Nybörjare, kurvhantering.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Uppstigning 3.30 är inte att leka med :trött men lite lockande låter det, och alltid kul att slippa åka ensam :)

Just nu utlovar dock väderprognoserna ösregn för lördagen och överklasskärring som jag är så tror jag inte jag vågar mig på en bokning av lördagen i nuläget :gnissla

Åk dan innan och dela på en stuga eller vandrarhemsrum... Klart värt de extra 150:- för att få vara någorlunda utvilad och göra lite mer än bara en kursdag av det :).

Raderad medlem 51742

Guest
Åk dan innan och dela på en stuga eller vandrarhemsrum... Klart värt de extra 150:- för att få vara någorlunda utvilad och göra lite mer än bara en kursdag av det :).

Låter vettigt att vara utvilad. Energin och skärpan skall ju räcka till en hel dags fokuserad körning och dessutom att köra hem igen på kvällen.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och kan ni, låna en kärra och traila.

Jag har åkt hoj till/från en storbanekurs, den första, och det gör jag inte om frivilligt (hade bara 14 mil med, då var det nästan minusgrader ned till Gelleråsen och ~10 riktigt gråkalla grader som mest under dagen å andra sidan).
Men att kunna komma ut ur hojkläderna, sitta med en kaffe och slå på ac:n med farthållarn' i är ovärderligt efter en dag på banan.

/J

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
...och kan ni, låna en kärra och traila.

Jag har åkt hoj till/från en storbanekurs, den första, och det gör jag inte om frivilligt (hade bara 14 mil med, då var det nästan minusgrader ned till Gelleråsen och ~10 riktigt gråkalla grader som mest under dagen å andra sidan).
Men att kunna komma ut ur hojkläderna, sitta med en kaffe och slå på ac:n med farthållarn' i är ovärderligt efter en dag på banan.

/J

Håller med. (Men sa inget då de kanske inte har tillgång till sånt och bara blir avundssjuka och lednsa ;))

Jag har åkt 17 mil -> Gelleråsen / 18 mil bana / 17 mil -> hem.. 6 grader när jag åkte hemifrån, iofs hyfsat väder under dan, och sen regn halva vägen hem. Gick dessutom in och jobbade några timmar när jag kom hem.

Har aldrig sovit så gott i hela mitt liv. Men det är inte att rekommendera. Upp till 10 mil kan jag tycka är halv ok. Men som du säger är det värt allt man har och sitt förstfödda barn att få dra på sig ett par shorts, flip-flops och slå på ACn med en flaska vatten eller en java och glida hem med hojen på släp.

Raderad medlem 51742

Guest
Håller med. (Men sa inget då de kanske inte har tillgång till sånt och bara blir avundssjuka och lednsa ;))

Jag har åkt 17 mil -> Gelleråsen / 18 mil bana / 17 mil -> hem.. 6 grader när jag åkte hemifrån, iofs hyfsat väder under dan, och sen regn halva vägen hem. Gick dessutom in och jobbade några timmar när jag kom hem.

Har aldrig sovit så gott i hela mitt liv. Men det är inte att rekommendera. Upp till 10 mil kan jag tycka är halv ok. Men som du säger är det värt allt man har och sitt förstfödda barn att få dra på sig ett par shorts, flip-flops och slå på ACn med en flaska vatten eller en java och glida hem med hojen på släp.

Jo, lite avundsjuk och ledsen blir jag allt, då jag inte har tillgång till hojsläp ;)

Men helt klart vettiga synpunkter.
Tror jag låter bli att köra hojen till och från banan samma dag om jag inte har släp. Skall jag gå en SMC-kurs vill jag verkligen ha så bra förutsättningar som möjligt för att få ut mesta möjliga av kursen. Får väl se det som en liten minisemester. Synd att det inte verkar vara några kurser i Västsverige förrän i slutet av augusti, bortsett från Anderstorp nästa helg (då det skall ösregna).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo, lite avundsjuk och ledsen blir jag allt, då jag inte har tillgång till hojsläp ;)

Men helt klart vettiga synpunkter.
Tror jag låter bli att köra hojen till och från banan samma dag om jag inte har släp. Skall jag gå en SMC-kurs vill jag verkligen ha så bra förutsättningar som möjligt för att få ut mesta möjliga av kursen. Får väl se det som en liten minisemester. Synd att det inte verkar vara några kurser i Västsverige förrän i slutet av augusti, bortsett från Anderstorp nästa helg (då det skall ösregna).

Ni verkar ju va 2-3 st.. Hyr eller låna släp av nån granne/släkting/kompis/chef/kollega.. Det finns alltid nån som har släp, och de används ju normalt rätt sällan. Nån av er 3 har säkert redan drag också, då är det ju löst :tummenupp

Varje problem är en potentiell möjlighet vettu ;)

Raderad medlem 51742

Guest
Apropå kurvtagning...

Kollade på A Twist of the Wrist igår och var ute och övade lite kurvor i praktiken idag. Har sett filmen en gång förut och det är ju en rätt stor mängd information att ta in på en gång, men jag fokuserade på några grundprinciper som jag övade lite extra på och jäklar vilken aha-upplevelse det blev!

Rent generellt tänkte jag extra mycket på gaskontroll och att inte hålla mig i styret utan använda det för att (mot)styra med, men det som fick bitarna att falla på plats var att jag satte ihop en process i ett antal steg för hur jag i tur och ordning skulle göra i kurvan. Jag tog det rätt så lugnt så att det hela tiden kändes som att jag hade maximal kontroll, men det skulle inte förvåna mig om jag ändå hade en högre medelhastighet i kurvorna än annars, trots att det kändes väldigt avslappnat.

