kistan :rolleyes:

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...