Nya Suzuki Gixxer.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Haha vilket skämt. När ska Japsarna kamma till sig och fokusera på att utveckla annat än en massa tråkiga och intetsägande pendlarmoppar? :huvet

http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/motorcyklar/7168-nya-suzuki-gixxer

Suzuki-Gixxer.jpg
 
Last edited:

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
den dagen folk börjar köpa sporthojar istället för tråkiga pendlarmoppar.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Annars tycker jag det var en rätt ball basic design...Bara att stoppa i en tvåtakts 250-500 motor.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
den dagen folk börjar köpa sporthojar istället för tråkiga pendlarmoppar.

Ja, det är ju tyvärr den bistra sanningen att det är kvantiteten som styr och när de säljer 1 miljon pendlar-Gixxers i Asien jämfört med exempelvis 10K "riktiga" Gixxers i västvärlden så förstår man ju vart det barkar hän. (OBS. bara uppskattade siffror som ett exempel, men kan tänka mig att fördelningen ligger ganska nära.)

Man tycker ju att de borde vårda sitt märke och image bättre. Hoppas de överraskar på Eicma i höst som en tröst.

Men man kan ju även säga som så att Européerna visar ju vart skåpet ska stå, så din tes haltar lite. För kan de, så borde ju även Japsarna fatta vad som går hem i stugorna i väst.
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Ja, det är ju tyvärr den bistra sanningen att det är kvantiteten som styr och när de säljer 1 miljon pendlar-Gixxers i Asien jämfört med exempelvis 10K "riktiga" Gixxers i västvärlden så förstår man ju vart det barkar hän. (OBS. bara uppskattade siffror som ett exempel, men kan tänka mig att fördelningen ligger ganska nära.)

Man tycker ju att de borde vårda sitt märke och image bättre. Hoppas de överraskar på Eicma i höst som en tröst.

Men man kan ju även säga som så att Européerna visar ju vart skåpet ska stå, så din tes haltar lite. För kan de, så borde ju även Japsarna fatta vad som går hem i stugorna i väst.

Du kanske borde läsa texten lite noggrannare och se att Gixxer antagligen inte ens kommer säljas utanför vissa asiatiska länder, om ens utanför Indien...
Indien är en enorm marknad där dom säkert tjänar bra med pengar och där efterfrågas det ju billiga, driftsäkra och snåla motorcyklar, inte dyra hojar som drar lika mycket bensin som en bil och ska servas för dyra pengar var 600:e mil.

Att dom inte släpper nya sporthojar stup i kvarten är ju för att dom följer en produktionscykel för att förhoppningsvis kunna tjäna in utvecklingspengar genom att sälja "en helt ny hoj" istället för att uppdatera småsaker som folk inte tycker är värt att byta till.

Sen är det väl knappast så att ALLA på Suzukis MC-avdelning sitter och jobbar på endast EN hoj i taget.

Det kanske dock ändras lite nu när dom snart är med i MotoGP igen.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Du kanske borde läsa texten lite noggrannare och se att Gixxer antagligen inte ens kommer säljas utanför vissa asiatiska länder, om ens utanför Indien...
Indien är en enorm marknad där dom säkert tjänar bra med pengar och där efterfrågas det ju billiga, driftsäkra och snåla motorcyklar, inte dyra hojar som drar lika mycket bensin som en bil och ska servas för dyra pengar var 600:e mil.

Att dom inte släpper nya sporthojar stup i kvarten är ju för att dom följer en produktionscykel för att förhoppningsvis kunna tjäna in utvecklingspengar genom att sälja "en helt ny hoj" istället för att uppdatera småsaker som folk inte tycker är värt att byta till.

Sen är det väl knappast så att ALLA på Suzukis MC-avdelning sitter och jobbar på endast EN hoj i taget.

Det kanske dock ändras lite nu när dom snart är med i MotoGP igen.

Det är ju precis det jag syftar till när jag jämför med att de satsar på denna typ av hoj (pendlar-Gixxer) som säljer x antal fler av i Asien än vad större hojar säljer i väst, istället för att lägga mer krut på just de modeller som är populära i väst ("riktig" Gixxer och likn).