Så här såg min procedur ut:

1. Hitta min linje och instyrningspunkt

2. Vrida huvudet mot målet och placera mig rätt på hojen innan jag påbörjar svängen (inga knän eller rumpa ut eller nåt sånt utan jag började enkelt med att bara luta överkroppen snett framåt åt det håll jag skulle svänga)

3. Påbörja svängen genom att motstyra vid instyrningspunkten så att hojen relativt snabbt styr in (här har jag tidigare oftast påbörjat svängen för tidigt, med mindre motstyrning och inte lika tydlig instyrningspunkt, vilket lett till en för vid sväng och en dålig linje genom kurvan som gjort att jag behövt släppa på gasen så hojen rest sig)

4. När motstyrningen är gjord vid instyrningspunkten så att hojen svänger (och först då) fokuserar jag på gaskontrollen, att ge långsamt och jämt ökande gas genom svängen.

Jag har ju försökt tänka på det här med motstyrning och gaskontrollen tidigare, men det fina med att tänka sig den här ordningsföljden var att det faktiskt funkade att göra en sak i taget och inte försöka tänka på allt samtidigt. När jag så småningom fått detta att kännas som en kontinuerlig rörelse från början till slut infann sig aha-upplevelsen. Helt plötsligt var jag hur avslappnad som helst och kände att hojen lydde minsta vink och svängde hur lätt som helst. Till och med korrigeringar av spårval mitt i en kurva kändes lekande lätt. Känslan kan närmast beskrivas som att hojen kändes hälften så tung och dansade genom kurvorna precis som jag ville istället för att jag stelnade till och lade all tankekraft på att inte köra av vägen.

Nu skall inte mitt resultat överdrivas heller. En person som körde bakom skulle säkert säga att skillnaderna såg marginella ut mot tidigare. Det viktiga var att jag fick in känslan och har en tydlig bild av hur jag skall öva detta vidare.

Keith Code är ett geni!

Last edited by a moderator:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Uppstigning 3.30 är inte att leka med :trött men lite lockande låter det, och alltid kul att slippa åka ensam :)

Just nu utlovar dock väderprognoserna ösregn för lördagen och överklasskärring som jag är så tror jag inte jag vågar mig på en bokning av lördagen i nuläget :gnissla

03:30? Åker du Puch Dakota? Själv tänkte jag dra 05:50 och har inte direkt tänkt jogga, duscha och vaxa luggen på morgonen så revelj runt 05:15 borde räcka gott?

SMHI lovar för övrigt sol vilket jag tänker hoppas på så länge det är möjligt.
Edit: på fredagen ja. Den dagen jag har bokat.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
03:30? Åker du Puch Dakota? Själv tänkte jag dra 05:50 och har inte direkt tänkt jogga, duscha och vaxa luggen på morgonen så revelj runt 05:15 borde räcka gott?

SMHI lovar för övrigt sol vilket jag tänker hoppas på så länge det är möjligt.

Hehe, nej jag kör trimmad crescent compact. Enligt GPS:en skall det ta drygt två timmar med bil så jag utgick från det. Även om det säkerligen kan gå snabbare än så föredrar jag lite marginal, så jag hinner tanka m.m. utan stress. Sedan har jag garaget en bit bort, så jag behöver först ta mig dit med bilen och sen byta om. Inte bara att hoppa i stället och ge sig iväg med halva frukostsmörgåsen i munnen, tyvärr.

Senaste prognosen visar mycket riktigt sol på lördag. Kanske finns hopp ändå...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Hehe, nej jag kör trimmad crescent compact. Enligt GPS:en skall det ta drygt två timmar med bil så jag utgick från det. Även om det säkerligen kan gå snabbare än så föredrar jag lite marginal, så jag hinner tanka m.m. utan stress. Sedan har jag garaget en bit bort, så jag behöver först ta mig dit med bilen och sen byta om. Inte bara att hoppa i stället och ge sig iväg med halva frukostsmörgåsen i munnen, tyvärr.

Senaste prognosen visar mycket riktigt sol på lördag. Kanske finns hopp ändå...

...och jag lastar kärran kvällen innan och krokar på på morgonen.
Frukosten tänkte jag ta i bilen medan jag lyssnar på metal skithögt.

Känns lite lyxigt när jag läser din text.

Raderad medlem 51742

Guest
...och jag lastar kärran kvällen innan och krokar på på morgonen.
Frukosten tänkte jag ta i bilen medan jag lyssnar på metal skithögt.

Känns lite lyxigt när jag läser din text.

Helt klart lyxigt i jämförelse! Och då har jag ändå inte berättat om hur trög min garageport är och att jag måste inleda varje morgon med att plocka mitt eget grus som jag äter till frukost samtidigt som jag lyssnar på metall som långsamt skaver mot annan metall ;)

Raderad medlem 51742

Guest
Verkar som det är fulltecknat nu lördagen den 16:e, precis när jag fått på nya däck på hojen och allt och seriöst börjat överväga att åka... Jag får nog vara snabbare att boka nästa gång, typiskt bara att det inte finns några kurser i närheten förrän i slutet av augusti :(

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Verkar som det är fulltecknat nu lördagen den 16:e, precis när jag fått på nya däck på hojen och allt och seriöst börjat överväga att åka... Jag får nog vara snabbare att boka nästa gång, typiskt bara att det inte finns några kurser i närheten förrän i slutet av augusti :(

Då tar man ledigt på fredagen!

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife