Inget officiellt ännu men det finns en walkaround där den står och surrar på tomgång i slutet.Har de släppt nån video där man får höra den?
Inget officiellt ännu men det finns en walkaround där den står och surrar på tomgång i slutet.Har de släppt nån video där man får höra den?
Pratar man "bang for buck" så är ju nya fordon aldrig en bra affär. Min R1a gav jag 25 för när jag köpte den för ett par år sen, kan man bara leva med avsaknaden av moderniteter såsom ABS och så vidare så är det ju ganska oslagbar prestanda för pengarna. Självklart har det hänt mycket avseende chassi, fjädringskomponenter, motorteknik och så vidare om man jämför med de senaste årsmodellerna, men då får man ju också betala därefter.Sen, om man inte jämför med nytt så kostade min -09 R6 jag har på gata ca:60' och det är ju en hoj som i princip är samma som den sista generationen som såldes på gata, små, mindre, uppdateringar som man kanske vill ha men egentligen inte behöver.
Skulle va ABS för gatåkaren då kanske men frågan är om det är en prioriterad grej för de som tittar på denna hojtypen.
Håller med i grundresonemanget, tycker denna var "mycket skrik för lite ull" ?
Jag menar, effekten är väl bra för en 400 då man vill den ska hålla ett tag men vikten. . . .
Jo fördelen är att den är typ sisådär 60-70k billigare än en 600 cc och har ”användbar” effekt på gatan och ganska mycket bättre premie förmodligen. Detta är de rationella tankarna.Pratar man "bang for buck" så är ju nya fordon aldrig en bra affär. Min R1a gav jag 25 för när jag köpte den för ett par år sen, kan man bara leva med avsaknaden av moderniteter såsom ABS och så vidare så är det ju ganska oslagbar prestanda för pengarna. Självklart har det hänt mycket avseende chassi, fjädringskomponenter, motorteknik och så vidare om man jämför med de senaste årsmodellerna, men då får man ju också betala därefter.
Jag tycker mest att det är fascinerande att segmentet 400 inte verkar leverera någon uppenbar fördel i sig, åtminstone inte här i Sverige, men ändå tycker folk bevisligen att det är en intressant hoj. Jämför man 600:an och 400:an så är vikten mer eller mindre densamma, priset är något högre för 600:an men inte fruktansvärt, däremot effektmässigt så har 600:an 60% mer än 400:an. 60% mer effekt utan massiva nackdelar känns ju för mig som ett fullkomligt uppenbart val, jag hade kunnat förstå att det finns en marknad för en 400 om de vägde sisådär 50kg mindre eller kostade hälften så mycket som sina större syskon men så verkar det ju inte vara...
Det är ju inte som på sportbilsidan, där finns det ju två vitt skilda vägar att gå: Små nätta bilar med förhållandevis låg effekt, eller stora tunga bilar med hög effekt. Att jämföra en bil som väger 700kg och har en 200 hästars motor med en bil med 400 hästar och som väger 1500kg+, där kan jag köpa att skillnaden är massiv på många sätt. Inte minst vid kurvtagning. Men 400cc mot 600cc sporthoj, där känns det som att den mest uppenbara skillnaden är att 400:an bör kännas fan så mycket tröttare...
Köper absolut att stortwin inte är för alla och att det finns de som föredrar att varva, men 600:an varvar så vitt jag kan se också hela vägen upp till 15k så inte heller där verkar 400:an ha någon särskilt utmärkande fördel...
Kawasaki ZX-6R 636 Acceleration & Top Speed - MotoStatz
The Kawasaki ZX-6R accelerates from 0-60mph in 3.17 seconds, 0-100 km/h in 3.29 seconds. Quarter mile in 10.74. 0-200 km/h in 8.80 seconds. Top speed 164 mph!motostatz.com
Nja, alltså man köper ju 400'an för att man specifikt vill ha en effektsvagare hoj.Pratar man "bang for buck" så är ju nya fordon aldrig en bra affär. Min R1a gav jag 25 för när jag köpte den för ett par år sen, kan man bara leva med avsaknaden av moderniteter såsom ABS och så vidare så är det ju ganska oslagbar prestanda för pengarna. Självklart har det hänt mycket avseende chassi, fjädringskomponenter, motorteknik och så vidare om man jämför med de senaste årsmodellerna, men då får man ju också betala därefter.
Jag tycker mest att det är fascinerande att segmentet 400 inte verkar leverera någon uppenbar fördel i sig, åtminstone inte här i Sverige, men ändå tycker folk bevisligen att det är en intressant hoj. Jämför man 600:an och 400:an så är vikten mer eller mindre densamma, priset är något högre för 600:an men inte fruktansvärt, däremot effektmässigt så har 600:an 60% mer än 400:an. 60% mer effekt utan massiva nackdelar känns ju för mig som ett fullkomligt uppenbart val, jag hade kunnat förstå att det finns en marknad för en 400 om de vägde sisådär 50kg mindre eller kostade hälften så mycket som sina större syskon men så verkar det ju inte vara...
