Nybörjare - inköp, modell (KTM), osv.

sjogren_me

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen, för tillfället
Hallå på er, här kommer min första post på forumet

Är total nybörjare med allt MC-relaterat (förutom att jag körde en Yamaha DT när man var yngre) men det är tänkt att jag ska köpa en KTM Supermotard och ta MC-kort i sommar. Jag har några frågor som jag undrar över.


  • Vad blir totalkostnaden (ca) för en begagnad/ny KTM SMC 6XX, med utrustning/kläder och MC-kortsutbildning?
  • Hur mycket kostar försäkringen per år för en KTM SMC 6XX för en 26 åring?
  • Finns det några års/modeller av KTM SM som man ska akta sig för eller några som är rekommenderade?
  • Jag skulle vilja åka med andra (eventuellt på bana), finns det föreningar eller liknande?
  • Några andra tips?

Hälsningar,
Anders
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Totalkostnaden är inget vi kan svara på, endast du som köpare sätter begränsningen.
Försäkringen är individuell och det gäller att ringa runt för att få en dagsfärsk premie.

Jag kan rekommendera KTM 690 med nya LC4 motorn, mindre vibrationer och bättre chassi. Ska du köpa den äldre LC4:an så håll dig till -04 och nyare.

Ett sätt att få tag i likasinnade är ju som sagt SH. Så där har du ju börjat i rätt ände. Sedan när det gäller bankörning så får du ju kolla in bankörningsavdelningen.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Ca

Hoj 30 000 - 50 000
kläder 15 000
hojkort 10 000 - 20 000

Några andra tipps, ptja, det är värt varenda krona!
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Hojkortet beror helt på om du kör privat också eller bara körskola. Med privatkörning (farsan fick sitta bakom mig) och 2 lektioner, 2 uppkörningar, risk1+2 och teoriprov så gick mitt kort på runt 8000. Utan privat körning så blir det nog en hel del dyrare, men beror ju även på om man är en person som lär sig snabbt eller inte.

Jacka byxor samt handskar gick på runt 3000 för mig, sedan ca 1000-5000 för hjälm, stövlar 1000+
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Jag körde upp privat. Svårt att räkna på priset eftersom jag kunde låna en hoj och betalade inte soppan själv. Fick det i födelsepresent.


Två uppskrivningar, en uppkörning och en dubbellektion på trafikskola. 220 + 220 + 1100 + ca 1000 + soppapengar och slitage på kanske max 50 mil på en lånad, trött 250 glidarhoj (läs skräp med 10 hästar eller så).

Försäkring beror på var du bor, ålder, hoj och vad den ska täcka.

Kläder hade jag köpt begagnat. Har kört enduro innan men tänkte köpa motard nu i vår. Jag ska köpa ett begagnat skinnställ. Mina stövlar kostade 500 begagnade, men skall köpa nya. Hjälmen kostade 2000-2500 ca.

Jag lärde mig teorin med trafikskolan teo (tankade på tpb). Skillnaden mellan mc-teori och bil-teori är sju frågor (de fordonsspecifika). Du får ha max 12 eller 13 fel, dvs även om du felar alla sju (osannolikt) så är det lugnt.

Körningen är lätt. Öva banan på någon parkering. Placera dig dit du skall köra på uppkörningen. Jag vände huvudet ned mot ena backspegeln, upp rakt fram och sen i andra backspegeln ungefär var 10 sekund, men jag tittade rakt fram hela tiden. Var övertydlig och kör extra extra extra säkert så har du uppkörningen.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Först och främst ska du ha 690. Annars är det bara att undvika 640. Sen får du välja mellan tyg och skinn. Enklast att räkna budget är att räkna på att det tar alla pengar som blir över. Finns alltid något att köpa.
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
hade ungefär samma frågor som dej i skallen när ja fundera på mc kort + hojj. såhär sluta de:

kortet gick på runt 14000 (körde inget privat).

av ktm's 6** modeller fall mitt val på 625. nice med elstart, piggare än 640, -05 & -06 e reggade som mellan (har bara mellankort).
fick ge 45k för en -06a i riktigt fint skick.

köpte jacka + byxor för 2300kr (billigt skit + 50% rea :tummenupp) hjälm etc. hade ja redan men de e väll ~2-3000 för en shcysst.

för mej (21) hamnade hel/hel försäkring på 5000kr hos trygghansa (ringde massa olika, varierade mellan 4400 o 24000:huvet).

hoppas de hjälpte nåt.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top