Nya RS:en startar inte...

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Tjena, har precis köpt en sproilans RS125 Tuono.
Den har gått fint att starta osv, körde 2 km på test här i veckan och allt funka bra. Dagen efter satte jag den på tomgång för att värma upp den o då tog soppan slut. Jag åkte o hämta soppa (98 oktanig) och fyllde på.
Men sen dess har den vägrat starta :va

Har kollat stiftet (torkat, kollat så att det tänder mot cylinderkåpan), det kommer bensin men den vägrar ändå starta. Självklart är soppakranen på och nödstopp kollade. Har testat att choka och inte choka. Känns som om jag har gjort allt :3freak Batteriet är nyladdat från igår kväll och det funkar inte heller att springa igång den... någon som har en aning om vad problemet kan vara?

Tack !! :tomten

EDIT: Har även testat att hela lite bensin direkt ner i cyllen, men nehe! Den tände lite halv 2 gånger på en halvsekund men sen dog den direkt igen. :confused:
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
PEPPO! skrev:
Tjena, har precis köpt en sproilans RS125 Tuono.
Den har gått fint att starta osv, körde 2 km på test här i veckan och allt funka bra. Dagen efter satte jag den på tomgång för att värma upp den o då tog soppan slut. Jag åkte o hämta soppa (98 oktanig) och fyllde på.
Men sen dess har den vägrat starta :va

Har kollat stiftet (torkat, kollat så att det tänder mot cylinderkåpan), det kommer bensin men den vägrar ändå starta. Självklart är soppakranen på och nödstopp kollade. Batteriet är nyladdat från igår kväll och det funkar inte heller att springa igång den... någon som har en aning om vad problemet kan vara?

Tack !! :tomten

har du testat choka?
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
RS "Alex" skrev:
har du testat choka?

Har testat choka, choka på max gas, inte choka, inte choka på max gas, halv choka, halv choka på max gas. So tell me what to do!
 

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Sävsjö
Hoj
kawasaki kxf 250-04
PEPPO! skrev:
Tjena, har precis köpt en sproilans RS125 Tuono.
Den har gått fint att starta osv, körde 2 km på test här i veckan och allt funka bra. Dagen efter satte jag den på tomgång för att värma upp den o då tog soppan slut. Jag åkte o hämta soppa (98 oktanig) och fyllde på.
Men sen dess har den vägrat starta :va

Har kollat stiftet (torkat, kollat så att det tänder mot cylinderkåpan), det kommer bensin men den vägrar ändå starta. Självklart är soppakranen på och nödstopp kollade. Har testat att choka och inte choka. Känns som om jag har gjort allt :3freak Batteriet är nyladdat från igår kväll och det funkar inte heller att springa igång den... någon som har en aning om vad problemet kan vara?

Tack !! :tomten

EDIT: Har även testat att hela lite bensin direkt ner i cyllen, men nehe! Den tände lite halv 2 gånger på en halvsekund men sen dog den direkt igen. :confused:

"jag hade kört några mil skulle jag upp för en backe... körde normalt och skiten dog"
"Jag hade min RS i två veckor, var så mycket problem så han jag köpte den av tog tillbaka den."
"Men sen dess har den vägrat starta :va "
"Min skar pga att avgasporten var ur funktion och förra ägaren ....."
"Hojen värmenöp glömde jag ...."
"Jag har haft min Rs i tre dagar, är ju allt annat änn nöjd "
"Asså jag trodde inte de var SÅ kass kvalité, jag körde inte ens hårt med den "
"detta gör ju verkligen att man vill ha rs, har ingen något positivt att säga om dem"

Någon annan än jag som ser ett visst mönster med Aprilia..? :3freak
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
niklas_gripen skrev:
"jag hade kört några mil skulle jag upp för en backe... körde normalt och skiten dog"
"Jag hade min RS i två veckor, var så mycket problem så han jag köpte den av tog tillbaka den."
"Men sen dess har den vägrat starta :va "
"Min skar pga att avgasporten var ur funktion och förra ägaren ....."
"

Tack det hjälpte mycket!! :D


:3freak
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
PEPPO! skrev:
Tack det hjälpte mycket!! :D


:3freak


till din fråga PEPPO om hur man springer igång den. sätt på tändningen på hojen och börja springa med hojen sedan när du har fått upp en ganska bra fart ( gör detta i nedförsbacke ) och sen så sätter du dig på hojen och rullar och lägger i ettan och sen gasar du och släpper av och gasar ( du hör när den vill starta..) då borde den starta. Hojen är förmodligen lite tjurig bara. Om den inte startar så ta bort tändstiftet och gör rent det.
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
spectre skrev:
till din fråga PEPPO om hur man springer igång den. sätt på tändningen på hojen och börja springa med hojen sedan när du har fått upp en ganska bra fart ( gör detta i nedförsbacke ) och sen så sätter du dig på hojen och rullar och lägger i ettan och sen gasar du och släpper av och gasar ( du hör när den vill starta..) då borde den starta. Hojen är förmodligen lite tjurig bara. Om den inte startar så ta bort tändstiftet och gör rent det.

Ok jag testade iofs bara att lägga i 2:an (funkar på min moppe), sen hade jag inte så jätte hög fart heller.. ska genast ut o testa! :) Bor i en nerförsbacke som tur är (jobbigt som fan att rulla upp den bara).
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Var ute o testa att springa igång den i ettan. Jag la i ettan o släppte kopplingen och det enda den gör är att varva upp till 4000varv utan någon gnista. Undrar om det kanske är stiftet ändå.. Men det är ju helt nytt o jag har torkat det typ 5 ggr senaste 3 timmarna... fan vad sur man blir på sånt här asså! :mad:
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
PEPPO! skrev:
Var ute o testa att springa igång den i ettan. Jag la i ettan o släppte kopplingen och det enda den gör är att varva upp till 4000varv utan någon gnista. Undrar om det kanske är stiftet ändå.. Men det är ju helt nytt o jag har torkat det typ 5 ggr senaste 3 timmarna... fan vad sur man blir på sånt här asså! :mad:



ta en stålborste, och kolla ifall det inte har kommit någon loppa på elektroden ( heter det va? ) ifall det har kommit en loppa på stiftet så blir den svårstartad och går allmänt skit, om den startar överhuvud taget
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
spectre skrev:
ta en stålborste, och kolla ifall det inte har kommit någon loppa på elektroden ( heter det va? ) ifall det har kommit en loppa på stiftet så blir den svårstartad och går allmänt skit, om den startar överhuvud taget

OK skall göras.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
niklas_gripen skrev:
"jag hade kört några mil skulle jag upp för en backe... körde normalt och skiten dog"
"Jag hade min RS i två veckor, var så mycket problem så han jag köpte den av tog tillbaka den."
"Men sen dess har den vägrat starta :va "
"Min skar pga att avgasporten var ur funktion och förra ägaren ....."
"Hojen värmenöp glömde jag ...."
"Jag har haft min Rs i tre dagar, är ju allt annat änn nöjd "
"Asså jag trodde inte de var SÅ kass kvalité, jag körde inte ens hårt med den "
"detta gör ju verkligen att man vill ha rs, har ingen något positivt att säga om dem"

Någon annan än jag som ser ett visst mönster med Aprilia..? :3freak


Kasta skit får du göra någon annanstans, min höll i 250 mil innan den skar :tummenupp
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
stigge skrev:
Kollat dödarknappen? :tungan
word, pinsamt fel som jag faktikst har råkat ut för, men det säger jag inte högt.
Och peppo, ifall den inte startar när du har kollat stiftet eller kollat dödarknappen så ring upp firman du köpte den av och lämna tillbaka den så dom får fixa den åt dig. Fan en hoj som har gått 2 mil ska vara helt felfri!
 

stigge

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
s
Hoj
s
spectre skrev:
word, pinsamt fel som jag faktikst har råkat ut för, men det säger jag inte högt.

Samma här faktiskt, fast det är sånt som man ska hålla för sig själv.:rolleyes:
Man känner sig lite dum när man testat det mesta för att få skiten att starta men inget hjälper.
Sen ser man den lilla röda knappen och inser hur korkad man är. :huvet
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Aja nu var jag ute o testa igen .. kolla efter loppor och självklart fanns det inga (så pass nytt vore konstigt om det fanns). Skruva tillbaka allt o tryckte åt tändhatten hårt.

Helt plötsligt börjar den tända lite smått, men aldrig så den går igång. Den frustar bara. Testade åter igen att kolla gnistan mot cylinderkåpan, och den är mkt svag. Kanske är det ett nytt tändstift som behövs i alla fall :/
Låter den vila ett tag nu o får gå ut o testa snart igen.
 
Last edited:

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
stigge skrev:
Samma här faktiskt, fast det är sånt som man ska hålla för sig själv.:rolleyes:
Man känner sig lite dum när man testat det mesta för att få skiten att starta men inget hjälper.
Sen ser man den lilla röda knappen och inser hur korkad man är. :huvet


hahaha ja jag hade precis hämtat min 125a ( som nu är såld ) och jag plockade bort alla kåpor och tvättade den för den var skitig som fan så startade jag den och sen skulle jag springa upp och käka lite och så jag stängde av den, på dödaren men det tänkte jag ju inte på, sen när jag kom ner skulle jag ta en provtur och skulle kicka igång den, men inte fan startade den och efter 3timmar och ett väldigt väldigt trött och ilsket humör så frågade farsan ifall jag hade slagit på dödaren :huvet
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
PEPPO! skrev:
Aja nu var jag ute o testa igen .. kolla efter loppor och självklart fanns det inga (så pass nytt vore konstigt om det fanns). Skruva tillbaka allt o tryckte åt tändhatten hårt.

Helt plötsligt börjar den tända lite smått, men aldrig så den går igång. Den frustar bara. Testade åter igen att kolla gnistan mot cylinderkåpan, och den är mkt svag. Kanske är det ett nytt tändstift som behövs i alla fall :/
Låter den vila ett tag nu o får gå ut o testa snart igen.



NEJ! Ring upp mc-firman där du köpte den, ifall hojen börjar krångla efter att du har kört 2 mil på den, så hur fan kommer det bli om 100 mil? Felet måste åtgärdas av dom. tycker jag.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top