nya vxl lådor??

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hej

jag har nyligen köpt en Triumph Daytona 600
hojen hadde gått 62 mil när jag köpte denhar kört ca 50 till, jag tycker den funkar skit bra förutom att lådan känns hård på något sätt, det klonkar till rätt bra när man vxlar på låga varv...

e detta normalt på nya cyklar? eller kan det vara något fel..

provade min kompis cbr 600 -99 vxlarna bara trillar i utan ett ljud..
Denna har gått 3000 mil(köpt beg så han vet inte hur den lät ny)

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Triumph har väl varit kända för att det kan ta ganska många mil innan lådorna är inkörda och börjar gå mjukt. Fast jag vet inte om det gäller även senare modeller förstås.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Daytonan är begåvad med en "långsam" låda. Från att man trampar/lyfter på pedalen är det en liten fördröjning innan växeln klonkar i. En del kallar det karaktär, andra kallar det konstruktionsfel. ;)

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
då får jag väll köra vidare...blir det värre får jag väll lämna in den ..där e ju 2 års garanti ...tur e kanske det

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
En växelåda måste också köras in, växla mycket med lågbelastning
Mellangasar du? Tycker att nybörjare på mc är dåliga på att mellangasa, växlarna bara tjongas i utan mellangas.
På en crosscykel går det att göra så tåligare låda på en cross

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Var ute en sväng idag i blåsten..Lådan skänns skit bra så länge den e kall men när man kört en stund och oljan blir varm byter den karaktär helt...
Oljan blir ju tunnare och tunnare ju varmare den blir, kanske ska prova men e annan oja?

Motor tempen steg oxo idag när jag stod vid ett rödljus.. läste i någon tråd att detta kunde bero på oljan i motorn!

Själv e jag för dålig på just mc mekanik, men det kan ju inte vara så stor skilnad jämt emot bilar ( vad vet jag)

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
BMW R90s skrev:
Mellangasar du? Tycker att nybörjare på mc är dåliga på att mellangasa, växlarna bara tjongas i utan mellangas.

Mellan gas gör inte så stor nytta om man inte släpper ut kopplingen mellan växlarna (jaja det kopplar inte ur helt).

På sekventiella lådor så bör det inte finnas frillägen mellan växlarna alltså kan man inte "dubbeltrampa" och mellangasa, dessutom så vill man ju inte höja varvet när man växlar upp utan sänka det.
Backar man av på gasen en tiondels milimeter så brukar det gå smidigare att växla för då släpper spänningen mellan dreven innan man kopplar ur.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Blue skrev:
Mellan gas gör inte så stor nytta om man inte släpper ut kopplingen mellan växlarna (jaja det kopplar inte ur helt).

På sekventiella lådor så bör det inte finnas frillägen mellan växlarna alltså kan man inte "dubbeltrampa" och mellangasa, dessutom så vill man ju inte höja varvet när man växlar upp utan sänka det.
Backar man av på gasen en tiondels milimeter så brukar det gå smidigare att växla för då släpper spänningen mellan dreven innan man kopplar ur.

Självklart gäller mellangasningen vid nedväxlingar.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
mellangasa hjälper inte efter som det e när jag vxl upp, mellan 1-2 klongar det till som fan men bara när motorn e varm, sen fortsätter det mellan 2-3 men inte lika hårt, mellan 3-4 lite tystare sen smekes bara 5 & 6 i ...när motorn e kall låter det knappt någonting i från någon vxl...men när den e varm käns det som motorn ska lämna ramen (nästan ....jallafall mellan 1-2 :an) :(

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
byte olja till motul 5100 fix färdigt går som en klocka växlarna bara klickar i

Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...