Jag har ju aldrig nämnt någonstans att jag tror att denna hoj kommer på vår marknad. Syftet var ju att visa en viss besvikelse över att det känns som att de endast satsar på tråkiga pendlarhojar som säljer bra på Asienmarknaden, istället för att utveckla hojar som är populära i västvärlden.:fakta

Tyckte jag uttryckte mig tydligt nog utan att lämna det allt för öppet för misstolkningar. Men jag underskattade nog sporthoj.com´s misstolknings-elit än en gång.:glömdet

Om jag av någon anledning alltså skall läsa noggrannare, så kan väl du låta bli att hitta på text som jag inte ens skrivit. :7peta

Men men, no hard feelings för snart är det vår! :krama
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det är ju precis det jag syftar till när jag jämför med att de satsar på denna typ av hoj (pendlar-Gixxer) som säljer x antal fler av i Asien än vad större hojar säljer i väst, istället för att lägga mer krut på just de modeller som är populära i väst ("riktig" Gixxer och likn).

Jag har ju aldrig nämnt någonstans att jag tror att denna hoj kommer på vår marknad. Syftet var ju att visa en viss besvikelse över att det känns som att de endast satsar på tråkiga pendlarhojar som säljer bra på Asienmarknaden, istället för att utveckla hojar som är populära i västvärlden.:fakta

Tyckte jag uttryckte mig tydligt nog utan att lämna det allt för öppet för misstolkningar. Men jag underskattade nog sporthoj.com´s misstolknings-elit än en gång.:glömdet

Om jag av någon anledning alltså skall läsa noggrannare, så kan väl du låta bli att hitta på text som jag inte ens skrivit. :7peta

Men men, no hard feelings för snart är det vår! :krama

Så problemet i sig är bara att Suzuki själva har gett den namnet Gixxer?
Hur många modeller har dom egentligen lanserat i asien dom senaste fem åren med dessa specifikationer som har gjort att supersporthojarnas marknad har fått lida ekonomiskt och utvecklingsmässigt?

Att säga att man misstolkar din kritik är väl lätt, men har du tänkt på att det är såna här
modeller som behövs där dom lanserar den modellen?
Suzuki har ju byggt sådana här motorcyklar i över 60 år nu som främst har varit ämnade för den asiatiska marknaden, så varför ska dom sluta? Eller trodde du att det här är den första billiga mc:n med låga specs som dom lanserar i deras historia?

Suzukis motordivision började ju med att göra påhängningsmotorer för cyklar efter andra världskriget för att folk skulle kunna ta sig runt snabbt och enkelt, så dom vill väl fortsätta på den banan. Det betyder ju inte att dom inte kan jobba parallellt med andra marknader.
Till och med Harley Davidson ska ju börja göra 500cc och 750cc-cyklar som är ämnade främst för den Indiska och Kinesiska marknaden, så det verkar ju finnas en hel del efterfrågan.

Antagligen så går dom ju plus på marknaden och tjänar pengar. Pengar som dom sedan kan lägga in i utveckling på andra områden som kan gagna prestandahojarna med bättre livslängd, effektiviserad tillverkning, lättare/tåligare delar m.m.

Det finns ju dessutom redan gott om konkurrans om sporthojar och Suzuki råkar inte ha den bästa och häftigaste literhojen för tillfället.
Det betyder ju inte att dom inte jobbar på något i det hemliga som dom kanske vill lansera när världsekonomin är lite stabilare och folk faktiskt har råd med nya leksaker i väst.
Dom ger sig nog t.ex. inte in i MotoGP bara för att bränna upp pengar. :rolleyes:
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Utan kina/india"mopedhojarna" hade nog inte ekonomin funnits där att ge oss minoritetskunder (i förhållande) dem riktigt häftiga sakerna som kräver ingenjörskap på riktigt..

Säg, hade inte VW sålt miljoner golf&transporter så hade dem inte heller haft råd att bygga Bugatti.
Nu går för visso VW minus på varje Bugatti ändå men ni förstår liknelsen kanske.

Ang namnet, gixxer, det är nog en försäljningsknep d med.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Utan kina/india"mopedhojarna" hade nog inte ekonomin funnits där att ge oss minoritetskunder (i förhållande) dem riktigt häftiga sakerna som kräver ingenjörskap på riktigt..

Säg, hade inte VW sålt miljoner golf&transporter så hade dem inte heller haft råd att bygga Bugatti.
Nu går för visso VW minus på varje Bugatti ändå men ni förstår liknelsen kanske.

Ang namnet, gixxer, det är nog en försäljningsknep d med.

Precis!

Fast dom köpte ju i princip upp Bugatti för loggans skull. Det ger nog lite mer prestige genom att den heter Bugatti Veyron och inte Volkswagen Veyron. :gnissla

Men det är ju ett sätt att spänna musklerna och samtidigt utveckla teknologin som kan användas i alldagliga bilarna, även om dom går förlust på just den bilmodellen.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Så problemet i sig är bara att Suzuki själva har gett den namnet Gixxer?
Hur många modeller har dom egentligen lanserat i asien dom senaste fem åren med dessa specifikationer som har gjort att supersporthojarnas marknad har fått lida ekonomiskt och utvecklingsmässigt?

Att säga att man misstolkar din kritik är väl lätt, men har du tänkt på att det är såna här
modeller som behövs där dom lanserar den modellen?
Suzuki har ju byggt sådana här motorcyklar i över 60 år nu som främst har varit ämnade för den asiatiska marknaden, så varför ska dom sluta? Eller trodde du att det här är den första billiga mc:n med låga specs som dom lanserar i deras historia?

Suzukis motordivision började ju med att göra påhängningsmotorer för cyklar efter andra världskriget för att folk skulle kunna ta sig runt snabbt och enkelt, så dom vill väl fortsätta på den banan. Det betyder ju inte att dom inte kan jobba parallellt med andra marknader.
Till och med Harley Davidson ska ju börja göra 500cc och 750cc-cyklar som är ämnade främst för den Indiska och Kinesiska marknaden, så det verkar ju finnas en hel del efterfrågan.

Antagligen så går dom ju plus på marknaden och tjänar pengar. Pengar som dom sedan kan lägga in i utveckling på andra områden som kan gagna prestandahojarna med bättre livslängd, effektiviserad tillverkning, lättare/tåligare delar m.m.

Det finns ju dessutom redan gott om konkurrans om sporthojar och Suzuki råkar inte ha den bästa och häftigaste literhojen för tillfället.
Det betyder ju inte att dom inte jobbar på något i det hemliga som dom kanske vill lansera när världsekonomin är lite stabilare och folk faktiskt har råd med nya leksaker i väst.
Dom ger sig nog t.ex. inte in i MotoGP bara för att bränna upp pengar. :rolleyes:

Nej, problemet jag försöker förmedla är att det känns som att ALLT krut läggs på den här typen av hojar och att det verkar skitas totalt i att uppdatera de större hojarna i samma utsträckning.

Klart att dessa hojar behövs eftersom de drar in mycket pengar till bolaget. Det förstår väl jag också, men då kan de väl även satsa på lite roliga modeller och inte skita totalt i det. Sen att de utvecklar nya literhojar tvivlar jag inte på, utan hoppas på spännande nyheter mot hösten.
Jag raljerade mest över att det varit stiltje på nyhetsfronten från Japsarna i största allmänhet allt för länge, förutom just nyheterna om en massa olika pendlarhojar. Då menar jag generellt från alla Japsmärken.
Det känns åtminstone som att frekvensen av uppdateringar från Japsarna stannat av ordentligt, särskiljt när man jämför med Européernas frammarsch.

Sen känns det väl lite löjligt att namnge den till Gixxer även om det inte var det huvudsakliga ämnet i tråden.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Nej, problemet jag försöker förmedla är att det känns som att ALLT krut läggs på den här typen av hojar och att det verkar skitas totalt i att uppdatera de större hojarna i samma utsträckning.

Klart att dessa hojar behövs eftersom de drar in mycket pengar till bolaget. Det förstår väl jag också, men då kan de väl även satsa på lite roliga modeller och inte skita totalt i det. Sen att de utvecklar nya literhojar tvivlar jag inte på, utan hoppas på spännande nyheter mot hösten.
Jag raljerade mest över att det varit stiltje på nyhetsfronten från Japsarna i största allmänhet allt för länge, förutom just nyheterna om en massa olika pendlarhojar. Då menar jag generellt från alla Japsmärken.
Det känns åtminstone som att frekvensen av uppdateringar från Japsarna stannat av ordentligt, särskiljt när man jämför med Européernas frammarsch.

Sen känns det väl lite löjligt att namnge den till Gixxer även om det inte var det huvudsakliga ämnet i tråden.

Det är väl att en lanserings- och produktionscykel inleds nu för många tillverkare i det här segmentet och då ska dom ju visas upp.
GSXR är väl någonstans i mitten eller något nu? Dvs. inget nytt kommer komma ut på ett tag till.

Dessutom är det ju inte ens sporthojar som säljer i stora volymer ens i väst. Det verkar ju främst vara street, custom och äventyrshojar som säljer, och där kom dom ju med en ny V-Strom nyss. :)
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Det är väl att en lanserings- och produktionscykel inleds nu för många tillverkare i det här segmentet och då ska dom ju visas upp.
GSXR är väl någonstans i mitten eller något nu? Dvs. inget nytt kommer komma ut på ett tag till.

Dessutom är det ju inte ens sporthojar som säljer i stora volymer ens i väst. Det verkar ju främst vara street, custom och äventyrshojar som säljer, och där kom dom ju med en ny V-Strom nyss. :)

Men visst har det väl varit tätare intervall på uppdateringarna förr? Yamaha R1 är väl ett bra exempel på att det stannat av i utvecklingen från Japan? Åtminstone har jag upplevt det så.

Att sporthojar säljer sämre är förståeligt med tanke på allt vad gäller försäkringar. Själv är jag mest intresserad av hojar i streetklassen och det jag definitivt saknar från Suzuki på den fronten är en grym GSR 1000 med den fina GSX-R 1000-motorn. Först släppte de GSR600 och sedan tog de jätteklivet och gjorde den groteska B-Kingen.
Hade de gjort en GSR1000 med lätt sportigt chassie och runt 160hk så hade det nog blivit en rejäl hit i streetklassen om än säkerligen inte blivit nån storvinst för Suzuki jämfört med de Asienanpassade hojarna.
Sen är det ju förstås kul att följa utvecklingen på sporthojssidan ändå, trots att jag inte tänker köpa någon.

Senast jag hade gathoj var det en Superduke 990 och det är hittills den roligaste hoj jag ägt. Det är lite så man vill att Japanerna ska utveckla streethojarna. Med fina chassier och rå brutal kraft. Hittills har de ofta varit sådär lagom att passa de flesta på något vis. Lite Volvotråkiga om du förstår vad jag menar?
De enda alternativen från Japan för att få ett schysst chassie med grym motor har ju hittills varit just sporthojar.

Hursomhelst så får vi som sagt hålla tummarna och hoppas att väntan blir väl värd mödan. I höst kommer jag att vara på plats i Milano i vilket fall som helst. :yoparty
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Att dom inte släpper nya sporthojar stup i kvarten är ju för att dom följer en produktionscykel...
Så är det faktiskt inte.

De japanska tillverkarna har sedan länge övergett sina ”produktionscyklar” avseende sportmodeller. Honda brukade uppgradera vartannat år och lansera en helt ny modell vart fjärde år. Sedan 2008 (sex säsonger) har CBR 1000 RR bara blivit uppgraderad och detta mycket måttligt; trots att BMW och de andra europeiska tillverkarna redan 2010 lanserade modeller som tog stora marknadsandelar från CBR 1000 RR.

Sportmodellerna kommer sannolikt bli allt mer marginaliserade och oviktiga för de japanska tillverkarna.

Den som inte redan har märkt den här förändringen behöver bara granska vilken typ av nya motorcyklar som Honda lanserar. Det är billiga modeller med breda användningsområden: CB 650, NC 700 S, CB 500 S, MSX 125.

Sporthojen ”är död”. Jämfört med dess storhetstid, slutet av 80-talet till slutet av 90-talet, har samhället förändrats väsentligt och sporthojar är helt enkelt inte vad människor är intresserade av. Jag har väldigt svårt att se att sporthojar någonsin kommer bli något annat än undantag framöver och jag tror att allt färre tillverkare ens kommer ha dem i sitt sortiment.

Något som ska bli väldigt intressant att se är hur många exemplar BMW kommer att sälja av S 1000 R under 2014. Fler än av den ”mycket bättre” S 1000 RR? Vad skulle jag själv välja? Utan tvekan den mångsidiga och i de flesta fall både roligare och snabbare versionen som kostar 50.000 kr mindre.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-02-01 kl. 13.47.19.jpg
    Skärmavbild 2014-02-01 kl. 13.47.19.jpg
    45.3 KB · Visningar: 81
  • Skärmavbild 2014-02-01 kl. 13.45.28.jpg
    Skärmavbild 2014-02-01 kl. 13.45.28.jpg
    54.6 KB · Visningar: 74
  • Skärmavbild 2014-02-01 kl. 13.44.55.jpg
    Skärmavbild 2014-02-01 kl. 13.44.55.jpg
    50.4 KB · Visningar: 78
  • Skärmavbild 2014-02-01 kl. 13.49.17.jpg
    Skärmavbild 2014-02-01 kl. 13.49.17.jpg
    69.8 KB · Visningar: 78
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Så är det faktiskt inte.

De japanska tillverkarna har sedan länge övergett sina ”produktionscyklar” avseende sportmodeller. Honda brukade uppgradera vartannat år och lansera en helt ny modell vart fjärde år. Sedan 2008 (sex säsonger) har CBR 1000 RR bara blivit uppgraderad och detta mycket måttligt; trots att BMW och de andra europeiska tillverkarna redan 2010 lanserade modeller som tog stora marknadsandelar från CBR 1000 RR.

Sportmodellerna kommer sannolikt bli allt mer marginaliserade och oviktiga för de japanska tillverkarna.

Den som inte redan har märkt den här förändringen behöver bara granska vilken typ av nya motorcyklar som Honda lanserar. Det är billiga modeller med breda användningsområden: CB 650, NC 700 S, CB 500 S, MSX 125.

Sporthojen ”är död”. Jämfört med dess storhetstid, slutet av 80-talet till slutet av 90-talet, har samhället förändrats väsentligt och sporthojar är helt enkelt inte vad människor är intresserade av. Jag har väldigt svårt att se att sporthojar någonsin kommer bli något annat än undantag framöver och jag tror att allt färre tillverkare ens kommer ha dem i sitt sortiment.

Något som ska bli väldigt intressant att se är hur många exemplar BMW kommer att sälja av S 1000 R under 2014. Fler än av den ”mycket bättre” S 1000 RR? Vad skulle jag själv välja? Utan tvekan den mångsidiga och i de flesta fall både roligare och snabbare versionen som kostar 50.000 kr mindre.

Fast Honda uppdaterade ju ändå Fireblade 2012 men satsade på bättre fjädring och aerodynamik istället för att lägga krut på att producera mer hästar.
Man kan ju inte uppfinna hjulet vart fjärde år heller.
S1000RR slog ner som en bomb, men dom har ju säkerligen jobbat på den ett tag innan, och stegt från K1 (om man räknar 1000cc radfyra) tog ju ett tag om man säger så.

Sen har ju främst Honda och Suzuki alltid gett sig in på flera olika marknadssegment och mycket av dom här nya udda grejerna är ju återupplivningar av klassiska grejer som folk köper för nostalgi/retro-vibbar.

Försäljningen av sporthojar stagnerar väl för tillfället, men kollar man bak i tiden så ser man nog att det nog släpptes mycket "skit" vid sidan av även då. :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Om andra gör det är man så illa tvungen. Men Honda har helt uppenbart slutat bemöta konkurrensen från Europa.

Asch, dom kommer nog ut med något vassare snart.
Man får väl hoppas att dom gör någon mer plånboksvänlig version av V4:an som ska sitta i RC1000V. :)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Asch, dom kommer nog ut med något vassare snart.
Man får väl hoppas att dom gör någon mer plånboksvänlig version av V4:an som ska sitta i RC1000V. :)
Honda har redan berättat ungefär vad den modellen kommer kosta: någonstans mellan en halv och en miljon kronor. Alltså ett samlarobjekt som också kan dyka upp i Superbike-VM.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Honda har redan berättat ungefär vad den modellen kommer kosta: någonstans mellan en halv och en miljon kronor. Alltså ett samlarobjekt som också kan dyka upp i Superbike-VM.

Jo... Men nu skrev jag ju en mer plånboksvänlig, dvs. billigare och massproducerad.
Kanske en liknande konstruktion men med billigare material osv.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Pinsamt att en såhär pass sunkig hoj får ett så pass tungt namn som "gixxer", ett namn som för alltid kommer att förknippas med suzukis riktiga sporthojar, snudd på avskyvärt faktiskt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top