Det är ju inte som på sportbilsidan, där finns det ju två vitt skilda vägar att gå: Små nätta bilar med förhållandevis låg effekt, eller stora tunga bilar med hög effekt. Att jämföra en bil som väger 700kg och har en 200 hästars motor med en bil med 400 hästar och som väger 1500kg+, där kan jag köpa att skillnaden är massiv på många sätt. Inte minst vid kurvtagning. Men 400cc mot 600cc sporthoj, där känns det som att den mest uppenbara skillnaden är att 400:an bör kännas fan så mycket tröttare...
Köper absolut att stortwin inte är för alla och att det finns de som föredrar att varva, men 600:an varvar så vitt jag kan se också hela vägen upp till 15k så inte heller där verkar 400:an ha någon särskilt utmärkande fördel...
Kawasaki ZX-6R 636 Acceleration & Top Speed - MotoStatz
The Kawasaki ZX-6R accelerates from 0-60mph in 3.17 seconds, 0-100 km/h in 3.29 seconds. Quarter mile in 10.74. 0-200 km/h in 8.80 seconds. Top speed 164 mph!motostatz.com
För att ha någon slags existensberättigande så måste en mindre hoj väga upp för sina nackdelar på något sätt. Vill du krympa ner motorn och tumma på prestandan så får du sänka pris och tjänstevikt REJÄLT, annars finns det absolut inget syfte med den här typen av hoj i mitt tycke.
Om den inte riktar in sig på en marknad med specifika cc-gränser såklart, men något sådant system (där en 400 passar in i någon slags egen gruppering) har vi ju inte riktigt i Sverige.
Jag kan absolut ha missuppfattat de olika modellerna och tillverkarens föreslagna återförsäljningspris, men jag försökte göra en ren jämförelse av Kawas egna ninja 400 mot ninja 600:Jo fördelen är att den är typ sisådär 60-70k billigare än en 600 cc och har ”användbar” effekt på gatan och ganska mycket bättre premie förmodligen. Detta är de rationella tankarna.
Sen är det bara coolt rent känslomässigt med en 400 som varvar till månen.
Vill du bygga racehoj kan man rimligtvis lätta den med 20-30 kg ganska lätt?
Gäller ju alla nya hojar vs gamla hojar. Skillnaden i pris reflekteras inte i prestandan.
Jag kan dock inte förstå hur du du bortser från det faktum att en ny sexhundra kostar typ 150k (R6 race) vs 94k för Kawan.
Den 400:an du pratar om hade kostat 120-130k. Du pratar om en ZX6R med 200 cc mindre.
eller har jag fel?
Jag kan absolut ha missuppfattat de olika modellerna och tillverkarens föreslagna återförsäljningspris, men jag försökte göra en ren jämförelse av Kawas egna ninja 400 mot ninja 600:
Hojen som tråden handlar om, ZX-4R:
MSRP $9700Kawasaki Ninja® ZX™-4R ABS | Motorcycle | Race-Ready Performance
The Kawasaki Ninja® ZX™-4R ABS motorcycle features a class-leading 399cc engine, a supersport chassis, advanced rider support systems, and aggressive styling.www.kawasaki.com
ZX-6R:
MSRP $10700Page Not Found | Kawasaki Motors Corp., U.S.A.
Page Not Found | Kawasaki Motors Corp., U.S.A.www.kawasaki.com
Hur menar du att ZX-6R skulle ha 200cc mindre? Det står ju klart och tydligt på modellsidan att den har en 639cc motor. Som sagt, jag kanske tolkar informationen på Kawas egen sida galet, men jag tycker inte att det ser ut som att prisskillnaden mellan deras egen 400 och 600 skulle vara 60-70k... Åtminstone inte om återförsäljarna håller sig till tillverkarens rekommendation. Det skulle ju isåfall innebära att du får 50 hästar ytterligare för ca 10k, och den enda nackdelen i övrigt är att ZX-6R väger 7kg mer än ZX-4R torr. Eller, har jag fel?
Pratar man "bang for buck" så är ju nya fordon aldrig en bra affär. Min R1a gav jag 25 för när jag köpte den för ett par år sen, kan man bara leva med avsaknaden av moderniteter såsom ABS och så vidare så är det ju ganska oslagbar prestanda för pengarna. Självklart har det hänt mycket avseende chassi, fjädringskomponenter, motorteknik och så vidare om man jämför med de senaste årsmodellerna, men då får man ju också betala därefter.
Jag tycker mest att det är fascinerande att segmentet 400 inte verkar leverera någon uppenbar fördel i sig, åtminstone inte här i Sverige, men ändå tycker folk bevisligen att det är en intressant hoj. Jämför man 600:an och 400:an så är vikten mer eller mindre densamma, priset är något högre för 600:an men inte fruktansvärt, däremot effektmässigt så har 600:an 60% mer än 400:an. 60% mer effekt utan massiva nackdelar känns ju för mig som ett fullkomligt uppenbart val, jag hade kunnat förstå att det finns en marknad för en 400 om de vägde sisådär 50kg mindre eller kostade hälften så mycket som sina större syskon men så verkar det ju inte vara...
Det är ju inte som på sportbilsidan, där finns det ju två vitt skilda vägar att gå: Små nätta bilar med förhållandevis låg effekt, eller stora tunga bilar med hög effekt. Att jämföra en bil som väger 700kg och har en 200 hästars motor med en bil med 400 hästar och som väger 1500kg+, där kan jag köpa att skillnaden är massiv på många sätt. Inte minst vid kurvtagning. Men 400cc mot 600cc sporthoj, där känns det som att den mest uppenbara skillnaden är att 400:an bör kännas fan så mycket tröttare...
Köper absolut att stortwin inte är för alla och att det finns de som föredrar att varva, men 600:an varvar så vitt jag kan se också hela vägen upp till 15k så inte heller där verkar 400:an ha någon särskilt utmärkande fördel...
Kawasaki ZX-6R 636 Acceleration & Top Speed - MotoStatz
The Kawasaki ZX-6R accelerates from 0-60mph in 3.17 seconds, 0-100 km/h in 3.29 seconds. Quarter mile in 10.74. 0-200 km/h in 8.80 seconds. Top speed 164 mph!motostatz.com
Förstår inte varför det konstant jämförs med gamla hojar, är det någon NY hoj nu eller nånsin i historien som varit prestandamässigt prisvärd? Är en ny ZX10-R för 220k mer än dubbelt så snabb som en från 2012 för 90k?
Ingen ny hoj eller bil är prisvärd jämfört med begagnad (annat än nån enstaka limited edition yadayada)
Bevisligen inte bara du Jag menar, argument som "Man kan pressa hårdare och riktigt tukta hojen utan att det går så in i helvete fort" låter i mina öron skrämmande likt den gamla goda undanflykten "Om jag körde sporthoj skulle jag köra ihjäl mig DirekCt" Vad är problemet egentligen? Bara för att effekten finns där så måste man väl inte nyttja precis allt alltid, eller? "Med 1000cc blir det inte mycket fullgas på gata", måste man alltid gasa fullt då? Tycker man att det går obehagligt fort så behöver man väl inte gasa mer än nödvändigt? Eller riktar sig 400-segmentet enbart till folk som har noll finkänslighet i gasnäven och bara kan ge antingen allt eller inget? Kan väl möjligen köpa att det blir svårare att köra över sin egen förmåga om man har en svagare hoj, men har man taskig gaskontroll kanske man ska fundera på att montera ett trottelstopp eller dylikt istället för att intala sig själv att man behöver en helt ny hoj...Äh, bara jag som inte ser något intressant i den, jag fattar bara inte. ?
Korrekt, 2020 var sista som fick komma till Sverige. Jag köpte en av dom sista 2020 som fanns hos Kawasaki i Sverige.Men nu säljs väll inte ZX-6R (636) längre?Har för mig det iallafall pga avgaskrav
Nåja, det finns, men inte i evropa.Finns ju ingen ny gat600 att jämföra med. . . .
Näe, det finns ett nöjje i att försöka få ut det mesta ur en långsammare hoj. Det gör det helt klart. Varför tror du att SV650 blivit en sån ikon?Bevisligen inte bara du Jag menar, argument som "Man kan pressa hårdare och riktigt tukta hojen utan att det går så in i helvete fort" låter i mina öron skrämmande likt den gamla goda undanflykten "Om jag körde sporthoj skulle jag köra ihjäl mig DirekCt" Vad är problemet egentligen? Bara för att effekten finns där så måste man väl inte nyttja precis allt alltid, eller? "Med 1000cc blir det inte mycket fullgas på gata", måste man alltid gasa fullt då? Tycker man att det går obehagligt fort så behöver man väl inte gasa mer än nödvändigt? Eller riktar sig 400-segmentet enbart till folk som har noll finkänslighet i gasnäven och bara kan ge antingen allt eller inget? Kan väl möjligen köpa att det blir svårare att köra över sin egen förmåga om man har en svagare hoj, men har man taskig gaskontroll kanske man ska fundera på att montera ett trottelstopp eller dylikt istället för att intala sig själv att man behöver en helt ny hoj...
600 marknaden är en spott i havet jämfört med den gigantiska asiatiska marknaden för 250-400cc. Läste att R6:an såldes i 10 ex sista året den fanns som gathoj, i världen... Samtidigt vräks det ut 100 000 250 - 400 cc hojar......Marknaden bör väl vara större för ZX6R än ZX4R.
600 marknaden är en spott i havet jämfört med den gigantiska asiatiska marknaden för 250-400cc. Läste att R6:an såldes i 10 ex sista året den fanns som gathoj, i världen... Samtidigt vräks det ut 100 000 250 - 400 cc hojar...
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |