Nybörjare: Åsikter om skinnställ (Dainese Avro Div)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,

Ska köpa mina första mc-kläder och har försökt hitta passande skinnställ. Åkt runt i butikerna här i Göteborg och prövat vad som finns att erbjuda.

Egentligen hade jag helst köpt ett helställ, men har inte hittat några som passat riktigt bra förutom Dainese Avro, ett tvådelat ställ. Tänkte höra om ni har några åsikter kring stället, om det finns någon anledning att undvika eller välja något annat.
Länk: http://www.dainese.com/eu_en/motorbike/t-avro-div.html

Vad anser ni om storlekar? När jag prövat ställ har jag alltid fått på mig 50, men de har inte suttit supertight. Storlek 48 är mer varierande, vissa helställ fick jag på mig med hjälp och blåmärken medan andra satt väl och gick att få på, men med en massiv (och smärtsam) kameltå om man försökte stå upp.

Avro var det första skinnstället där jag fick på mig storlek 48 utan sveda och värk eller kameltå. Så därför kände jag att det kanske får bli det stället därför, om det inte finns några stora invändningar till att leta vidare.

Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Vad har du för fysiska specifikationer?
~183 lång, cirka 75kg. Jämfört med en idealkropp har jag kanske aningens smalare ben/armar och något mer kring magen. Har vanligtvis tshirtar/skjortor i medium och byxor i 31/32 eller 32/32 om storlekarna är små.

Anledningen till den här tråden är väl egentligen att jag inte riktigt vet var och hur mycket skinnställen töjer sig. Hade jag själv fått välja storlek hade jag valt 49. Vill inte att det ska sluta med att jag har ett obekvämt storlek 48 med fula töjningar eller ett storlek 50 som blivit extra slappt och sladdrigt med tiden.

När jag var på Yamaha mc-center tyckte han att både storlek 50 och 48 satt okej på mig, var mest en fråga om huruvida jag ville få plats med något under eller inte.

På Johans MC tyckte expediten att 50 var för stort och att jag skulle ha 48.

Men exempelvis, storlek 50 har suttit bekvämt i midjan och längden, men känts något slapp runt om.

Storlek 48 är inte obekväm, men mindre i midjan. Har inga planer på att gå upp, men det skulle vara surt om man inte får på sig byxorna för att man lagt på sig 3kg över vintern.

48 sitter tight runt om kroppen, men är i stället något kort, vilket beroende på modell kan ge en smärtsam kameltå vid stående, även om sittande på cykel känns okej. Helställen (lindstrands) som jag prövade, satt bekvämt (men inte tight) i storlek 50, medan 48 var näst intill omöjlig att få på sig och blev väldigt stelt att röra sig i eller stå rakt med.

Last edited:

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
En tumregel är väl att skinn alltid TÖJER sig men aldrig på längden. Alltså är det för kort så kommer det förbli för kort. Om du hittar ett 48 som är tight men bra på längden skulle jag ta det då det kommer sitta bra när du har kört in det. Har 50 själv som är slappt runt låren men perfekt i längden, 48 gick helt enkelt inte att ha för längdens skull.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Hur verkar stället i övrigt? Jag tänker på om man kanske bör leta efter något som är ljusare och/eller mer ventilerat för att kunna använda det under varmare sommardagar eller om det är något annat som ser skumt ut?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur verkar stället i övrigt? Jag tänker på om man kanske bör leta efter något som är ljusare och/eller mer ventilerat för att kunna använda det under varmare sommardagar eller om det är något annat som ser skumt ut?

Om det ändå är ett Dainese du snöat in på, ljusare och perforerat:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...s/Dainese-Laguna-Seca-Evo-2-PC-P-Leather-Suit
Din lokala nasare kan säkert ta hem ett.

Angående att skinn töjer sig; Sant - om det har en anledning att töja sig. Pressar du in en för stor kropp i ett för litet ställ är det självklart att det töjer sig, inget konstigt alls. Men om man som du, väljer mellan två storlekar där den ena lämnar utrymme att ha en tajt långärmad tröja kalla dar, är det ingen fara.
Jag var i samma sits som dig men har alltid valt den större storleken när jag bytt ställ, just p.g.a. möjligheten att tidig vår kunna ha t.ex. långkallingar.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Om det ändå är ett Dainese du snöat in på, ljusare och perforerat
Nej, egentligen har jag inte snöat in alls. Men det finns inte så mycket att pröva i butikerna och Dainese Avro råkade passa. För min del kan jag ta vilket märke som helst, så länge det är bra.

Men om man som du, väljer mellan två storlekar där den ena lämnar utrymme att ha en tajt långärmad tröja kalla dar, är det ingen fara.
Jag var i samma sits som dig men har alltid valt den större storleken när jag bytt ställ, just p.g.a. möjligheten att tidig vår kunna ha t.ex. långkallingar.
Jag tror garanterat jag får in en långärmad tshirt och ett par långkalsonger under, även vid storlek 48. Däremot är det väl mer tveksamt om jag får in en hoodie.

Vad gäller perforering eller inte, har jag ingen aning om hur användbart det är en sommardag. Det var mer en fråga. Jag har inget att jämföra med och känner inga som åker med ordentlig utrustning.

Så det är svårt att veta vad man borde tänka på, vad som är bra funktioner osv.

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
En hoodie ska du ha utanpå. Så lite som möjligt under stället för att skydd ska sitta så bra som möjligt. Mer kläder under= mer rörelse. Ett underställ är rätt bekvämt eller typ en tshirt eller något tunt. Resten utanpå.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
En hoodie ska du ha utanpå.
Jag skulle ha använt en smiley ;) Var inte menat som att jag ville ha det eller superseriöst, mer att det känns som att jag får in en tunn tröja utan problem, men en tjockare som en hoodie kan inte få plats.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Du måste även få plats med ryggskydd. prova även med ett bröstskydd, vilket man gärna rekomenderar vid ex.bankörngar. Du kan plocka bort den ilagda skumgummiskivan i ryggskyddsfacket eftersom du bör använda ett separat ryggskydd.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Lånade ett ryggskydd när jag provade, det var inga problem att få plats med.

Bröstskydd prövade jag däremot inte med men bankörning är inget jag har planer på än så länge.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Är du intresserad av säkerhet så gäller följande. :fakta

Använd helställ. Köp ett som sitter tajt. Det ska vara svårt och göra ont att ta på sig i början. I grenen ska det också kännas rejält när du står. Det ska vara optimalt för ställningen du har sittandes på hojen. Köp nu och ha stället på dig hemma på kvällarna. Om någon månad kommer det sitta bra. Vissa tar hjälp av att bada med stället. Gör du det så ska du veta att du Absolut inte ska ta det av dig förrän det är helt torrt. Därefter smörj in med fett.

Ha inte kläder under annat än ett tunnt underställ om du vill ha det. Finns innerfoder av syntet - ta bort eller använd underställ. Behöver du kläder för värme eller regnskydd- ha dem utanpå.

Använd aldrig syntetmaterial under eftersom det smälter av friktionsvärme. Ha helst sidenunderställ.

Håll stället välsmort så det inte spricker.

Kolla sömmarna noga innan du köper, särskilt där det finns flexmaterial.

Kolla att det, förutom de vanliga skydden för armbågar, underarmar osv, även finns höftskydd. Annars köp det separat och prova med det på och använd under anpassningsperioden.

Använd bröstplatta och prova också med det som ovan.

Även ryggskydd på!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
På ett modernt ställ finns det normalt en massa strechpartier och då finns ingen anledning att köpa ett som man knappt kommer i, det som töjer sig är strechen som sen blir slapp. Det viktigaste är att skydden sitter tight och där dom ska, ska ju givetvis inte handla för stort men att kunna röra sig och fortfarande ha blodcirkulation är ju rätt vettigt. . . .får inte kulorna plats är det för kort!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du kanske kan börja med ett beggat för några tusen tills du vad du tycker är viktigt?

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
På ett modernt ställ finns det normalt en massa strechpartier och då finns ingen anledning att köpa ett som man knappt kommer i, det som töjer sig är strechen som sen blir slapp. Det viktigaste är att skydden sitter tight och där dom ska, ska ju givetvis inte handla för stort men att kunna röra sig och fortfarande ha blodcirkulation är ju rätt vettigt. . . .får inte kulorna plats är det för kort!

När du sitter på en hoj ja, inte stående. :7peta

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När du sitter på en hoj ja, inte stående. :7peta

Nja, jag kom lugnt i en storlek mindre och sittande fick "junket" hyfsad plats, fick order av säljaren att ta en större storlek för det var för kort. En storlek upp och jag kunde till och med stå och skydden satt lika bra med hjälp av strechen så det var helt rätt. Antalet krascher jag gjort i det utan att några skydd flyttat sig är bevis för mig.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Kolla att det, förutom de vanliga skydden för armbågar, underarmar osv, även finns höftskydd. Annars köp det separat och prova med det på och använd under anpassningsperioden.
Det här var ett bra tips. Stället jag tittade på (Avro Div) verkar sakna detta, medan Laguna Seca som länkats har det.

Har inte sett några separata höftskydd när jag gått runt i butikerna, gjorde en snabbtitt på Lelles hemsida, men såg inte några där heller. Har du tips på var man skulle handla höftskydd i fall man behöver?

Tar gärna emot tips på bröstskydd med, så jag har någon utgångspunkt när jag tittar runt.

Du kanske kan börja med ett beggat för några tusen tills du vad du tycker är viktigt?
Egentligen är priset inget jätteproblem, vill bara känna mig säker på att jag gör ett så genomtänkt och insatt köp som möjligt. Har inte bråttom med att välja ut ett ställ, så tar gärna emot tips så jag kan få ett hyggligt första köp.Sedan räknar jag så klart med att upptäcka vad jag behöver allt eftersom, precis som du säger.

Har försökt kolla av blocket efter begagnade ställ ett bra tag, men tycker inte det dykt upp särskilt mycket och räknar man in besväret med att åka hem till massa folk och prova ställ tycker inte jag det är så blodigt att kanske jobba över lite på jobbet istället.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...