Nybörjar-KROCK

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Ok, så jag skulle åka till apoteket och hade lite bråttom... så medan jag fortfarande är på väg ut ur samhället bestämmer jag mig för att köra om en bil. Jag ser att man kan svänga vänster, men jag tänker... han blinkar ju inte, och jag hinner säkert bromsa för han kör ju så sakta (kanske 20-50). Klart som f*n svänger han och klart som f****an hinner jag inte bromsa helt, utan kör in i sidan på han. Jag klara mig fint men motorcykeln fick diverse skador (det blev repor på byxorna också, men det gick inte hål på dem)Så han kliver ur och medger att det är hans fel och vi utbyter saliv - erhm telefonnummer..

SÅ, min fråga är, eftersom det är första gången jag krockar.. vad händer nu? Kan jag gå och reparera min mc på nå'n verkstad for X antal kronor för att sedan få full ersättning från hans försäkringsbolag? Måste jag fylla i några papper? Vad händer om han ändrar sig och säger att det är mitt fel? Kan jag kräva nya byxor fastän dem inte gick sönder... jag slog i hjälmen också lite, kan jag kräva ny?

Kanske lite många frågor men skulle vara väldigt tacksam för alla typer av svar - utom de otrevliga ... just nu vill jag bara :gråta

PS: Det syns inte så tydligt kanske men bromshandtaget är böjd

Bifogat

• DSCF0058.jpg
    DSCF0058.jpg
    240.2 KB · Visningar: 169
  • DSCF0057.jpg
    DSCF0057.jpg
    240.4 KB · Visningar: 165
  • DSCF0059.jpg
    DSCF0059.jpg
    239 KB · Visningar: 167
  • DSCF0060.jpg
    DSCF0060.jpg
    238.7 KB · Visningar: 172

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Ring och prata med ditt försäkringsbolag! De sköter hela hanteringen med motpartens bolag. Jag antar att ni fyllde i en skadeanmälan? Eller...?

Last edited:

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Fyllde ni i en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Det är steg 1 vanligtvis. Sen är det upp till försäkringsbolaget att konstatera vems fel det är, även om han tar på sig det på plats kan försäkringsbolaget ända klandra dig och ange dig som vållande. Men om han blir vållande(vilket han bör bli) så är det bara för dig att lämna hojen till auktoriserad verkstad och dom lämnar prisoffert till försäkringbolaget, dom godkänner den och verkstan fixar hojen. Du lägger alltså inte ut några pengar.

Självklart skall du även påtala/anmäla byxorna som skadade så de blir ersatta. Kolla även hjälm efter skador.

Men prata med ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt så får du säkert hjälp av dom.

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej

Det ni gör är att skriva en skadeanmälan. Där ni beskriver hur det gick till.Anmälan har 2 delar en som ni skriver i gemensamt sen en del ni fyller i var för sig och skickar till resp försäkringsbolag. Vems fel det är bedömmer inte ni utan det göra försäkringsbolaget. Vad jag förstått kan man inte "ta på sig" ansvaret. Det är strikt upp till försäkringsbolaget at bedömma vems fel det är. Om du har helförsäkring är det bara att åka till verkstaden med ditt skadenummer du får av försäkringsbolaget. SAknar du helfröskring är det bara att vänta på att motpartens försökringsbolags kvarnar ska mala färdigt. Om f-bolaget tycker att felet är ditt åker du på en självrisk annars tar motpartens f-bolag det hela. Skadeanmälan ska man ALLTID ha med i fickan. Det han kan säga nu är att han aldrig sett dig förut och då är du rökt.Se alltid till att få en skadeanmälan underskriven av motparten på plats.
Ta ALLTID fulla uppgifter så som personummer,namn,telefonnummer,adress och Regnr på fordonet om man nu inte kan fylla i blanketten på plats.
Här är en länk till en blankett: http://files.modernaforsakringar.se/bil/skadeanmalan/blanketter
Fredrik

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Tack för all snabba och bra svar! :yoparty .. känns lite bättre nu. Gubben sa att han inte hade ett sån't papper vid kockplatsen, men jag ska ringa honom imorgon då... hoppas bara han kommer ihåg mig :va

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Tack för all snabba och bra svar! :yoparty .. känns lite bättre nu. Gubben sa att han inte hade ett sån't papper vid kockplatsen, men jag ska ringa honom imorgon då... hoppas bara han kommer ihåg mig :va

Som sagt det får försäkringsbolagen reda ut och förmodligen blev det lite skador på bilen också som han är intresserad av att få åtgärdat så tron nog han svarar. Annars blir det ju smitning från hans sida och polisen får ta det och det är han nog inte så sugen på.
Sov gott :)

Tommy.exe

Guest
För det första: Dumjävel! (Du) ;)

För det andra: Jo det kommer att bli "hans fel" då du ockuperade körfältet han korsade innan han gjorde just det.

Skyddsutrustningen går oavsett på hemförsäkringen.

Skönt att det gick så bra som det gjorde och hoppas att du lärde dig något.
Sålänge man inte dör eller blir allvarligt skadad kan det vara nyttigt att klota (been there, done that).

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Försäkringsbolag är luriga. Se upp.

Helst vill de få till att ni båda var vållande (han blinkade inte och tittade inte, du körde så fort att du inte hann bromsa), det är vanligt, för då kan de plocka er båda på självrisk.

Om ni inte har helförsäkrat kan de ju dessutom spara in vagnskadan.

Speciellt om det inte finns vittnen är det svårt att gå imot försäkringsbolagets uppfattning,

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Grattis! Du har just gjort ännu ett nybörjarfel! Man är inte så dum att man inte tror att fb lusläser SH :näsblod

Har du kollat under sängen också så dom inte lurar där när du går och lägger dig? :)

Till TS:

Prata med ditt bolag. Och gör en skadeanmälan med gubben. Tar han på sig skulden (som han borde är det lugnt).
Sen kan du trösta dig med att DU klarade dig bra. Hojen är alltid matriella ting.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Du skall inte titta efter skador på hjälmen om den slog i. Du skall byta den. Skall! Det är inte säkert att det syns utanpå om det stötupptagande materialet är skadat eller om det är sprickor i skalet.

Och är det skador på fordonet skall allting, inklusive skyddsutrustningen, gå på fordonsförsäkringen och inte hemförsäkringen. Så var det för mig och så har jag läst här att det skall vara.

Regelmässigt gjorde han fel, men bilar som kör sakta, eller ännu hellre saktar ner, är det fan mer varningssignal på än bilar som blinkar. Finns det en väg åt vänster kör man aldrig om. Nu har du lärt dig det och klarat dig billigt undan. Själv låg jag parallellt med ett husvagnsekipage som plötsligt började blinka vänster, så jag har också lärt mig den läxan... dock utan kontakt mellan fordonen. :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin